[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:15

Hoi! Mag ik mij hier melden? Ik wil erg graag beginnen met naaien. Ik heb al heel wat patronen liggen en verschillende stoffen. Sommige patronen al geknipt en al. :D Er is alleen 1 ding waardoor ik nog niet effectief aan het naaien ben, en dat is mijn naaimachine. >;) Ik heb een Singer Original, een goedkope instapmachine. Helemaal prima om mee te beginnen. Alleen dat beginnen lukt dus niet. -O- Ik heb talloze filmpjes gekeken en zover ik weet rijg ik de draad goed in, zowel bovenlangs als onderlangs. Maar zodra ik iets wil naaien, breekt mijn draad.. en ik kom er maar niet achter waarom. Spelen met steeklengte, draadspanning etc maakt niet veel uit. Kan het aan mijn garen liggen? Dit is goedkoop garen uit zo'n pakketje van de Lidl. Mijn bovendraad lijkt ook wat stroef te lopen. Ik weet het niet meer. Ik wil dolgraag beginnen, maar zo gaat dat helaas niet. Mijn man heeft maar 1 advies: gooi dat ding het raam uit! := Ik vind dat iets te rigoureus. :D Misschien zie ik iets over het hoofd?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:37

Probeer inderdaad ander garen (ik vind Gütmann erg fijn) en wellicht een andere naald (Stretch voor stretch stoffen, voor dikker materiaal een jeans naald of universeel voor katoen zinder stretch).

Dorus

Berichten: 13230
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 07:24

Ik zou inderdaad voor kwalitatieve draad gaan. Ik werk veel met Goldmann, maar Güttermann is ook goed.

Houd er ook rekening mee dat naaimachine naalden van de Hema bijvoorbeeld niet echt kwaliteit zijn. Ik heb ooit de fout gemaakt daar een doosje te kopen en je ziet echt dat de afwerking slecht is. Dat kan ook onnodige frustraties veroorzaken.

En je moet je realiseren dat de Singers van tegenwoordig niets met de kwalitatieve machines van vroeger te maken hebben. Ook dat kan een factor zijn in waarom het niet wil lukken. Dus misschien is die suggestie van je man zo slecht nog niet :=
Maar probeer het vooral eerste met goed draad en goede naalden, dat zal al een bult schele en dat is nooit weggegooid geld, want dat neem je tzt gewoon mee naar een andere machine.

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 07:44

@Jes
Het gaat bizar goed met mijn vinger! Het heeft amper pijn gedaan. Naald was blijkbaar niet erg vies.. Hoewel ik er volgens mij wel paardendekens mee gerepareerd heb.
Echt mazzel gehad. Er is alleen een stuk van mijn nagel afgevallen.

En ik gebruik inderdaad ook altijd goed garen, goedkoop garen breekt snel.
Misschien toch nóg een keer kijken hoe je de draad inrijgt, kan er niet iemand meekijken? Ik heb ooit ook gehad dat mijn naaimachine niet naaide. Toen is de leverancier langs geweest :o was dus toch fout ingeregen.
Bij jou komt de draad ergens klem te zitten.
Als je klaar bent met de draad kan je dan aan de onderdraad trekken zodat het spoeltje gaat draaien?
En als je aan de bovendraad trekt moet het klosje garen draaien.
Wat hier eerder gemeld is, die Singers zijn niet meer de Singers van vroeger.
Als je echt van plan bent om veel te gaan naaien koop dan een goede naaimachine, is echt veel fijner werken!

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:53

Oh die brother machine op de vorige pagina is gaaf zeg! Ik ben wel jaloers op jullie mooie, nieuwe machines! Ik werk nog steeds met een stokoude lewenstein, die ook nog eens bestaat uit onderdelen van twee verschillende machines :+
Ooit wil ik graag een Sailrite kopen, vooral omdat ik ook leer/zeil/canvas/dikke spijkerstof wil kunnen naaien.

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:50

Zo'n oude Lewenstein heb ik ook gehad!
Zijn wel oersterke apparaten. Later heb ik een nieuwer model gekocht, ook Lewenstein.

Twee jaar geleden op zoek naar een nieuwe, ik wilde ook zware dingen kunnen repareren. Ben uitgekomen op een janome skyline s3.
Wat een geweldige machine <3
Gaat overal doorheen, zelfs door vingers dus :o
Op zich hoef je dus niet zo'n speciale machine te kopen, canvas en meerdere lagen spijkerstof zijn geen enkel probleem voor deze Janome.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:17

8nnemiek schreef:
Oh die brother machine op de vorige pagina is gaaf zeg! Ik ben wel jaloers op jullie mooie, nieuwe machines! Ik werk nog steeds met een stokoude lewenstein, die ook nog eens bestaat uit onderdelen van twee verschillende machines :+
Ooit wil ik graag een Sailrite kopen, vooral omdat ik ook leer/zeil/canvas/dikke spijkerstof wil kunnen naaien.


Ik heb ook lang genaaid op een oud beestje hoor, naaide prima maar na een tijdje toch meer toe aan wat extra functies en daarom overgestapt. Het grootste verschil is nog wel het geluid dat hij produceert. Met mn oude machine hoorde ik echt niks meer, kon geen gesprek voeren maar met deze kan ik gewoon tv kijken.


En in je vinger naaien, brrrr. Gelukkig maar dat het niet ontsteekt! Ik ben ooit wel heeeel blij geweest met mijn bril. Mijn naald brak en anders had ik m echt recht in mn oog gehad. :=

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:56

Ik heb ook pas een nieuwe machine,wat een verademing. De oude daar had ik ook altijd wat mee,kapotte draden,ook de gutterman. gaten in de stof gebroken naalden ook die dure. geheid binnen 20 min zat ik tierend achter dat ding! Maar paardedekens kon je er perfect mee naaien alleen had de motor het dan weer zwaar ....maar dunnestoffen brr.Voor mij nooit geen toyota meer, de pfaf van mijn moeder doet het prima zelfs na 30 jaar en ik hoop de mijne ook!. Tot dusver heb ik mijn tas af, alleen nu wilt mijn dochter hem hebben zo mooi is het geworden....een andere wilt ze niet, ze wilt die....Daar moet sint nog eens over denken!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 10:23

Jes schreef:
Tilmar schreef:
Ik was vrijdag iets te fanatiek met de naaimachine :+ heb door mijn vinger heen genaaid..
Naald brak af, dat ziet er heel creepy uit.
Mijn dochter heeft de naald eruit getrokken en gelukkig is het helemaal niet ontstoken.

Maar blijf dus oppassen met je vingers!


Ai!!
Hoe gaat het nu?
Heb er wel vaker over gelezen maar het is mij gelukkig nog niet overkomen.


Brrrr ik maakte van dichtbij mee dat iemand zijn handpalm werd gegrepen door de grijper onderin waar het spoeltje zit. Werd een afgrijselijke vleeswond. Veel bloed enzo. Snel naar ziekenhuis, daar werd het verbonden. Ze pakte de machine daar beet toen het spoeltje op de grond viel en de machine stond nog aan; kennelijk drukte op het pedaal met het spoeltje pakken. Beetje dom achteraf, maar zo herkenbaar. Gauw iets van de grond pakken.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:13

Tot nu toe ben ik wel tevreden over mijn Toyota, maar ben nog maar een beginner dus misschien niet zo veeleisend :+

Wat een enge verhalen allemaal, straks durf ik helemaal niet meer te naaien :=

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:23

Afbeelding


Mijn machine doet gelukkig niets als het voetje omhoog staat.
Maar het verstandigste is om hem altijd uit te zetten als je geen stof tussen je machine en jedan voetje hebt.

Ik ga zo stof snijden en hoop vandaag een shirt te kunnen maken waarmee ik straks ook kan borstvoeden.
Als deze versie lukt komen er nog twee bij.

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:34

LinSa, je zou ook iemand die vaker naait kunnen vragen om even mee te kijken. Of vragen of je 1 losse naailes kan krijgen ergens. Ik had toen trouwens met van dat goedkope garen, daar de spoeltjes van gebruikt (geprobeerd) maar dat werkte niet. Ik moet dat omwikkelen op een spoeltje wat voor mijn machine geschikt is.
In principe zou je met een instap machine, ook als beginner, gewoon lekker aan de gang moeten kunnen gaan.

Ik heb trouwen een Retro Sweatpants voor mijn zoontje gemaakt. (Gratis patroon)
En ik had eer van mijn werk, want hij vond hem geweldig!

Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:45

Mijn naaijuffie geeft heel vaak starters lessen voor mensen die de basics van hun machine willen leren kennen. Neem je je eigen machine mee en dan kijkt ze met je mee :)

Leuk broekje :)

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:50

Leuk idee dat meenemen van je machine. Moet je alleen niet zoals ik een semi antiek geval van oma hebben die vast zit aan een tafel. :x

Mijn man heeft mij vervloekt toen ik zei dat ik hem graag boven wilde hebben := :')

Edit: dit idee al heb ik er een andere machine op zitten.....


Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:05

Ja er zijn uitzonderingen natuurlijk :+ Over het algemeen zijn naaimachines wel meeneembaar :)

Tof tafeltje zo trouwens :D

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:10

Ja is echt ideaal. En naait een stuk beter dan mijn eigen instap model singer.

Dorus

Berichten: 13230
Geregistreerd: 06-04-04

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:15

Ik vind dat jaren 50 kastje zo mooi <3
Zelf heb ik een trapnaaimachine uit de jaren 20(?), daarvan vind ik de machine zelf heel mooi. Ik heb dus helaas geen plaats voor een machine met zo'n mooi kastje.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:22

Mijn moeder heeft ook ervaring met naaien, maar die weet ook niet waar het mis gaat. Ik vind het eigenlijk zonde om meteen een dure machine aan te schaffen, want ik weet helemaal nog niet of ik het leuk vind. Daarnaast was deze Singer een huwelijkscadeau, dus ook een beetje emotionele waarde.
Dat het niet meer de kwaliteit van vroeger is, dat weet ik. Maar dan nog verwacht ik eigenlijk wel dat hij functioneert.

Er is overigens wel meer mee mis, zo staat de naald ook niet in het midden van het voetje, maar erg naar links. Ik vraag denk ik het naaimachine van mijn moeder te leen, zodat ik in ieder geval wat ervaring op doe terwijl ik nadenk over wat ik met mijn eigen machine ga doen.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:46

Ik had ook zo'n singer. Die begon te lopen zonder pedaal en wilde niet stoppen. Dus naar Belgie teruggestuurd voor reparatie. Kreeg ik hem terug, wilde hij geen spoeltjes opdraaien.
Toen teruggebracht en geld terug en een degelijke machine (Bernina) gekocht.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:48

Dat je naald erg links staat zou ook aan de steek kunnen liggen? Ik heb 2 rechte steken, een in het midden en een zoveel mogelijk naar links toe.

Als ik jou was zou ik gewoon eerst eens ander garen proberen. Ik heb het ooit ook gehad met een simpel wit garen dat continue brak, maar met gutterman nergens last van.
Ik moest bij mijn oude machine overigens wel altijd de bovendraad opnieuw inrijgen als hij langer dan een paar uur stilstond. Dan kwamen er kaboutertjes langs die zorgden dat de draad helemaal vast kwam te zitten en niet meer soepel erdoorheen gleed. :=

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:06

LinSa heb je al de kans gehad met ander draad te proberen?
Ik moest vandaag nog aan je post denken omdat mijn draad ook een paar keer brak.
Naaide dit keer met goedkoper draad omdat die kleur beter paste.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:51

Ik heb laatst een 40 klosjes Gutterman gekocht voor 40 euro :) zit bijna voor elke kleur stof wel wat bij gelukkig.
Mag van mijn moeder alleen Gutterman gebruiken :+

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:07

Wow Keet dat is een goede deal.

Over die lidl klosjes.. was er ook in getrapt. Waardeloos. Lussen, kapot gaan. Voor de grap kan je een keer zelf proberen een draad kapot te trekken en hetzelfde met bijv guterman doen. Ik heb de striemen van de laatste in mijn handen, die van lidl was zo stuk!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:17

Jes schreef:
LinSa heb je al de kans gehad met ander draad te proberen?
Ik moest vandaag nog aan je post denken omdat mijn draad ook een paar keer brak.
Naaide dit keer met goedkoper draad omdat die kleur beter paste.


Lief dat je het vraagt! Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om op pad te gaan voor iets anders, maar ik laat het zeker weten!

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:14

Mag ik me hier melden? Ik wil gaan proberen zelf leggings te naaien voor onze baby, die sinds 3 weken haar grote broer in huis vergezeld :)

Oma haar naaimachine staat hier, en ik ben me aan t oriënteren op stofjes...

Wat een gave Naaimachines incl hele bureaus komen er voorbij hier zeg :D