[TEK][WIP] Paard van Cobiie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joey_lover

[TEK][WIP] Paard van Cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:26

Het was erg lastig om te kiezen waar ik een topic over zou openen. Ben met zo veel leuke dingen bezig :D
Uiteindelijk maar voor de pasteltekening gekozen. Dit omdat ik daar nog steeds ruzie mee heb en ik er toch echt beter in wil worden.
Mijn laatste pasteltekening was deze Hondje van Roomz.
Daarna heb ik niet meer de moed gehad om de potloden weer uit de kast te halen :')

Maar nu dus bezig met het paard van Cobiie, haar foto stond een hele tijd terug eens in het aanvraagtopic. Vind het erg lastig om het dekkend te krijgen. Bij de neus zitten toch echt al aardig wat lagen op, maar je blijft witte puntjes zien. Ook de kleur vind ik ontzettend lastig om goed te krijgen.

Ik werk met pastelpotloden van Derwent op A3 formaat.
Alle tips zijn welkom, ik heb namelijk nog veel te leren ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jojoju

Re: [TEK][WIP] Paard van Cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:35

Ziet er al mooi uit zeg! Echt knap!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:46

Begint er leuk uit te zien! De snuit lijkt al behoorlijk 'echt'. Wat heb je een aparte manier van tekenen, als ik het mag zeggen. Ik ben niet gewend dat je per deel opzet, maar dat je per kleur opzet, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik teken al een tijdje niet meer, maar leerde altijd eerst de basiskleur op te zetten. (maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden ;) ) De kleur op zich is voor ons lastig te beoordelen, zonder voorbeeld.
Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat hoor!

PS: heb je de hond niet afgemaakt?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:10

Ohw, grappig. Moet eerlijk zeggen dat ik maar wat doe, heb nooit les ofzo gehad. Je zou dus best gelijk kunnen hebben dat dit niet de meest handige manier is, maar ik vind het wel fijn werken zo :D

Ik zal ook even vragen of ik de voorbeeldfoto erbij mag zetten.

De hond is uiteindelijk inderdaad ergens achter in de kast belandt. Op de foto's in het topic ziet hij er nog redelijk uit, maar in het echt was het een en al geklieder :') Toen ik ook nog de ogen verknald had, was de lol er een beetje af. Het heeft ook heel lang geduurd voordat ik het weer aandurfde om met pastel te beginnen :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:14

joey_lover schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik maar wat doe, heb nooit les ofzo gehad. Je zou dus best gelijk kunnen hebben dat dit niet de meest handige manier is, maar ik vind het wel fijn werken zo :D

Het was ook geen kritiek hoor! Als jij dat fijn vind zo, vooral blijven doen! Het gaat tenslotte om het eindresultaat :j

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:13

Wat mooi :oo :oo

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 13:19

@Loetie84: Had het ook niet als kritiek opgevat hoor, vind al die verschillende methodes juist wel interessant :j

@ProudHorse: Dank je :D

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 18:51

Kleine update. Alle tips zijn nog steeds meer dan welkom :j

Afbeelding

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:33

Je bent al lekker met kleur aan het werken! (ik denk dat je wel gemerkt heb dat ik van kleur houd *D )
Maar mischien zou je de tekening nog wat spannender kunnen maken hoor nog wat meer contrast in de schaduwen te kunnen verwerken? Ik ken de voorbeeld foto natuurlijk niet, maar zelf vind ik het altijd leuk om in de zelfde soort 'sfeer' te werken. Dus bijvoorbeeld ik werk vanuit blauw, of paars, of oranje. Om een bepaalde emotie over te brengen. (ik vond trouwens dat schilderij in het resultaat topic echt prachtig! :D ) Ben benieuwd naar de rest.

edit: typo

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:38

DiekeC, dank je wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best een beetje jaloers op jou werk met kleur ben :o Vind vooral de tekening van dat oog echt schitteren. Maar het zelf doen is nog best lastig. Ben toch bang dat ik hem dan ga verprutsen, stom natuurlijk want als je niets probeerd dan ga je het ook nooit kunnen, maar het houdt me toch een beetje tegen. Ik heb al een mailtje gestuurd met de vraag of ik de voorbeeldfoto erbij mag zetten, dus nog even op antwoord wachten.

Hoe bedoel je dat precies, werken vanuit blauw, paars of oranje. Dat je 1 kleur kiest, en dat als hoofdkleur gebruikt? Maar dan gebruik je ook nog wel de andere kleuren, toch?

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:40

heb je een voorbeeld foto?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:52

Heb gevraagd of de foto erbij mag, maar ik wacht nog op antwoord. Voor als je hem graag wilt zien, de foto staat in het 'aanvraag topic paarden tekenen' op blz. 44 net boven het midden, gepost door cobiie.

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:23

Wat mooi al! *D

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:08

Wauw, jij bent wel lekker bezig zeg, gaaf (is jaloers, voor mij is het drukke zadelmakmaakseizoen al begonnen en ik heb steeds minder tekentijd ;( ). Hihi ik heb ook nooit les gehad en ik doe met kleurpotlood hetzelfde qua opzet, niet per kleur maar per deel werken. Dat doe ik al 20 jaar en ik kan het nu denk ik ook niet anders meer.
Hij wordt al mooi! Ik snap wat Dieke-C zegt, het stuk tussen oog en neusriem zou ook van mij nog wat meer kleurvariatie/diepte mogen hebben. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:29

Haha, nou ik ben anders jaloers op jou. Jij kan lekker met echte paarden bezig zijn!
Zal inderdaad eens proberen om met meer kleur te gaan werken :j

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:32

Met dat kl*teweer is het anders helemaal niet erg om af en toe een dagje binnen bij de kachel achter een schilderij te staan hoor... :P Dan is lesgeven/trainen in koude natte buitenbakken en in de storm stontscheppen in verzopen paddocks regelmatig helemáááál geen idyllische pennymeisjesdroom :')

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:50

Haha, heb zelf ook een tijd op een paardenbedrijf gewerkt, en dat strontscheppen tijdens storm komt mij heel bekend voor :D Maar nu al weer zo'n 1,5 jaar paardloos, en dan vervagen de stomme klusjes toch een beetje en komt de idyllische pennymeisjesdroom weer boven drijven :D

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:03

Een kleine update. Heb geprobeerd om met meer kleur te werken, maar of dat nou zo goed gelukt is... :\

Afbeelding

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 10:53

Hier dan de voorbeeldfoto:

Zie dat het oog nog aardig wat aangepast moet worden.

Afbeelding

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:43

Owwww ja dat is ook best een lastig kleurtje om de echte realistische kleurglans op te krijgen :j Bij de neus vind ik je kleurlagen goed gelukt, niet of-of maar en-en, meerdere kleurlagen over elkaar. Zie ik rechtsboven het rechteroog op de foto ook, dat stuk lijkt in je tekening nog wat meer "of-of" aan kleuren die wel langs elkaar liggend in elkaar overlopen maar niet echt meerdere kleuren over elkaar heen liggend om zo schakering te maken, of zie ik dat fout?
Ik blijf ook een beetje tegen de scherpe aftekening van die ader onder het oog aankijken, e.e.a. zou van mij nog vloeiender in elkaar over mogen lopen om het meer diepte te geven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:27

Joey, je bent heel goed bezig. Ik vind het erg knap dat mensen zo goed kunnen tekenen.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:45

Dank je wel :)

@licorne: Klopt helemeel. Bij de neus heb ik gewoon alles over elkaar gegooid terwijl boven het oog de losse kleuren meer appart liggen, ook wel een beetje over elkaar heen, maar lang niet zo erg als bij de neus. Ik zal inderdaad ook nog naar de aderen kijken, was daar zelf ook nog niet tevreden over.
Phoe, pastel blijft toch wel erg lastig :')

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:06

Ziet er al super uit! Ik ga dit topic volgen, loop een beetje hetzelfde probleem aan: dekkend kleuren.. :P

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:00

Juist door meerdere kleuren over elkaar heen te leggen krijg je het uiteindelijk dekkender.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:22

Bij mij pakt het niet als ik twee lagen over elkaar zet. Bijvoorbeeld als ik eerst grote vlakken kleur met pastels en daarna de haren wil maken met pastelpotloden.