[ART][WIP] Koningspinguïn (klei)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

[ART][WIP] Koningspinguïn (klei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:19

Aangezien ik wel eens de vraag heb gekregen hoe ik mijn klei werkjes maak, leek het me wel leuk om eens een WIP te maken. Nou ja, een echte is het niet, want de klei is al klaar. Die moet nu gaan drogen, en als hij dan droog is kan ik gaan verven.

De vraag was dan natuurlijk: wat zal ik gaan kleien. In een fotoboek van mijn moeder kwam ik een mooie foto tegen van de kleuren van een koningspinguin. Dat wilde ik ook eens verven! Maar verven zit mij niet in mijn bloed, dus dan kan ik maar beter een kleisel ervan maken, om die vervolgens te gaan verven.
Dit is de referentie foto geworden.

Voor de mensen die mijn klei werkjes niet kennen, kan je óf in deze topics kijken:

[UK] [ART] Mabroek, Flaubert de Dodo, en Felix (klei)
[UK] [ART] Flaubert, Mara, Cleo, Chookie en Borre (klei)
[UK] [ART] Kaia, Mara en Choockie (klei)

óf op mijn site:
http://www.kleisels.webklik.nl

In ieder geval, hierbij mijn plaatjes.

Afbeelding
De vraag: welke klei gebruik je nou eigenlijk? Is meerdere malen de revue gepasseerd. Bij deze, deze klei gebruik ik dus. Ik koop de klei bij 't verfhuis, dat is bij ons een winkel met allemaal crea-bea spul.

Afbeelding
Mijn allerhandigste opa heeft voor mij een draaitafel gemaakt. Op deze manier kan ik mijn klei werkjes draaien zonder de werkjes op zich te draaien. Op die manier hoef ik niet mijn vingers iedere keer op de klei te leggen. Dit is vooral heel onhandig als je net allemaal haartjes oid hebt zitten maken, en je duwt die dan vervolgens met je vingers plat. Dan baal je behoorlijk, dat kan ik je vertellen!

Afbeelding
Bij mijn materialen mogen mijn trouwe klei-prik-dingen niet ontbreken. 2 Ervan heb ik speciaal gekocht om mee in de klei te roeren, de derde is een gewone huis-tuin-en-keuken-saté-prikker. Maar deze doet absoluut niet onder voor de officiele prikkers.

Afbeelding
Goed, dan beginnen we met kleien. Ik maak altijd eerst een hele grove basis. Op die manier kan ik nu alvast een beetje met de verhoudingen spelen, dan weet ik hoe groot het werkje ongeveer gaat worden, en dan kan ik alles een beetje op maat maken.

Afbeelding
Als tweede stap wrijf ik mijn werkjes altijd helemaal glad. Zelfs als er achteraf een vreselijk grove textuur op komt. Dit doe ik a: omdat ik het fijn vindt. Ik kan dan alvast een beetje de vorm vast gaan leggen, en b: ik krijg dan een beter overzicht van hoe alles eruit komt te zien. En dan als laatste nog, zodat ik eventuele ledematen makkelijk vast kan maken. Als ik die namelijk nog vast moet gaan duwen op het moment dat ik bijvoorbeeld al textuur erop had gelegd, dan kan ik dat stuk weer opnieuw gaan doen.

Afbeelding
Op dit punt besefte ik dat deze pinguins geen veertjes of andere textuur zouden krijgen. Dit wordt een gestilleerd beeldje, zonder textuur, maar des te mooier als straks die felle kleuren erop zitten. Ik had het net over ledematen vastleggen, nou, daar bedoel ik dus bijvoorbeeld deze vleugeltjes mee. De vleugeltjes zijn er hier dus opgelegd, en het snaveltje van het kind zit er ook alvast op.

Afbeelding
En dan als laatste stap: de pinguins zijn weer vrijwel helemaal glad gestreken, en het kind heeft oogjes. Mijn oogjes die ik gebruik zijn bijna altijd kraaltjes. Dit omdat ik die glans er niet met verf op kan krijgen, en daarbij kan je ik weet niet hoeveel verschillende vormen, kleuren en groottes in kraaltjes vinden. Ik heb hem nu nog gladder gemaakt aan alle kanten, zodat hij zometeen met verven echt strak in de verf komt. Tot zover mijn kleisel voor deze keer.

De oplettende kijker heeft misschien inderdaad gezien dat het snaveltje van de pinguin kleiner is dan op de foto. Dat klopt, mijn kopje is ook fijner dan die die de pinguin op de foto heeft. Dus dit is het snaveltje voor nu. Sowieso, als je goed kijkt naar mijn plaatje en het originele plaatje zie je dat er eigenlijk maar weinig klopt van het origineel. Dat is omdat ik graag een beetje abstract, gestilleerd, het is maar hoe je het noemt werk. Natuurlijk werk ik veel naar het realistische toe, maar vaak net niet. Dat vind ik leuk, en dat maakt mijn werkjes van mij :D

RhealLover

Re: [ART][WIP] Koningspinguïn (klei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:12

Ik vindt het uniek! Hou altijd je topics in de gaten en vindt de foto zelf afschuwelijk, maar de vorm en houding die jij in je kleisel brengt is werkelijk fantastisch! Ben benieuwd hoe het verder gaat worden wel leuk om keer een WIP te zien :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:14

Wat heerlijk om te lezen dat je de foto afschuwelijk vindt, en mijn kleisel niet! Dat is voor mij echt een groot compliment :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:45

dat was tevens mijn eerste gedachte, niet zo mooie foto maar t beeldje vond ik direct al leuk :D

heel benieuwd hoe je hem uitwerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:02

Awwwww wat leuk zeg héé, je komt op UK niet veel kleiwerkjes tegen (volgens mij de allereerste!)

Ziet er tof uit!

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:26

Ik weet zeker dat ook dit beeldje wederom echt geweldig zal worden! Ik krijg helemaal zin om weer te gaan kleien (een aantal jaar terug heeel veel gedaan), maar ik woon nu op kamers en dat is schijnbaar een excuus om niet weer te beginnen.
Nog even een vraagje over de klei (want t begint nu toch echt te kriebelen en zit er over te denken toch weer te beginnen): deze klei hoef je dus niet te bakken? Want dat zou ideaal zijn. En hoe bewaar je het?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:29

Wat leuk! Het voordeel van kleien is, als je het niet mooi vindt, je propt het op elkaar, en bewaar het voor een volgende keer!

Deze klei hoef je inderdaad niet te bakken, en is zelfdrogend. Als ik de klei open heb, en ik wil hem bewaren, stop ik het in een zakje, en rol het dicht. Het is belangrijk dat er geen lucht bijkomt zeg maar. Dus je moet het in een zakje stoppen, lucht eruit duwen, zakje dichtvouwen/plakken/knopen, en dan kan je het echt een paar weken bewaren hoor!

Iedereen, bedankt voor de leuke reacties!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:45

HorseyDude schreef:
Awwwww wat leuk zeg héé, je komt op UK niet veel kleiwerkjes tegen (volgens mij de allereerste!)

Ziet er tof uit!

Ik heb er ook ooit 1 geplaatst. :D

Vind het echt heel mooi worden. :j Ben zeer benieuwd naar het eindreslutaat. :D

Wendyoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:16

Wow! Hij ziet er al erg mooi uit! Erg schattig die kleine pinguin! :D

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:12

Pff..vind het nu al knap en te moeilijk om na te doen :o Ben erg benieuwd naar het resultaat :)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:42

Wauw! Respect! Ziet er gaaf uit..

Ben benieuwd hoe ie verder ontwikkeld. :)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:45

Wow! Kan je dat leren? :D Boeken ofzo? Lijkt me best leuk! * denkt terug aan lagere school...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:48

Bedankt voor de leuke reacties weer :)
Ik denk wel dat je het kan leren, alles valt te leren. Boeken, ik weet het niet, denk het wel :) Ik heb in ieder geval nooit boeken gebruikt. Het is ook een kwestie van vooral goed kijken.

Gisteren bij een kralenwinkel wat nieuwe kraaltjes voor oogjes gehaald, en nieuwe klei. Ik heb nu nog 2 monsters gemaakt, als alles straks geverfd en gevernist is, zal ik een nieuw topic maken :)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:42

Is dat duur zo'n zak klei? Kan natuurlijk altijd eens wat gaan zitten klooien. Al wordt t een asbak voor moederdag :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 08:16

Nee, ik betaal 5 euro voor een pakje. Het is niet heel veel klei, als je het deze maat houdt, kan je makkelijk 2 asbakken maken :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 16:08