Dit is een aardig merkwaardig projectje, aangezien het is samengesteld uit twee verschillende modellen.

Als ik een echte custom maak, dan streef ik er naar het orgineel te verbeteren. Het moet anatomisch correct zijn. Daarnaast moet het veel extressie hebben. Méér dan plastic paard worden.
Ik ben ongeveer twee jaar geleden eerder begonnen aan de merrie. Dit is 'pam'. Een breyer model wat nog uit de jaren 50 stamt. Een iets wat chubby arabische merrie. Van deze merrie heb ik het hoofd gebruikt. Die eerder er af gehaald omdat ik de hals van het model wilde veranderen. Dit helaas nooit tot stand gekomen en de merrie ligt nu nog steeds hals en head- less met een gebroken been achter in de kast.
Dit was hoe het hoofd er uit zag toen ik hem kocht:

Het lijf heb ik van een Peter Stone arabische hengst. (Peterstone is ook een modelpaarden merk net als breyer alleen dan met wat minder modellen en doorgaans een stukkie duurder.)
Foto van de hengst: (ik heb niet exact dit model gebruikt maar een al beschadigde versie)

Ik heb eerder een peter stone arabier gecustomized, deze heeft hier ook op bokt gestaan. Dit ging om een schimmel merrie met veulentje. De link staat nog wel in mijn profiel.
Op deze merrie kreeg (en krijg) ik geregeld commentaar dat het hoofd wat aan de kleine kant was.
Dit keer wilde ik daar dus wat aan veranderen, en toevallig dook ik het hoofd van de breyer merrie met verhuizen weer op.
Voorheen dacht ik dat het hoofd te grof/groot zou zijn om op een peter stone arabier te plakken. (ik zeg dat ook ergens in een reactie).
Blijkbaar zie ik nu dingen anders, en achteraf blijkt het ook prima te passen naar mijn mening.
Omdat het hoofd wat opgeblazen is heb ik geprobeerd zoveel mogelijk details er in te krijgen: (de linker dus)

Het hoofd nog iets verder uitgewerkt en bij het lijf van de hengst:

Uitendelijk er op:

Ik heb aan het lijf verder niks veranderd: die vind ik persoonlijk al erg goed. Ik heb alleen de hals zwaarder gemaakt, iets meer hengst achtig. Daarnaast natuurlijk manen en staart toegevoegd.
Nog wat foto's van het hoofd toen: (nieuwe neus/mond/oren)

En gister heb ik nog wat mini details als rimpeltjes en bobbeltjes bij de ogen en neus gezet:

Ik zet bij elk stadium het model opnieuw in de grondverf om goed te kunnen zien waar er nog onregelmatigheden zitten. Het model moet volledig flew-less worden. Er mag geen riggeltje of puntje te veel op zitten. Alles moet smooth afgewerkt zijn. Vandaar dat hij dus vaak helemaal wit is. Daarnaast is wit een goede basis laag om uiteindelijk op te gaan verven.
Ik ben benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden! Of er nog iets aan het customizing process kan worden toegevoegd.
Daarnaast moet er nog een uiteindelijke kleur worden gekozen.