[VER] Een nieuw begin..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VER] Een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:16

Het heeft even geduurd, maar na Ik en mijn muziek, heb ik toch de knoop doorgehakt en ben ik begonnen aan een nieuw verhaal. Ik wil jullie dan ook niets onthouden, en zal stuk voor stuk de boel hier plaatsen. Ik heb ongeveer 5 hoofdstukken op voorraad.

~ x.

--------------------------

Aanleiding tot een nieuw begin.

Huilen, verdriet bestaat niet. Maar het gene wat ik nu voel, is toch om te huilen. Wie zegt dat verdriet niet bestaat, die bestaat zelf niet.

“Het leven is on-eer-hu-lu-hu-huk!” schreeuwde Miranda hem huilend in zijn gezicht. Ze haalde uit met haar arm, miste, draaide zich om en rende met volle snelheid de trap op. In de slaapkamer stortte ze zich neer en voelde een enorme kramp in haar buik opkomen. Onee! Onee! Schoot er door haar hoofd. Ze trok haar benen op, en een enorme pijnscheut schoot door haar lichaam. Vlak daarna voelde ze iets nats langs haar benen lopen. Ze slikte en begon harder te huilen. De deur werd open gedaan, haar vriend kwam binnen. Hij pakte zachtjes zijn spullen uit de kast, stopte ze in een weekend tas en liet haar alleen achter.

“Waarom” huilde Miranda in zichzelf. “Waarom?” De vloeistof liep langzamer omlaag langs haar benen. Vormde een roodkleurige vlek op het bed. “Waarom ben ik zo koppig geweest” ze haalde diep adem, maar kon niet kalmeren. Met moeite pakte ze de telefoon. Ze draaide het nummer van haar moeder. “Mam” snikte ze. “Jase is weg” ze huilde harder. “En en en” haar adem stokte. “De baby..” Een snik maakte dat ze haar zin niet meer af kom maken. Haar moeder gooide de hoorn op de haak en stond binnen vijf minuten naast het bed. “Meisje toch” zei ze zachtjes terwijl ze haar dochter over haar haar streelde. “Miskraam” huilde Miranda steeds harder, terwijl ze met haar handen over haar buik bleef gaan. De leegte die ze daarin voelde.

Drie maanden geleden, was de twintigjarige Miranda het gelukkigste meisje van de wereld. Na een relatie van drie jaar waren zij en haar vriend Jason samen gaan wonen in het appartement naast dat van haar ouders. Ze waren dolgelukkig en al snel bleek Miranda zwanger te zijn. Deze zwangerschap bracht het jonge paar dichter bij elkaar, en Jason vroeg haar ten huwelijk. Dit aanzoek bleek het begin van het einde te zijn, de sfeer in huis werd steeds grimmiger. Tot het moment dat het escaleerde. Jason was vreemdgegaan, met de beste vriendin van Miranda. Miranda pikte het niet langer, maar omdat ze zwanger was durfde ze het niet aan. Toch confronteerde ze Jason ermee, wat uitliep op een enorme ruzie, het einde van de verloving en uiteindelijk Miranda’s miskraam.

Miranda’s moeder zag dit niet aankomen, ze was juist zo gelukkig voor haar dochter omdat ze zelf na haar eerste zwangerschap, nooit meer zwanger heeft kunnen worden. Miranda was haar enige dochter, en tevens ook haar beste vriendin. Miranda trok na de breuk in bij haar ouders, maar heeft sinds de breuk zichzelf nergens meer laten zien. Haar ouders besloten een keuze voor haar te maken. Ze wisten dat Miranda een passie had voor de fotocamera, en ze stuurden haar naar de fotoacademie in Amsterdam. Dat betekende een verhuizing, van Vaals, naar Amsterdam. En Miranda moest alleen. Het zou het beste voor haar zijn..

1. Verplichting

Gedwongen worden dingen te doen, die je eigenlijk niet wilt. Een sociaal isolement creeëren, en je eigen wereld hebben. Fijnere dingen bestaan er niet, ondoorgrondelijk.

Zwijgend, met betraande ogen staarde Miranda naar haar moeder. Ooit was haar moeder haar beste vriendin geweest, nu voelde ze aan als een vreemde. Miranda voelde zich in de steek gelaten, niet alleen door Jason, haar ex. Maar ook door haar ouders. Tenslotte waren het haar ouders die haar wegstuurden, naar Amsterdam. Het voelde alsof ze niet meer welkom was thuis, het kon haar helemaal niets meer schelen. Het kon haar zelfs niet schelen dat haar ouders haar dure opleiding zouden gaan betalen. Het kon haar niet schelen dat haar vader een duur appartement in Amsterdam Centrum geregeld had. Het kon haar allemaal niet schelen.

In de trein naar Amsterdam, vanaf Maastricht, staarde ze de hele rit doelloos uit het raam. Eindhoven, Den Bosch, Utrecht. Ze zuchtte en haar ogen vulden zich met tranen. In Amsterdam stapte ze uit op het centraal station, waar tram vier haar naar de Herengracht bracht. Ze stapte uit op Rembrandtplein, en zocht stilzwijgend de weg. Eenmaal bij haar appartement aangekomen, klom ze stilzwijgend de trappen op naar de derde verdieping. Opende de deur, en stortte zich zwijgend op haar bed. Ze sliep vrijwel meteen, haar hand weer op haar buik. De leegte in haar nam toe, en begon haar aan te vreten. Haar dromen waren zwart, en zwart was wat de komende tijd haar leven zou gaan beïnvloeden.

De volgende ochtend, ze had geen wekker gezet, gezien of gehoord, werd ze om zes uur wakker. Een waas van tranen voor haar ogen. Een diepe zucht. Ze ging onder de douche staan om wakker te worden, maar de waas wilde niet weggaan. Ze trok wat zwarte kleding aan, nam geen ontbijt, en maakte haar ogen zwaar zwart op. Een zwarte weduwe, zo voelde ze zich, zo zou ze zich ook gedragen.

Om zeven uur ging ze de deur uit, dwalend door de stad. Er waren voor het vroege uur veel mensen op de straat, maar geen van hen leek moe te zijn. Met zware ogen keek ze de mensen aan. Een voor een glimlachten ze voorzichtig naar haar, ze keek met een sombere, zielige blik terug, maar wilde geen medelijden. Haar ogen spraken boekdelen en de mensen besloten uit de buurt te blijven.

Op haar opleiding ging het ook niet zoals het zou moeten gaan. Ze maakte de foto’s die ze opgedragen kreeg zwijgend, maar de foto’s hadden stuk voor stuk een duistere uitstraling. Somber, terwijl de onderwerpen zo vrolijk zouden moeten zijn. De docente sprak Miranda hier over aan, stilzwijgend haalde Miranda haar schouders op. Sinds de dag waarop ze alles verloor had ze geen woord meer gezegd. Ze had al meer dan een half jaar gezwegen, daar zou nu geen verandering in gaan komen.

De dagen die volgden verscheen ze niet op school. Ze stuurde haar werk op via de mail. Sombere, sprekende foto’s. De docente was echt onder de indruk, want Miranda had daadwerkelijk talent. Maar ze maakte zich ook zorgen om Miranda. Het meisje had zoveel in zich, maar was zo neerslachtig, depressief. Het was zonde haar zo te zien. Daar wilde ze graag verandering in brengen, maar hoe wist ze niet.

Het werd december, kerst naderde. Miranda had haar ouders al een half jaar niet gezien, en was ook niet van plan met kerst terug te gaan. Ze leefde nog steeds een somber, eenzaam bestaan in Amsterdam. De krassen op haar armen waren wel dichtgetrokken, snijden deed pijn, en het bloed was te rood, te vrolijk voor haar stemming. Wel zou ze littekens dragen, ze was er niet trots op. Het maakte haar somber. Ze vond het afschuwelijk en zakte daardoor dieper weg in haar eigen wereld vol depressies.

Haar docente maakte zich nog steeds zorgen, ze kreeg geen contact met Miranda, kon niet tot haar doordringen, zelfs niet toen ze aan de deur was geweest. Dus besloot ze haar zoon te sturen. Misschien dat hij tot haar door kon dringen, tenslotte waren ze van dezelfde leeftijd. Tevergeefs, Miranda moest niets van hem hebben. Ze was geïsoleerd, en dat zou zo blijven.

Elke ochtend was hetzelfde. Steeds hetzelfde ritueel, al sinds ze in Amsterdam woonde. Ze werd wakker, zonder wekker. Heel vroeg, ze ontbeet niet, ze douchte en maakte zich donker op. Ze lunchte altijd op de Albert Cuijp. Een zwart, zwaarmoedig stipje tussen alle toeristen en kraampjes. Ze at ’s avonds altijd thuis, met boodschappen van de Spar in de buurt van het Weesperplein. De zweeg altijd, ookal probeerde de caissiere haar altijd te verleiden tot een praatje. Uiteindelijk zei ook deze caissiere niets meer. Niet begrijpend, maar ook wetende dat ze niets zou kunnen uithalen. En ergens, was Miranda daar erg opgelucht over.

Vlak voor haar deur, na een zwijgzaam rondje Waterlooplein – Weesperplein voor haar boodschappen, botste ze tegen iemand op, haar boodschappen over straat en haar appels rolden de gracht in. Ze zei niets, geen vloek, geen zucht. Zwijgend, met stille donkere ogen raapte ze haar boodschappen op, en nam de spullen aan die degene waarop ze gebotst was voor haar opraapte. Ze vroeg de persoon niet binnen, ze zei helemaal niets. Even kruisten haar donkere ogen zijn heldere blauwe ogen. Het kon haar niets schelen, ze wilde met niemand te maken hebben. Het eerste wat ze zou doen was douchen, zijn aanraking van haar afwassen.

Voor hem, zou alles anders worden. Deze ondoorgrondelijke persoonlijkheid intrigeerde hem. Hij begon vaker langs haar huis te lopen, hopende dat hij haar vaker zou zien. Miranda echter, maakte haar rondje naar de Albert Cuijp en de Spar elke dag anders. Verliet soms het pand via de nooduitgang om maar niemand tegen te hoeven komen. Terwijl hij daar braaf de wacht hield in de hoop wat van haar op te vangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ank89

Re: [VER] Een nieuw begin..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:21

Klinkt belovend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:02

2. Onverwachts
Je verwacht het onverwachte niet, verwacht je het onverwachte, dan is het niet onverwacht meer. Maar het verwachte, onverwacht niet verwachten, maakt het onverwachte verwacht.

Met zware ogen, na het vaste ochtendritueel, vertrok Miranda rond elf uur weer naar de Albert Cuijp Markt. Ze verliet het gebouw via de voorkant en daar stond hij, trouw als een hond, op haar te wachten. Ze wilde zijn kant niet opkijken, maar omdat hij er altijd stond, keek ze hem aan met neergeslagen ogen, en weer kruisten donker en licht elkaar. Dat was het moment dat hij besloot met haar mee te lopen naar waar ze ook heenging.

Zwijgend liep hij naast haar, de Utrechtsestraat op, de Utrechtsestraat uit, het Frederiksplein over en via de Stadhouderskade naar de Albert Cuijp markt. Af en toe keek hij opzij, maar haar blik was continu op de straat gericht. Haar mond vertrokken tot een dunne streep, niet geïnteresseerd in de persoon die naast haar liep. Daarop volgde hij haar voorbeeld en liet zijn ogen ook naar de straat afzakken.

Zo liepen ze samen de Albert Cuijp Markt af, aten ze een broodje bij Kaassie Kaassie, een broodjeszaak en liepen ze via de Vijzelstraat terug naar de Herengracht. Zij ging haar appartement binnen, maar vroeg hem niet binnen. Later die dag volgde hij haar ook naar de Spar. Als een zwijgend gezelschap waar ze ongetwijfeld behoefte aan had, maar het niet liet blijken.

Gezien Miranda vaste tijden had, en daar echt niet vanaf week, stond hij elke dag bij haar voor de deur. Het werd een ritueel om samen te gaan, twee keer per dag, zonder tegen elkaar te praten. Ergens kalmeerde het Miranda, voelde ze zich fijn door zijn gezelschap. Anderzijds wilde ze echt niets met hem te maken hebben. Ze stond meerdere keren op het punt tegen hem te snauwen dat hij op moest rotten, maar ze kon het niet. Praten lukte niet, misschien lukte het niet omdat ze het niet wilde. Ze wilde niet tegen hem zeggen dat hij op moest rotten.

De weken verstreken en er ontstond een doorzichtige, niet te breken band tussen beide personen. Twee ondoorgrondelijke persoonlijkheden met een geschiedenis, die ze niet van elkaar wisten. Hij leek haar, zonder woorden te begrijpen. En het was dan ook bijzonder dat hij op een dag niet meer op de stoep stond. Miranda, die altijd naar beneden keek, keek om zich heen, want ze miste zijn aanwezigheid. Zijn vertrouwde gestalte naast haar. Toen ze hem niet zag ging ze weer naar binnen. Ze besefte dat hij belangrijker voor haar was geworden dan ze zelf had durven dromen. Er was een vriendschap ontstaan, maar ze wisten niets van elkaar.

Hij was die ochtend wat verlaat wakker geworden en haastte zich om op tijd bij Mirandas’s voordeur te staan. Het was hem niet gelukt om op tijd te komen, dus toen hij er was zag hij Miranda niet. Hij vermoedde dat ze zonder hem was gegaan, en hij zuchtte even. Hij had gedacht dat er een band tussen hun was ontstaan, dat ze hem zou zoeken als hij er niet zou staan. Hij zakte neer op een betonblok wat er langs de kant van de weg stond, en bleef daar zitten. Zelfs toen de schemering viel en het nacht werd. Hij leunde tegen de muur achter het betonblok en viel in slaap. Zo zou hij de hele nacht voor haar deur blijven zitten.

Halverwege de nacht werd hij wakker, bibberend. Het was koud, ondanks dat het al bijna maart was. Hij kroop wat dieper in zijn jas maar kreeg het niet warm. Hij vroeg zich af of hij de gok moest nemen, aanbellen bij Miranda, maar hij begreep ook dat ze het waarschijnlijk niet zou waarderen als hij nu aan zou bellen. Daarom kroop hij wat dieper terug in zijn jas en overdacht zijn verleden, het verleden waar hij al een ruime tijd niet aan gedacht had, maar waar hij dankzij Miranda weer mee verbonden werd.

Was het echt nog maar een jaar geleden dat hij in Akkrum dacht dat zijn leven voorgoed voorbij was? Was het echt pas een jaar geleden dat zijn vader besloot dat het genoeg was en zijn moeder het leven ontnam? Hij sloot zijn ogen en zuchtte. Hij mistte zijn moeder nog dagelijks, terwijl hij zijn vader, die zichzelf had aangegeven nooit meer had willen bezoeken. Sinds dat moment had ook hij besloten te zwijgen, Hij had alle banden met Akkrum verbroken, de relatie die hij sinds vijf jaar met zijn vriendin had verbroken en was naar Amsterdam verhuisd. Hij had een studie opgepakt, een kamer gehuurd en meer af dan aanwezig op de Universiteit. Het kon hem ook niet veel schelen, zijn tentamens maakte hij, haalde hij, maar meer deed hij niet.

Peinzend dacht hij aan zijn vader, hij wilde geen contact meer, maar anderzijds wilde hij zijn vader ook de waarheid vertellen. Hij had er alleen de kracht niet voor. Terwijl hij aan het nadenken was zakte hij weer weg in een aangename staat van halfslaap. Hij droomde over Miranda en zijn vader en werd pas wakker toen er een zwijgende gestalte naar hem stond te kijken.

Miranda, na haar gebruikelijke ochtendritueel, was naar buiten gegaan om naar de Albert Cuijp Markt te gaan, in de hoop dat hij nu wel weer op haar stond te wachten. Want ook zij voelde de band die er tussen hun was en ze was aangenaam verrast hem slapend op het betonblok naast haar voordeur aan te treffen. Voor het eerst sinds ze weg was gegaan uit Vaals glimlachte ze. Ze bleef een half uurtje staan tot hij vanzelf zijn ogen opende. Toen glimlachte ze voor het eerst naar hem, maar ze zei niets.

Toen hij gewaar werd van zijn omgeving, en haar zag staan, met een glimlach op haar gezicht, kon hij niets anders dan ook glimlachen. Zwijgend. Hij was blij verrast toen ze haar hand naar hem uitstak om hem overeind te helpen, en samen begonnen ze aan de wandeling naar de Albert Cuijp Markt. Af en toe keek hij opzij, haar ogen gericht op de straat. En op de momenten dat hij zijn ogen op de straat had gericht, keek zij naar hem op. Zo wisselden ze elkaar af. Tijdens de lunch keken ze elkaar voor het eerst echt aan. Haar donkere ogen die zich mengden met zijn lichte, felblauwe ogen. Ze voelden zich op hun gemak bij elkaar. Er borrelde een warm gevoel van verstandshouding, vriendschap bij beiden in de buik. Wederom verscheen er bij haar een glimlach op haar gezicht, die ze in geen jaar heeft gehad. Dit riep een glimlach bij hem op, maar ze zeiden beiden nog geen woord.

Dit keer, toen ze bij de Herengracht aankwamen hield ze de deur open toen ze naar binnen liep. Haar teken voor hem om haar te volgen. Hij volgde haar de trappen op, en mee haar woonkamer in. Daar ging hij zwijgend op de bank zitten terwijl zij op de stoel tegenover hem ging zitten. Zo zaten ze daar, zwijgend tot het tijd was om naar de Spar te gaan voor de boodschappen. Dit keer kocht ze meer dan normaal. En na het doen van deze boodschappen liet ze weer de deur open zodat hij haar kon volgen. Ze bereidde haar standaard, eenvoudige avondmaaltijd, maar dan voor twee personen. Ze gingen tegenover elkaar aan tafel zitten en aten zwijgend. Ze wisten niet dat dit de volgende stap zou zijn naar vertrouwen en zekerheid, het vergeten van hun verleden en het starten van iets nieuws.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:14

Meeeeer! :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:34

Ik vind het zó apart dat ik gewoon niet kan stoppen met lezen.

Wauwie, wat heb je het ontzettend 'mysterieus'(?) geschreven!
Ik kan er niet eens een juist woord voor verzinnen!

Wauw..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:33

Wauw jans, ik was té nieuwsgierig en wilde toch nog vandaag even lezen, maar wauw.. Het smaakt naar meer :D

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:42

Jouw manier van schrijven is heel erg pakkend. Het grijpt je en je wil meer.
Ik vind het ook een heel 'apart' verhaal. Nu niet apart op vatten als negatief, het is positief bedoeld.
Ik ben jaloers op jou, hoe jij kan schrijven!
Woon je zelf in Amsterdam? Anders moet je wel veel research doen om de weg zo gedaitalleerd met straatnamen te kunnen vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:34

Ik werk in Amsterdam en heb het daardoor heel goed leren kennen :)

Bedankt voor alle complimenten :)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:13

Ah, dit meen je niet _O-
Ik wil veel meer. Alle volgende hoofdstukken.

Het is echt heel erg gaaf! Ik zat er helemaal in. Niet te beschrijven gewoon. Echt prachtig!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:06

Waaarrrrrr blijft de rest?? Nu wil ik weten wat er gaat gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:53

Wauw heel gaaf, vind het heel leuk om te lezen en wil het ook echt aflezen haha :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:02

Ik lees vanavond hoofdstuk 3 nogmaals door op fouten en dan zal ik hem plaatsen. :)

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 08:09

Super leuk! kan niet wachten tot het volgende hoofdstuk!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:31

Super.. het maakt ook mij nieuwschierig! Je schrijft het zo, dat ik wil weten hoe het verder loopt. Terwijl meestal heb ik dat niet.
Vooral omdat het nogal eens gebeurd dat het niet afgeschreven wordt en ik daarom pas lees wanneer het is afgelopen :)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:26

Wauw! Mysterieus maar zo aantrekkelijk.. Geweldig! Ga zo door.. Wacht met smart op meer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:27

Danielle_ schreef:
Super.. het maakt ook mij nieuwschierig! Je schrijft het zo, dat ik wil weten hoe het verder loopt. Terwijl meestal heb ik dat niet.
Vooral omdat het nogal eens gebeurd dat het niet afgeschreven wordt en ik daarom pas lees wanneer het is afgelopen :)

Het komt niet vaak voor dat ik iets niet afmaak, mijn eerdere verhaal, Ik en mijn Muziek, staat hier ook op Bokt. Heeft nu 24 hoofdstukken, en is ook nog niet af. Het heeft alleen even een pauze omdat ik daarin met inspiratietekort kamp. :\

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:15

Wanneer komt het nieuwe deel O:) ?
Ik heb je andere verhaal ook gelezen, die leest ook al zo ontzettend fijn weg, ik ben er denk ik nog geen uurtje mee bezig geweest, prachtig verhaal ook!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:47

Oh ik MOET het volgende deel lezen, super !

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:39

Ik zit ook nog steeds te wachten op hoofdstuk 3 O:)

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:47

wat een boeiend verhaal! Heel mooi geschreven en je manier van schrijven zorgt ervoor dat je steeds meer wilt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:49

Nieuwe stuk komt er aan hoor, ik heb het alleen vrij druk de laatse tijd waardoor ik steeds mobile online ben :)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:42

*\o/* Ik wacht geduldig af :D

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:20

Ik moet ook maar geduldig afwachten dan. :D

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:36

vind het echt heel appart verhaal ben heel benieuwd hoe het verder gaat

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:17

Ook al is het een oud topic,
maar een prachtig verhaal.
Heel mysterieus en toch blijf ik lezen.
Ik ben stiekem benieuwd naar hoe het verder gaat.