Hoe zelf gordijnen maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Hoe zelf gordijnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:36

Wegens geldgebrek kan ik geen gordijnen kopen/laten maken. Ook kant-en-klare zijn niet mogelijk, mijn ramen zijn te hoog :o
Ik wil dus zelf gordijnen maken. En wel 375 cm lange gordijnen.
Het normale schuifsysteem (hoe heet dat?) zal wel niet werken, net als die met een rails. Mijn idee was om die omhoogtrekmanier te doen. Maar lukt dat wel met zo'n lange lengte?
Ook qua stof een vraagje: hij moet licht en kou tegenhouden. De kwaliteit hoeft niet top te zijn, als student kan ik me alleen goedkope dingen veroorloven. Iemand enig idee waar ik naar moet zoeken (kleur, soort stof, dikte, etc.)?

Qua afmetingen zit ik aan 375 x 65 cm. Het is een deur, met erboven een raam.
Alle tips en trucs zijn welkom :D
Laatst bijgewerkt door Lontje op 14-12-09 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [VRAAG] verwijderd en titel verduidelijkt.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Hoe zelf gordijnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:54

Ik denk dat je het beste naar een lapjesmarkt kunt gaan voor stof, garen en haken. Dan ben je denk ik het goedkoopste uit. Wellicht dat in Nijmegen ook iets dergelijks is? Ik weet wel dat er in Utrecht op zaterdagochtend altijd lapjesmarkt was (weet niet of die er nog is). 375 is wel erg veel stof zeker ook voor de 'omhoogtrekmanier' (weet ook niet hoe die anders te omschrijven :+ ). Ik weet niet of dat wel gaat lukken en denk juist dat met een rails en niet al te zware stof je beter af bent.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:02

Je kan ook ipv. zo'n omhoogtrek systeem zeg maar een 'touw' aan de muur bevestigen en daar je gordijnen naartoe brengen en er een knoop in leggen (als je snapt wat ik bedoel). Zou inderdaad eens rondsnuffelen op een markt!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:11

angelaatjuh schreef:
Je kan ook ipv. zo'n omhoogtrek systeem zeg maar een 'touw' aan de muur bevestigen en daar je gordijnen naartoe brengen en er een knoop in leggen (als je snapt wat ik bedoel). Zou inderdaad eens rondsnuffelen op een markt!

Bedoel je dat de gordijnen bovenaan vasthangen zegmaar en je het opzij houdt met een touw oid?
Opzich ook een leuk idee ja. Maar hoe moet ik dat vastmaken bovenaan? :o

Lapjesmarkt is inderdaad goedkoper, had ik zelf nog nieteens aan gedacht :o Dankjeweel!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:14

Rebel_Jits schreef:
angelaatjuh schreef:

Bedoel je dat de gordijnen bovenaan vasthangen zegmaar en je het opzij houdt met een touw oid?
Opzich ook een leuk idee ja. Maar hoe moet ik dat vastmaken bovenaan? :o

Lapjesmarkt is inderdaad goedkoper, had ik zelf nog nieteens aan gedacht :o Dankjeweel!

Kun je niet een rails ergens goedkoop kopen en het daar aan hangen? Heb echt geen verstand van gordijnen :Y)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:31

bij de ikea heb je van die systemen met van die knijpertjes eraan. dan moet je verder alleen de stof halen en omzomen. da's misschien het handigste :j

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:32

Bij de kwantumhal kun je ook gordijnen laten maken voor heel weinig geld

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:33

Nog goedkoper is de kringloopwinkel, daar liggen vaak nog wel wat gordijnen of anders stoffen. Vraag bij oma's/buren enz oid na of zij nog gordijnen op zolder hebben liggen en pas die aan.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:23

Een makkelijke manier om gordijnen op te hangen.
Je koopt een gordijnroede en hangt die op. Dus gewoon een cilidervormig ding.
Voor de rest 2 rechthoekige lappen, randjes omstikken. En vanboven lussen aan maken. Je roede door de lussen schuiven, dan kan je gewoon je gordijnen openschuiven ...

Zoiets dus: http://admin.ikenik.nl/shopimages/28GO03U8.jpg

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:01

Suzzy_3 schreef:
Voor de rest 2 rechthoekige lappen, randjes omstikken. En vanboven lussen aan maken. Je roede door de lussen schuiven, dan kan je gewoon je gordijnen openschuiven ...

Is dat fatsoenlijk open te maken met zo'n hoge hoogte? Want daar maak ik me de meeste zorgen om :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:03

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:30

Rebel_Jits schreef:
Suzzy_3 schreef:

Is dat fatsoenlijk open te maken met zo'n hoge hoogte? Want daar maak ik me de meeste zorgen om :o

Hier hebben we zo gordijnen hangen van ongeveer 2m20 lang. En dat uit zware stof, dat gaat nog goed.
Maar met zo een lengte weet ik het niet nee. Daar had ik ook nog niet aan gedacht.

Op mijn kamer heb ik een houten roede met houten ringen rond, en het gordijn hangt dan aan die ringen. Dat glijdt nog iets makkelijker.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe dik je stof gaat zijn...