[SCH][WIP] Paard van Palhaco in olieverf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[SCH][WIP] Paard van Palhaco in olieverf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:38

Ik heb een opdracht-vrije periode van een paar maanden uitgetrokken voor fanatiek oefenen met olieverf, kleur, anatomie en verschillende technieken voor het opbouwen van een schilderij.

In het Wie wil mijn paard tekenen topic kwam een prachtige referentiefoto tegen van Palhaco
Afbeelding

Daar ben ik vorig weekeind mee begonnen, olieverf op 40x50cm.
Afbeelding
Achtergrond gedaan. Schets/lijnen in lichtblauw. (en ik had nog wat grijs over dus deel paard is daarmee ingevuld.)

Afbeelding
Nadat de achtergrond een weekje heeft staan drogen kon ik beginnen met het invullen. Eerst alles in grijstinten.

Afbeelding

En daar overheen met een mix van wit/paars/blauw/roze/grijs.
(En toen had ik nog wat paars en rood over, dus dat werd het begin van het hoofdstel.)
Zo zag hij er aan het eind van de middag uit vandaag, als hij volgend weekeind droog genoeg is kan ik weer verder :)

Hij moet nog lichter (of: beter met licht/schaduw en overall balans en hoe hij eruit springt), en ik heb op het glimmetje in het oog na nog geen details ingevuld.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 18:04

Laatste plaatje lijkt het niet te doen, dus nog een keer
Afbeelding

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:19

Dit werkje vind ik wat minder van jou. Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor een roze /rood achtig hoofdstel ipv gewoon zwart.
maar ik realiseer me nu dat ik niet weet of het af is :) denk ik het niet, want jou "niveau" ligt veel hoger! :D

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 18:20

Zie tag [WIP] en tekst onder de foto's - hij is nog lang niet af :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:21

Als er in lagen gewerkt wordt, wordt een schilderij langzaamaan mooi, maar begint het als lelijk eendje. Is een fijne manier van werken als je daar doorheen kunt kijken. De laatste update ziet er erg veelbelovend uit.
Op de 2e lijkt ie sprekend een fries. :+
Ik blijf dit even volgen, want ik ben benieuwd!

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:26

Wat gaaf!!! ik vind elke foto van de opbouw van je schilderij zeer interressant! en mooi! ik vind het leuk om te zien hoe, in welke stappen, je mijn paard op het doek zet :D

echt super leuk dat je mijn paard aan het schilderen bent!!
+:)+ ben heel benieuwd!! :D succes alvast :D

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 19:44

@Capriole Ja, die tweede is echt "duimen draaien en hopen dat dit nog goed gaat komen", de 'ugly fase' hoort er ook bij.. :o

Ik weet bij deze gelukkig goed hoe ik wil dat hij wordt, nou hopen dat dat lukt!
Volgend weekeind wat meer kleur en licht, en ik verheug me nu al op een paar weekeinden verder als ik met een er klein kwastje lekker aan de details mag beginnen. En dan hopen dat hij straks ook goed op Palhaço's stoere paardebeest lijkt.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:33

Ik vind het altijd zo mooi om te zien hoe jij het opzet. +:)+
Het is een prachtpaard, maar het gaat ook zeker te weten een prachtschilderij worden.

Ik had alleen een vraagje :) Waarom kies je in je tussenfase bijvoorbeeld roodachtig voor het hoofdstel? Wat is je geheime theorie daarachter :Y) Wat is jouw gedachtengang als je voor een bepaalde kleur kiest?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:02

SIEMxFUNNY schreef:
Waarom kies je in je tussenfase bijvoorbeeld roodachtig voor het hoofdstel? Wat is je geheime theorie daarachter :Y) Wat is jouw gedachtengang als je voor een bepaalde kleur kiest?

Geheime theorie: Drent. Zuunig. Wil geen verf "verspillen", het materiaal is duur genoeg zonder dat ik de helft weg gooi ;)
Dat roodachtige was de kleur verf die ik over had op mijn palet, en dit is geen kleur die ik in het paard wil stoppen.
En aangezien er wat donkers overheen komt als hoofdstel maakt het ook niet zo veel uit wat er onder zit, als het maar geen kaal doek is. Over de donkere laag in de goede kleur (blauw/paars/zwart) komen dan weer de highlights, dus van dit rode zie je straks toch niets meer - is alleen handig om een donker deel aan te geven zodat het lichte goed uitkomt, en om vast de licht/schaduw van het hoofdstel een beetje weer te geven. Maar dit heb ik nog niet hele precies gedaan omdat het hoofdstel over alles heen zit en dus als een van de laatste dingen geschilderd wordt.

Over het algemeen: je ziet licht past goed als er donker onder/naast zit, en donker als er licht onder/naast zit.

Voor het paard gebruik ik een grijze onderlaag die wat donkerder is dan wat er uiteindelijk overheen komt.
Zoveel mogelijk voorkomen dat je egale effen vlakken krijgt want anders is meteen alle 3D/ diepte weg.

Voor het paard zelf gebruik ik geen puur wit, maar heel licht blauw, paars en roze. (puur wit alleen voor highlight ook, en misschien een paar highlights op hoofd/manen, maar zeker geen grote stukken)

Goed kijken naar de foto (of zelf bepalen), als je een warme tint ziet -> roze , als je een koelere tint ziet -> blauw en voor de schaduwen paars. (Maar ook daar weer: geen egale effen vlakken creëren, dus daar ook wat blauw/roze in stoppen.
Misschien dat er zelfs wat groen of bruin in komt, maar ik moet nog even kijken tegen die tijd wat me leuk lijkt).

De opzet hier was:
Achtergrond eerst.
In grijstinten schaduw/licht globale vlakken.
En dan van donker naar licht schilderen en wat meer kleur erin stoppen zonder dat hij te regenboog wordt.

(tot zover de samenvatting van de theorie van de afgelopen weken YouTube en ander materiaal bekijken van schilders aan het werk ;) ik ga slapen).

SIEMxFUNNY

Re: [SCH][WIP] Paard van Palhaco in olieverf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:11

Haha dat is je geheime theorie.
Bedankt voor de uitleg. :D Ik vind het altijd leuk om te lezen/ zien hoe iemand het opbouwt.
Ik ben beniewd hoe het eindresultaat gaat worden.

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:42

Ik wou dat ik uberhaupt zo kon teken, schilderijen enz.

Gaat de goede kant op!

groetjes,

Melissa

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:19

Leuk om te zien hoe je een schilderij opbouwt, uit zoveel verschillende lagen.
Waarom gebruik je zoveel lagen? pakt de uiteindelijke laag beter als je er al een laag op hebt zitten (als een soort grondverf?) Of worden de kleuren voller? Laat je de onderlaag nog weer doorwerken in de bovenlaag of schilder je er "dekkend" weer overheen? Wacht je elke keer totdat de verf weer droog is?

Vind het erg interessant, werk zelf nooit zo. Zet vaak met heel erg verdunde verf basisvlakken met kleur neer, maar meer om te zien of de compositie wel klopt.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:46

De onderlaag is dekkend, onverdunde verf of met een heel klein beetje water, ook om helemaal geen doek er meer doorheen te zien.
De bovenliggende lagen zijn allemaal een stuk transparanter (met water en/of medium verdund, nu nog niet gedaan).
Verf op verf pakt in mijn ervaring inderdaad beter dan verf op kaal doek.

Meer lagen geeft meer diepte en mooier 'licht' (is de theorie) - inderdaad omdat je delen van de onderlaag er nog doorheen ziet.
Maar als er wat fout gaat schilder ik er gewoon wat dekkender overheen. :D

Ik moet wel wachten tot de onderlaag droog is - de olieverf 'mengt' anders met de laag eronder, en alles wordt dan modder/grijs/bruin. Maar "plakkerig" droog werkt tot nu toe ook goed, en dat scheelt weer een week wachten.
Wat dat betreft zou acryl veel sneller werken, maar dat vervaagt een heel stuk minder mooi en heeft 'andere' kleuren.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:57

ja ik zag de wip te laat. en ik wéét dat jou niveau gewoon super hoog ligt, dus wacht met spanning af :D

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:54

highwaykind schreef:
De onderlaag is dekkend, onverdunde verf of met een heel klein beetje water, ook om helemaal geen doek er meer doorheen te zien.
De bovenliggende lagen zijn allemaal een stuk transparanter (met water en/of medium verdund, nu nog niet gedaan).
Verf op verf pakt in mijn ervaring inderdaad beter dan verf op kaal doek.

Met olieverf moet je er juist rekening mee houden dat je vet over mager schildert. Als je de onderlaag bijna onverdund opgebracht hebt is het mogelijk dat je later barsten in je schilderij gaat krijgen. Je had er beter aan gedaan door de onderlaag juist een verdunde versie te houden en je laatste laag bijna onverdund (final touch).

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:52

Hij wordt al mooi :j Ik ben benieuwd naar de volgende stap.

highwaykind schreef:

Verdun jij olieverf met water??? Of heb je olieverf op waterbasis gebruikt?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:02

@ Kimmes - H2Oil :) kan dus met water.

@ Lontje - Volgende keer de eerste laag/lagen dus toch maar wat verdund.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:18

Ik zit mijn stukje nog eens terug te lezen maar volgens mij zeg ik het laatste stukje van de uitleg verkeerd :o Vetter is een correcter woord i.p.v. onverdund. Nu lees ik dat je H2Oil hebt maar met de gewone olieverf meng je de eerste lagen met meer terpentine en de laatste lagen met meer olie (dus vet over mager). Ik weet alleen niet of je met H2Oil ook een mager en vet medium hebt.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:12

Naar mijn weten kun je met H2Oil ook met olie werken :j
Dan zou je het dus ook zo kunnen doen en ipv terpetine water gebruiken.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 12:13

En stapje 4. Dun laagje kleur erover.
En weer drogen... :D
Deze laag met water gedaan, volgende laag doe ik denk ik met olie of medium.
Afbeelding
Dit is hoe licht de vorige stap ook bijna was, alleen is deze foto overdag gemaakt en misschien wel iets lichter dan irl.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:31

ik vind dat paars/rose juist eigenlijk best gaaf, bijna jammer dat je hetniet zo laat

Maar olieverf mengen met water??

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:48

Watervermengbare olieverf lijkt me superfijn, alleen is dat ver boven mijn budget geprijst...
Ik denk dat ik de volgende stap in gedachte al voor me zie. :D

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 13:53

@ TinkerTom - het wordt toch echt paars/blauw zwart met wat highlights, dat rode was alleen omdat ik die kleur verf over had nog.
En het is H2Oil , zie berichten hierboven :)

@Capriole - Is inderdaad duur spul, maar ik schilder in de woonkamer ... dan is dit toch de beste oplossing als ik olie wil ;)
En sowieso wat gezonden zonder die dampen.

En even algemeen @iedereen - is de grootste schaduwlijn van oog->neus langs dat bot ook wat te donker??

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:57

Ik vind hem nu al supermooi! :D
Wauw. :j

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:05

zo zo dat wordt mooi! +:)+ prachtig om de voortgang te zien.. leuk die harige oortjes :D
ziet er super uit! ben benieuwd naar je volgende stap! :D