[DIGI][WIP] Merrie met veulen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

[DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:20

Dit topic is deels wip deels tutorial. Zowel op bokt als daarbuiten krijg ik veel vragen over hoe je paarden tekent. Het is verder niet de bedoeling dat ik hierbij echt in ga op details, daarvoor zal ik kleine onderdelen apart behandelen (hoofd, ogen en haar staan bijvoorbeeld al op de planning) maar gewoon het globaal paarden tekenen en wat mijn werkwijze daarbij is.

Ik gebruik hierbij de winnende foto van bokker Paroeska van mijn wedstrijd van enkele weken geleden:
Afbeelding

Hoewel ik digitaal teken kun je op deze manier ook heel goed gewoon op papier tekenen, zelf gebruik ik hiervoor dezelfde techniek. De schets maak ik dan op een apart vel papier en zodra deze klopt zet ik hem over op het tekenvel.

Stap 1:
Ik heb de voorbeeldfoto gespiegeld omdat ik de paarden de andere kant op makkelijker vond om te tekenen :+ .
Afbeelding
Als eerst zet ik de vormen van het paard op. Ik begin met twee cirkels, dat zijn de voor en achterhand van het paard. Verbind deze twee met licht gebogen lijntjes en je hebt de rug en buiklijn. Een heel simpele 'boontjes' vorm maar meteen de goede vorm voor de romp :) .
Onderaan de romp zet ik 4 bolletjes, dit zijn de gewrichten van de benen, van daaruit teken ik de lijntjes van de bovenbenen, dan weer een belletje voor de gewrichten en van daaruit weer rechte lijntjes voor de onderbenen, dan weer bolletjes voor de kogels en daarna een streepje voor de richting waar de hoef op gaat. In feite een heel erg versimpeld skeletje.
De streepjes moeten dus ook even lang zijn zodat de benen gelijk zijn.
Het hoofd bestaat weer uit een cirkel en daaraan de lijntjes voor de neus en twee lijnen om het hoofd aan de romp te verbinden.

Afbeelding
Veulens zijn iets moeilijker in verhoudingen. De benen zijn veel langer terwijl de romp, nek en snuit juist korter zijn. De gewrichten van veulens zijn ook groter dus die bolletjes niet te klein tekenen.

Stap 2:
Afbeelding
Nadat ik de simpele vormen heb neergezet en de verhoudingen ongeveer juist zijn begin ik met de lijnen te schetsen. Dit gaat nu een stuk makkelijker doordat het paard al in grove vormen staat. Je hoeft dus enkel de vormen wat te verfijnen en de spieren om het 'skeletje' te tekenen. De bollen helpen je nu de goede lijnen te vinden, bij het hoofd is de bol al meteen de kaak, bij de benen dus de gewrichten en de schoft, schouders en flanken zitten ook precies bij de lijnen van de bollen
Vaak zie je bij deze stap nog dingen die niet kloppen aan de verhoudingen en dat kun je dan nog makkelijk aanpassen.

Afbeelding
Bij het veulen precies hetzelfde.



Stap 3:
Afbeelding
De rode basisvormen heb ik nu weggehaald en nu ga ik mijn lijntekening op zetten aan de hand van de schets. Hierbij geef ik de lijnen preciezer en fijner aan van de omtrek en spieren ed. Hoeveel je aangeeft is persoonlijk voor wat je zelf fijn vind werken. Veel mensen geven hierbij ook de schaduwen en lichtplekken aan.

Afbeelding
En weer hetzelfde bij het veulen. Veulens hebben nog geen vet dus daarbij ziet je veel meer pezen spieren en botten.

Stap 4:
Afbeelding
Als laatste werk ik alles nog een beetje bij. Het veulen een beetje van plaats veranderd, de achterhand van de merrie nog wat aangepast en wat kleine dingetje zodat je lijntekening klaar is om in te kleuren.


Ik hou er niet van om foto's exact na te tekenen, het leuke van tekenen is dat je dingen kunt toevoegen of weglaten om er een mooier plaatje van te maken. De voorbeeldfoto is prachtig. Maar toch heb ik aardig wat kleine dingen veranderd om er een nóg mooier plaatje van te maken.
De merrie heb ik bijvoorbeeld korter gemaakt in het lichaam en de benen iets langer getekend om haar wat eleganter te maken.
De benen van beide paarden meer opgetrokken om er iets meer power aan te geven.
En de hoofden iets groter gemaakt in verhouding met de foto omdat op een tekening het hoofd al snel te klein lijkt doordat er in vergelijking met het lichaam veel meer details in moeten komen en een klein oppervlakte met veel details lijkt al snel veel te klein, vooral als er een groter oppervlakte met weinig details bij staat.
Ook met schaduwen en lichtplekken kun je een hoop corrigeren dus als de lijntekening niet helemaal klopt maakt dat helemaal niets uit en hoef je het niet perse opnieuw te doen ;) .

Dit zijn allemaal kleine truukjes die je met tekenen kunt toepassen om een beter eindresultaat te krijgen dan wanneer je een foto echt helemaal exact natekent.


Nu nog het inkleuren := .

TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:33

Super Deborah!!
erg duidelijk en ik ga het zeker eens op die manier proberen :-)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:52

Dat ziet er goed uit! Heel handig om eens stap voor stap te zien hoe je zo'n tekening nu precies opzet. Je schetst eigenlijk 3 keer. Dat geeft je het voordeel om de schets steeds meer te perfectioneren.

IcePrincess, zie je mogelijkheid om deze WIP/deels tutorial, wanneer hij af is om te zetten naar een Wiki artikel?

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 23:00

Het is idd de bedoeling om er oa. een wikiartikel van te maken :j . Even kijken waar er nog verbeterpunten zitten voor een echte tutorial.

Eigenlijk is het 3 keer schetsen ja, het lijkt misschien veel werk maar dat valt wel mee, stap 1 en 2 zet je eigenlijk heel snel op en pas bij 3 ga je in op details. Je krijgt er vanzelf handigheid in.

Ik gebruik dit vooral bij portretten, bij vrije tekeningen ga ik wel ongeveer hetzelfde te werk maar dan stap 1 meteen in kleur en dan gewoon meteen inkleuren en steeds meer verfijnen. Het eindresultaat is hetzelfde alleen heb je met een lijntekening meer houvast en zekerheid van te voren dat het klopt :) .

Fnanne

Berichten: 14272
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:19

Leerzaam topic IP :j
Leuk om te zien dat je ook de 'bolletjesopzet' gebruikt. Ik verwerk er als extra vaak nog wat lijnen in voor de schouder/ heupgewrichten.

De schets staat stevig in mijn ogen, ben benieuwd naar de rest.

Mizora

Berichten: 18141
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:38

Hoeveel uur ben je eigenlijk met zo'n schets bezig? Want knettertjes, wat is dit mooi zeg. Ik dacht eerst dat het hier al ophield, toen las ik dat het inkleuren nog moest beginnen.

sammyvriend

Berichten: 2580
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:28

Dus ZO doe je dat!!
Nu lijkt het heel simpel, als jij het doet :+ Ik weet zeker dat als ik dit ga proberen (wat ik zeker ga doen) het echt veel minder strak wordt (maar ja oefening baart kunst).
Maar ik ga het zeker proberen ;)

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:22

@ Mizora ; Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang ik erover doe. Soms een half uur soms 2 uur ofzo :+ . Ligt vooral aan de houding hoe moeilijk die is en of ik een goede dag heb :') .

@ sammyvriend ; het is ook eigenlijk heel simpel :)) , de kunst is om gewoon heel simpel en primitief te beginnen en dat steeds verder uitbreiden :D .


Stap 5:
Afbeelding
Compositie en kleuren bepalen. Voor de achtergrond heb ik verschillende foto's verzameld van woestijnen en aan de hand daarvan een opzetje voor de achtergrond gemaakt.
Omdat het hier om een wit paard gaat is het belangrijk om eerst de achtergrond te maken. Wit reflecteerd de kleuren van de omgeving, dus die kleuren zal ik in het paard moeten verwerken. De lucht is blauw, dus de bovenkant van de merrie zal blauwe tinten krijgen. De grond is rood/oranje, dus de onderkant van het paard zal rode tinten krijgen.
Stel dat je ditzelfde paard op een grasland zet dan wordt de onderkant groenig, zet je haar onder kunstlicht wordt de bovenkant gelig.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:28

Wauw, wat bijzonder en leerzaam dit!
Ik ga heeeeeeel hard oefenen, misschien word ik dan ook ooit goed hierin! :)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:02

Dit is echt een supertutorial! Ik ga dat zeker eens zo proberen!!!

Het goeie vind ik van deze methode dat je overal tegelijk bezig bent en je niet blind staart op kleine stukjes. Je ziet vaak dat mensen stukje voor stukje opzetten en uitwerken en dat het geheel daaroor geen geheel meer is.
Een schets die stapje voor stapje in een tekening verandert zal de meest evenwichtige resultaten geven.

Ik heb er nu al zin in om je methode eens uit te proberen. :P

TinkerTom

Berichten: 4032
Geregistreerd: 08-07-06
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:03

super hij is nu al mooi en het is nog maar een grove opzet :-)

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:07

Echt geweldig!
Ik krijg spontaan zin om ook wat te proberen, maar ik ben bar slecht:P

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:08

En dan de 'stap' na raster en hulplijnen; vormen ;)
Ga dit zeker proberen/mee verder (was al half bezig).

Hoe doe jij dat met de grootte van de cirkels, de afstanden en verhoudingen, gewoon op het oog of zijn daar voor paarden nog regeltjes voor?
(zoals bij mensen de hoofdhoogte een 'standaard maat' is voor de rest van het lijf).

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:36

Daar was ik ook benieuwd naar. Ik denk dat het handig is als je die vormen ook door de foto tekent en daarna overneemt?

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:53

Bij paarden zijn er niet echt standaard regeltjes voor. Wat dat betreft zijn mensen makkelijker, bij ons is alles meer in verhouding.

Ik doe het echt puur op het oog, zo is het ook makkelijker om verhoudingen te verbeteren. Deze merrie is bijvoorbeeld erg lang, ga ik dezelfde verhouding van de foto overnemen wordt dat op de tekeningen nóg langer, vooral omdat ze wit is wordt dat versterkt. Dus dan zet ik de cirkels al wat dichter bij elkaar. In het begin is het wel erg puzzelen maar juist omdat je zo grof begint kun je jezelf steeds beter corrigeren en hoe vaker je het doet hoe sneller en beter het zal gaan :j .

[edit] Trouwens ook wel grappig, ik teken vooral hele andere types paarden, eerste wat me ook bij deze arabiertjes opviel was dat hun hele lange pijpbenen hebben :')

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:30

Wat gaaf om te zien hoe mijn winnende foto in de maak is :D Ook leuk dat de verschillende van een arabier tov een ander paardenras je zo opvallen. Ik ben ontzettend benieuwd naar het resultaat!

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:32

Mooi hoor!
Met welk programma doe je dit? Of heb ik daar overheen gelezen?

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:14

Heel erg handig! Ik ga ook weer eens beginnen met tekenen. M'n derwents liggen al een hele tijd te verstoffen :=

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:07

Mooie manier van schetsen is dat! Ik gebruik het ook wel eens. Maar vind het nog steeds wel lastig.. ben steeds aan het gummen. Bij jou lijkt het zo makkelijk te gaan!
Ben benieuwd naar het eindresultaat! :D

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:25

Handig dit! :D

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:42

Stap 6:
Afbeelding
Achtergrond wat verfijnen. Het gaat vooral om de kleuren, nu eerst de paarden en dan de achtergrond naar hetzelfde level trekken.

MarloesRixt ; Ik gebruik Adobe Photoshop CS3 , maar de methode zoals in de beginpost is op alles toe te passen :j .

Babe; niet gummen :P , vroeger bij mij op school werden die dingen afgepakt, leer je een hele hoop van :)) .

[edit]

Stap 7:

Afbeelding
Lichtval op de merrie duidelijker aangegeven. Ik wil ze los van elkaar tekenen zodat ik uiteindelijk nog kan kiezen om het zonder de een of de ander te maken of het veulen nog wat verschuiven ofzo. Handigheidje van het digitaal tekenen ;) .
Hoofd van de merrie is me nog wat te plat dus dat ga ik straks nog wat bijwerken.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:51

Erg tof gedaan IP! Leuk om te zien hoe jij werkt. :) Eigenlijk op precies dezelfde manier als ik, herkenbaar dat "bolletjestekenen" haha.
Vind hem er al mooi uit zien, goeie keus een woestijnachtige achtergrond. Ben benieuwd hoe het eindresultaat eruit zal komen te zien!

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:15

Stap 8:
Afbeelding
Belichting verfijnt, plaatsing van het hoofd iets veranderd maar zit me nog steeds niet lekker, flip hem later naar de goede kant en kijk er dan nog eens naar.

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 14:00

Stap 9:
Afbeelding
Veulen naar ongeveer hetzelfde nivo als de merrie getrokken :) . Nog geen idee wat ik nu ga doen := , denk het veulen verder uitwerken en dan de moeder. Of misschien nog wat prutsen met de compositie en de achtergrond, ik ben er nog niet helemaal uit :+ .

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:13

Ik twijfel welke compositie ik zal uitwerken :\
Afbeelding
1 = zoals het tot nu toe is
2 = breedbeeld
3 = paarden beeldvullend

Ik neig naar 2...


Hoofd van de merrie ziet er zo nog vreemder uit, moet een hoop aan gesleuteld worden := .