[TUT] Egyptisch/Arabisch showhalster maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

[TUT] Egyptisch/Arabisch showhalster maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 23:05

Omdat er wel veel vraag naar was over hoe je nou zelf een leuk Arabisch/Egyptisch showhalster kunt maken, hier een topic! :). Deze uitleg heb ik vorig jaar zelf geschreven.

Je eerst halster zal niet de mooiste zijn ;) Oefenening baart kunst!

Geschiedenis
Je hebt ze vast wel eens gezien op shows, die prachtige wollen met klossen en kralen versierde halsters en borsttuigen. Ze zijn geweldig mooi, en er hangt een duur prijskaartje aan deze showartikelen. Maar waar komt het eigenlijk vandaan?

De handgemaakte Egyptische/Arabische showhalsters komen uit het Midden-Oosten. In het Midden-Oosten zijn de prachtige halsters, kleden en borsttuigen helemaal géén showartikelen!
Nee, daar zijn het vliegenverdelgers, en lekkere warme pakjes voor de paarden! De wapperende kwasten verjagen de muggen en vliegen, die overdag in de woestijn vliegen en de paarden willen prikken. Ook is het kostuum een lekker warme trui voor het paard. ’s Avonds en ’s nachts is het namelijk enorm koud, en de deken houdt het paard lekker warm.

De Nomaden leefden in stammen. Ieder gezin in een stam, bezat een paard. Meestal was dit een merrie, want die waren liever en makkelijker met kinderen. De paarden moesten soms in de tent slapen! De paarden werden zeer goed verzorgd, want een paard was een waardevol bezit. De moeder naaide een mooie leren deken voor het paard, en zo is eigenlijk de traditie van het borsttuig ontstaan. Ieder gezin maakte een borsttuig voor het paard, zodat deze werd beschermt tegen de muggen en vliegen. De borsttuigen waren mooi versierd, met kleuren en patronen.

In de eerste eeuwen na Christus gingen stammen dezelfde borsttuigen dragen, om te laten zien tot welke stam ze behoorden. De mooie versierde tuigen werden ook een symbool voor rijkdom. Een paard wat een heel mooi tuig droeg was van een héél rijk iemand.

Ook kun je aan de versiering zien, waar een halster, borsttuig of kleed vandaan komt. Degene met de schelpen komen uit Saoedi-Arabië. Dit land ligt aan de zee, vandaar de schelpen. Egyptische tuigen hebben grote kwasten, die meestal van leer zijn gemaakt. De Iraanse tuigen hebben weer wat kleinere kwasten, maar bestaan uit grote stukken stof om het paard zo veel mogelijk te bedekken. Dit land ligt namelijk tussen 2 bergketens, waar door het ’s nachts veel kouder wordt dan in bijvoorbeeld de Sahara.

Hopelijk vonden jullie het een leuk verhaaltje om te lezen.

Handleiding

Een echt Egyptisch Showhalster word gevlochten. De meeste halsters bestaan uit 3 vlechten naast elkaar, en een ketting of gevlochten neusriem. Ik heb zelf al een aantal showhalsters gemaakt. Rond de 6/7 halsters, een borsttuig+halster set, en ik ben bezig met een zadelkleed, met hoofdstel en borsttuig.

Voor dit halster ga ik een ketting als neusriem gebruiken.

Afbeelding
Benodigdheden:
- 2 á 3 bollen wol (Het ligt er een beetje aan hoe groot de bollen zijn. Je kunt ook katoen gebruiken, maar persoonlijk vind ik wol fijner, en mooier.
- 2 hondenkettingen van 60/65/70 cm. (Je weet wel, zo’n slipketting voor honden, te kopen bij de dierenspeciaalzaak)
- 2 Grote sleutelringen
- Zwarte wol/katoen voor de afwerking.
- Zilver/Goud draad.

Voor de versiering van dit showhalster ga ik schelpjes, kralen en zilveren figuurtjes gebruiken

Afbeelding
Versiering benodigdheden:
- 1 lapje vilt (Ik ga zwart of rood gebruiken.)
- 24 Schelpjes
- 24 ronde blauwe kraaltjes
- 6 rode ronde kraaltjes
- 4 zilverkleurige figuurtjes
- 15 zilverkleurige haaientandjes (voor aan de neusriem)
- 1 ‘’dingetje’’ wat een beetje op een amulet lijkt.

De meeste van mijn versieringen koop ik bij http://www.sayila.com (Super goede service!!!)

Afbeelding
Overige benodigdheden
- Schaar
- Naald en draad
- IJzerdraad
- Gewone tang en zo’n knijp/knip tang
- Pen en papier
- Een zwaar voorwerp of een paal etc., waar je je draden aan kunt klemmen tijdens het vlechten
- Tijd en geduld ;)

Om te beginnen moet je eerst de maat van de pony meten waar voor je het halster gaat maken. Ik doe dat d.m.v. een meetlint. Je legt het begin van het meetlint onder het jukbeen van de pony, ga vervolgens achter de oren langs en hou het lint onder het andere jukbeen. Dit is dan de maat. Tel er 10 cm bij op voor de afhechting. Nu heb je de maat voor je pony. Schrijf het even op, omdat informatie niet te vergeten.

Dan kun je gaan beginnen met het showhalster!

Omdat je met vlechten korter uitkomt dan met de draden waarmee je bent begonnen, moet je langere draden afknippen dan de maat die je uiteindelijk wil hebben. Ik tel er 50 cm bij mijn oorspronkelijke maat op. Ik vlecht 3 vlechten om de beurt. Voor één vlecht ga ik in totaal 36 draden gebruiken. Dat is dus 12 draden per streng. Ik knoop mijn bosje draden bij elkaar met een invlecht elastiekje voor paarden (je kunt ook gewoon een wollen/katoenen draadje gebruiken)

Afbeelding

Dan begin je met vlechten. Als deze vlecht af is, ga je nog 2 vlechten met evenveel draden maken. Als dit klaar is, heb je 3 dikke vlechten.

Afbeelding

Afbeelding

Deze moeten aan elkaar. Dit kun je zo het makkelijkste doen, door aan de zijkanten met naald en draad er door heen te gaan, zodat ze aan mekaar vast komen. Dit is een belangrijk onderdeel, want het moet heel sterk wezen!

Afbeelding
Even goed kijken!

Nu heb je als het goed is een lang stuk stof bestaande uit 3 aan elkaar gemaakte vlechten.

Afbeelding

Nu gaan we deze stof aan de 2 sleutelringen bevestigen. Je vouwt het uiteinde van je stuk stof om het ringetje.

Afbeelding

Dan je met naald en draad er doorheen zodat het stuk stof aan de ring vast komt te zitten. Dit is het állerbelangrijkste. Als het niet stevig aan de ringen vast komt te zitten, heeft het paard het halster heel snel kapot.
Als je het ene stuk vast hebt zitten, doe je met het andere stuk precies het zelfde.

Afbeelding

Nu heb je een bakstuk met 2 ringen. We gaan nu de neusriem er aan maken. Hier gebruik je de hondenketting voor. Je moet ook hiervoor even de maat van je pony opmeten. Dit doe ik door het meetlint aan de ene kant van de neus naar de andere kant te meten. Dan knip je de gewenste maat van je hondenketting (Er blijft dus een stukje ketting over). Hoe langer de ketting is die je koopt, hoe dikker en dus sterker hij is.
Nu gaan we de afgeknipte ketting aan de neusriem maken. Als je de ring die standaard aan de ketting nog niet hebt afgeknipt, moet je dit nog eventjes doen. Nu kun je de ketting heel makkelijk aan de sleutelringen van je bakstuk bevestigen (Gewoon zo als je een sleutelhanger vast maakt zeg maar ;) )

Afbeelding
Let op! Ik heb hier geen sleutelringen gebruikt ;)

Nu heb je een bakstuk met een neusriem. Het gaat al aardig op een showhalster lijken of niet? Nu gaan we de kinketting maken.

Je pakt je 2e hondenketting (een nieuwe, niet dat afgeknipte stuk van die andere) Bij deze laat je die ringetjes er gewoon aan zitten. Je haalt de ketting door de bakstukringen, en zorgt dat de 2 ringen onderaan terechtkomen, zodat je er een touw/voorbrenglijn er aan kunt klikken. Als het goed is, kun je nu de kinketting straktrekken (Zo’n slipketting zeg maar). Wees hier wel voorzichtig mee bij je pony. Want niet iedere pony kent dit ;).

Afbeelding

Nu gaan we het halster versieren. Ik gebruik hiervoor schelpjes, kralen en zilverkleurige figuurtjes. Op een vierkant stukje vilt, maak ik 4 schelpjes in een ‘’stervorm’’ met tussen de schelpjes ronde blauwe kraaltjes. In het midden van de zogenaamde ster, doe ik een rode kraal. Ik maak een aantal van deze figuurtjes, en die bevestig ik om en om op mijn halster. (Dit idee heb ik afgeleid van echte Showhalsters)
Je kunt natuurlijk ook een eigen versiering bedenken.

Afbeelding

Nu gaan we de haaientandjes aan de neusriem maken. Hiervoor gebruik ik ijzerdraad. Ik maak van de ijzerdraad een spiraal om een dun cilindervormig voorwerp heen (Potlood, schroevendraaier). Als ik een heel stuk heb gedraaid, knip ik er stukjes vanaf. Dan kun je de tandjes aan de neusriem vastmaken, door een tandje aan een stukje ijzerdraad vast te maken, en deze vervolgens aan de neusriem te doen, en vast te knijpen met een tang. Dit is een precies werkje, waar je even handig mee moet worden. Zorg ervoor dat er geen uitstekende puntjes van het ijzerdraad op de huid van je pony kunnen komen!
Het zogenaamde ‘’amuletje’’ maak ik in het midden van de neusriem. Deze beschermt het paard tegen slechte geesten en demonen.

Afbeelding
Ik heb hier geen amuletje gebruikt. Vergeten te bestellen :o

Nu is de basis van je halster zo goed als klaar. Voor vragen enzo kun je me een PB sturen (Joyce) Als je zelf een halster hebt gemaakt, vind ik het heel leuk als je me een PB stuurt met je halster.

Groetjes Joyce

Mijn halster volgens mijn eigen uitleg:

Afbeelding
Hier zit de kinketting er niet aan.

eempiej

Re: [Tutorial] Egyptisch/Arabisch showhalster maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:34

Super heldere uitleg.
Zelfs ik (leek op dit gebied en met een beetje creativiteit) snapt het :) Ga het zelf ook maar eens proberen denk ik, ondanks dat ik een fjord heb :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:39

Super leuk gedaan en eigenlijk best makkelijk.
Ik ga het voor mijn haf met arabisch koppie ook proberen!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:48

Gaaf! Ga ik ook proberen! :D

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:35

zijn er ook nog meerdere manieren om een halster te maken?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:43

Jawel :j.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:47

zou je die hier ook neer kunnen zetten? :o

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:12

Daar wil ik wel een keer een uitleg voor schrijven, maar op het moment heb ik daar echt geen tijd voor ivm examens.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:13

oke, alvast bedankt.
(succes met je examens)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:19

jeetje wat leuk!
ik wou dit al een tijdje, en heb allerlijk spulletjes enzo al. maar kwam er steeds niet van, en snapte niet zo geod hoe dat nou PRECIES allemaal werkte. maar ik heb een Arabier, dus het lijkt me wel heel leuk. ik ga van het wekend maar eens beginnen:D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:23

wauw dit is echt hel helder! helemaal tof, dit is echt iets om een keer te proberen voor mijn verzorgarabiertje.

silkie

Re: [TUT] Egyptisch/Arabisch showhalster maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:50

Leuk en hele heldere, duidelijke beschrijving.
Krijg nu ook de kriebels om op dezelfde basis iets `oostenrijks` te maken voor mijn haffies.
Heb je ook een foto waarbij een paard het showhalster draagt? (lijkt me wel leuk om te zien hoe het staat)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:15

Ik heb ergens nog wel meer foto's van paarden met mijn halster som, maar omdat de computer een tijdje geleden is gecrashed, weet ik niet precies meer waar.

Afbeelding
Mijn allereerste halster. (Let niet op mijn oerlelijke kapsel, deze foto is al zo'n 3 jaar oud := )

Afbeelding
Dit was mijn tweede halster, heel erg simpel.

Irisjuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:11

Ik ben er ook aan 1 begonnen!!!

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:04

Wat een super uitleg!
Zodra ik de spullen heb ga ik er ook zeker aan beginnen!

Liefs

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:09

Bedankt! Als jullie vragen hebben mag je me altijd PB'en of hier je vraag stellen :) .

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:37

''Een zwaar voorwerp of paal ect.. waar je je draden aan kunt klemmen tijdens het vlechten.''

Ik snap dat niet?..
Liefs.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:42

Angelstar: waarschijnlijk bedoelt ze hetgeen waarvoor zij een deurklink gebruikt heeft
Afbeelding

als je de touwtjes daaraan vast maakt, dan kun je een mooie, strakke vlecht maken :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:57

Ja dat bedoel ik daarmee. Ik heb ook weleens de draadjes onder een tafelpoot gedaan, en daar komt het 'zware voorwerp' vandaan :j.

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:09

Bonjoy schreef:
Ja dat bedoel ik daarmee. Ik heb ook weleens de draadjes onder een tafelpoot gedaan, en daar komt het 'zware voorwerp' vandaan :j.

Oow zo, okee dankje!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:24

JEEH!! mijn eerste halster is af!
hij is prachtig geworden, al zeg ik het zelf.. haha
wel een beetje op mijn eigen manier, zo heb ik niet gevlochten, geen hondenketting gebruikt etc. maar ik maak wel een foto van het halster als mijn pony hem om heeft;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:21

Oke dan! Ik ben heel erg benieuwd naar je halster :D

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:59

Jeetje delfa, jij bent snel! :oo

Ik ben inmiddels al minstens 3/4 jaar bezig aan de hand van deze handleiding,
maar nog steeds niet af :o

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:42

super uitleg

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:58

Zo, heb mijn halster gevlochten, vervolgs schelpjes + accesoires zoals o.a. parels en dan natuurlijk de vilt.
Het laatste moet ik nog een geschikte ketting eraan maken.