[GAME] Een beschreven paard verbeelden. Deel IX

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fnanne

[GAME] Een beschreven paard verbeelden. Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:13

De spelregels.
  • Duur van elk topic: 2 maanden.
  • We starten met een drietal teksten. Naar aanleiding van deze teksten kan iedereen aan de slag gaan om hierbij een visuele uiting te maken.
    - Suggesties voor teksten zijn via pb welkom. Ik zal uiteindelijk de nieuwe teksten kiezen.
  • Gedurende het proces (het maken van je werk) kunnen we elkaar op de hoogte houden van vorderingen/ ideeën en eventueel ideeën uitwisselen.
  • Binnen een periode van 2 maanden heb je de tijd je werk te maken. In deze tijd kan het ook door de anderen bekeken en beoordeeld worden. Het handigste wanneer je nog graag wat commentaar wilt is om het werk iets voor dat de 2 maanden zijn verstreken af te hebben.

Daarbij nog wat dingen die sowieso op Bokt, en dus ook op [UK] gelden:
  • Gelieve geen oneliners te plaatsen. Indien je deze toch tegen komt graag TEM'en.
  • Probeer wanneer je zelf een werkje maakt voor dit topic ook te reageren op anderen. Het hoofddoel van dit topic is leren, inspiratie opdoen en je creativiteit uitbreiden.
  • Probeer zo veel mogelijk onderbouwd te posten.

Wie kunnen er meedoen?
Iedereen die graag visueel bezig is of het als een uitdaging ziet om voor de verandering eens een potlood in de hand te nemen kan mee doen aan dit topic.
Je kunt schilderen, tekenen, fotograferen, fotobewerken, knutselen, vouwen... en noem maar op.

Wat ik graag wil is dat we met en van elkaar leren, op een fijne en prettige manier. Samen onze creativiteit en passie verder ontwikkelen.

De teksten:

-El Morzillo-
Als je over Indianen spreekt dan hebben de meeste van ons een beeld in gedachten van een krijger, opgesmukt met oorlogskleuren en een paar veren in het haar, die joelend op de rug van zijn paard op oorlogspad trekt. Maar wist je dat het beeld van Indianen samen met paarden eigenlijk niet zo vanzelfsprekend is als je zou verwachten?

De Indianen zagen pas voor het eerst een paard toen de eerste blanken begonnen met het veroveren/vernietigen van het Azteekse rijk. In 1519 komt Cortés in Mexico aan met zeshonderd soldaten en zestien paarden die de zware zeereis hebben overleeft. Het waren vijf merries en elf hengsten. Drie ervan waren gevlekt en één helemaal zwart. Deze paarden zijn de voorouders van veel Amerikaanse paarden (o.a. de Appaloosa's).

Het zwarte paard, het paard van Cortés, had de naam El Morzillo. El Morzillo raakte op een gegeven moment zwaar gewond aan een been en werd door Cortés achter gelaten bij Indianen. Hij beloofde hun het paard zo snel mogelijk op te komen halen. De Indianen hadden nog nooit een paard gezien, laat staan verzorgd. Omdat ze bang zijn het vertrouwen van Cortés te beschamen, met de gevolgen die daar bij horen (Cortés vernietigde namelijk in drie jaar het hele Azteekse rijk), namen ze de opdracht aan.

De Indianen probeerden El Morzillo gunstig te stemmen door hem offers te brengen in een tempel waar ze hem vereerden als een afgod. Het fruit en de kip die ze brachten als offer kwamen hun 'god' jammer genoeg niet ten goede en het mooie zwarte paard stierf.

Omdat de Indianen bang waren voor Cortés, die trouwens nooit is terug gekomen voor zijn paard, maakten ze een beeld van het paard en bleven dit vereren om zo elke rampspoed van zich af te kunnen wenden.

In 1697 viel er opnieuw een Spaans leger binnen die het werk van Cortés letterlijk en figuurlijk kwamen afmaken. Het beeld werd vernietigd maar zelfs als het er nog zou staan was er niemand meer om het te aanbidden.

De overgebleven paarden van Cortés bleken later de echte veroveraars van het 'nieuwe' continent en hebben de Indianen van Noord Amerika een paar mooie bladzijdes in de geschiedenis gegeven.

---

-Comanche-
Comanche was een oorlogspaard dat in 1868 gekocht werd door het Amerikaanse leger. Het was een paard met Morgan- en Mustangbloed. Captain Miles Keogh vond het een mooi paard en kocht het van het leger voor $90,00.

De naam van het paard was eerst Paddy maar veranderde later in Comanche omdat na een gevecht bleek dat het paard geraakt was door een pijl van de Comanche-stammen.

In latere gevechten met de Comanche-indianen werd het paard verwond aan de benen en was tijdelijk verlamd. Later werd hij nog eens tweemaal verwond in de schouder.

De cavalerie was heel trots op hun paard dat, ondanks zijn verwondingen, steeds moedig terug de slagvelden in ging.

In 1876 vocht het leger tegen de Soux- en Cheyenne-indianen in de vallei van Little Big Horn. Comanche was het enige levende wezen dat na twee dagen ernstig gewond werd teruggevonden.

Opnieuw herstelde Comanche van zijn verwondingen en mocht op pensioen.

Men kreeg de orders dat niemand nog op hem mocht rijden. Comanche werd 29 jaar oud en was letterlijk het paradepaardje in militaire parades.

---

-Shadowfax-
Shadowfax is een ontembare hengst in het bezit van koning Theoden van Rohan, zijn vacht heeft een schaduwachtige kleur grijs wat hem in het donker vrijwel onzichtbaar maakt. Hij staat bekend als het beste paard in Rohan, maar niemand is het ooit gelukt hem te temmen. Als Gandalf de koning bezoekt en om hulp vraagt reageert deze geagiteerd en stuurt hem weg, maar met de boodschap dat hij 'elk paard mee mag nemen wat hij ziet'. Gandalf kiest Shadowfax, en na drie dagen praten, overtuigd hij het paard en kiest Shadowfax ervoor om Gandalf op zijn rug te dragen, maar zonder zadel en hoofdstel.

Data:
15 januari --> bekendmaken teksten.
15 januari - 15 maart --> Aan de slag!
15 maart --> Sluiting.

Heel veel succes en plezier!! :)

LeonieL

Re: [GAME] Een beschreven paard verbeelden. Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:45

Hmm.. Ik krijg al wat leuke ideetjes! Leuk dit topic, Ik ga ook wat proberen:D

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:30

shadowfax heb ik al eens getekend :P zal die andere eens proberen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:26

De eerste twee verhalen spreken me erg aan. Hoop dat ik tijd kan vinden om een keer mee doen :) .

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:48

Zal ik dan maar de eérste zijn die een tekening plaatst?
Natuurlijk is ie niet af..
Het oog gaat nog weg, En de verhoudingen zijn bagger (lees: Hij kijkt om zeg maar, vandaar de rare nek)

Afbeelding
In de manen zitten heel veel kleuren, (zwart, blauw, bruin, oranje)
Maar helaas is dat een beetje weggevallen!

Dit is éen van de eerste keren dat ik pastels gebruik.. Is best gelukt tot nu toe!
Xxx

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:00

Afbeelding
Poging tot shadowfax, eerste schets :j .

Wat is de kwaliteit bagger zeg zo :\

sprietlover: ziet er al goed uit!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:14

Waarom word deze game nooit meer gedaan? Deze vond ik altijd het leukst, ik zou het leuk vinden als het weer gedaan word (A)

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:20

Hee een nieuwe game leuk!
Ik ga hem zeker een keer proberen :j

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:25

haha deze is allang verlopen:p ik vroeg daarom wanneer we weer eens een nieuwe gaan doen, want iedereen dezelfde foto vindt ik ook wel leuk, maar nu kan je echt heel verschillende dingen krijgen bij het zelfde verhaal, geweldig vind ik dat altijd,.
Vorig jaar was dat schilderij "lying down" zo prachtig geworden bij een gedicht dat voor mij toen heel toepasselijk was:)

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:26

O haha _O-
Wat ben ik weet slim :')
Komt er dan wel een nieuwe?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:30

Ik hoop het :P

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:31

Lijkt me heel leuk :j

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:39

Komt er een nieuwe?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:59

Het lijkt me haast een beter idee om de termijn van dit topic wat te verlengen. Zonde van de moeite die in de beginpost is gestopt om nu al een nieuwe te maken met maar 2 schetsen terwijl de opdrachten best aansprekend zijn? :)

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:44

elanor schreef:
Het lijkt me haast een beter idee om de termijn van dit topic wat te verlengen. Zonde van de moeite die in de beginpost is gestopt om nu al een nieuwe te maken met maar 2 schetsen terwijl de opdrachten best aansprekend zijn? :)

Daar ben ik het mee eens :D

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:29

Ja, we beginnen gewoon aan deze!
Want ik heb idd wel leuke ideeen!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 17:01

Ik vind het prima om dit weer opnieuw op te starten :)
Alleen was de animo de laatste paar topics niet hoog, vandaar dat het is weggezakt. Wat mij betreft laten we deze doorlopen de komende periode tot -wat zullen we zeggen- eind juli?? Dus 4 maanden per topic; 3 per jaar?

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:33

Lijkt me prima :D

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:17

leuk topic! Heb ik nooit gezien :n :=
maar bij deze: mijn versie (beetje stripachtig) van Comanche:
béétje overdreven maja, t' was wel meteen wat ik bij het textje voor me zag... :Y)

Afbeelding

is vier maanden niet wat erg lang trouwens?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:23

Ik vind 4 maanden wel een goed idee - dan kunnen mensen met olieverf ook goed mee doen.
En dan heb je ook lekker veel tijd om iets echt goed uit te denken. Verschillende schetsen, eerst in het klein en dat uitwerken.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:01

ten eerte super leuk topic.. :D ik heb meteen mijn schetsblok erbij gepakt:)

ik heb comanche getekend,, ikvond dat ik vrij goed begon en toen wou ik het mezelf weer moeilijk maken xD,, waardoor zijn achterbenen mislukt waren oepss... nou iniedergeval dit is het resultaat tis een simpele schets heb er ook geen gum bij gepakt xD te lui om te pakken

comanche,, gevallen in de strijd, ruiter verloren maar probeert weer overeind te kruipen
Afbeelding

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:03

Wow alleen een schets zei je?
Hij is echt heel mooi geworden! :oo
Alleen lijkt het wel alsof het achterbeenin de schaduw lijkt te verdwijnen :P

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:06

klopt hij was zo er mislukt xD

Pebble