Maken van barebackpad, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maken van barebackpad, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:10

Hallo allemaal,

Ik ben van plan zelf een barebackpad te gaan maken. Nu ben ik dus druk op zoek naar ideetjes.
Ik wil een versie maken waar ook een zakje op zit, en een flessenhouder/zak.

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Mireille op 15-11-08 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: -[uk] tag

siskeh

Re: [uk]Maken van barebackpad, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:11

uhh dit hoort niet bij deze flora, en volgens mij zijn hier in het verleden al topics over geweest, dus ik zou ff bij de zoekfunctie kijken.
en ik TEM ff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:15

Zou ik mogen vragen waarom dit niet hier hoort? Ik wil iets gaan maken, en het eindresultaat ook laten zien in hetzelfde topic, dan behoort dat topic toch onder uk?

Ik heb onder zoekfunctie gekeken, maar ik vond alleen topics over welke barebackpad je het beste kon kopen/kiezen. Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:38

Jij vind van niet, ik vind van wel Knipoog

Ik wil een heel ander model als gewoon zadel vormig ofzo. Ik wil hem helemaal zelf gaan maken, en niet van een oud dekje (Heb bont gekocht bij de stofwinkel, en stevig katoen).

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:14

siskeh schreef:
barebackpad vind ik niet echt onder kunst vallen eigenlijk Bloos

Kunst of creatief bezig zijn. Voor iedereen is kunst natuurlijk anders. Dus laten we het breed bekijken; alles wat creatief is kan hier Knipoog

Deze vraag mag dus zeker wel op [UK] Ja Het wel even je tag uit je beginpost gehaald. Voor een vraag heb je geen tag nodig.

Rochiril

Re: Maken van barebackpad, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:16

Ik ben hier een aantal weken geleden eens aan begonnen, toen ik in een ledergroothandel terecht kwam Haha!

Ik heb daar een grote schapevacht aangeschaft, een oude longeersingel (bij voorkeur niet te dik dus), schapevacht er omheen (dubbel dus) en het zit heerlijk. Ik leg er nog een dun dekje onder om de vacht schoon te houden. Lachen

Nu was ik toch aan het priegelen, dus heb ik met strippen tuigleer, ook nog een borsttuig hieraan gemaakt Haha!, wat het ding goed op zn plaats houdt, vervolgens was ik nog niet klaar en heb een handvat eraan gemaakt. (zacht touw, gat door de vacht gemaakt, zodat ik dit touw aan een ring van de singel kan vastklikken). Eventuele tassen zou ik aan weerszijden nog kunnen bevestigen, hoewel ik nog niet weet hoed dat uitpakt.

Het geheel is inmiddels bijna klaar, dan zal ik er nog eens een foto van maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:41

Zo klinkt goed Haha!
Ik ben érg benieuwd naar een foto!

Ik ben zelf ook op zoek naar een schapenvacht, waar kun je dat ergens kopen, en hoe duur is dat?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:46

moet naar crea bea

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:50

MLoeser schreef:
moet naar crea bea

Mag ik vragen waarom? Ik ben boven de zestien Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:53

Ik vind het ook wel interessant om te kijken hoe dat gemaakt word! En ik ben ook zeker benieuwd naar een goede uitleg en foto's van het resultaat!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 20-11-08 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 18:04

Heb nog nooit een barebackpad gemaakt, maar ik denk even met je mee hoor Knipoog

Barefoot heeft voor in de dekjes van die inlages die licht drukverdelend zijn en er tevens voor zorgen dat de ruggegraat vrij kan blijven. Misschien is het wat om deze inlages in je dekje te verwerken.
Verder zou ik de onderkant van vilt o.i.d. (of schapenvacht) maken. Deze zijn schokdempend en kunnen het zweet opnemen.
Ook is het misschien handig om een patroon te tekenen, uit te knippen en op je paard te leggen. Als je het zelf maakt is dat natuurlijk een mooie gelegenheid om het ook mooi op maat te maken Lachen

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat Haha!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:15

Oeii, klinkt érg goed! Ik heb zelf ook nog een dood schaap op mijn kamer liggen, haha, en die ligt toch maar niks te doen. Lijkt me wel heerlijk om daar een mooi bbp van te maken!
Lees in het topic wat hier genoemd wordt, ook iets over beugels. Maar aan een barebackpad moet je nooit beugels hangen! Onbewust ga je daar steun aan zoeken, en omdat je drukpunt dan hardstikke groot wordt, is het vragen om (rug)problemen..

Ik ga van de week ook eens bbp-knutselen, klinkt heerlijk zacht voor lange buitenritjes!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:59

Ik heb inmiddels mijn Barebackpad klaar en heb er gisteren heerlijk mee gereden Haha! Er misschien zelfs al vraag naar meer van mijn BBP Marke Eigenbau Knipoog
Ik zal er vandaag eens een foto van maken, gisteren vergeten Bloos Heb m gisteren afgemaakt en zelfs meer gedaan dan ik dacht. Wat heb ik gedaan:

De longeersingel heb ik voorin de dubbelgeslagen vacht vastgemaakt, door leren strips door de vacht te rijgen. Ook heb ik gaten gemaakt voor de onderste twee ringen van de longeersingel waar ik het borsttuig aan vast maak.
Bovenop ook een gat waar een ring uitkomt waar ik een handvat van dik touw (grote lus, zodat je er niet in vast blijft zitten bij evt. ongevallen) aan gemaakt heb. (heel handig in bergachtig gebied zoals hier Knipoog )
Ik had een vrij grote vacht en had achter wat plaats over, daarom heb ik aan de achterzijde een rol stof in de vacht genaaid, wederom met strippen leer. Dit ook weer om naar achter glijden bij steile heuvels (zoals die hier veelvuldig aanwezig zijn) te voorkomen. Het resultaat zit echt heerlijk!!
Ik heb hiervoor een langharige schapenvacht gebruikt, wat voor mijn gevoel voor veel demping zorgt.

Men zou hier natuurlijk een pad met inlages onder kunnen leggen om de ruggengraat vrij te houden.

Zal morgen proberen wat duidelijke foto's te maken van mijn creatie.
Hou er wel rekening mee, dat mijn complete oplossing ook niet bijzonder goedkoop is, wel heel origineel Vork . Schapenvacht van dergelijk formaat kost al snel 65 euro, longeersingel heb je misschien wel zelf.
Strippen leer een euro per stuk, maar zou men ook veters oid voor kunnen gebruiken Knipoog vind ik dan niet zo mooi, kwestie van smaak.

Het borsttuig, tja, als je er een hebt, kun je die gebruiken, ik wilde het zelf maken, wat me dan ook nog eens een goeie 40 euro heeft gekost. En heel wat uurtjes werk/plezier.... Haha!

Alle materiaal heb ik bij een groothandel in Belgie gekocht, niet zo ver over de grens hier (maar ik woon in limburg). Vachten zijn ook online te bestellen, maar ik wilde ze graag zelf in handen hebben, enige symetrie is vereist, als je de vacht wil dubbelvouwen natuurlijk Knipoog .

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:29

@Rochiril; Klinkt heel gaaf zeg! Ben erg benieuwd naar de foto's Haha! En natuurlijk hoe die er op 't paard uitziet Haha!

@TE5; die site ken ik inderdaad Ja Maar ik zou er echt helemaal eentje zelf willen ontwerpen, en niet van een oud shabrakje oid. Lachen

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:42

De nog beloofde foto's Haha!

Het geheel (Umay neemt even een snack tussendoor, poseren maakt hongerig Knipoog )
Afbeelding

close-upje:
Afbeelding

deel van een oud dekje achterin opgerold envastgezet:
Afbeelding

En het borsttuig, om alles beter op zn plek te houden Lachen
Afbeelding

Alles is handgemaakt (het borsttuig heb ik zelf ook nog geverfd,dat was onbehandeld leer), behalve de longeersingel.

Om een idee te krijgen.... het zit overigens absoluut heerlijk!! Vandaag 2 uur buitengereden, paard geen last en ik ook niet Haha! Het zit overigens ook vrij stevig met de rol aan de achterkant, en de singel voor. Zelfs een paar bokkensprongen uitgezeten, en een vrij stevige sprong een beek in Clown
Voor de liefhebber heb ik nog wel meer close-ups Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:19

Wow! Ziet er héél gaaf uit zeg! Erg leuk ook dat bruine, ik dacht dat je een witte of een grijzige zou hebben Tong uitsteken

Borsttuig staat ook heel gaaf erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:42

erg gaaf ! alleen het gene waar ik bang voor zou zijn is dat het gaat drukken op de rug omdat je toch vrij ver naar achter zit. vanwegen de longeer singel. En als je zonder zadel (en bbp) je toch een stuk meer naar voren zit

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:40

Zit op de eerste foto ook wat ver naar achteren (en mijn paard is ook wel erg lang ook Knipoog ) Normaal hangen mijn bovenbenen als het ware langs de longeersingel naar beneden.
Ik zou er zelf normaal ook niet dagelijks uren mee gaan rijden overigens. Lachen Dan zou ik nog altijd een zadel willen aanraden die de druk goed verdeelt. In het weekend een lekkere buitenrit met dit ding Haha! het is heerlijk warm en door de lengte van de vacht (dubbel dus), lijkt het met de 'stootdemping' redelijk goed te zitten