[TUT] (Schleich) paard repainten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: [TUT] (Schleich) paard repainten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 12:33

Wat een handige links, bedankt! Heb helemaal zin om zelf zoiets drastisch te veranderen. :D

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:39

Ik ben gisteravond ook begonnen met repainten. Heb hem gisteravond helemaal wil gekregen, en ben rond het middag uur begonnen met de basiskleur :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:45

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:59

Ja die kleur krijg je door de juiste hoeveelheid bruin met wit te mengen, en indien nodig heel klein beetje grijs (zwart/wit gemengd) erbij.

Ja ook bij een schleich is kleurverschil van belang om meer realiteit in het dier te krijgen, kijk maar naar de orginele schleichs ook daar zit schaduwen in verwerkt ;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:12

Ik denk ook een combi van grijs, wit, bruin en misschien een beetje oker of lichtgeel.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:25

Ik wil geen bet weter zijn, maar een aantal dingen moet je toch echt niet doen met breyers. Niet plastic geschikte middelen niet gebruiken op plastic. Dat stamt uit de jaren 90 en eerder en veel customized modellen uit die tijd hebben het niet overleefd door het gebruik van verkeerde middelen.
Dus géén autoplamuur en dergelijke, geen autoprimer (ik weet niet, ik loop al 7 jaar mee nu, maar die heb ik nog nooit gehoord bij een artist)

En al helemaal geen nagelak remover gebruiken op breyers. Volgensmij heb ik dat al heel vaak genoemd. Het maakt je plastic kapot. De weekmakers worden lam om het zo maar te zeggen. Dus wanneer je ooit nog wat wilt buigen dan gaat het breken. Het eet je plastic gewoon op. Dit zelfde geld voor bleek en amonia en allerlei ander goed wat zou moeten helpen.
Het kan, er zijn een aantal painters die breyer decoratie kleuren maken op andere breyers. Zij moeten wel bleken. Maar dit moet met een zeer goed gecontroleerde hoeveelheid. Ik heb foto's gezien van breyers waarbij het íets mis was gegaan, en binnen een kwartier waren de benen er bijna af 'gegeten' door het middel. Vandaar dus beter om het helemaal niet te gebruiken als het ook echt niet anders kan.

Hou in je achterhoofd dat het boek van carol williams niet van vandaag is. *(het is niet voor niks uit de handel) Ook de toturials van 'semperfas' zijn best out of date. Je kan er best nog wel wat van leren, maar Sue stamt echt nog uit de jaren 80 van de modelpaarden wereld. En haar customs, zo ver ze die nog maakt de laatste 10 jaar, zijn ook in die stijl. Uit de tijd dat anatomie en nette afwerking er nog niet zo toe deed: de breyer modellen van die tijd zijn immers ook niet bepaald correct en extreem ruw vergeleken de modellen van nu.

Je hoeft echt niet altijd te zagen om iets te buigen. Plastic hou je niet zomaar over. Alleen als je het in gaan duwen. Soms hou je een rimpeltje over, maar dat kan je gewoon weg schuren. Wanneer je op dergelijk punt zit dat je moet zagen, moet je je afvragen of je het wel moet doen. Dan zit je immers 9vd10 keer op een punt dat de anatomy van de rest van het been/schouder/lijf ook helemaal uit balans raakt.

Wil je toch oude acryl verf van een model af halen? gooi hem dan gewoon in een emmer warm water met wat schoonmaakmiddel. Dit werkt zowel voor breyer als schleich. Na een uurtje is de verflaag zo zacht geworden dat je het er af kan krabben. Voor hoekjes en gaatjes gewoon een saté prikker gebruiken of een oude tandenborstel. En anders op laten drogen (verf wordt weer harder. ) en dan netjes af schuren zodat het geen uitstekende randjes geeft. Oude verflagen hoeven echt niet voor problemen te zorgen.
Als basis kan je inderdaad prima daarna met witte verf een basis laag maken. Of zwart of bruin. Afhankelijk wat je kleur daarna wordt. Zwart of donkergrijs is heel handig omdat zwart een heel sterk pigment heeft waardoor het heel snel dekt. Voor een donkerbruin paard kan je prima een grijze basis laag gebruiken. Veel makkelijker dan wit.

Goede acryl verf kan je gewoon bij de hobby winkel kopen. Niet bij de action, dat kan ik niemand aanraden. Het hoeft echt niet het duurste merk te zijn. Gebruik ik zelf ook niet. Koop ook niet het aller goedkoopste. Geen basis qualiteit geeft al genoeg om goed mee te oefenen. Doorgaans is het niet de verf die het succes van de paintjob bepaald, maar het gebruik van de verf.
Kijk uit voor modelbouw verf. In de winkel zullen ze dit snel aanraden wanneer je verteld dat het voor op een modelletje is. Modelbouw verf droogt namelijk extreem snel waardoor je geen kans krijgt om enige nuance te maken in de vacht. Koop beter basis kleuren dan allerlei mix tinten die kant en klaar zijn. Door zelf te mengen krijg je mooiere kleuren en kan je betere nuances maken. Daarnaast is het ook een questie van het ontwikkelen van gevoel voor de kleuren. Net als verven van 2d werk. Leer hoe je om moet gaan met kleuren en hoe kleuren zich met elkaar gedragen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:07

Mooi uitgebreid bericht! Staan heel wat bruikbare opmerkingen in. Ik zat zelf ook al met de nagellakremover. Ik heb ook altijd geleerd dat je er mee op moet passen met kunstof. Ik erkte ook dat op een bepaald stuk de kunstof week werd. Ik ben er toen meteen mee gestopt. Maar ik kreeg de verf er met geen mogelijkheid vanaf. Ik was bang dat als ik zou schuren ik juist details weg zou halen. Met water en schoonmaakmiddel lukte het ook niet. Misschien had ik meer geduld moeten hebben? Ik zal mijn paardje morgen nog eens in warm water met afwasmiddel leggen. Zijn er dingen in haar houding/bespiering die jij aan zou passen? Ik heb in ieder geval wat dingen die ik aan het hoofd ga veranderen (als ik straks nog durf) en de hals moet ik bijwerken. Dat heeft de vorige knutselaar niet netjes gedaan.

Heb jij webadressen waar ik wel de juiste info kan vinden?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 23:11

Wauw wat een mooi uitgebreid stuk! Ik ga al die sites van Cassidy ook even uitprinten en jou stukken ook. Is wel handig om alles bij elkaar te hebben als ik snel wat op wil zoeken :).

@ Malenka: Ik had ooit wel een aantal sites. Zal even kijken of ik ze terug kan vinden.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 01:29

Ik heb verder geen websites ofzo. Mijn informatie is eigenlijk gekomen met de jaren. Veel lezen op internationale fora. Eentje daar van in het speciaal heeft wel wat mini toturials die mensen in het verleden hebben gemaakt, maar die kan ik hier absoluut niet plaatsen want om ze te zien heb je al een betaald lidmaatschap nodig. Of je er verder mee geholpen ben, tsja, dat verschilt.
Hou altijd in gedachten dat de hele modelpaarden wereld relatief jong is. Customizing kwam pas op in de jaren 80. Pas half weg de jaren 90/00 kwam dit in een stroomversnelling omdat veel kunstenaars (voornamelijk die werkte met brons) wel wat zagen in het plastic en resin. Er viel geld te verdienen en de qualiteit ging met met grote sprongen vooruit. Ook de qualiteit van de breyers ging hard vooruit. (hoewel dit mede te maken had met de komst van het merk PeterStone. Kwam voort uit een ruzie in het bestuur, waarbij Peter koos voor realisme en kunde, en de rest van de breyer family voor speelgoed. Peter Stone begon zijn eigen merk van zeer goede qualiteit, wat enorm populair werd. Om PS bij te houden, is breyer ook gaan richte op realisme en kunde boven speel qualiteit. )
Dit heeft er tevens weer mee te maken dat het customizen sinds ongeveer 2005 weer drastisch is afgenomen. Het is niet meer nodig om het beste te maken, als breyer zelf al het beste uit geeft in combi met de gigantische aantallen resin (kunstenaars gelimiteerde oplagen) edities. En het samen vallen van de customize en resin klasse op grote shows omdat het onderscheid er niet meer was.

Terug naar nu: Customizing is altijd in ontwikkeling. De stijlen zijn enorm verschillend door de jaren heen. Er is geen vaste methode. En daarmee: er is geen boek waaruit je kan leren te painten of kan leren customizen. Zo werkt het simel weg niet. Wat nu geschreven kan worden, kan volgend jaar alweer totaal verouderd en uit de mode zijn. En daarnaast, wat voor de ene de heilige methode is, zal een ander nooit gebruiken.
Je kan wat opweg worden geholpen, á la gebruik een grondlaag en schilder met goede kwasten. Maar voor de rest is het een gevalletje van gooi in het diepen. Het is aan jou zelf om je te ontwikkelen. En vooral te kijken. De enige reden waarom ik hier ooit op bokt ben beland is om te kijken naar de foto topics. Uren lang kleuren bruin bekijken. Net zo lang tot je weet hoe een bruin paard er nou echt uit ziet.

Nu moet ik toegeven: Ik zeg ook liever niks voor wat je zelf uit kan vinden. Maar dit heeft er mee te maken dat ik vind dat voor mij het werk met modelpaarden kunstzinnig is. Als ik daarmee werk wil ik het van 'speelgoed' naar kunst tillen. Kunst in zowel kunde als expressie. Daarom vind ik het schilderen van een modelpaard het zelfde als het schilderen van een goed schilderij. Het is een ontwikkeling, een proces tot aan het eindresultaat. Oefenen wat het beste werkt tot je bij het eind resultaat komt. Voor mij is het geen schilderen van popjes. (ga dan die lord of the rings dingen maar verven zeg ik altijd ;) )
Dit is dus de reden dat ik zelf ook redelijk gereserveerd ben met het geven van uitgebreide beschrijvingen van wat je wel en wat je niet moet doen.

Maar in iedergeval voor jou Malenka: Langere tijd in warmwater helpt. De buitenlaag moet zacht worden. Mits het natuurlijk acryl is. Ik sluit niet uit dat ze (ik weet exact wie de pony heeft gemaakt ;) ) er flinke laag vernis over heeft gespoten. In dat geval gaat het niet lukken met water en zou je eerst moeten proberen de vernis te verwijderen. Dat zou dan een gevalletje aceton zijn waarbij je niet door de acryl laag heen mag gaan en daarna water. Oftewel: niet aan beginnen. Je kan in dat geval beter de meest oneffen stukken zachtjes aanschuren met een schuurpapiertje 400. Details weg schuren doe je alleen maar op het moment dat je niet secuur genoeg te werk gaat. Schuur niet ' het paard', maar schuur ' de borstspier'. dus vooral consentreren op de groeven, niet op de bolle stukken.

Ik zou zelf niet te veel aan het paardje veranderen. Het is best leuk gedaan. Niet helemaal correct maar dat kan je ook niet oplossen. (alleen door de hele spierbundel er af te halen en er een hele nieuwe op te zetten. Iets wat ik slecht zeer zelden mensen goed zie doen. Ik kan het ook niet. Ik kan er denk ik drie noemen die het wel kunnen, en die krijgen dan ook meer dan 1000 dollar voor een gemiddeld werk. )
Dit hele probleem is ook de reden waarom ik nooit aanraad iets zomaar te gaan customizen. Painten, prima. Customizen gaat nooit makkelijk. Het is niet gemakkelijk te zien wat je kan veranderen zonder dat het incorrect wordt. Dat heeft veel tijd nodig. Kleine aanpassingen kan je wel doen, maar redelijk grote zoals een paard van stap naar draf zetten, gaat gewoon niet.
Neemt niet weg dat het hier gewoon 'leuk' is gedaan. Absoluut niet slecht. Het klopt niet, maar het klopt wel zodanig dat het acceptabel om een heel leuk paardje er van te maken.
In de eerste plaats zou ik zelf proberen alles mooi te schuren. Voetjes mooi bij schuren dat ze allemaal gelijk zijn, rechter achterbeen bij het spronggewricht wat vlakker te maken, hals wat meer effen.
Hoofd is lastig. Altijd het moeilijkste om goed te doen. Probeer in iedergeval, vooral omdat je geen epoxy hebt, alleen dingen weg te schuren. Door uit te hollen kan je heel veel verbeteren. Denk dus in een blok marmer wat je uit graaft, maar je kan je geen fouten permiteren. Je kan het immers niet weer op bouwen. En je hebt mazzel met het model. Alle modellen van deze maker hebben wat gebolde (incorrecte) hoofden. Je kan ze dus makkelijker uithollen om ze beter te maken.

Om in general terug te komen op de schleich paarden: het meeste wat voor breyers geld, geld ook voor schleich paardjes. In duitsland wordt heel veel gepaint op schleich paardjes. Er zijn daar op de shows ook vaak speciale schleich klassen. Wat betrefd paintjobs kan je exact de zelfde qualiteit bereiken op de zelfde manier als met de breyer paarden. Wat betrefd customizen is het iets lastiger. Schleich kan je niet buigen, ze zijn niet hol, schuren gaat lastig en epoxy hecht niet perfect met het rubberige materiaal van de schleich. Het kan wel, maar dan moet je bij alles zagen. Het is in ieder geval niet handig. Wat wel altijd leuk kan is het maken van andere manen en staart omdat je dan alleen iets er af haald.
Epoxy is dan ook wel spul wat je absoluut moet hebben.

Daarnaast wil ik ook nogmaals herhalen dat ook Das klei (te koop bij de intertois) best goed werkt met plastic. Omdat het weinig tot niet krimpt. (epox krimt helemaal niet en wordt beton hard.) Het is alleen wat zacht, werkt niet heel lekker en hecht wat slecht. Maar om mee te beginnen en wat te oefenen op oude paardjes (Grand champion pony's zijn ook erg leuk hier voor!) is het prima. Veel makkelijker voor veel (vooral jongere) mensen hier in plaats van dure klei die je ook nog eens op internet in het buitenland moet kopen. Je kan beter een paar keer een leuk paardje maken met spul wat je voor drie euro koopt, dan dat je een hele pot duur spul koopt waar je later misschien niks meer mee doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:01

Ook al zijn de technieken tegenwoordig veranderd, voor een beginner zijn ze nog steeds heel erg waardevol. Ik kan me voorstellen dat een beginner heel veel baat heeft bij een handleiding hoe hij dingen aan zou kunnen pakken (en hoe anderen dat doen/hebben gedaan). Het is veel makkelijker om van daaruit jezelf dan verder te ontwikkelen ipv te roepen: spring in het diepe, ga kijken en proberen. Die stap kan voor heel veel aspirant-customizers nu net even te groot zijn.

Als ik geen verstand heb van het bakken van een appeltaart, ben ik erg blij met een recept, en iemand die me verteld hoe ik die appeltaart moet maken.

Als ik geen verstand heb van NH, ben ik blij met een programma zoals Parelli, die me aan de hand neemt en stapje voor stapje ergens doorheen loodst.

En als ik geen verstand heb van customizen, vind ik het erg fijn om iig een soort handleiding te hebben waar ik de eerste keren houvast aan heb.

Dat je, naar gelang je meer ervaring hebt, je bij het bakken niet meer zo strak aan het recept van die appeltaart houdt, dat kan best.
Dat je, naarmate je langer met NH bezig bent, je niet meer zo strak aan Parelli houdt, gaat ahw vanzelf.
En als je vaker heb gecustomized, zul je ook voor jezelf kunnen beslissen of iets je ligt of niet, en of je dingen mooi vindt of niet.
De boeken en de websites die ik heb aangekaart zijn in mijn ogen nog steeds heel waardevol.

Je zegt zelf dat jij niet zo scheutig bent in het geven van adviezen.
En ik ben iemand die er plezier in heeft om anderen te zien groeien, om mijn kennis door te geven.
Ook een fulltime artiest heeft teken en schilderslessen nodig gehad om daar te komen waar hij nu staat. Dat je uiteindelijk je eigen stijl ontwikkelt en daardoor herkenbaar bent, is een persoonlijke ontwikkeling. Maar mensen informatie over de basis ontzeggen....:n

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:55

Dit is niet een questie van het ontzeggen van de basis cassidy, waar ik op reageerde was het geven van een verkeerde basis. Om bijvoorbeeld iemand aan te raden een breyer paard te strippen met aceton (of bleek, of amonia etc) dan help je iemand van de wal in de sloot. Okey, het paard is gestript. Oplossing. Maar als je daarna nog wat wilt buigen, en het paard scheurd volledig kapot, of je krijgt scheurtjes bij het schuren van het oppervlak; heb je dan iemand geholpen?

Júist wij verzamelaars weten wat er met veel vintage customs is gebeurd in de loop der tijd. Je kan ontzettend veel voorbeelden zien van epoxy cracks, gebladderde verf etc. Alleen door het gebruik van verkeerde materialen.
Materialen waarvan men toen nog dacht dat het wel werkte. Daarmee zijn dit dus geen waardevolle technieken waar iemand baat bij heeft.

Daarbij komt het hele punt waarvan ik mensen altijd probeer een beetje te laten begrijpen: Het repainten van een plastic model heeft geen vaste basis. We weten dat nog niet. We weten alleen wat je niet moet doen. En wat je kan doen is nergens zo beschreven dat je er meteen goed resultaat mee boekt.

Ik probeer liever mensen er voor te behoeden veel geld uit te geven en dingen te doen waar je later spijt van krijgt. I have been there, done that. Toen ik net 13 jaar was wilde ik ook graag zo'n breyer pony verven. Op het forum, 7 leden 2003, kreeg ik alleen wat te horen van 'koop het boek van criss nadell, koop het boek van carol, gebruik een airbrush'. Daar kon ik helemaal niks mee. Ik had geen geld voor die dingen, ik had amper geld om een classic breyer te kopen. Ik ben toen naar een schilders winkel gegaan en heb wat kleurtjes acryl gekocht. Ik heb vervolgens mijn mooie breyers geverfd. God wat heb ik een spijt gehad daarvan.

Ik weet dat de meeste mensen hier net zo zijn als ik toen. Weten niks, en hebben weinig geld te besteden. Als ik mensen help hier, dan doe ik dat liever goed. Dus ga naar de winkel en koop wat acryl verf en goede zachte kwastjes. Als je wilt customizen, koop een pakje dasklei voor een paar euro. Gebruik eerder een beschadigde breyer of schleich dan een mooie.
Dáár ligt de basis. Niet bij het aanraden van het kopen van een boek van 70 euro of vertellen dat iemand epoxy moet kopen voor 25 euro.
Voor een tientje aan materiaal, en een modelletje van een paar euro, kan je hardstikke veel plezier aan beleven en mocht het schilderen je echt liggen, kan je áltijd nog besluiten een boek te kopen.

Dat is het geen wat mensen het meest zal helpen op zowel korte als lange termijn. Dat is wat in mijn ogen in een toturial moet staan. ( en ik ook uitgebreid heb beschreven in de enige nederlandse repaint toturial op het modelpaarden forum. )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:09

Ik kwam gisteren in een winkel waar ook polyester plamuur stond. Dit is ook twee componenten. Zou dit kunnen werken om het paardje bij te werken of is het af te raden? Ik heb het nog niet mee genomen. Het leek me slimmer het eerst eens na te vragen. Juist omdat ik geen dingen wil doen die schadelijk kunnen zijn voor het model.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:49

Is de acrylverf van de action goed?
Of moet je die bij een hobbyzaak halen.
Ik hoef geen top verf van 10 euro per fles.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:22

@ Drafbalk: absoluut niet doen. Al hoewel, in iedergeval niet de grote tubes. Die hebben zo weinig pigment dat ze nooit van hun leven zullen gaan dekken. De kleine tubbetjes (vaak 15 voor een euro) zijn wel okey om wat mee bji te mengen, zodat je alle kleurtjes hebt (wat roze voor de neus enzo, of een iets orangere tint door de bruin mengen voor een vosje)
Je kan voor je basis kleuren beter bij de hobbywinkel wat kopen. Een degelijk merk is vaak niet meer dan 2 euro per tube hoor ;) Gewoon kleine tubetjes kopen want je doet er erg lang mee. (50ml is meer dan zat.) Koop dan wat basis kleuren als wit/zwart/donkerbruin/okergeel. Daarmee kan je bijna elke paardekleur mengen in combi met de action kleurtjes.
Als je de keuze hebt, ga dan eerder naar een hobby winkel dan naar een echte schilders/kunstenaars winkel. In die laatste hebben ze vaak alleen duurdere merken, in een meer hobby winkel (bijvoorbeeld pipoos zit in veel steden) hebben ze juist de wat goedkopere merken die absoluut wel goed genoeg zijn.

@ Malenka: Ik ken het niet, dus ik kan er weinig over zeggen. Kijk in iedergeval op het etiket hoe en wat. Het moet soweiso een 0% krimp hebben. (staat er doorgaans op) Krimpt het wel, dan trekt het barsten op de lijn met het plastic. Daarnaast moet het op plastic hechten en redelijk stevig zijn. Als het echt plamuur is is het hardstikke zacht. Daarmee kan je wel enkele kleine gaatjes opvullen, maar geen bolling er op zetten ofzo. Dus als het echt zacht is valt er ibjna niet mee te werken. Hoe het op langere termijn met het plastic blijft weet je ook niet. Persoonlijk zou ik eerder bij modellpferdeversand (www.modellpferdeversand.de) een setje epoxy sculp in de kleinste hoeveelheid bestellen. Dat is bij elkaar niet duur en je kan er best wel even mee vooruit. Relatief zijn de verzendkosten dan wel redelijk duur (5 euro) maar dan weet je zeker dat het goed werkt.
Maargoed, de keuze is aan jou. Kijk in iedergeval naar dat krimp percentage want anders werkt het soweiso niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:29

Dank je voor het snelle antwoord. Ik zal de verpakking eens goed doorlezen. Als het iets lijkt zal ik het wel mee nemen. Ik ga dan eerst eens testen hoe hard het wordt met drogen. Voor de zekerheid zal ik ook op die duitse site het een en ander bestellen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 16:32

Ik ga bij die Duitse site ook epoxy sculpt bestellen. De eigenaren van mijn verzorgpaarden wonen in Duitsland, dus dat scheelt weer met verzendkosten :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:19

hoefijzer schreef:
@ Drafbalk: absoluut niet doen. Al hoewel, in iedergeval niet de grote tubes. Die hebben zo weinig pigment dat ze nooit van hun leven zullen gaan dekken.

Daar heb ik anders niet veel van gemerkt bij mijn 1e repaint, heb standaard dure verf liggen maar gebruik dat liever niet om eventjes te kijken of het repainten me bevalt en goed afgaat.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=1229577

Het gaat me verder goed af maar verlies al snel me interesse en begin weer aan andere projecten en zo gaat het kris kras door elkaar tot het eindelijk wel af is.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:43

Ik heb deze schleigh gekocht om te repainten,Afbeelding
maar op zijn buik staat made In Germany en nog iets gedrukt.
Zou ik oneffen tekst proberen weg te werken of niet?
Zo ja, hoe werk het dan het beste weg?

Alvast bedankt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 07:41

Het resultaat wordt wel mooier als je het merk wegwerkt. Op een schleich heb ik het nog niet geprobeerd, op een breyer is hij weg te schuren.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:19

ik heb hem er bij mijne (zelfde model) deels afgeschuurt. Helemaal wou niet goed, dan gaat de vacht structuur op de buik ook weg, en dat is dan weer net niet de bedoeling:P maar tis zo wel vlak genoeg dat het niet opvalt.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:22

Ik ga nog zien of ik het er nu probeer af te schuren of niet. Maar ik heb nog een vraagje.
Ik heb acryl verf liggen maar niet zoveel kleurtjes, mag je dan gewone verf erdoor heen mengen (plakkaat verf) om meer kleuren te verkrijgen?

Alvast bedankt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:27

gewoon de acryl onderling mengen werkt het beste. Sommige andere verf geeft rare reacties als je het mengt, klonten enzo. Je kan het wel uitproberen en kijken wat het doet, soms werkt het wel soms nie.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:52

Ok, gewoon proberen dus.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:04

Met een paar basis kleuren in acryl kun je vrijwel alle kleuren mengen :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:48

Wat voor verf raden jullie dan aan?
Ik heb wel van zo'n kleine tubes, ook acryl.
Zal ik die dan doen?
(gekregen met een schildersdoek)