[tek] Paardenportret in pastel (opdracht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Re: [tek] Paardenportret in pastel (opdracht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 18:15

O, als ik éénmaal over pastel begin... Nagelbijten / Gniffelen Ik vind het altijd heerlijk om daar over te kleppen en ook de ervaringen van anderen te horen Haha!
Weer een lang antwoord dus:
Jura schreef:
Dank je wel voor je duidelijke uitleg! Ik ben net langs de Bruna geweest en daar hadden ze ook fotokarton, heb 2 vellen meegenomen. Ben benieuwd of ik er iets van kan maken! Vroeger werkte ik alleen met wit papier, tegenwoordig altijd met een tint, beetje beige of geel. Grappig is dat mijn allereerste pasteltekening ook op zwart papier was. Er zijn volgens mij niet zo veel tekenaars die op zwart papier werken (ik bekijk altijd allerlei sites waar ik een voorbeeld aan kan nemen), maar het is juist heel erg mooi!
Ik ben benieuwd wat je er van vindt Lachen Zal wel even wennen zijn maar ik denk dat je daar met jouw stijl hele mooie dingen mee kunt doen Ja Naomi21, ook hier van Bokt, maakt ook veel gebruik van zwart papier voor haar tekeningen. Ze heeft onlangs nog een prachtige pastel gemaakt van mijn (palomino Knipoog ) haflinger Noa. Ik kan trouwens niet met wit papier pastellen, daarvoor maak ik te veel troep Bloos

Citaat:
Waar koop jij de echte pastelspullen? Is er een winkel in de buurt bij jou of bestel je via internet? Ik probeer ook steeds dingen uit, om zo te weten te komen waarmee ik echt het fijnst kan werken. Heb net wat nieuwe conté krijtjes gekocht, die vind ik ook erg fijn werken voor details.
Conté krijtjes, dat zijn die vierkante, toch? Dat is een harde pastel als ik het goed heb? Ik kan daar niet zoveel mee, ben toch meer gewend aan de potloden voor de details. Op de één of andere manier vind ik het prettiger om iets ronds dan iets vierkants in mijn handen te hebben.

Een dorpje verderop heeft een winkeltje waar ze wat pastelmateriaal hebben, daar heb ik onder andere wat schminckepastels gevonden maar helaas hebben ze er maar een beperkt assortiment van en ik heb het idee dat het ook niet echt netjes aangevuld wordt. Dus ben ik aangewezen op de softpastels van Rembrandt en de kleuren die ik daar niet kan krijgen bestel ik via dekwast.nl. Groot assortiment, niet al te veel verzendkosten (geloof 4,50) en ze leveren binnen en paar dagen met acceptgiro, want als ik iets wil hebben moet het snel Bloos Wel jammer dat dat winkelwagentje zo snel vol zit *LOL* Als jij trouwens nog een goed internet adres heb, hoor ik dat graag Ja

Citaat:
Heb jij trouwens een groot snij apparaat om de vellen tot A3 te snijden?
Euhm...nee... Bloos Ik scheur ze gewoon doormidden. Ik ga er vanuit dat ze toch een passe partout gebruiken Bloos Het formaat dat ze dus van mij krijgen is 35 x 50 cm en dat staat het allermooiste in een 40x50 lijst met passe partout.

Citaat:
Volgens mij heb jij ook niet altijd dezelfde stijl, klopt dat? Die palomino pony is niet zo gedetailleerd als de roodschimmel. Daar heb je iets groffer gewerkt en meer met krijt inplaats van potlood volgens mij? Het is trouwens ook een erg mooie tekening.
Klopt wel ja Ja Die haflinger (moderne type Knipoog ) is eigenlijk één van de eerste tekeningen die ik gemaakt heb sinds ik ongeveer een jaar geleden het tekenen weer opgepikt heb (na een ongeveer 10-jarige stop) Is trouwens op A4, dus ook een stuk kleiner dan Kyra. Over het paard ben ik nog steeds tevreden, maar die manen zou ik nu lang niet meer zo grof tekenen. Eigenlijk heb ik me met name in het laatste half jaar zo ontwikkeld dat ik zelf vind dat van mijn site de pastels van Kyra (roodschimmel), Itsey (zwarte pony op bruin papier) de witte paarden en deze laatste opdracht representatief zijn.
Ik heb in deze periode zo ongelooflijk veel bijgeleerd.
Wat ik ook gemerkt heb is dat mijn stijl zich aanpast aan het soort paard dat ik teken. Een gevoelig, zacht paard zoals deze opdracht maak ik met zachte kleuren en overgangen terwijl Itsey veel pittiger is en dus wat meer scherpte moest hebben. Ik begin gewoon maar altijd en dan komt het paard vanzelf tevoorschijn Haha! Daarom is het wel altijd heel belangrijk dat ik weet wat voor karakter het paard heeft dat ik teken.

Citaat:
Verder ben ik nog benieuwd welke hulpmiddelen je gebruikt. Ik gebruik veel doezelaars, verder het meest mijn vingers en soms een kwastje. Met je vingers druk je het pastel er meer in en met een kwastje vervliegt het iets.
Ik gebruikte ook heel veel mijn vingers, maar ik heb onlangs gelezen op het WetCanvas forum dat pastelstof erg schadelijk is, giftig door inademing en door opname via de huid. Ik doe dat dus nu zo min mogelijk, alleen voor de onderlaag en dan was ik snel mijn handen.
Doezelaars gebruikte ik ook per 100 stuks Haha! Maar nu gebruik ik die alleen nog voor grafietwerk. Voor mijn pastel heb ik laatst een setje colourshapers aangeschaft en daar ben ik superblij mee. Net of je een paar minivingertjes hebt Knipoog Je kunt ze steeds afwassen en je maakt je werk niet vuil door de olieën van de huid.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:29

Haha zeker een lang antwoord! Ik vind het ook leuk om het over pastel te hebben en ervaringen van anderen te horen en zien!

Dank je wel, ik ga in ieder geval mijn best doen... Ik ga even naar de portretten van Naomi21 kijken zo.

Conté is inderdaad vierkant, maar wel heel smal en lang. Ik vind potloden ook fijn, maar mijn probleem is dat ik de punten niet goed krijg geslepen. Ze breken dan steeds af. Hoe hou jij de punten goed?

Ik heb ook weleens op de kwast gekeken, maar die hebben ook niet allerlei echt exclusieve spullen he? Ik wou dat ik wist waar je dat wel kon krijgen.

Wat een slim idee zeg, dat door midden scheuren! Ik laat ze ook altijd inlijsten met passe partout dus dat is dan helemaal geen probleem!

Ik vind manen altijd zo lastig om te tekenen! Bij mij worden ze altijd streperig en lijken ze niet op manen. Maar van dat bijleren herken ik wel, ik heb het trouwens ook dat de techniek per paard weleens wisselt.

Maak jij trouwens altijd een achtergrond voordat je gedetailleerder gaat werken of bouw je het op van boven naar beneden? Bij mij wisselt dat dus echt per keer. Toevallig heb ik er net een klaar die ik echt van boven naar beneden heb opgebouwd. Wel had ik natuurlijk de contouren eerst getekend, maar ik bedoel dan dus het invullen met pastel. Heb jij hier een opleiding voor gedaan of zelf aangeleerd?

Jeetje, dat wist ik niet dat het schadelijk is...daar schrik ik van! Ik zit soms de hele middag met vieze pastelhanden! Wat zijn colourshapers?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:32

Naomi21 schreef:
En de grote uitdaging is je zó goed afgegaan OK dan! !

Vind dit wederom een topwerkje van jou Ja .
T paard glimt je heerlijk tegemoet. Ik vind de pose ook erg leuk: net zo'n moment dat je de stal binnenkomt en je paardje je aankijkt om goeiedag te zeggen *LOL* .
Dat oogje is ook prachtig geworden, zo levend...

Stikke knap werk Ja !

mijn woorden!

echt heel gaaf!!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:40

Ik wil heel graag een tekening van Gullit, als ik eens genoeg geld hem kom ik zeker eens bij jou aankloppen Knipoog
Ik vind het fantastisch!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 21:20

Ilsie en Nevony, tnx Lachen

@ Jura: potloodjes maak ik scherp met een stanleymesje.

Volgorde, even denken... eerst schets, dan globaal de ondervlakken met krijtjes (over het hele oppervlak van het hoofd), dit licht fixeren, dan het oog, en dan van boven naar beneden de andere lagen afwerken.
Dan de hals en eventueel het lichaam.

Het lijkt me heerlijk om een keer zo'n oud, stoffig winkeltje te ontdekken waar ze écht alle merken, ook de echt professionele, hebben op pastelgebied. Waar je uren kunt rondsnuffelen en waar ze echt álle kleurtjes op voorraad hebben en die je ook op verschillend papier mag uitproberen Nagelbijten / Gniffelen

De colourshapers heb ik zelf pas kort geleden ontdekt, gebruikte altijd doezelaars en wattenstaafjes. Kijk hier maar eens : www.colourshaper.com
Ik denk dat veel mensen die met pastel werken er heel veel aan kunnen hebben Ja

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:48

Heb mijn potloden ook geprobeerd met een mes en dan nog met een speciaal schuurpapier dat er ook voor is om ze scherp te krijgen, maar nog ben ik er niet handig in!

Ik doe wel altijd het oog als eerste, want dan spreekt de tekening eigenlijk. Maar het globaal invullen van ondervlakken doe ik niet altijd.

Ja, zo'n winkeltje lijkt mij ook geweldig. Onze tekenwinkel heeft wel een heel assortiment, maar ze kunnen niet van andere merken makkelijk bijbestellen voor 1 persoon.

Ik had nog nooit gehoord van de colourshaper, ik ga morgen meteen eens kijken of ze die ook in onze tekenwinkel verkopen!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:56

Ik keek net op die site over die colorshaper en ik denk dat het hetzelfde is als mijn colourallcarver. Dat is een soort kwastje, maar dan met een rubberpunt eraan. Ik gebruik dat voor fijne lijntjes, om natte verf weg te halen en om structuurlijnen in mijn pasta`s te trekken. Ik had er nog nooit aan gedacht om dit materiaal bijv. voor pastel te gebruiken, maar het lijkt me wel handig!

Mijn kwastje is trouwens meer bedoelt om structuurlijnen in pasta`s te trekken:

http://www.collall.nl/NL/colorall_verfp ... selen.html
(de onderste kwastjes)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 08:45

Die zien er inderdaad hetzelfde uit, oneilltje Ja
Ze worden trouwens ook wel bij boetseren gebruikt.

En die potloden scherp maken.... Boos! Vooral de witte van van gogh is erg zacht en brokkelig en voor één slijpbeurt ben ik soms wel 2 cm ineens kwijt omdat hij elke keer weer afbrokkelt...Boos!
Als ik later groot en rijk ben dan koop ik een mooie elektrische tafelslijper Ja

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:30

Over dat slijpen van de potloden; ik heb daar niet zo'n problemen mee Lachen .
Ik heb zo'n puntenslijper met 2 slijpers: 1 kleine en 1 grote. Die grote is veels te groot voor de potloden en daarom handig!
T puntje komt daar niet helemaal tot achterin de slijper, en je kan zelf druk op t potlood zetten om te slijpen.
Als je t n beetje voorzichtig doet, breekt er bij mij iig zelden n puntje Vork .
Zo scherp als vers uit de winkel worden ze toch niet meer, maar tijdens t kleuren komt er wel ergens n scherp randje aan de punt, even je potlood draaien voor een scherp lijntje Lachen .

Mesjes begin ik niet aan, dan heb je zo een vingerloze Naomi Nagelbijten / Gniffelen .

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:48

Remy schreef:
En die potloden scherp maken.... Boos! Vooral de witte van van gogh is erg zacht en brokkelig en voor één slijpbeurt ben ik soms wel 2 cm ineens kwijt omdat hij elke keer weer afbrokkelt...Boos!
Als ik later groot en rijk ben dan koop ik een mooie elektrische tafelslijper Ja

Heb jij de potloden van Van Gogh en van Bruynzeel? Welke bevallen het beste?
Van krijt heb ik Rembrandt en Windsor & Newton, en de laatste bevallen mij het beste.

Volgens mij doen die elektrische slijpers het ook niet goed, tenminste niet voor pastel.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:29

Jura schreef:
Heb jij de potloden van Van Gogh en van Bruynzeel? Welke bevallen het beste?
Van krijt heb ik Rembrandt en Windsor & Newton, en de laatste bevallen mij het beste.
Ja, sorry, ik zag dat ik in een eerdere post Bruynzeel en Talens opschreef maar dat moet dus Van Gogh zijn.
Ik gebruik ze om hun verschillende eigenschappen. Ik vind de potloden van Van Gogh wat harder, terwijl die van Bruynzeel naar mijn gevoel wat meer kleurafgifte hebben. Maar wat ik ook gemerkt heb is dat de zachtheid ook kleurafhankelijk is.

Windsor & Newton ken ik niet, wat zijn de eigenschappen van dat krijt en waar kun je het krijgen?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:09

Dan denk ik nu al te weten dat ik die van Bruynzeel toch prettiger vind...

Windsor & Newton is een bekend merk, echt een professioneel merk, je hebt er ook allerlei verfmaterialen van. Ik vind ze nog fijner dan Rembrandt krijt, ze zijn heel zacht. Ik koop het bij onze tekenwinkel.

Heb net de winkel van De Kwast gebeld maar ze kunnen ook niet aan andere merken komen. Waar ik nog naar zoek is krijt van unison en stabilo en ook schminke (zij verkopen dat alleen in een grote doos). Mijn vader vertelde dat er in Utrecht een goede en ouderwetse tekenwinkel zit, misschien ga ik daar volgende week eens kijken. Wel heb ik velourspapier besteld bij de kwast, ben benieuwd wat ik daar van ga vinden!