Weer een lang antwoord dus:
Jura schreef:Ik ben benieuwd wat je er van vindtDank je wel voor je duidelijke uitleg! Ik ben net langs de Bruna geweest en daar hadden ze ook fotokarton, heb 2 vellen meegenomen. Ben benieuwd of ik er iets van kan maken! Vroeger werkte ik alleen met wit papier, tegenwoordig altijd met een tint, beetje beige of geel. Grappig is dat mijn allereerste pasteltekening ook op zwart papier was. Er zijn volgens mij niet zo veel tekenaars die op zwart papier werken (ik bekijk altijd allerlei sites waar ik een voorbeeld aan kan nemen), maar het is juist heel erg mooi!

Conté krijtjes, dat zijn die vierkante, toch? Dat is een harde pastel als ik het goed heb? Ik kan daar niet zoveel mee, ben toch meer gewend aan de potloden voor de details. Op de één of andere manier vind ik het prettiger om iets ronds dan iets vierkants in mijn handen te hebben.Citaat:Waar koop jij de echte pastelspullen? Is er een winkel in de buurt bij jou of bestel je via internet? Ik probeer ook steeds dingen uit, om zo te weten te komen waarmee ik echt het fijnst kan werken. Heb net wat nieuwe conté krijtjes gekocht, die vind ik ook erg fijn werken voor details.
Een dorpje verderop heeft een winkeltje waar ze wat pastelmateriaal hebben, daar heb ik onder andere wat schminckepastels gevonden maar helaas hebben ze er maar een beperkt assortiment van en ik heb het idee dat het ook niet echt netjes aangevuld wordt. Dus ben ik aangewezen op de softpastels van Rembrandt en de kleuren die ik daar niet kan krijgen bestel ik via dekwast.nl. Groot assortiment, niet al te veel verzendkosten (geloof 4,50) en ze leveren binnen en paar dagen met acceptgiro, want als ik iets wil hebben moet het snel

Euhm...nee...Citaat:Heb jij trouwens een groot snij apparaat om de vellen tot A3 te snijden?

Klopt wel jaCitaat:Volgens mij heb jij ook niet altijd dezelfde stijl, klopt dat? Die palomino pony is niet zo gedetailleerd als de roodschimmel. Daar heb je iets groffer gewerkt en meer met krijt inplaats van potlood volgens mij? Het is trouwens ook een erg mooie tekening.

Ik heb in deze periode zo ongelooflijk veel bijgeleerd.
Wat ik ook gemerkt heb is dat mijn stijl zich aanpast aan het soort paard dat ik teken. Een gevoelig, zacht paard zoals deze opdracht maak ik met zachte kleuren en overgangen terwijl Itsey veel pittiger is en dus wat meer scherpte moest hebben. Ik begin gewoon maar altijd en dan komt het paard vanzelf tevoorschijn

Ik gebruikte ook heel veel mijn vingers, maar ik heb onlangs gelezen op het WetCanvas forum dat pastelstof erg schadelijk is, giftig door inademing en door opname via de huid. Ik doe dat dus nu zo min mogelijk, alleen voor de onderlaag en dan was ik snel mijn handen.Citaat:Verder ben ik nog benieuwd welke hulpmiddelen je gebruikt. Ik gebruik veel doezelaars, verder het meest mijn vingers en soms een kwastje. Met je vingers druk je het pastel er meer in en met een kwastje vervliegt het iets.
Doezelaars gebruikte ik ook per 100 stuks