Wij doen ons best om geregeld een stukje te plaatsen. Verder zijn commentaar en tips natuurlijk altijd welkom, maar doe het vriendelijk

Nou, verder is er niet zoveel meer te vertellen, dus wensen wij jullie veel plezier met het lezen. Hoe het verhaal in elkaar steekt en waar het overgaat, daar kom je vanzelf achter

Veel leesplezier en we zijn benieuwd wat jullie ervan vinden!
Citaat:Casey
Kleine golfjes spoelen over mijn tenen, terwijl ik mijn ogen gesloten heb. Een zucht ontsnapt er uit mijn mond bij het voelen van het heerlijke water. De net opkomende zon verwarmt mijn huid en een tinteling gaat er door mijn lichaam. Even open ik mijn ogen en kijk naar de zon die net boven het water uitkomt en een rimpelende weerspiegeling over het water werpt. Langzaam kom ik overeind en waad het water in. Ik ril even, wanneer het water zich om mijn middel sluit. Weer sta ik even stil en knijp mijn ogen samen tegen de zon, die langzaam de hemel inklimt. Dan duik ik sierlijke het water in, waarna ik meteen weer boven water kom. Langzaam laat ik me door het verkoelende water heen glijden. Ik geniet van de rust om mij heen, tussen de aller daagse drukte door. Alles lijkt zich even van mij los te weken en ik ontspan me.
Na een tijdje kom ik het water uit. Mijn haar plakt tegen mijn huid en het water druppelt van mijn gezicht. Snel pak ik de handdoek die ik eerder op het strand had laten liggen. Ik droog alleen even mijn gezicht af en knoop hem dan handig om mijn middel. Mijn blik valt op een enorm huis aan het strand, mijn huis. Een glimlach verschijnt er op mijn gezicht en tevreden loop ik er naartoe.
Binnen loop ik al druppend door naar mijn kamer. Dat ruimt de schoonmaakster wel op, denk ik luchtig. Als ik mijn kamer binnenkom loop ik meteen door naar mijn kast. Tevreden open ik de deur en stap naar binnen. Deze inloopkast had ik van mijn ouders gekregen op mijn tiende verjaardag. Eigenlijk hadden ze het niet willen geven, maar ik had net zolang gezeurd totdat ik mijn zin had gekregen. Twijfelend loop ik tussen de stapels kleren door. Alles geordend van kledingstuk tot kleur. Ik besluit om wat simpels aan te trekken.
Even later draai ik me om voor de spiegel in een driekwart broek en een wit bloesje. Het leken me geschikte kleren voor deze heerlijke lentedag en begin gauw aan mijn haar. Ik besluit om die lekker los te laten, waardoor mijn blonde krullen vrolijk over mijn schouders hangen. Tevreden doe ik nog wat make-up op, zoek bijpassende schoenen en loop rustig naar beneden. Daar is de tafel al helemaal gedekt en een gekookt eitje staat naast mijn bord. Net als ik ga zitten komen ook mijn ouders binnen lopen. “Goedemorgen schat.” Begroet mijn moeder mij en komt naar me toe. Ze feliciteert mij met mijn achttiende verjaardag, waarna mijn vader hetzelfde doet. Afwachtend kijk ik ze aan, terwijl ze elkaar even aarzelend aankijken. Het lijkt wel of ze even steun zoeken aan elkaar, maar kijken me dan weer zelfverzekerd aan. “We wisten niet zo heel goed wat we moesten geven, maar dit hebben we in ieder geval gehaald.” Mijn vader opent een keukenkastje, waaruit hij een aantal pakjes haalt. Als eerste geeft hij mij een vierkante doos, waaruit ik een paar zwarte, maar toch sportieve schoenen haal. Handig trap ik mijn eigen schoenen uit en trek mijn nieuwe aan. Tevreden loop ik naar de spiegel in de hal en bekijk mezelf. Het verbaasd me dat mijn ouders deze schoenen voor mij hebben gekocht. Ze weten dat ik meestal hakschoenen draag en eigenlijk helemaal geen sportschoenen heb. Toch ben ik er blij mee, want dit kan ik mooi als oude instappers gaan gebruiken. Verder krijg ik nog wat make-up. Ik omhels mijn ouders om ze te bedanken, maar tot mijn verbazing haalt mijn moeder nog een klein ingepakt doosje tevoorschijn. Nieuwsgierig kijk ik ernaar, terwijl mijn moeder het mij met een enige aarzeling overhandigt. Ik wil het pakje meteen openscheuren, maar mijn moeder legt haar hand erop. Vragend kijk ik haar aan en ergens in haar ogen zie ik verdriet. Een gevoel van verwarring gaat er door mij heen. Wat is er aan de hand? Iets verteld mij dat deze verjaardag anders is dan alle andere. “Je moeder en ik wilden je dit cadeau eigenlijk pas vanavond geven, maar beseften dat dat onzin zou zijn. Wel zouden we het op prijs stellen, als je het vanavond voordat je naar bed gaat opent.” Nog steeds ben ik verward, maar stop dan het cadeautje weg in mijn zak en knik. Mijn ouders glimlachen beide tevreden met het resultaat en ik besluit er verder geen aandacht meer aan te besteden.
Een kwartiertje later kom ik op school. Ik zie dat er al een aantal van mijn vrienden zijn en vlug zet ik mijn scooter weg. Uit mijn tas tover ik een spiegeltje, waarmee ik mijn make-up nog even nakijk en loop dan naar mijn vrienden. “Casey!” hoor ik Petra al van verre roepen. Ik zucht een keertje, kan ze niet even normaal doen. Dan zet ik mijn vrolijkste gezicht op en loop er rustig naartoe. Daar omhels ik mijn vriendinnen even en iedereen mij feliciteert met mijn verjaardag. Ik voel dat er iemand naar mij kijkt en verbaasd kijk ik op. Als ik zie dat het Xander is, kijk ik hem een beetje geïrriteerd aan. Meteen wendt hij verlegen zijn blik af. Ik weet dat hij mij leuk vind en hij ziet er heus wel leuk uit, maar hij is gewoon niet mijn typ. Verder schenk ik er geen aandacht meer aan en vermeng me in een druk gesprek. Als de bel gaat loopt langzaam het hele schoolplein leeg. Wij praten rustig door en staan pas na de een tijdje op.
Als we de klas inlopen, zie ik meteen het kwade gezicht van de lerares. “Waar komen jullie zo laat vandaan?” “Het schoolplein, mevrouw.” Antwoord ik beleefd en loop door naar mijn vaste plaats, achterin de hoek waar onze tafels als een groepje aan elkaar zijn geschoven. De lerares is duidelijk even van haar stuk gebracht en weet niets meer te zeggen. Een tevreden grijns verschijnt er op mijn gezicht, als ik plaats neem op mijn stoel. Ook de rest kijkt mij lachend aan. “Oh trouwens voor ik het vergeet…” begin ik, maar de lerares onderbreekt mij. “Zo Casey, je vind het vast niet erg om je geheimpje even aan de hele klas te vertellen.” “Yes.” Zeg ik zo zachtjes dat alleen de mensen die dicht bij mij zitten het merken. Verbaasd kijken ze mij aan, terwijl er een ondeugende glimlach op mijn gezicht verschijnt. Zonder aarzelen sta ik op. “Maar natuurlijk mevrouw.” Zeg ik en loop tevreden door de klas naar het bord. “Je mag wel gewoon blijven zitten hoor.” Zegt de lerares die verrast is door mijn reactie. “Nee hoor. Ik heb het bord er even bij nodig.” Intussen is de hele klas stil geworden en kijkt nieuwsgierig toe. “Ik zeg dat je mag blijven zitten!” zegt de lerares nu met een kleine stem verheffing. “Ja mevrouw, ik heb u wel gehoord.” Zeg ik nog altijd beleeft en klap het bord dicht, waar een hele tekst op staat geschreven. “Zaterdag avond feestje bij mij thuis, omdat ik vandaag 18 ben geworden.” Zeg ik en een grote grijns verschijnt er op mijn gezicht. “Bedankt dat ik dit even mocht mededelen.” Zeg ik tevreden tegen de lerares en loop weer terug naar mijn plaats. “Wanneer heb je dat op het bord geschreven?” vraagt Petra verbaasd. “Gister onder de les.” Zeg ik met een knipoog. Allemaal lachen ze even en sommige delen vast mee dat ze er zullen zijn. Ook al maakte ik me daar al geen zorgen om.
De rest van de dag gaat traag voorbij en ik ben blij als eindelijk de bel gaat, die aangeeft dat we uit zijn. Met de hele groep lopen we door naar de kluisjes en gauw prop ik mijn boeken erin. Ik heb toch geen zin om aan mijn huiswerk te gaan vanavond. Ook de rest is zo klaar en kletsend lopen we naar buiten. “Zullen we nog even langs het Café?” vraag ik en kijk de groep even langs. De meeste knikken instemmend. “Ik kan niet mee.” Zegt Petra met een bedroefd gezicht. “Wat dan?” vraag ik verbaasd. “Anders heb ik ruzie met mijn moeder over mijn kamer.” Zegt ze met een knipoog. Tevreden denk ik aan de schoonmaaksters die zich iedere dag weer door mijn puinhoop heen moet worstelen, waardoor ik nergens last van heb. “Jammer.” Zeg ik, terwijl ik het eigenlijk niet zo erg vind. Ik zal haar niet missen.
Even later stappen we met de overgebleven groep het Café binnen. Een van de jongens besteld wat en al gauw hebben we allemaal wat drinken voor onze neus staan. Tevreden zit ik een eind uit de buurt van Xander. Hij mag me best leuk vinden, maar moet niet lastig doen. Nu zit ik naast Joëlle en Jordin, waar ik het wel mee kan vinden. “Jij had de lerares echt goed te pakken vanochtend.” Merkt iemand op, maar ik haal nonchalant mijn schouders op. “Het viel wel mee. Alleen zij is zo snel uitgeluld. Gewoon te grappig voor woorden om haar verblufte gezicht altijd weer te zien.” Volgens mij durft ze er gewoon niet tegenin te gaan.” Merkt Joëlle naast mij op. “Zou kunnen, maar heb haar verder nooit wat misdaan. Hooguit haar les een beetje verstoord. Jullie komen zaterdag toch wel allemaal.” “Zeker wel.” “Een feestje bij jou willen we niet missen.” Luidt al gauw als antwoord. Ik glimlach een keer tevreden. Zaterdagavond hoef ik mij in ieder geval niet te vervelen. Al moet ik er wel aan denken dat ik een van de schoonmaakster even boodschappen laat doen ofzo.
Pas rond etenstijd kom ik weer thuis. Ik heb honger dus loop meteen door naar de keuken. Op het fornuis staat een pan en daarnaast ligt een briefje. ‘Je hoeft het alleen maar even op te warmen. Laat het niet aanbakken.’ Ik zucht een keertje en kijk in de pan, waar een hoop groente in ligt. Eigenlijk heb ik geen zin om iets op te moeten warmen en gooi het zonder er verder over na te denken in de vuilnisbak. Uit het vriesvak in de koelkast haal ik een pizza en stop die in de oven. Zo dat is een stuk sneller en makkelijker klaar, denk ik tevreden en laat me op de stoel ploffen.
Pas laat op de avond komen mijn ouders thuis. Ik ben al dood op en besluit naar mijn bed te gaan. Als ik mijn bed in wil stappen herinner ik mij ineens het mysterieuze cadeautje van mijn ouders. Nieuwsgierig haal ik het tevoorschijn en scheur het papier eraf.
Abbigail
Ik ril even... wat is het water toch koud! Snel loop ik er weer uit om er daarna met een plons in te springen. Zo ik ben erin, nu moet ik nog aan de kou wennen. Ik draai mij op mijn rug en laat mij meevoeren met de zachte stroming. Een paar zonnestralen komen tevoorschijn en verwarmen mijn lichaam. Ik glimlach en draai mij na een tijdje toch weer om, zodat ik wat baantjes kan trekken. Het is zes uur, dus ik heb ongeveer nog een uur voordat de rest wakker wordt. Snel zwem ik door en na vijftig minuten ga ik toch maar uit het water. Het voelt erg koud aan en ik loop dan ook meteen naar mijn handdoek en sla hem om mij heen, waardoor even een rilling over mijn rug glijd. Ik doe mijn handdoek wat strakker en loop op mijn blote voeten door het zand naar het huis.
Het huis is klein en schuilt achter een paar bomen. Mensen zouden dit huis niet snel vinden en dat was maar goed ook! Al ben ik dan niet rijk en heb ik geen dure kleding, toch ben ik gelukkig. Ik heb liefhebbende ouders, woon aan een groot meer en heb genoeg om van te leven. Niet veel, maar ook niet echt weinig. Even kijk ik achterom naar het meer, het ziet er vredig uit in het opkomende zonnetje. Een glimlach verschijnt op mijn gezicht, terwijl ik naar het huisje loop.
Binnen loop ik snel op mijn tenen naar boven. Kort stap ik onder de douche. Hierna loop ik meteen door naar mijn kamer, voordat mijn haar niet meer in model te brengen is. Die krullen kunnen mij soms ook flink irriteren! Ik ga voor de spiegel staan en kijk even naar mezelf. Toch staan die donkere krullen mij wel! Nadat ik mezelf in de spiegel gecontroleerd heb, knik ik goedkeurend. Vandaag in ieder geval geen pluizenbol! Door een blik op de klok kom ik erachter dat het langzamerhand tijd wordt naar beneden te gaan.
“Abbigail!” Ik hoor mijn moeder op mij aflopen en ik kijk verstoord op. Ze geeft mij een knuffel en kust mij. “Van harte gefeliciteerd meid, met je verjaardag!” Ik glimlach. Natuurlijk het is mijn verjaardag, nooit meer aan gedacht. Eindelijk officieel volwassen, wat dat ook mag betekenen. “Dank je mam. Ik was het alweer vergeten.” Vrolijk kijk ik haar aan. Ze is zo’n schat, mijn moeder, mijn vader overigens ook! Mijn vader komt vanuit de keuken ook aanlopen om mij te feliciteren. “We hebben nog wat voor je.” Begint hij. Verbaasd kijk ik ze een voor een aan. “Dat had niet gehoeven, echt niet! Ik weet...” Verder kom ik niet. “Nee, dit is een belangrijke dag en je gaat niet zeuren over het geld. Je neemt het van harte aan.” Zegt mijn vader streng en mijn moeder knikte instemmend. Op zo’n moment weet ik dat ik er beter niet tegenin kan gaan. Eigenlijk vind ik het ook wel erg leuk!
“Maar.” gaat mijn vader verder. “Je mag hem nu niet openmaken. Het is de bedoeling dat je het vanavond openmaakt.” “Oh oké, dat duurt nog de hele dag! Daar word je voor bedankt.” Een grijns komt over mijn gezicht. “Mij eerst een beetje lekker gaan maken en dan zeggen dat ik het vanavond pas open mag maken! Maar je weet hoe ik ben, ik zal het vanavond pas doen.” “Mooi zo.” Zegi mijn vader tevreden, Hij kijkt mij even doordringend aan en een raar gevoel gaat door mij heen. Zou er iets zijn? Dat gezicht heb ik maar een paar keer gezien en altijd was er iets ernstigs aan de hand. De laatste keer was het dat mijn oma overleed. Even kijk ik mijn moeder aan die al even niets heeft gezegd. In haar ogen zie ik tranen opkomen. Wat is er toch aan de hand? “We moeten werken schat.” Zegt mijn moeder langzaam. “Tot vanavond laat.” Ik glimlach even bedroefd, maar zet mij er snel overheen. “Maar mama, daar hoef jij je toch niet druk om te maken! Het is goed, ik vermaak mij echt wel. Het is niet dat als jullie terug komen ik opeens weg ben!” Ik geef zowel mijn moeder als mijn vader een knuffel, hierna gaan ze weg.
Verlaten met een pakje sta ik bedenkelijk in de kamer. Opeens bedenk ik mij dat ik naar school moet. “oliebol, straks ben ik weer te laat!” Vliegensvlug ren ik door het huis en raap mijn spullen bij elkaar, dan spring ik op mijn fiets, op weg naar school.
“Hey Mayah!” “Abbigail! Eindelijk. Weer haast te laat hè, je bent echt net op tijd!”
Een brede glimlach verschijnt op mijn gezicht. “Tja.” Ik doe mijn fiets in het fietsenhok en loop op Mayah af. “Van harte gefeliciteerd meid, eindelijk volwassen! En hoe voelt het?” Ik grinnik even. “Precies hetzelfde eigenlijk.” Knipoog ik. “Abbigail” hoor ik een stem achter mij. “Esther.” Glimlach ik. “Hey, ik heb wat voor je, maar nu niet. De bel is al 5 minuten geleden gegaan en echt we krijgen nu problemen als we te laat komen. Je weet hoe hij is.”
“Ja, maar ik ben jarig. Hij zal er mee moeten leven, zo niet? Zijn probleem!” Lachend komen we bij de klas aan. Esther klopt op de deur en ik doe hem ondertussen open en loop naar binnen. “Zo daar komen de laatkomers.” De leraar Aardrijkskunde kijkt ons veelbetekenend aan. “Sorry meneer, het is mijn schuld.” Ondertussen loop ik snel naar mijn plaats. “Wanneer ook niet?” Ik kijk hem even peilend aan, maar zie de pretlichtjes in zijn ogen. Ik slik snel een scherpe opmerking in. Hij vind het alleen maar grappig. “Het spijt mij vreselijk meneer.” Zeg ik poeslief met een sarcastische ondergrond. Er verschijnt een frons in zijn voorhoofd. "We gaan verder.” Ik glimlach. Zo die zaak is ook weer afgedaan!
“Abbigail! Wacht eens even. Wat loop je snel.” Ik kijk even om. “Sorry Mayah, maar ik moet echt naar huis. “Je bent jarig! Ga je het niet vieren.” Even kijk ik haar bedenkelijk aan. “Nee, dat heb ik nooit gedaan en nu ook niet.” Zeg ik vastbesloten. “Je neemt echt nooit iemand mee naar je huis hè? Is het nou zo erg, kom op zeg. We zijn je vrienden! Denk je nou echt dat we je laten stikken omdat je arm bent.” Ze kijk mij aan. “Het kan gewoon niet.” Zeg ik stroef. Er verschijnt een glimlach op Mayahs gezicht. “Een supriseparty! Bij mij thuis, volgende week vrijdagavond!” Dan kan ik mijn lachen niet inhouden en ik proest het uit. Wat beledigd kijkt ze mij aan. “Nou ja, ik organiseer ook eens iets zeg. Pff.” “Nee, ik vind het heel erg aardig en super leuk.” Hik ik. “Maar een supriseparty?” Ze kijkt mij aan of ik gek ben. “Ja?!” “Hoe kan dat nou, als je het net verteld hebt en jij moet slim zijn?” Eindelijk heeft ze het door en lacht mee. “Oké, niet slim bedacht, maar we gaan het wel doen. Je doet maar net of je van niets weet!” Knikt ze tevreden. Ik vind het allemaal best en laat het zo. Eigenlijk is het ook wel leuk dat ze dat voor mij wil regelen!
Al snel nemen we afscheid van elkaar. Zij moet een hele andere kant op dan mij en we staan al een tijdje stil op het kruispunt.
Eenmaal thuis kijk ik even op de klok, tijd om avondeten te maken. Snel ga ik aan de slag en terwijl dit zit te pruttelen op het vuur, doe ik even wat aan het huishouden. Aangezien mijn ouders het niet alleen kunnen doen, moet ik ze even een handje helpen. Zij werken ontzettend veel, om een beetje rond te komen.
Nadat ik met alles klaar ben plof ik op de bank neer met het bord eten. Net als ik de tv aan wil doen bedenk ik mij het pakje van mijn ouders. Ik haal het pakje op en kijk er even bedenkelijk naar. Het ziet er mooi uit, erg duur vooral! Langzaam maak ik het open, heel voorzichtig. Bang om het kapot te maken. Er zit een klein doosje in, die ik open maak. Met grote ogen kijk ik naar wat er in het pakje zit. Wat mooi, wat ontzettend mooi! Dit moest heel duur zijn geweest! Het is een gouden ketting, met daaraan een kruisje. Daarin zit een diamantje. Ik doe hem om mijn nek heen en pak het briefje dat erbij in zit.
’Hey lieverd. We hopen dat je het mooi vind.
Het kruisje staat voor Geloof. Hou het altijd bij je. We houden ontzettend veel van je en zullen dat ook altijd doen. Veel liefs, Je vader en moeder.’
Snel veeg ik een paar tranen weg die over mijn wangen lopen. Ze zijn ook zulke schatten! Het klinkt alleen wel dramatisch. Ik glimlach en bedenk mij om ook een briefje voor hen te schrijven. Voor als ze vanavond thuis komen... Ik kan het natuurlijk ook morgen zeggen, maar toch. Dan weten ze toch meteen dat ik het echt super vind!
’Lieve vader en moeder,
Ik ben er ontzettend blij mee en zal het altijd bij mij dragen.
Hou heel erg veel van jullie en hoop dat jullie dit vanavond nog lezen.
Ik spreek jullie morgen wel weer.
Liefs Abbigail.’
Nog even kijk ik in de spiegel naar mijn ketting. Hij is echt super mooi!
Na een halfuur bewonderend voor de spiegel gestaan te hebben, ga ik toch maar eens wat anders doen en pak er een boek bij.
Zoals altijd ga ik helemaal op in het boek, zodat ik amper let op wat er om mij heen gebeurd. Langzaam gaan de uren voorbij en het wordt later en later.
Opeens hoor ik een zacht gekraak. Zachtjes sta ik op en leg het boek naast mij neer. Elk geluidje ken ik in dit huis en dit is een geluid dat iemand hier in het huis is, maar dat kunnen mijn ouders niet zijn. Die zouden nog veel later thuis komen!
Nujaro en Danielle_
en ja, 2 schrijvers, 2 personage's