[TEK] meningen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kionasuppie

[TEK] meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 18:46

hey bokkers!
ik ben net begonnen met tekenen en ben toch wel benieuwd naar mijn verbeter punten.
zelf vind ik de verhoudingen beter kunnen en de ogen vind ik moeilijk.
ik teken met een gewoon potlood op a4 papier dus niks speciaals
wat vinden jullie?
sorry als hier al een topic over is of dat dit hier niet hoort.

dit is de eerste een gazelle
Afbeelding

de 2e een paard uit het aanvraag topic.
Afbeelding

en een die ik net af heb een paard uit mijn omgeving

Afbeelding

ik hoor graag verbeter punten maar hou het aardig! :D

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:51

Ziet er goed uit! Verhoudingen kloppen over het algemeen ook!
Misschien kun je beginnen met schaduw toe te voegen.
Hierdoor worden tekeningen vaak 'levendiger'.
Succes!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:31

Ga eens met stiften aan de gang jij! Je ziet ze bijna niet ;) Probeer gewoon eens wat meer te doen dan de gedachte dat elke tekening waar je aan begint ook 'goed' of 'af' moet zijn.
Weet je waar je veel van leert?

5 velletjes papier pakken en 5 x dezelfde tekening maken. Voor de eerste 2x geef je jezelf één kwartier. Houdt de tekening dan gewoon lekker grof, niet te veel verfijnen.. Je zult zien dat ondanks dezelfde tijdsduur je tweede tekening toch al verbeterd zal zijn ten opzichte van je eerste.
Voor de 3e poging gebruik je een half uur. Probeer daarin jezelf te dwingen goed op de contrasten te letten, dus wat donker is op de foto, ook écht donker in te kleuren. Zorg dat de verschillen tussen licht en donkere gebieden gewoon echt goed duidelijk is.
Voor de 4e poging gebruik je 3 kwartier. Doe wat je ook bij de 3e poging hebt gedaan, maar nu ga je wat meer in lagen werken. Dus ga gewoon eens eerst met een lichte kleur de tekening in kleuren, bijvoorbeeld geel of oranje en daarna pas met bruin potlood donkere vlakken. Hierdoor wordt de tekening dekkender en doordoor ook levendiger.
Als je dat gedaan hebt, begin je aan tekening 5. Je past alle eerdere oefeningen nu toe. Je begint namelijk bij de grove 'omlijning', dan je je voor je zelf bepalen wat licht en wat donker moet worden, dan ga je met verschillende kleuren werken en de belangrijkste regel bij tekening nummer 5 is: Niet te veel in één keer willen doen! Gewoon die kleine stapjes blijven volgen en steeds een 'stukje' erbij pakken en daar verder gaan. Niet proberen meteen de tekening af te krijgen, gun jezelf gewoon die tijd ervoor. Als je er twee uur voor neemt, prima! Als je deze oefening een keer gedaan hebt zul je zien dat je al hele grote sprongen gemaakt hebt!

Kaaaren

Re: [TEK] meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:27

Leuk tekeningen!

Hele goede tip van Aartje hierboven!
Lekker veel schetsen, en een gum is verboden :D

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:45

wauw dat is een heel stappenplan, dankje!
mijn probleem met kleuren is altijd dat ik het niet mooi vind qua overgangen etc. ik teken ook heel licht en werk eingelijk graag zwart wit :o
dus dat met die velletjes kan dat ook in zwart wit?

Kaaaren

Re: [TEK] meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:55

Houtskool zou voor jou denk ik leuk zijn om mee te werken.
Zwart/wit en opzetten van schaduw en vlakken is veel makkelijker.