[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:53

Dit waren gewone standaard Derwent potloden (artist geloof ik), blending potloden zijn meestal doorzichtig toch? Die gebruik ik vaak als de kleur en 'sterkte' al goed is maar het papier nog niet helemaal dicht zit.


highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:25


highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:10

Voor aders - zie 3 pagina's terug, haar en ogen zijn ook al eerder uitgelegd, even het topic doorlezen :)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:35

Ik heb H2Oil :) Vind de kleuren mooi (is ook veel kleurkeuze) en heb voor het ontbreken van de terpentine-stank wel wat extra geld over.

Het is goed water oplosbaar/verdunbaar, maar je kan ook olie-medium gebruiken (is dus ook olie oplosbaar).

Heb eerst een starterskitje gekocht met 12 tubetjes, en er wat losse 40nl tubes bijgekocht.
Het duurt duidelijk veel langer tot het droog is dan met acryl (weken) dus denk dat het wat dat betreft erg goed te vergelijken is met gewone olieverf.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:20

CaPrIoLe`79 schreef:
Welk merk vernis gebruiken jullie en wat vinden jullie daarvan?

Amsterdam - Acryl vernis glans, vloeibaar in een glazen fles -> OK, stinkt
Spuitbus Lefranc&Bourgeois - acryl en olie, glans. IDEAAL.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:22

Ik leg het doek altijd plat neer als ik er vernis op smeer - droogt aardig egaal op dan (maar heb dit pas 2x gebruikt)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:04

Ik heb nooit kunnen tekenen, maar toen ik aan het oefenen ben geslagen (veeeeel tutorials doorlezen, kijken hoe anderen werken - WIP- , video's op YouTube, anatomie , veel uitproberen met kleuren, etc) begint het ergens op te lijken. Het is dus echt te leren voor een groot deel :) Je moet alleen wel bij het begin beginnen en er gaat daarom wat tijd inzitten.

En wat Lontje ook zegt: het voordeel van digitaal is inderdaad dat het niet erg is als het helemaal mislukt - als je in lagen werkt kan je gewoon op CTRL Z drukken en het mislukte deel overnieuw doen.

De meeste digitale tekenaars werken in Photoshop of Painter X (of beide.)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:08

Nog een aanvulling op Lontje: De basis is imo het beste/"makkelijkste" te leren gewoon met potlood op schetspapier, dan voel je toch wat meer wat je doet. Het is vooral echt heel goed kijken naar verhoudingen, vormen, hoeken, lijnen. (Zie tutorials ergens op UK. Ik heb er een gemaakt voor 'beginnen tekenen met raster, dan lijnen, en IcePrincess heeft de volgende stap "lijnen en bolletjes" erg goed uitgelegd. Misschien is het handig om daarmee te beginnen?)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:39

Doek
Katoenen doeken zijn goedkoper dan linnen.

Bij de Xenos hebben ze goedkope doeken.
Bij teken/schilder winkels ( en online: De kwast, Martin Brinkhuis, Van Beek etc ) verkopen ook doeken in veel verschillende formaten en deze zijn van betere kwaliteit dan de doeken van de Xenos (strakker gespannen, helemaal op groot formaat, schildert makkelijker en deukt niet in enzo....)
Mijn zusje had laatst 100x70cm gekocht bij de V&D geloof ik, was ook wel OK.

Verf
Voor verf zou ik inderdaad acrylverf kopen, en dan niet voor de allergoedkoopste gaan maar die bij een tekenwinkel kopen.
(Xenos verf bv is rotspul, zit erg weinig pigment in, dekt voor geen meter en stinks to high heavens).
Ik geloof dat Reeves niet zo duur is, en werkt wel fijn. Stinkt ook niet.

Als je kleuren echt mooi in elkaar wil laten overlopen moet je voor acryl wel een hele boel Retarder er bij gooien - dan droogt het langzamer en is het beter te mengen op doek (maar op groot doek moet je wel aardig opschieten, helemaal als het redelijk verdund is met water.)

Als je echt mooie overgangen wil hebben is olieverf veel geschikter - dat droogt VEEL langzamer, en is dus heel mooi te vervagen/mengen.
Wel meteen een stukje duurder, maar als je 3 of 4 grote tubes koopt en wat terpentine - werk in goed geventileerde ruimte, ook met geurloze - of medium (lijnzaadolie), valt de prijs denk ik nog wel mee.

Kwasten
Daler Rowney System 3 Universele Penselen bevallen hier wel goed, en waren ook niet al te duur. Synthetisch.
Ook hier zou ik NIET voor Xenos kwasten gaan, tenzij je er een pincetje bij koopt en tijd uittrekt om de losse haren uit je schilderij te plukken.

Ik vind zelf varkenshaar voor geen meter werken - je blijft dan de haarsporen in de verf veel beter zien, maar het is maar net wat voor effect je zelf mooi vindt.
(Ik wil de verf zo glad en plat mogelijk hebben).

Palet
kartonnen bordjes bij de supermarkt,
afscheur palet (zit een waslaagje op, werkt erg fijn zowel met olie als acryl!) is geloof ik rond de 5 euro voor 36 velletjes)

Schoonmaken
Voor olieverf: terpentine.
Voor acryl: water en zeep.

(Je hebt ook wateroplosbare olieverf, dan heb je geen gezeur met terpentine, maar dit is wel duidelijk duurder).

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:03

silkie schreef:
maar de acrylverf van de blokker is echt bagger qua kwaliteit

Helemaal mee eens, net als Xenos en ander " merkloos" spul, zou toch echt voor wat duurders gaan hier (en hoeft echt niet heel duur te zijn).
Dankje voor de H2Oil V&D tip trouwens, eens kijken :)


highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:11

Kwasten doe ik ook niet zo moeilijk over, zolang het niet uithaart is het goed (de duurdere gaan vaak wel iets langer mee, maar met afbladderende stokjes valt er nog prima mee te schilderen ;) ).
Doek werkt iets fijner als het wat beter is, maar ik heb ook geen probleem met Xenos doeken.
Verf zou ik toch echt nooit meer bij de Xenos/Blokker etc kopen. Gewoon even rondkijken naar aanbiedingen dus :)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:22

Onderaan in het midden waar het open is moet je er een scherp dun mesje tussen steken, dan kan je het blad lossnijden aan alle kanten.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:51

Doezelaar - in plaats van met je vingers (olie), over grafiet/houtskool wrijven om het mooi te vervagen.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:29

Plaudar - misschien zoek je bij de daglichttherapie lampen? Gewone daglicht lamp (zag er een bij De Kwast) bulb is zo'n 16 euro. (ik neem aan dat zo'n bulb ook in een ' normaal' bureaulampje kan..de lamp-met-klem zodat hij op een ezel kan is namelijk bijna 80 euro...)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:04

@Inney - beide vragen zijn al een paar keer langs gekomen in dit topic. Even doorbladeren :)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:48


highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:57

Wel 'speciaal' papier - met ietsje texture zodat het wat beter pakt.
Printerpapier is hier niet echt geschikt voor.
Ik gebruik meestal Canson MiTeintes, maar er zijn ook veel bokkers die fotokarton gebruiken (dat is ietsje gladder dan de Canson en pakt net ietsje minder laagjes, maar wil even goed)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:43

In korte, lichte streepjes werken.
Bij lange manen niet elke haar afzonderlijk tekenen, maar in korte streepjes en vooral letten op hoe licht/donker iets moet zijn.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:47

Gewoon weer even oefenen (Had ik ook laatst. Moest eerst erg wennen weer, maar is gelukkig helemaal goed gekomen ;))

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:03

Saar___ schreef:
highwaykind schreef:
In korte, lichte streepjes werken.
Bij lange manen niet elke haar afzonderlijk tekenen, maar in korte streepjes en vooral letten op hoe licht/donker iets moet zijn.

Sorry, ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Heb je misschien een foto?


Maak binnenkort wel even een filmpje, is wat duidelijker dan foto's :)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:47


highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:58

Klinkt alsof je te veel en/of te dichtbij fixatief gedaan hebt.

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:48

Ik ga buiten altijd met de wind mee staan zodat de 'mist' erop waait en sta dan toch aardig ver weg...gebruik niet altijd fixatief, maar gaat altijd wel goed. Ook altijd MiTeintes papier, weet niet welk merk fixatief.
(Alleen de eerste keer werd alles heel donker en dof omdat ik te dichtbij en veel te veel deed).

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:34

Johanna59 schreef:
Naoom_ schreef:
Sorry dat ik het weer omhoog schop.
Maar heeft iemand tips om aders te tekenen hoe je dat het beste kunt doen :)?


Gebruik om te tekenen een zo zacht mogelijk potlood. 5 Hb bijvoorbeeld.
Als je nu iets getekend heb, dan kan je dat een beetje vervagen met je vinger.
Hierdoor krijg je en soort schaduw.
Hoe harder het potlood, deste duidelijker, scherper, wordt het wat je tekent.

Ik denk dat de poster hierboven me 5B bedoelt.
Ik zou zelf beginnen met een iets minder zacht potlood (2B ipv 5B) en in laagjes werken.
Je kan veel makkelijker iets wat donkerder maken dan wat lichter.

Ook NIET met je vinger vegen - dat geeft vlekken door de olie op je huid.
Je kan beter een doezelaar / make-up remover watje / keukenrol etc gebruiken om harde lijnen iets te vervagen.
wat ook goed werkt om harde randen te voorkomen (kost meer tijd maar mooier effect) is met hard potlood (4H) in dunne laagjes werken, kleine circeltjes/kris-kras over elkaar heen zodat het hele papier bedekt wordt.

Zie verder de antwoorden die eerder op deze vraag gegeven zijn :)

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:42

Met acryl kan je er retarder bij mikken (of gewoon water en dan in laagjes de kleur versterken)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LWDaisy, OmgiliBot, secricible en 7 bezoekers