[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:07

Wat voor spul gebruik je? Onze Welkoop had alleen maar verdrijvers, geen doders :(

@ kaatje: bij ons nu amper dazen, omdat er zo onwijs veel wind staat.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:27

Is spul uit duitsland voor allerlei kriebelbeestjes ;). Het is voor allerlei insecten, niet alleen de vliegende. Al heb ik ooit ook spul gehad uit NL.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:55

kaatje77 schreef:
Nou, ik heb hem vanochtend leeggemaakt van gister en in anderhalf uur zaten er toch wel weer een dikke laag van 1 cm in, denk toch wel zo'n 100 stuks. :oo

Jemig, dat zijn er wel erg veel zeg!! ;(
En dan vind ik dat wij er zoveel hebben. We vangen er zo'n 40 per dag.

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:32

De val op een andere plaats hangen heeft geholpen :D
Hij hangt nu meer in de zon en er zitten er 15 in van alleen vandaag. Op de paarden zaten er helemaal geen [alleen van die onwijs irritante vliegen]

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:39

Hmm, denk ik dat binnenkort er ook eentje ga maken, goede uitleg! :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:57

Lovepaints schreef:
kaatje77 schreef:
Nou, ik heb hem vanochtend leeggemaakt van gister en in anderhalf uur zaten er toch wel weer een dikke laag van 1 cm in, denk toch wel zo'n 100 stuks. :oo

Jemig, dat zijn er wel erg veel zeg!! ;(
En dan vind ik dat wij er zoveel hebben. We vangen er zo'n 40 per dag.

Het is hier echt erg :(

Vanaaf zat ie weer voor de helft vol, en dat met veel wind en regen. :oo

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:53

Ondanks het niet al te beste weer zaten er hier gister toch weer TE veel. Ik heb de vallen nog niet geleegd. Doe ik vnvd wel!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:40

Nathalie84 schreef:
Aangezien bij die van mij (tijdelijk) boven een hor zit, kan er gewoon wat insectenspray inspuiten en zijn ze binnen 10 sec allemaal dood :=
Dat is eigenlijk ook wel een handige oplossing :j

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:12

Hoop dat iemand snel mijn vraag kan beantwoorden want ik wil zo beginnen :D

Kun je ook zwart horregaas gebruiken voor de dazenval?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:16

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de skippy kan opwarmen, dus dat het licht er ongehinderd door kan, en dat de bal ook te zien is voor de dazen, zodat ze er makkelijk naartoe vliegen...
Dus ik zou zeggen neen, maar misschien met grote mazen... (maar dan mogen de dazen er niet tussen kunnen natuurlijk...)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:32

Mijn idee is dat je net als de originele beter een afgesloten fuik kunt maken daar blijft de warmte beter hangen?
Ik ga knutselen met kleefrollen om ze eraan vast te laten plakken ipv ze op te vangen.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:47

Ahhhh hier is de val nu half klaar. Voorgenomen om er woensdag de laatste hand aan te leggen.
Maar heb 4 handen nodig en vriendlief was pas rond 21.30 terug van zijn werk.
Donderdag had ik repetitie en gisteren was het weer 21.30!! Vandaag en morgen moet ik zelf werken. En morgen moet onze merrie nog even tussendoor wat doen :D
Maar......misschien vandaag na mn werk nog even. Het gaas moet nog een stuk vast dan de skippy eraan. En dan bij de paarden uiteraard nog iets om hem op te hangen.
We gingen zo goed en vind zelf dat het echt wat word :D Nu nog het laatste stukje (dat is meestal he!!)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:00

Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Bij ons nog steeds geen enkele daas gevangen!
Denk dat waar hij hangt het toch teveel waait.
Wil hem tijdelijk even verplaatsen op de wei die omringd is met bomen; daar is het wat broeieriger als de zon schijnt.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:12

De mijne hangt op de wei en ik heb inmiddels 3 grote muggen, een lading vliegen
en ongeveer 5 dazen gevangen.
Dat moet beter kunnen dus hopelijk helpt verplaatsen en misschien de bal hoger hangen .

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:48

opisop_shop schreef:
Ik ga die van ons vandaag eens legen, ondanks dat er vermoedelijk weinig dazen in zullen zitten.
In theorie vind ik dat wij de beste constructie hebben, nu moet ik het in de praktijk nog testen ;)

Wij hebben jouw dazenval deskundig gecopieerd ;)
Gisterochtend om 10:30 uur geplaatst en gisteravond om 19:00 uur 10 dazen gevangen }:)
Hij werkt ~~}>
Wat mij ook ontzettend meevalt dat die beesten zo snel doodgaan (zonder gif) :=
Jouw dazenval werkt zeker goed, misschien dat de val bij jou op de verkeerde plaats hangt?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:13

Mijn dazenval hangt ook, het resultaat van 1 middag : 1 daas en 2 vliegen ^)
Trouwens de paarden vonden de val helemaal niet eng, ze keken even toen ik hem op hing en gingen daarna rustig verder met grazen.

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:01

Wat mij trouwens bij veel vallen opvalt is dat er gebruik gemaakt wordt van een fles, de flessenhals wordt in de achterkant geschoven. Ikzelf vind het makkelijker om 2 flessen te gebruiken en dan een bovenkant in de andere bovenkant te steken. Dan hoeft je alleen de dop open te draaien om je val te legen :)

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:13

Ja, dat is ook een goed idee!

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:53

JA!!!! Hij is klaar!!! :D
Ben de foto's aan het uploaden, dus die volgen snel

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:56

ik ga er ook een maken! echt handig dat het zo wordt uitgelegd!
onze paarden hebben er echt onwijs veel last van, er zitten er ook erg veel hier!
is het beter om en skippybal zwart te spuiten? of om een zwarte te kopen (als ze die in het zwart hebben? nooit gezien.)

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:32

Hierbij dan de beloofde foto's van onze val:

Afbeelding
Het frame. Vriendlief is handig en heeft dus ipv een hoepel dit gelast. De verticale ijzers is om het geheel stabiel te maken.

Afbeelding
Close-up van de ring

Afbeelding
Close-up van de bovenkant

Afbeelding
De vanger

Afbeelding
De skippybal

Afbeelding
Even proberen of de skippy goed hangt.

Afbeelding
Bevestigen van het horgaas

Afbeelding
Compleet met horgaas en het restant al netjes afgeknipt.
Bovenin hebben we nog een extra ring gelast, daar komt dus de wespenvanger in te hangen.

Afbeelding

Afbeelding
De wespenvanger. Onderlangs tochtstrip geplakt. Zo sluit het mooi aan aan het horgaas en kan er geen daas naast om te ontsnappen :D

Afbeelding
Compleet met skippy

Afbeelding
Voor mijn gevoel hangt de skippy goed.

Afbeelding
Nog even een close-up van hoe de vanger bevestigt is. De ijzeren ring houd hem dus op zijn plek.
Met een stukje ijzerdraad zit de vanger vast over het frame. Dus met legen, draadje los, laten zakken, leeg maken en weer erin hangen.
Voor het laten zakken, hebben we een lang stuk kabel, dat maken we dan aan de vanger, zakken laten en aan de onderkant eraf halen. Zo ook weer erin maken. Dan takelen we als het ware de vanger weer omhoog.

De constructie waar hij aan moet hangen is ook klaar en ligt al aan het weiland. We zijn er alleen nog niet uit waar we hem ophangen. Vrees dat als hij bij de paarden in de wei komt te hangen, hij niet lang leeft. Dus even kijken, welk weiland we dichtgooien, daar komt hij dan te staan. Hij is verplaatsbaar, dus als ze weer in die wei moeten, kunnen we de val verplaatsen.

Ben echt benieuwd hoe hij gaat werken. Vind hem er persoonlijk wel mooi uitzien :D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:35

abgar schreef:
Hierbij dan de beloofde foto's van onze val:
Nog even een close-up van hoe de vanger bevestigt is. De ijzeren ring houd hem dus op zijn plek.
Met een stukje ijzerdraad zit de vanger vast over het frame. Dus met legen, draadje los, laten zakken, leeg maken en weer erin hangen.
Voor het laten zakken, hebben we een lang stuk kabel, dat maken we dan aan de vanger, zakken laten en aan de onderkant eraf halen. Zo ook weer erin maken. Dan takelen we als het ware de vanger weer omhoog.

De constructie waar hij aan moet hangen is ook klaar en ligt al aan het weiland. We zijn er alleen nog niet uit waar we hem ophangen. Vrees dat als hij bij de paarden in de wei komt te hangen, hij niet lang leeft. Dus even kijken, welk weiland we dichtgooien, daar komt hij dan te staan. Hij is verplaatsbaar, dus als ze weer in die wei moeten, kunnen we de val verplaatsen.

Ben echt benieuwd hoe hij gaat werken. Vind hem er persoonlijk wel mooi uitzien :D

Wouw zeg! Dat ziet er proffesioneel uit! Jammer dat ik niet zo creatief ben (en helaas er het geduld ook niet voor heb). Als iets gevangen?
Laatst bijgewerkt door Mireille op 03-08-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:42

Nee, hij hangt nog thuis. We moeten nog even kijken waar hij moet komen. Dan de ophanging in de grond en de val eraan.
Helaas komende week nog erg druk, heb 2x per week repetitie met paard. Dan vakantie.
Maar mss vanavond of woensdagavond. Mits mn vriend op tijd thuis is. Want die paal zetten, dat kan ik niet!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:48

Mooie foto's en een handig vriendje.

Willen jullie aub even opletten met quote!!!! Haal de foto's eruit, topics worden onnodig lang zo ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:15

TICKELS schreef:
opisop_shop schreef:
Ik ga die van ons vandaag eens legen, ondanks dat er vermoedelijk weinig dazen in zullen zitten.
In theorie vind ik dat wij de beste constructie hebben, nu moet ik het in de praktijk nog testen ;)

Wij hebben jouw dazenval deskundig gecopieerd ;)
Gisterochtend om 10:30 uur geplaatst en gisteravond om 19:00 uur 10 dazen gevangen }:)
Hij werkt ~~}>
Wat mij ook ontzettend meevalt dat die beesten zo snel doodgaan (zonder gif) :=
Jouw dazenval werkt zeker goed, misschien dat de val bij jou op de verkeerde plaats hangt?

Ahhh, nu ben ik natuurlijk errug nieuwsgierig naar foto's van onze constructie :D