[DIGI] Het leven is verroekelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:02

Als je hem omschrijft dan weten wij hem misschien, hier zitten meerdere vogel liefhebbers.

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 16:59

Telpeva schreef:
Ik krijg zin om wit karton in de tuin te gaan strooien :')

Als er tzt een soort verslag zou komen van jullie onderzoek, wordt dat dan openbaar gemaakt op een of andere manier? Mijn ex-collega's bij de vogelopvang zouden dit soort info denk ik ook prachtig vinden. In de opvang komen ook veel hulpbehoevende kauwen binnen, in de broedperiode vooral weesjes, die worden uiteraard zo goed mogelijk geholpen en als 'wit' een soort betekenis voor ze heeft dan is dat misschien in een opvang ook leuk om aan te kunnen bieden.

In de vogelopvang wordt het liefst witte textiel (of licht gekleurd, of met zo minimaal mogelijke print) als ondergrond gebruikt o.a. om de mest en andere lichaamsappen te kunnen zien en te beoordelen op kleur. Een wond die (nog) niet was opgevallen kleurt goed op wit, als de mest een afwijkende kleur of consistentie heeft is dat op wit ook goed te onderschijten (flauwe pun intended). Ongedierte, gemorst voer (wat om een of andere reden op de grond ligt en niet in het bakje of in de vogel) , zulke dingen vallen dan meteen op.
Geen idee of kauwen zo ver erover nadenken, maar ik denk ik gooi het maar in de groep :D


Ik weet eigenlijk niet of het ooit gepubliceerd zou worden! Ik maak er zelf geen verslag van maar kan misschien wel iets vertellen als we iets hebben, afhankelijk van of het gepubliceerd wordt en wat de plannen zijn.

Altijd goed om dingen in de groep te gooien! :D
Ik denk dat het in de basis heel anders is voor een opvang dan voor een kauwengezinnetje: Een opvang ziet een sneu kuiken en denkt 'oh een sneu kuiken, die heeft wat extra voer nodig' en een kauwenstel denkt misschien 'oh een sneu kuiken, ik kan beter op de rest focussen.'
Is natuurlijk ook maar een vermenselijking hoor :) Maar als je als laatst geboren bent heb je vaak al wel een beetje pech als je een vogel bent. Als ze meer wit spul meebrengen als ze uit de eitjes zijn gekomen zou het wel heel goed kunnen! We denken nu dat ze een deel eruit gaan gooien met de eischillen, maar dat weten we dus nog niet.


Leuk nieuws: ze zijn er!! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het waait even te hard om goede foto's te maken, misschien morgen! Maar ik ben er alvast blij mee, vind ze tof geworden :)

vikawiek

Berichten: 1492
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:52

Bestelling geplaatst, ik ben zo benieuwd :D

ievie

Berichten: 2202
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:23

Wat zijn je boekenleggers tof geworden! Ik moet ook echt meteen aan vriendin denken die daar blij van zou worden.

Leuk om verhalen over je onderzoek te lezen. Hier hadden de vogels (weet niet of het specifiek kauwen waren) de voorkeur voor witte paardenharen. Die namen ze mee en de donkere lieten ze liggen.

black_kelpie

Berichten: 7821
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:33

Hier hebben ze voorkeur voor zonnepanelen :=

De boekenleggers zijn ook weer erg leuk, bijna jammer dat ik alleen ebooks lees :Y)

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:28

Oudere vader (80+)van vriendin zegt dat vogels (hij kweekt kanaries) voorkeur hebben voor witte/lichte vacht van bijvoorbeeld paarden voor het nest omdat dat minder ongedierte geeft? Volgens hem kunnen luizen etc zich slechter verstoppen in witte/lichte haren dan in bruin/zwarte haren. Zou daar waarheid in zitten en daarom ook kauwtjes voor wit spul gaan? De kauwtjes plukken ieder jaar enthousiast de haren van mijn fjorden.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:17

Jammer dat ik vrijwel alleen mijn ereader gebruik. Die boekenleggers zijn namelijk superleuk geworden.

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 08:28

Leuk vikawiek! Ik heb je pakketje hier liggen, die gaat zo op de bus :)

Tof ievie! Dat zien we hier ook, deels. De kommetjes waar de eieren in liggen hebben bijna nooit 'wit spul', in één van de kolonies (die met 900 ervoor) staan bruinbonte koeien naast de kastjes. Je ziet heel veel van het bruine vachtje in het kommetje en als opvulling liggen, en wit haar (van de koeien of van een schimmeltje die in de buurt staat) in plukken er omheen.

black_kelpie je kan ze er altijd gewoon op leggen :+

Bloemetje75 kan ook heel goed! We houden elk jaar het aantal parasieten op de kuikentjes bij, dat gaan we dit jaar weer doen. Op 'dag 5' (als ze 4 dagen oud zijn, wij beginnen met tellen als ze net uit het ei gekomen zijn) hebben ze over het algemeen nog heel weinig parasieten, pas op dag 10 beginnen er een hoop te komen. Ik denk eigenlijk dat de meeste witte dingetjes dan al weg zijn, maar dat gaan we dit keer dus goed testen! En de parasieten worden absoluut meegenomen in de analyse.

Dankjewel Melzazu!

Ik ga vanmiddag het veld in maar ga zometeen goede foto's maken van de boekenleggers <3

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 09:30

Afbeelding

Yes!

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:43

Ze zijn leuk!

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:42

Ze zijn echt ontzettend gaaf!


En benieuwd of de kauwen inderdaad de witte dingetjes uit het nest gaan kieperen.

Laurora

Berichten: 2645
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:52

Joh, wat grappig!
Dat verklaart een hoop! Wij hebben van die vetbol houders die we in de lente volproppen met paardenhaar, het zwarte haar wordt eigenlijk nooit meegenomen, het witte haar wel!

Wat een geweldige boekenleggers! Beng bang dat ik daar toch een setje van moet kopen :o

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 15:58

Dank jullie! Ik vind ze ook echt goed gelukt hahaha, ik denk dat ik er nog drie bij ga maken :D

julius_juut schreef:
Ze zijn echt ontzettend gaaf!


En benieuwd of de kauwen inderdaad de witte dingetjes uit het nest gaan kieperen.


In ieder geval wel als wij ze erin leggen :+

(dit filmpje is van vanochtend)

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:13

Die afkeurende blikken in dat filmpje _O-

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:41

Geweldig _/-\o_ Inderdaad die afkeuring :') "Wat is dit voor troep. Weg ermee."

Selina

Berichten: 14302
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:01

Wat een heerlijke video _O-

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:44

Zo! Opgeruimd staat netjes.

Je zag ze ook echt even zo kijken toen ze binnen kwamen van WTF is dat nou weer in ons huis. _O-

Echt leuk om te zien.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:46

Je zag hem ook echt om de hoek kijken van "waar is die sticker "geen folders" gebleven?" :D

Misschien worden ze blij van een boekenlegger, ik wel ik elk geval!
Zo leuk!!

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 19:46

Deze is ook mooi, van een ander kastje :+

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:03

Geweldig _O-

vikawiek

Berichten: 1492
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:55

De kauwen doen gewoon menig mensenkoppel na :j
"schat wat heb je nu weer mee naar huis genomen van werk?"
"oh, is niet belangrijk."
"Dan kan het wel weg."

vikawiek schreef:
Bestelling geplaatst, ik ben zo benieuwd :D

Hij is binnen, ik heb hartelijk gelachen om de gepersonaliseerde envelop :D :')
De boekenleggers zijn echt van een mooie kwaliteit! Het papier doet me denken aan stevig aquarelpapier, en de print erop ziet er netjes uit en de kleuren komen er goed uit. Dat geldt ook voor de kaarten en stickers
Afbeelding
Verkeerde soort mus, maar soit :+

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 11:28

Hahaha ja precies vikawiek! Wat ik ook leuk vind is dat ze in beide kastjes eerst wachten tot hun partner het heeft gezien, daarna gaan ze pas opruimen. Inderdaad zo'n 'Heb jij dit gedaan?' 'Nee, ik dacht dat jij dit meegenomen had' 'Oh oké dan gooi ik het weg'.
En dus niet een beetje weg, want we vonden de papiertjes nergens in de kolonie terug :+ Echt weg-weg.

Oooh het staat wel heel goed zo! Ook met het groen van buiten erbij :D Ik ben inderdaad heel blij met het papier zo, het is inderdaad een beetje aquarelpapier-achtig met de textuur erin. Het uitzoeken van het papier is echt deel van de lol, deze papiersoort is wat duurder maar dan wel weer erg stevig en mooi (vind ik)
De envelop kon ik niet laten, leuk dat je hem leuk vond :D

Laurora

Berichten: 2645
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:11

Die schilderijtjes passen ook totaal niet in hun interieur!
Benieuwd wat ze zouden doen met een "Kauw van jou" printje :+

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 11:24

Laurora schreef:
Die schilderijtjes passen ook totaal niet in hun interieur!
Benieuwd wat ze zouden doen met een "Kauw van jou" printje :+

Ik ook :+
Dit waren dus achterkantjes van de eerste druk van de ‘kauw van jou’ kaartjes, waar ik m’n naam vergeten was op te zetten. In principe had het dus prima gekund!

Hier yours truly met een ladder in één van de kolonies:

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb nu als test ook een paar shirts en een trui op de webshop staan! Mochten er nog suggesties zijn dan vind ik dat heel leuk :)

Ik heb er alleen nog geen goede foto’s van omdat ik de spullen die ik had eerst goed wilde testen voor ik ze erop zette, dus die zijn al gewassen en gedragen. Nou ja, komt allemaal wel :)

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:07

Je durft wel met zo'n hoge ladder, ik krijg al hoogtevrees als ik er naar kijk.

Hoe vallen de maten van de shirts? Ik wil de ringmus :+