[SCH] We aquarellen vrolijk verder!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

[SCH] We aquarellen vrolijk verder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 17:03

Na [UK] [SCH] Grootje heb ik stiekem toch wel een beetje de verf-smaak te pakken gekregen. Ik wil toch zo graag wat meer kleur naast het grijze potlood. Haha! Hier twee resultaten, tips voor techniek zijn meer dan welkom. Lachen

Het wil alleen nog niet echt zo als ik wil, ik voel me echt zo'n beginner. Nagelbijten / Gniffelen Maar ik had voor op vakantie wat schilderspulletjes in de koffer gesmokkeld en lekker gekliederd. Eerst alleen maar frupsels gemaakt ( dit soort dus, een: water-probeersel ) Toen ik het gevoel had dat ik het in elk geval een beetje onder de knie had, aan een paar echte plaatjes begonnen.

Dit is het resultaat, op aanraden van JoSav heb ik bij deze eerste de lijnen geinkt. Ik ben er nog uit of ik het mooier vind met of zonder lijnen. Uiteraard kwam ik er te laat achter dat je zo'n blad wel eerst een hele dag moet laten voordat je gaat inkten, want anders loopt het uit... Vork Wat ik me nog afvroeg: is het gebruikelijk om voor het schilderen de lijnen in inkt te zetten of daarna?

Even los van het al genoemde probleempje bij haar, handen en heuvels en tenen ben ik wel tevreden over de boom, lucht en rode jas ben ik, dat is al wat meer spelen met water en verf geweest. Heuvels, gras en witte jurk zijn dus *ahum* afgeraffeld. Ik vind het resultaat niet onaardig, maar wel een tikkie saai. Clown

24*32 cm, papier. Het is trouwens een stukje uit Vrouw Holle. Lachen
Afbeelding

Over onderstaande ben ik wel tevreden tot nu toe. Dit is een plaatje uit een verhaaltje wat ik inmiddels half heb geschreven. Lachen Iemand nog een goede suggesties voor een naam voor de hoofdpersoon -de kikker- ?

Natuurlijk zijn rood-wit gestreepte zwembroeken eigenlijk verboden sinds 'de' Kikker van Max Velthuijs, maar Kikkers horen nou eenmaal zo'n zwembroek aan te hebben. Haha!

2 dilemma's:
- Te inkten of niet te inkten? Ik vind juist de stukken waar je ziet dat de verf donker tegen de randen aanloopt (zoals linksboven bij het onderste lelieblad) wel leuk, en dat valt naar mijn idee toch wat weg bij het inkten. Lachen
- Moet de kikker een lip, en zo ja, welke kleur? Haha!

Het maken van een kleurechte foto is zoals bekend onmogelijk. Knipoog
24*32 cm, papier.

Afbeelding

Nadine

Re: [SCH] We aquarellen vrolijk verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:24

Ik vind het erg mooie schilderplaatjes en doe het je toch niet na. Maar ik vind wel de rood wit gestreepte broek bovenaan een beetje raar lopen. De overgang van de voorste pijp van het broekje naar boven is heel groot, en het achterste pijpje valt een beetje weg codat het net een beetje een rokje lijkt naar mijn idee. Lachen Ik vind de libelle op de hengel erg leuk en goed gelukt!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:29

ik reageer normaal nooit echt op tekeningen en schilderijen
maar ik wou even zeggen dat ik je schilderijtje van de kikker helemaal geweldig vind en ik denk juist door het niet inkten (naar mijn mening word het er lekker speels van )
vind het een geweldig fleurig plaatje
ik word er vrolijk van Haha!

verder niet echt commentaar (sorry)
maar wou het even gezegd hebben

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:01

Wel een verschil inderdaad met of zonder inkt!
Ik vind de onderste wel erg leuk!! Dat je toch wat randjes krijgt door de opgedroogde verf, maar dat het niet zo duidelijk omlijnd is.
Kikkerlip- misschien geel net als de wang?
Wat een gepriegel zo klein trouwens, en aquarellen doe ik je ook niet na (erg lastig spul als je het mij vraagt).

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:44

Nadine heeft gelijk. Ik keek meteen scheel op het broekje. Tong uitsteken Is het de bedoeling dat de kikker plat is of rond? Want da zwembroek is plat (omdat je de streepjes recht hebt geschildert) en de kikker lijkt rond, klopt dus niet echt. Lachen
Het eerste werkje vind ik ook saai. Veel te perfect en veel te braaf. Bij het tweede werkje ben je meer gaan experimenteren met water zie ik. en zo hoort het, veel water gebruiken en veel verschillende tinten gebruiken in eenzelfde vlak. Ik zou hem ook niet gaan inkten. Dat maakt het juist zo braaf en afgelijnd. De tweede is veel levendiger door die verschillende tinten dus. (ik val in herhaling ... ) Het is inderdaad mooi dat het tegen de kanten donkerder is, dit zorgt voor schaduw, iets wat je bij de eerste niet hebt. Dus ik zou zeggen, zo laten en meer de techniek van de tweede gebruiken! Je zou er misschien ook wat meer diepte in mogen brengen. Het water bijvoorbeeld is overal even donker. En dit zorgt ervoor dat je geen diepte krijgt. Probeer wat meer te experimenteren met je papier uitsparen (dingen wit laten), hier en daar juist wat meer verf gebruiken en water op je tekening leggen. Gewoon water opzetten, dan krijg je de typische effecten van aquarell. Lachen Veel succes!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:40

Ik ga voor de bovenste. Heel mooi dromerig. Ik vind die inktlijntjes juist mooi Ja
Oostindische inkt, neem ik aan? Die zet je er idd eerst op. Als hij eenmaal droog is, gebeurd er niets meer mee, zelfs niet als je hem onder de kraan houdt Knipoog
En dan daarna inkleuren met aquarel.
Je kunt ook heel mooi aquarellen met die inkt. Dus als je ooit eens iets met alleen zwart/wit wilt maken, moet je dat maar eens proberen Ja

Kikker vind ik ook erg leuk. Alleen vind ik het jammer dat het blauw zo gevlekt is. Is dat bewust of per ongeluk?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 17:00

Wat grappig dat er toch verschillende voorkeuren zijn over het inkten. Haha!
Kimmes, zoals jij het beschrijft ga ik het ook een keertje proberen om te kijken hoe dat gaat en eruit ziet. En dan laat ik het wel eerst goed drogen. Knipoog Ik heb inderdaad Oost-Indische inkt gebruikt. Het gevlekte blauw was niet echt de ‘bedoeling’, ik ben gewoon wat gaan uitproberen om te zien wat het resultaat zou zijn. Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel leuk vind staan. Lachen

Ik zie nu wat jullie bedoelen met het broekje van de kikker. Moest echt even goed kijken wat er ‘raar’ was, ik heb me er een beetje blind op gestaart toen ik ermee bezig was. Haha! Ik denk dat ik wel een beetje kan oplossen door op beide pijpen een beetje schaduw te zetten zodat ze wat ronder lijken, maar de strepen bovenaan kan ik helaas niet meer ‘krom buigen’.

Bedankt voor tips Majorke, daar ga ik de volgende keer mee aan de slag. Ja

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:29

Ik vind de tweede veel leuker dan de eerste door het kleurgebruik en de stijl: de witte randjes overal omheen vind ik origineel Lachen. De onderwerpen die je kiest spreken me erg aan, leuk Haha!!
De eerste vind ik, zoals je zelf al zegt, een beetje saai. Dat het saai oogt komt omdat je nergens schaduwen of contrasten hebt gemaakt. Volgens mij heb je ook nergens kleuren gemengd (?) Dat is jammer, want zo lijkt het een beetje eentonig. Het is een mooi begin hoor, maar geloof me, je kan veel meer met aquarel doen dan dit Lachen. De tweede tekening heeft iets meer contrasten maar je kan het gerust nog drie keer zo erg maken, dat maakt de tekening sprekend. Betekent niet dat je meteen zwart er door heen moet gooien, maar probeer wat kleuren te mengen en kijk hoe dat uitpakt. Ook helpt het soms, zoals Marjoke al zei, om stukjes uit te sparen. Alweer die contrasten, hè Knipoog
Ik houd erg van de manier waarop aquarel zich gedraagt als je het nat-in-nat mengt en hoe de kleuren dan in elkaar overlopen, daarom vind ik de aquarel zonder inktlijnen beter. Met lijnen blijft het allemaal netjes binnen de lijntjes en dat vind ik nou precies niet de bedoeling van aquarel, zeg maar.
Nog een tip om diepte te creëren: dingen ver weg in een landschap of een andere omgeving zijn transparanter, 'vager' en hebben koele kleuren (blauw bijv.). Dingen op de voorgrond hebben sterkere, warme kleuren en zijn helder te zien.
Ik zie dat je erg mooi tekent, gewoon door blijven oefenen dan! Ik ben ook weer met aquarel begonnen en ik weet hoe frustrerend het kan zijn Haha! Tegelijkertijd is het ook een enorme uitdaging...

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:17

Die tweede is gaaf Elanor Ja
Maar zoals bij zoveel dingen is dat toch een kwestie van smaak, denk dat lijntjes met inkt ook een heel gaaf resultaat gaan geven, maar misschien dan het kleurgebruik niet beperken tot 'netjes binnen de lijntjes' Knipoog Juist het speelse van de tweede (en de guitige kop van die libelle) maken het een vrolijk plaatje Ja