"Fotograaf moet zonder Photoshop kunnen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

"Fotograaf moet zonder Photoshop kunnen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 23:46

Beste Bokkers!

N.a.v. een opmerking in dit topic ( [UK] wanneer goed genoeg ? ) heb ik dit topic gestart.

Moet een fotograaf volgens jullie zonder Photoshop kunnen?
Of mag je als fotograaf shoppen naar wens?
Ik merk, ook op school, dat de meningen hier over verschillen.
Er zijn toch veel mensen die vinden dat je de foto's direct goed moet kunnen maken. Ik ben het daar niet mee eens.

Ik denk dat een digitaal tijdperk zonder Photoshop in mijn ogen ondenkbaar is.
Mensen die analoog werkte en ontwikkelde bewerkte ten slotte hun foto's ook al. Dat is ook waar de inmiddels gedigitaliseerde termen 'doordrukken' en 'tegenhouden' vandaan komen.

Ik ben heel benieuwd hoe de meningen op Bokt daar over verdeeld zijn!

Grs
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 28-05-08 23:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaisa

Re: "Fotograaf moet zonder Photoshop kunnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:49

Zelf gebruik ik geen photoshop, zodra ik terug kom van de States wil ik me er wel in gaan verdiepen. Bij mijn foto's doe ik alleen wat aan het contrast etc. maar geen dingen wegwerken. (Heb er soms ook gewoon niet het geduld voor Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:52

Ik heb 'nee' gestemd, omdat foto's nu eenmaal niet optimaal uit de camera komen. Al is het maar éven wat dodgen en burnen, curven, hue/sat minimaal aanpassen, het kan je foto's zo veel meer laten spreken. En inderdaad, je zegt het zelf al, in de doka gebeurde het ook al. Waarom het dan nu niet meer zou mogen, is me een raadsel.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:53

tgoh... ik heb niets tegen photoshop. integendeel, ik gebruik het zelf ook om bijvoorbeeld contrast bij te werken, of de foto wat bij te snijden. Maar het heeft in mijn ogen toch een meerwaarde als je foto kant en klaar uit je camera komt.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:56

Als je in goede kwaliteit wilt schieten is RAW onvermijdelijk en daarbij ook de nabewerking.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:57

Wat erd er trouwens allemal 'bewerkt' aan de analoge foto's?
Werden daar ook hele dingen weggehaald, overbelichting, onderbelichting etc. weggehaald? En wat nog meer? Tong uitsteken

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 00:00

ik heb ja gestemd omdat ik doelde op die professionele fotografen bedoel die dan de modellen zo "perfect" maken en zo een onechte wereld creeeren. De modellen zien er soms zelfs uit als een schilderij of zijn overbewerkt.
Soms krijg je dan zo'n voorval als een model zonder navel in de playboy(een iets te ijverige pphotoshopper)
maar als het maar is om kleine dingen aan te passen moet het wel kunnen zoals contrast bijsnijden etc...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 00:03

Soms staat er net die "stomme" koe Clown van de buren met zijn kop in het hoekje van de foto, die haal ik er dan wel vanaf.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 00:03

Denk ook dat in deze discussie het verschil tussen fotooptimalisering, fotobewerking en fotomontage redelijk cruciaal is...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:34

Het hangt er van af, ik vind dat de foto's in eerste instantie wel goed genoeg moeten zijn maar om de foto iets scherper te maken, kleur beetje aan te passen en eventueel een storende achtergrond wegwerken daar heb ik dan geen problemen mee.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:42

foto's moeten imo goed genoeg zijn om enkel bij te bewerken qua belichting, contrast en van dat soort eenvoudige dingen. Doe ik in de doka tenslotte ook. Lachen
Optimalisering zoals Nouks het zo mooi stelt.

Bewerking, en zeker montage lijk mij soms gewoon al 'grafisch kunnen' en niet meer gewoon fotograferen. Bewerkingen en montages kunnen machtig mooi zijn hé, daar niet van, maar gaat voor mij al verder dan gewoon een goede, mooie foto maken.

Het zodanig photoshoppen van modellen e.d. zodat ze er bij wijze van spreken perfect uit zien, vind ik zwaar overdreven en een verkeerd beeld van de werkelijkheid geven.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:48

Van een slechte foto maak je in PS geen goede foto...
Van een goede foto kan je in PS wel een nog betere foto maken...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:32

Ik schiet de meeste foto's in RAW, en vind het leuk om wat te 'schuiven' om de foto net dat ietsje meer te geven.
Maar ik werk niet complete dingen weg, alleen hier of daar een grassprietje of touwtje ofzo. Of als de horizon net wat scheef staat, even nét wel recht zetten..
Maar ik ga niet van een foto een compleet andere foto maken.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:47

Ik was er eerst altijd 'tegen', maar nu ik ook fotoshoots doe verander ik het contrast nog wel eens, bewerk ik hier en daar een touwtje weg. Tjaa het oog wil ook wat, en als dat ene touwtje heel erg in de weg zit bewerk ik die gewoon even weg.
Bij mijn eigen fotos maakt het mij niet eens uit als er een touwtje in het beeld is, maar als de klant dat weg wilt hebben, dan bewerk ik dat weg!
Maar van 1 foto iets compleet anders maken, dat je het gewoon bijna niet meer herkent.. nee, dan is het die foto niet meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:48

Als je fotograaf van beroep wil worden, en modellen gaat fotograferen voor modebladen, dan kom je er niet onderuit om de foto's te bewerken en zelfs te monteren en samen te voegen met andere foto's. Doe je dat niet, dan heb je gewoon minder tot geen kans om mee te komen met andere fotografen. Mode en glamourtijdschriften willen gewoon gelikte foto's zien. Een extra egale huid, geen pukkeltje of puistje te zien, en om de foto meer te laten spreken wordt er bijvoorbeeld kunstmatig licht bij geplakt, of een regenboog op de achtergrond, noem maar op..
Het aanpassen van contrast en kleurverzadiging en kleurtint en belichting vind ik trouwens sowieso heel normaal, een foto die in jpg wordt geschoten krijgt al automatisch zo'n filter er overheen, maar schiet je in raw dan wordt er nog niets automatisch aangepast, en krijg je voor het openen al een aantal instellingen te zien om dat handmatig aan te passen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 08:50

Nouks schreef:
Denk ook dat in deze discussie het verschil tussen fotooptimalisering, fotobewerking en fotomontage redelijk cruciaal is...

Dat is een goede opmerking Pling Klopt inderdaad ja.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:52

Bon, voor ik aan mijn avondopleiding begon was ik ook van die mening.
Een goede fotograaf heeft al die programma's niet nodig.
Nu, het kan best handig zijn om een BEETJE de kleuren aan te passen of iets subtiel weg te werken, maar van zo gauw je dus gewoon ziet dat er aan geprutst is vind ik het minder, bv. modellenfoto's inderdaad, ziet er soms zo nep uit.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:10

Een beroepsfotograaf kan tegenwoordig niet zonder photoshop. Je kan er wel naar streven zo min mogenlijk handelingen te doen, evt. zo veel mogenlijk automatisch, maar ik noem maar een paar zaken die echt belangrijk zijn:

Resolutie
RAW-bewerkingen
Evt. kleurcorrecties
Kleurzwemen verwijderen
ICC-profielen
Soft proofing
en zo kan ik nog wel even doorgaan...

De laatste zijn erg belangrijk als je zekerheid wil over de afdrukken. Kleuren kunnen door papier soorten, printerprofielen, ect hele andere kleuren krijgen dan je in gedachten had. Dit kan je voorkomen in photoshop. Een hobbyfotograaf kan wel zonder photoshop, en prof niet.

Over het barbie-nyzen (weet even niet hoe je het schrijft), tja daar kan over getwist worden, het is prachtig dat het kan, maar iedereen wordt hardstikke voor de gek gehouden. Maargoed, het is wat de 'klant' tegenwoordig wil...

Leuk filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:16

Zonder PS moet het geen slechte foto zijn, maar verder is Photoshop een mooi middel om je foto's mee te verfijnen. Knipoog En daar heb ik niets op tegen... compleet onbewerkte foto's vind ik vaak nét niet af.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:19

pfoe, moeilijk moeilijk. ik denk dat je ook zonder photoshop mooie foto`s moet kunnen maken, maar t best mag gebruiken Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:46

Ik ben dus iemand die vindt dat een foto pas goed is als je er niets aan hoeft te bewerken. Ik gebruik dan ook alleen photoshop voor kader en copyright. Bijsnijden wil ik ook nog wel eens doen, maar verder niks.
Tijden terug las ik ergens hier op bokt dat een fotograaf de oren van een paard van de ene foto naar een andere verplaatste. Dan vindt ik dus geen fotografie meer. Hoe kunstig het ook is. (ik doe het niet na). Ook zie je vaak hoe touwtjes zijn weg gewerkt en dan zo dat het gewoon opvalt. Vindt ik niks. Of blackfoto's die zo duidelijk zijn nabewerkt zodat er geen snorharen meer te zien zijn.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:51

Een foto bewerken vind ik niks, dan ben je geen fotograaf maar gewoon iemand die op een knopje drukt en dan gewoon goed met Photoshop kan werken. Ja Een foto verfijnen daarin tegen is iets anders. Zonder Photoshop/Photofiltre moet het nog steeds een goede foto zijn. Lachen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:31

Een voorbeeld uit eigendoos, wat extreem photoshoppen doet:

Afbeelding

En wel degelijk heb ik hier fotografisch veel voor moeten doen (en zijn er nog vele verbeterpunten), naast al het photoshop werk.

Maar is inderdaad een verschil in fotobewerking, fotomontage en wat noemde Nouks nog meer?

Daarnaast blijf ik van mening dat als je prof. bezig bent voor bijv, tijdschriften, drukwerk, reportages ect, niet zonder photoshop kunt! en dan niet om te bewerken, monteren, klonen ect, maar voor kleurbeheer en printkwaliteiten.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:48

Tja.
Je kunt fotograaf zijn of beeldmaker.
Over de foto Rijoyco zou ik eerder zeggen dat hij gemaakt is door de 'beeldmaker'.
Dit kan niet zonder fotobewerking.

Maar ik denk dat de fotograaf ook Photoshop nodig zou moeten hebben, als is het maar alleen maar om de foto te optimaliseren. Puur omdat deze niet op z'n best uit de camera komt.
Met dit optimaliseren bedoel ik meer de handelingen die in de doka ook uitgevoerd werden. Kijk eens naar de werkwijze van fotograaf Ansel Adams. Dat is daar een heel goed voorbeeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:34

" Fotograaf moet zonder Photoshop kunnen"

Van wie? En waarom?
En Photoshop is niet het énige programma natuurlijk...

Ik snap niet zo goed wat er "tegen" fotobewerkings programma's is...

Natuurlijk wordt het "photoshoppen" door sommige fotografen heel erg overdreven (vooral in de modellenwereld).
Maar het gaat uiteindelijk om het eindresultaat, niet om de weg hoe je er bent gekomen.

Als iemand een foto maakt, en met behulp van photoshop of een ander programma daar iets heel speciaals van maakt, dan zie ik daar absoluut geen enkel probleem in hoor...

Fotografie is een totaal pakket.
Vroeger maakte men een polaroidje om te kijken of de belichting goed was, daarna ging men verder aan de slag met instellen tot alles perfect was. En daarna werden de foto's gemaakt.
En in de doka werd ook al aardig geknutseld met foto's...

Nu, in het digitale tijdperk werken we niet meer met polaroids. We maken een foto, kijken op het schermpje of de belichting ongeveer klopt, en de rest kan op de pc bijgewerkt worden indien nodig.
Modellen kosten een hoop geld. Ik kan me bést voorstellen dat fotografen liever zo snel mogelijk de shoot doen, en achteraf op de pc de kleine puntjes op de "i" zetten om de foto's perfect te maken.

Ik vind wél dat een foto in principe gewoon 'goed' uit de camera moet komen.
Bij paardenfotografie wacht ik ook liever tot een koe op de achtergrond is weggelopen, dan dat ik 'm digitaal weg haal.
Maar in mijn ogen is dat gewoon een kwestie van smaak. In feit maakt het geen bal uit welke methode je gebruikt; wachten of photoshoppen.
Wachten kost vaak meer tijd. En tijd is geld. Een koe wegshoppen doe je in 1,5 seconde als je een beetje handig bent. Wachten tot de koe wegloopt kan wel een kwartier duren als je pech hebt.

Dus waarom niet de middelen gebruiken die er zijn, als dat tijd en geld kan besparen?
Ik zie er het probleem niet zo van in eigenlijk.

Ja, in de modellenwereld en de reclame wereld verdraai je het "echte" en maak je er "nep" van, als je veel met photoshop doet.
En ik weet dat 't gevolgen heeft op de "idealen" die mensen zich stellen... Maar mensen kunnen ook best zelf een beetje nadenken... Films zijn óók nep.
Als ze niet meer zouden mogen/kunnen photoshoppen in films, zou je enorme kaskrakers zoals titanic, Lord of the Rings en vele anderen niet meer kunnen maken.

Om een lang verhaal kort te maken:
Een digitaal beeld gaat om het eindresultaat, en niet om hóe het beeld tot stand is gekomen.
Daarbij vind ik dat veel mensen dan gelijk denken aan overmatig photoshoppen, en niet aan de dagelijkse routine dingetjes zoals verscherpen na verkleining (en andere puur noodzakelijke dingen om een foto compleet te maken).