Haren tekenen, ik word er gek van.. tips graag!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Haren tekenen, ik word er gek van.. tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:50

En ik zit maar te staren naar Lontjes tekening (ja ook weer beetje reclame voor jou Knipoog )

http://www.freewebs.com/iedee-art/Paard ... finish.jpg

Die manen lijken zo sprekend echt. Al die haren.
Zo zijn er trouwens meer voorbeelden hoor, maar deze was ff voor de hand liggend...

Hoe maken jullie de manen?
Ben met een flink behaarde koudbloed bezig als opdracht.

Normaal altijd die kwpn-ertjes met die strakke vachten Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Mireille op 15-01-07 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wanneer je een vraag steld is een tag niet nodig. wel een duidelijke titel

Talisa

Re: [Tekvraag] haren, ik word er gek van..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:20

Sja is idd heel lastig.
Het lukt mij zelf ook nog niet Nagelbijten / Gniffelen

Je moet het in plukken tekenen, dus niet haartje voor haartje Knipoog En hmmja beetje oefenen met schaduwen..
Succes iig Knipoog

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:23

de meesten zetten haren volgens mij streepje voor streepje aan.
Ik schilder en schilder niet echt de structuur, alleen de schaduwen erin.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 15-01-07 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:49

Bloos! Bloos! .... stilte .... Bloos! Bloos!
Jeemig! Ik zal Sam morgen vertellen dat hij met zijn haarbos beroemd gaat worden Haha! Dat is mijn Shettepret namelijk die ik daar getekend had Knipoog

OK ontopic nu dan...
Haren, het blijft heel moeilijk om te omschrijven hoe je zoiets doet. Ik kan het 't beste verwoorden als: teken de schaduwen die je ziet bij witte manen en dan eerst pluk voor pluk maar uiteindelijk moeten die plukken 'gevuld' worden met haren (dunne lichte potloodstreepjes dus). Ik ben er inmiddels achter dat er geen 'snelle' manier is om dat 'goed' te doen. Als je zo'n bos haar wilt tekenen zul je er de tijd voor moeten nemen.... Voor witte manen gebruik ik voor de schaduwen 4B of 6B voor de hele donkere stukjes (ligt eraan hoe donker die zijn t.o.v. b.v. de vacht van het dier), de lichtere stukken 2B en echt de hele lichte stukken 2H. Ik begin meestal met de plukken haar aan te geven en tja... omdat Sam toch al als voorbeeld genomen is op mijn site staat onder 'stap voor stap' hoe die tekening is opgebouwd, w.o. dus ook die bos manen. Die plukken haar ga ik dan ook pluk voor pluk vullen met alle belangrijke schaduwen die ik in zo'n pluk zie, daar ga ik net zolang mee door tot ik het gevoel heb van nu is hij goed (kijken, kijken en nog eens kijken dus) Nou ja alle... sla er natuurlijk ook wel een paar over Ja Bloos Bij zwarte en bruine manen werk ik precies andersom. Eigenlijk is het zo dat dat hetzelfde systeem is maar voor je gevoel is het andersom omdat er meer donker is en je dus meer donkere strepen kunt zetten. kunnen jullie me nog volgen? Door te spelen met heel donker tot heel licht krijg je er diepte in. Nog een tip, bij donkere manen ik maak het nooit gelijk helemaal zwart, maar laag voor laag. Dit geeft je de mogelijkheid om richting, ligging en dieptewerking te veranderen als dat nog nodig is.

Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk is zo? Ik kan wel eens kijken of ik die foto's van die bos manen wat duidelijker kan krijgen met psp o.i.d. en dan plaatsen? Of misschien is het iets om gezamelijk een document (digi-foto's) te maken waar we kunnen 'spieken' bij elkaar hoe we dat gedaan hebben? Er zijn vast en zeker meer manieren om dit te doen Ja

Wendy15

Re: Haren tekenen, ik word er gek van.. tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:26

Gaaf lon, jij en je shetter worden beroemd! *LOL*

Wel handig die tips zo Ja

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:52

Thanks Lon, hier ga ik mee aan het werk.
Dus als je zwarte manen hebt, maak je zeg maar eerst de donkere stukken, en dan laat je strepen wit, accenten? Verward
*voelt zich blond worden* Bloos!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:39

Ja een handvat is je tekent alleen datgene wat donker is (schaduwen en/of haren). In de witte accenten kun je ook nog nuances aanbrengen door ze in het midden b.v. wit te laten en richting de donkere stukken steeds een stukje donkerder te maken. Mocht je nu een stukje donker gemaakt hebben en er moest toch een glans in dan is de kneedgum een heel handig hulpmiddel. Daarmee dep je dan voorzichtig op die plek en wordt er steeds een beetje grafiet van het papier af 'getrokken'.

blijft lastig om het te omschrijven.... Clown