.... stilte ....

Jeemig! Ik zal Sam morgen vertellen dat hij met zijn haarbos beroemd gaat worden
Dat is mijn Shettepret namelijk die ik daar getekend had
OK ontopic nu dan...
Haren, het blijft heel moeilijk om te omschrijven hoe je zoiets doet. Ik kan het 't beste verwoorden als: teken de schaduwen die je ziet bij witte manen en dan eerst pluk voor pluk maar uiteindelijk moeten die plukken 'gevuld' worden met haren (dunne lichte potloodstreepjes dus). Ik ben er inmiddels achter dat er geen 'snelle' manier is om dat 'goed' te doen. Als je zo'n bos haar wilt tekenen zul je er de tijd voor moeten nemen.... Voor witte manen gebruik ik voor de schaduwen 4B of 6B voor de hele donkere stukjes (ligt eraan hoe donker die zijn t.o.v. b.v. de vacht van het dier), de lichtere stukken 2B en echt de hele lichte stukken 2H. Ik begin meestal met de plukken haar aan te geven en tja... omdat Sam toch al als voorbeeld genomen is op mijn site staat onder 'stap voor stap' hoe die tekening is opgebouwd, w.o. dus ook die bos manen. Die plukken haar ga ik dan ook pluk voor pluk vullen met alle belangrijke schaduwen die ik in zo'n pluk zie, daar ga ik net zolang mee door tot ik het gevoel heb van nu is hij goed (kijken, kijken en nog eens kijken dus) Nou ja alle... sla er natuurlijk ook wel een paar over
Bij zwarte en bruine manen werk ik precies andersom. Eigenlijk is het zo dat dat hetzelfde systeem is maar voor je gevoel is het andersom omdat er meer donker is en je dus meer donkere strepen kunt zetten. kunnen jullie me nog volgen? Door te spelen met heel donker tot heel licht krijg je er diepte in. Nog een tip, bij donkere manen ik maak het nooit gelijk helemaal zwart, maar laag voor laag. Dit geeft je de mogelijkheid om richting, ligging en dieptewerking te veranderen als dat nog nodig is.
Ik hoop dat dit een beetje begrijpelijk is zo? Ik kan wel eens kijken of ik die foto's van die bos manen wat duidelijker kan krijgen met psp o.i.d. en dan plaatsen? Of misschien is het iets om gezamelijk een document (digi-foto's) te maken waar we kunnen 'spieken' bij elkaar hoe we dat gedaan hebben? Er zijn vast en zeker meer manieren om dit te doen