[SCH] Friese hengsten in fantasylook WIP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

[SCH] Friese hengsten in fantasylook WIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 12:37

Hier alvast een voorproefje van 1 van mn nieuwste schilderijen. Hij is nog lang niet af, maar mag even drogen voor ik aan de volgende laag ga beginnen.
Het doek was als voorbeelddoek voor een expositie bedoeld, aangezien ik een serie in dezelfde stijl nodig had, maar toen dat niet doorging heb ik hem op mijn eigen manier doorgeschilderd. In oktober moet ik weer een serie klaarhebben, dus nu ga ik eens kijken of ik dat in deze stijl ga doen, of dat ik zoals altijd een serie springpaarden ga maken.

Friese hengsten, olieverf op doek, 100 x 120

Afbeelding

Peelie

Re: [SCH] Friese hengsten in fantasylook WIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:40

wat bijzonder... ik weet nog even niet wat ik er van moet denken...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 12:48

Haha Peelie, kan ik dat positief of negatief opvatten? Tong uitsteken

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:24

dat weet ik nog niet Tong uitsteken
ik snap dat het nog niet af is maar ik vind het zo jammer die de friezen zo in het geheel verdwijnen en dat de friezen uit compositie lijken... Voornamenlijk de achterste klopt niet helemaal.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:29

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 14-01-26 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:36

Tja, die achterste daar ga ik zeker nog veel werk aan hebben. :S
De kleuren kloppen niet helemaal op de foto, in het echt is de achtergond veel lichter en meer lila en de paarden even donker als de ruiters en met meer groen/donkerblauw/paars.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:25

Let je er wel op dat sommige ruiters/amazones dit in het geheel niet prettig vinden.

Ik ken beide combinaties en de foto en je schilderij is niet erg realistisch. Maar dit kan natuurlijk de bedoeling zijn.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:30

@Hilda: Ik heb er een voorbeeldplaatje van een paar cm groot bij gehad, zonder de bedoeling om deze na te schilderen. Alleen voor de houding van de paarden. En ook daar is al veel aan aangepast. Ruiters en paarden zijn uit dit plaatje zeker niet te herkennen. Het enige dat nog overeenkomt met mijn voorbeeld is dat er 2 friezen naast elkaar draven en dat er 1 een vlechtje heeft. Zelfs de uitstraling van de paarden is helemaal anders.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:33

Voor jou misschien maar als ik deze aan welke friezenliefhebber dan ook laat zien die zien wel degelijk direct om welke paarden het gaat en om welke ruiters omdat er toch behoorlijk veel gelijkenis in zit.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:39

Meen je dat nu echt? Ik heb dat voorbeeldje alleen bij de ruwe schets een paar maanden geleden gebruikt en ik heb het niet eens meer.
Het is hier ook helemaal niet mijn bedoeling een plaatje na te schilderen. Als het straks af is kan ik me niet voorstellen dat er nog maar iets herkenbaars inzit, aangezien het nog erg gaat veranderen. Zo heb ik hier de ruiters in mijn uitvoering wedstrijdkleding gegeven en hebben de echte paarden langere halzen en stijle en kortere manen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:01

Sorry stijle en kortere manen??? Laat mij dan als je wilt het plaatje eens zien.
De voorste is een dekhengst en heeft zelfs langere manen dan jij ze hier schildert (ongeveer 1,50 of langer). De achterste is niet goed zichtbaar maar ook die heeft minstens manen van 1 m. Dit zit bij beide altijd tot vlak voor een show of wedstrijd in een dikke vlecht en zal dus ten alle tijden golven zoals je hier hebt geschilderd.
Zelfs de uitstraling van beide paarden is precies zo zoals ze zijn.
Het enige niet kloppende is het krullerige en de kleur van het haar (ten minste zo lijkt het) van de ruiter.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:07

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 14-01-26 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:15

kallistatje schreef:
Hilda, O'Neilltje79 heeft al meerdere keren gezegd dat ze dat plaatje NIET heeft nageschilderd, maar enkel gebruikt voor de houding. Als zij zegt dat ze de uitstraling, manen, ruiters,.. niet heeft 'gekopieerd' dan is dat zo hoor. Daar moet je toch niet zo op doordrammen? wat heb je er aan?

Goed dus ik ben gek en zie spoken? Prima.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:23

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 14-01-26 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:25

Lees mijn berichten nog eens goed door.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 15:29

Uppie:
Afbeelding
Nogmaals: Bij de opzet had ik er een klein plaatje uit een tijdschrift naastliggen wat ik heb gebruikt als voorbeeld voor de ruwe schets, maar niet om als portret na te schilderen. Daardoor kan het dus dat je er iets uit terug herkent, maar verder ben ik het niet bewust aan het naschilderen. Het schilderij gaat ook nog verder veranderen en nog minder lijken. Ik ben op het moment het plaatje aan het proberen te vinden op internet om te kijken of het waar is wat je zegt en of ik misschien onderbewust toch ben verder gegaan op dat beeld dat nog in mijn gedachte zat.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:32

Hilda79, verpest dit topic niet zo met je gedram, vecht dit maar uit over pb.

Over het schilderij, ik vind dit het mooiste werk worden wat je hebt gemaakt denk ik Laura. De kleuren zijn prachtig en de achtergrond lijkt wel de zee. Of was dat ook de bedoeling? Haha!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 15:36

Thnx babe!
In de achtergrond mag je zien wat je wilt, ik had daar niet specifiek iets mee bedoelt.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:36

Ben zelf ook op internet wezen zoeken maar hij staat voor zover ik heb kunnen nagaan niet meer online.
Het is een plaatje die in sowieso 2 varianten in diverse bladen heeft gestaan. De meest bekende is de aankondiging voor het voorprogramma van de Spaanse Rijschool. Hier is de achtergrond weggewerkt (wit) en is deze uitsnede gemaakt. De originele foto is volledig.
Als je hem fictief wilt doen lijken werk dan aan de door mij aangegeven punten.
Met name de lijnen van het voorste paard zijn heel typerend en kenmerkend voor deze hengst. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:32

Zooo wat een prachtig schilderij, bewondering voor je echt mooi!!!

Rindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:41

Ik vind het kleurgebruik heel erg mooi... alleen zou de voorste er iets meer uit mogen springen. Ze lopen een beetje in elkaar over.
Maar de techniek vind ik erg mooi!!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:41

Lau! ik vind dit 1 van de gaafste tot nu toe al blijven die veulens mijn grote favoriet (jups die zijn al van heel lang terug Tong uitsteken ) Ik ga mee met het commentaar dat de paarden en de achtergrond nog wat te veel in elkaar overlopen maar jou kennende gaat dat helemaal goed komen!

@ Hilda... Laura schildert over het algemeen niet hyperrealistisch. Als jij een paard of paarden meent te herkennen dan kan dat natuurlijk maar ik ben ervan overtuigd dat in deze paarden meerdere Friezen terug te vinden zijn. Ik heb meerdere Friezen zien lopen zoals de voorste loopt b.v. Daarnaast zegt ze al het originele plaatje niet meer te hebben dus de gezichten van de ruiters worden fictief. Ik begrijp niet goed waar jij je nu zo druk om maakt? Het is toegestaan om een foto voor verhoudingen e.d. te gebruiken, ze geeft een volledige eigen draai aan de werkelijkheid dus ik zie werkelijk het probleem niet...
Laatst bijgewerkt door Lontje op 24-08-08 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:42

Mooi werk Lau!
Vind de achtergrond echt prachtig gedaan! Lijkt me erg leuk meer schilderijen in deze stijl van jou te zien!
Ook de paarden zijn erg goed gelukt!
Bij het linker, de achterste, vind ik de borst wel wat raar ogen?

@Hilda79; Zou je alsjeblieft niet zo willen zeuren? Lau heeft al aangegeven dat ze het plaatje alleen als voorbeeld voor de compositie heeft gebruikt, en dat ze het plaatje niet eens meer heeft. Ook heeft ze gezegt dat het nog heel erg gaat veranderen en dus minder gaat lijken.
Moet je dan daarna er nog zo over door liggen te hameren?
De eigenaren van deze friezen zouden juist trots moeten zijn dat Lau hun paarden "uitgekozen heeft"!

Dus laat dit topic altjeblieft in vrede, en zeur ergens anders verder Lachen

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:21

Bedankt voor de reacties!
@rindje: Ik weet nog niet hoe en òf ik dat nog ga oplossen.
@astrid: De borst van die achterste klopt ook nog niet, maar ik ben nog aan het denken hoe die dan wel zou moeten zijn. Met mijn schets heb ik alles een beetje overdreven neergezet en nu moet ik even denken hoe ik dan de spieren en schaduwen in dat stuk moet laten lopen.
@lon: Zoveel veulens heb ik niet geschilderd, bedoel je die drieluik met spelende veulens of dat blauwe schilderij met een nieuwsschierig veulen?
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 24-08-08 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:29

Zooooo of je kan doordrammen zeg. Hilda, misschien heb jij wel een heel ander plaatje voor ogen. En so what? Niet iedereen schildert hyperrealistisch.
En trouwens wat maakt het nu uit of hij op jouw zogenaamde foto lijkt? Als je hem niet mooi vind, ga je toch lekker iets anders zoeken om te zeuren. Ik ken genoeg Friezen die zo lopen (lees: alle stereotype Friezen).

Lau, ik vind je schilderij heel mooi. Prachtige kleuren en een mooie sfeer. Ben benieuwd!