Snowy ook maar op bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie dit een leuke pony?

Ja
17 (68%)
Nee
6 (24%)
Gaat wel
2 (8%)

Totaal aantal stemmen: 25

EliseXJoelle

Snowy ook maar op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 21:27

Sinds een paar maanden verzorg ik een leuke shet genaamd Snowy.
jullie mogen raden:
hou oud is hij?
hoe hoog is hij?

filmpje: (ik zit idd op het verkeerde been)
http://www.filmpjes.nl/bekijken/35687-S ... arch%253D1

genoeg gekletst de foto's:

ik op Snowy:
Afbeelding

snowy flemen:
Afbeelding

op het blok:
Afbeelding

saampjes:
Afbeelding

lijkt op een arabiertje:
Afbeelding

lief Lovers:
Afbeelding

Ninx

Re: Snowy ook maar op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:42

Meisje, meisje, stap niet meer op die pony.... Het is een leuk dier, maar je rijdt em stuk. Doe er grondwerk mee, vrijheidsdressuur, of ga aangespannen rijden. Maar rijden kan echt niet.... Ik kan het niet aanzien.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 21:51

Ninx schreef:
Meisje, meisje, stap niet meer op die pony.... Het is een leuk dier, maar je rijdt em stuk. Doe er grondwerk mee, vrijheidsdressuur, of ga aangespannen rijden. Maar rijden kan echt niet.... Ik kan het niet aanzien.

ik moet hem rijden zodat hij blijft weten wie er de baas is.
Zelf heb ik ook door dat ik eigenlijk te groot ben, maar met rijden rij ik altijd 20 minuutjes tot 30 minuten. Ik gooi hem vaak los zodat hij ook beweging krijgt.
De kinderen van de eigenaar zijn eigenlijk nog te jong (tenminste de jongste) om hem in de hand te kunnen houden. De eigenaar heeft mezelf gevraagt of ik er op wil rijden (dit doe ik gemiddeld 1x per week)

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:57

k vind het een hele leuke pony maar:
jij hebt je beugels veel te kort en bent te groot.
en dat kleine meisje waarom heeft ze geen cap op VEEL te gevaarlijk. en waarom heeft ze die zweep zo verkeerd vast?
als k jou was zou ik gaan VDen ofso Knipoog veel beter ik ben zelf ook gestopt op mijn shet te rijden en ik ben er blij om Knipoog

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:58

Heey wat een super leuke shetlander!
Super kleurtje ook!
Maar ben jij 1.68 Bloos!
Dan ga je toch niet meer op een shetlandertje zitten? Of ben ik gek?
Je bent écht veelste groot hoor! :S
Je moet echt niet meer op dit supermooie-en lieve shetje gaan zitten hoor!
Ook al is het "maar" 20 tot 30 minuten, het brengt de pony veel schade toe!
En als je weet dat je zelf te groot bent en de eigenaren vragen of je erop wilt rijden, zeg je toch zelf dat je het niet doet ivm dat je veelste groot bent?!
Maarja verder veel plezier ermee ! Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:13

Je kunt leiderschap op een heel andere manier overbrengen. Daarvoor hoef je er absoluut niet op te gaan zitten!!!!
Dat is voor jou leerzaam, en voor de pony gezonder.
Als je namelijk wel door blijft rijden haalt die pony het moment misschien niets dat de kinderen er wel op kunnen, maar staat met een doorgezakte rug bij het slachthuis. En dat is niet overdreven, je kunt alle wetenschappelijke feiten terugvinden op internet.
Wanneer de eigenaren het wel prima vinden, zou dat niet uit moeten maken. Het gaat dan toch tegen jouw principes in?
Veel mensen denken: ach, het kan wel even.... Maar kan dat kleine meisje op die andere pony jou ook wel even 20 minuten tillen? Dacht het niet... Dat is wel zo'n beetje de schaal waar we het over hebben nl.
Het gaat niet alleen om gewicht, maar ook om lengte.... jouw lichaam werkt als hefboom en maakt het nog veel zwaarder voor de pony. Dat zie je goed terug in de bewegingen van het arme dier.
Ik hoop dat je een verstandige keuze maakt, en zo ja... veel succes met het vinden van een grotere pony!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:13

Fjord_Shet schreef:
Heey wat een super leuke shetlander!
Super kleurtje ook!
Maar ben jij 1.68 Bloos!
Dan ga je toch niet meer op een shetlandertje zitten? Of ben ik gek?
Je bent écht veelste groot hoor! :S
Je moet echt niet meer op dit supermooie-en lieve shetje gaan zitten hoor!
Ook al is het "maar" 20 tot 30 minuten, het brengt de pony veel schade toe!
En als je weet dat je zelf te groot bent en de eigenaren vragen of je erop wilt rijden, zeg je toch zelf dat je het niet doet ivm dat je veelste groot bent?!
Maarja verder veel plezier ermee ! Lachen

ik heb net een stukje ergens gelezen op intenet en daar zeiden ze dat je op een shet kon rijden zo lang je hem niet in de weg zit en als je niet te zwaar ben.
ik zit hem nog niet in de weg met rijden, en te zwaar ben ik ook nog niet.
De eigenaren weten dat ik een grotere verzorgpony aan het zoeken ben. Soms rijd mijn broertje ook op hem, maar die vind het niet leuk om z'n vrije tv-middag op te offeren (logisch).

Ik ben druk bezig met zoeken naar een grotere, maar met Snowy zal k nie stoppen, daar is ie veel te lief voor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:19

Je hoeft er toch ook niet mee te stoppen? Je kunt er grondwerk mee doen, vrijheidsdressuur, je kunt zooooveel dingen doen zonder erop te gaan zitten...
Dat jij het leuk vind begrijp ik... Maar voor de pony is dit ongezond.
Misschien heb je niet zoveel ervaring en weet je daardoor niet heel veel van dit soort zaken, maar zie dat ook als een uitdaging! Hoe meer je leert, hoe meer lol je gaat beleven an je toekomstige rijpaardje. Ook een fijne gedachte voor de eigenaar van dat volgende paardje...

Waar heb je die info trouwens gelezen over shetlanders? Gooi even een link door, ik ben wel benieuwd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:26

Vind het een hele leuke pony maar rijden is nou neit echt verstandig meer, ga anders andere leuke dingen met hem doen, zo belangrijk is eht toch neit om te kunnen rijden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:28

Je vind hem zeker wel zo lief, dat je gewoon zn rug gaat verkloten.
Lekker eerlijk Knipoog
En door vd te doen en te longeren raak je ook echt wel 'de baas over' hem. Dara heb je geen rijden voor nodig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:35

x_Marr schreef:
Lekker eerlijk Knipoog
En door vd te doen en te longeren raak je ook echt wel 'de baas over' hem. Dara heb je geen rijden voor nodig

inderdaad. een goede trainer kan een paard met kleine ruiter ook vanaf de grond dusdanig begeleiden dat het goed gaat, en beiden ervan leren (ruiter en pony). doorrijden op dit dier getuigt niet echt van ponyliefde, wel van paardRIJ liefde, maar bieden zijn in dit geval totaal verschillende dingen.

die pony krijgt 100% zeker rugklachten als je 'm blijft rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:36

@EliseXJoelle: hoeveel weeg je en hoe lang ben je als ik vragen mag?
De stokmaat van de shet zal ong. 1mtr zijn, en hij is redelijk "rank" gebouwd.
Op die manier kunnen we het met zekerheid zeggen (alhoewel dat nu ook al wel kan, maar ok). Kom maar op met die info!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:45

IK vind het vreemd dat jij 'moet' rijden om de baas te blijven Verward

Ik zou ber niet meer opstappen als ik jou was je verklo't gewoon dat arme ding zijn rug. En als die naar de knope is, is de schade onmherstelbaar. knoop dat maar goed in je oren en denk er aan als je hem over 5/10 jaar kunt laten afmaken triest dit
verder is het wel een leuk beestje. maar dat de baas blijven stukje is echt belachelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:04

merrieveulen schreef:
x_Marr schreef:
Lekker eerlijk Knipoog

inderdaad. een goede trainer kan een paard met kleine ruiter ook vanaf de grond dusdanig begeleiden dat het goed gaat, en beiden ervan leren (ruiter en pony). doorrijden op dit dier getuigt niet echt van ponyliefde, wel van paardRIJ liefde, maar bieden zijn in dit geval totaal verschillende dingen.

die pony krijgt 100% zeker rugklachten als je 'm blijft rijden.

En dit maak ik helaas van heel dichtbij mee..
Vandaar ook mijn msn naam, zal hem even hier openbaar maken en denk er eens over na Knipoog
There are people who love horses, and people who only love to ride on them.. sad to say.

En de meesten hebben het zelf ook nog nieteens door ook

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:09

Dit meisje kunnen we hopelijk op andere gedachten brengen....
1 paard redden is er toch weer eentje; always look on the bright side of life....
Ik heb haar al een pb gestuurd, ben toch benieuwd of ze iets met de adviezen wil doen. Ik hoop het wel!

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:18

je bent toch echt te groot hoor. je hoeft helemaal geen baas over hem te zijn waar slaat dat op. er moet wederzijds respect zijn en dan doet hij normaal maar als een lange meid van minstens 1.70 op een paardje van 1 meter gaat zitten ben je wel erg fout bezig hoor.

laat dat meisje erop lessen en ga grondwerk doen leer wat respect is. je verkloot zijn hele rug zo. 20 a 30 min. is al veel te veel. dit is gewoon zielig wat je doet. ga longeren.

leer eerst maar is wat over paarden liefde en over wederzijds respect. de baas over hem kan je niet worden als je op hem blijft rijden. vind jij het gek dat hij vervelend doet? sjonge jonge voor zijn gevoel heeft hij een tientonner op zijn rug.

dit is gewoon door en door zielig.
geen respect voor het paard heb je en hij dus ook niet voor jou!
ga geen baas spelen over hem. nogmaals wederzijds respect daar bereik je veel meer werk mee.
ga in de boeken kijken. en dan heb ik het over paarden encyclopidie's en paardenboeken daar leer je nog is een hoop van!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:35

TS, als ik jou was pakte ik het heel anders aan.
ten eerste, accepteren dat je hier echt niet meer op kan rijden Knipoog
dan, longeren met de pony.
leer hem te luisteren naar je stemhulpen, en blijf daarmee doorgaan tot dat er echt goed inzit.
als dat goed gaat, longeren met 1 van de kids (meende ik te begrijpen, eigenaartjes toch?) erop.
het kind leert hierdoor de pony aanvoelen, en jij kan de boel begeleiden en de pony zo nodig corrigeren.
uiteindelijk, los in de bak, kindje erop, en jij in de buurt.
als het goed is heb je nu genoeg overwicht op de pony dat hij zich op jou stemhulpen zal richten, plus dat de pony gewend is aan het ruitertje, en geleerd heeft op de hulpen van dat ruitertje te reageren.

op die manier vind ik dat je op een waardevolle manier je inbreng kan leveren in de verzorging van deze pony.

door er zelf op te rijden wordt de pony echt niet ineens braver bij kleine kids!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:46

[/quote]

ik heb net een stukje ergens gelezen op intenet en daar zeiden ze dat je op een shet kon rijden zo lang je hem niet in de weg zit en als je niet te zwaar ben.
ik zit hem nog niet in de weg met rijden, en te zwaar ben ik ook nog niet.
De eigenaren weten dat ik een grotere verzorgpony aan het zoeken ben. Soms rijd mijn broertje ook op hem, maar die vind het niet leuk om z'n vrije tv-middag op te offeren (logisch).

Ik ben druk bezig met zoeken naar een grotere, maar met Snowy zal k nie stoppen, daar is ie veel te lief voor.[/quote]

Oh jawel hoor ! Je ziet em wel in de weg met het rijden ! Je bent 1m68 ?! Das maar 1cm kleiner dan mij & ik rijd al een tijdje met de grote paarden hoor ! Tijd om de shetlandertijd achterwege te laten ...Shetlanders zijn nu eenmaal te klein voor een meisje als jij om erop te rijden ! Ik zeg niet dat je je ponytijd al moet opgeven maar je kan toch een leuke haflinger,fjord of welsh als verzorgpony nemen ...
Of je nu niet lang met em rijd of niet ...je brengt zowiezo veel schade aan ! Er zal best wel iemand zijn die wel op de shet past & em ook in de hand heeft ...
En te lief om te stoppen met Snowy ? Is zien of Snowy nog wel zo lief is als ie chagrijnig is omdat ie rugklachten heeft ...
Meisje, als je echt zo zot bent op deze pony & em echt zo lief vind, stop je nu met em te rijden ! Longeer em dan, verzorg em maar ga er niet meer op ! Je rijd em echt kapot !
Help die kindje gwn met rijden op de pony, loop er naast, geef een beetje les ...Jij weet ondertussen hoe de pony reageert op dingen ...zo kan je de kindjes helpen erop te leren rijden.
Neem het toch maar van ons aan ...je bent veel te groot voor de pony ...
Er zijn hier heel veel mensen die het je zeggen ...betekent toch dat we het menen hé ...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 08:05

Ik ga ook niet op onze pony's zitten hoor, maar train ze wel en af en toe een heropvoedingscursus. Je hoeft daar echt niet voor erop te zitten, gewoon lange lijnen werk, gaat uitstekend.

Verder een hele leuke pony en een toepasselijke naam.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:11

Anders kan je hem toch aan de longe nemen, als die kleinere kinderen er op gaan..

Ik zou er niet meer op gaan!!
Voorbeelden met wat je wel kan doen staan hier al genoemd.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 10:03

PoEmTa_hvj schreef:
k vind het een hele leuke pony maar:
jij hebt je beugels veel te kort en bent te groot.
en dat kleine meisje waarom heeft ze geen cap op VEEL te gevaarlijk. en waarom heeft ze die zweep zo verkeerd vast?
als k jou was zou ik gaan VDen ofso Knipoog veel beter ik ben zelf ook gestopt op mijn shet te rijden en ik ben er blij om Knipoog

over dat meisje heb ik niks te zeggen, ze reed alleen mee in de bak. Tegenwoordig rijd ze wel met cap en zonder zweep Knipoog

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 10:20

pluklief schreef:
IK vind het vreemd dat jij 'moet' rijden om de baas te blijven Verward

Ik zou ber niet meer opstappen als ik jou was je verklo't gewoon dat arme ding zijn rug. En als die naar de knope is, is de schade onmherstelbaar. knoop dat maar goed in je oren en denk er aan als je hem over 5/10 jaar kunt laten afmaken triest dit
verder is het wel een leuk beestje. maar dat de baas blijven stukje is echt belachelijk.

ik moet rijden omdat:
1. hij idd moet weten dat degene die er op zit de bas is (Snowy is een eigewijze shet die snel denkt dat hij de leider is)
2. omdat hij anders te dik word, zodra hij niet meer hoeft af te vallen stop ik ook met berijden. (binnen 2 weken zagen ze al dat het vooruit ging)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 10:23

Marigold schreef:
leer hem te luisteren naar je stemhulpen, en blijf daarmee doorgaan tot dat er echt goed inzit.
als dat goed gaat, longeren met 1 van de kids (meende ik te begrijpen, eigenaartjes toch?) erop.
het kind leert hierdoor de pony aanvoelen, en jij kan de boel begeleiden en de pony zo nodig corrigeren.
als het goed is heb je nu genoeg overwicht op de pony dat hij zich op jou stemhulpen zal richten, plus dat de pony gewend is aan het ruitertje, en geleerd heeft op de hulpen van dat ruitertje te reageren.

op die manier vind ik dat je op een waardevolle manier je inbreng kan leveren in de verzorging van deze pony.

door er zelf op te rijden wordt de pony echt niet ineens braver bij kleine kids!

de oudste (7 jaar) lest er 1x per week op, maar dat is niet genoeg. Hij staat ook iedere dag los (30 minuten, langer kan daar niet in de winter), maar dan gaat ie stil staan.
Vanaf de vakantie ga ik hem ook laten vrij springen, dus dan ga ik ook minder rijden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 10:24

Marigold schreef:

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 10:24

Marigold schreef: