Chippy @ work met mij na lange tijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

Chippy @ work met mij na lange tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:01

* 4 maanden gelden was ik gestopt met het rijden op Chippy, omdat ik vond dat ik te groot was.
vorige week is de DA geweest en deze kondigde aan dat ik nog goed op hem kon rijden zonder dat ik hem in de weg zat en dat hij belast werd, Dus nu rij ik af en toe weer is op hem Haha!

wat foto's :
Afbeelding
hakken uitdrukken
Afbeelding

Afbeelding
kindertjes willen hem gelijk ook aaien Tong uitsteken
Afbeelding

Carolien007

Re: Chippy @ work met mij na lange tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:40

Als ik eerlijk ben vind ik dit zeker niet meer kunnen. Zelfs met te korte beugels kom je al een stuk onder zijn buik vandaan.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:42

zulke reacties via PM!!!!! als je ze tog persé kwijt wil Knipoog

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:46

geef gewoon mijn mening, en als je foto's plaats mogen deze reacties ook geplaats worden. En met dit soort foto's kun je dit soort reacties eigenlijk wel verwachten. Denk dat je misschien beter een passend kleiner ruitertje voord de pony kan zoeken als je wilt dat hij bereden blijft worden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:42

Het spijt me maar je bent toch echt te groot en in dit geval vond ik dus jouw eigen keuze om te stoppen veel beter dan het advies van jouw DA. Ik ben trouwens wel nieuwsgierig wat jouw DA een verantwoord gewicht/lengte vindt voor jouw shetlander, ik zou het waarderen als je hem dat de volgende keer zou willen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:04

Ik vraag me af waar jou Da gestudeerd heeft.De mijne zou vragen of ik een gaatje in mijn hoofd had als ik zo op mijn paard ging zitten.Twee van mijn beste vriendinnen zijn dierenarts ik heb er zelf jaren gewerkt.Maar bij ons word dit dus echt niet goedgekeurd.

Ik snap best dat je heel graag rijden wilt ,vind je pony ook zeer grappig.
Maar jou ook wel veels te groot.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:44

ik vind het een leuke pony,, maar je bent veelste groot..
Ik weet niet wat jou Da wel niet denkt

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:29

chanora schreef:
ik vind het een leuke pony,, maar je bent veelste groot..
Ik weet niet wat jou Da wel niet denkt

hier ben ik het volledig mee eens Knipoog

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:44

Nou als de DA heeft gezegd dat het nog kan, dat ze hem niet belast, vind ik het zeker nog kunnen.
Een DA heeft gestudeerd en zal dit heus beter weten dan iemand die alleen de foto ziet.
De foto's zien er leuk uit!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:48

Ook dierenartsen zijn niet alwetend en kunnen fouten maken of uit onwetendheid verkeerd advies geven. In dit geval wist de ruiter zelf het dus beter dan de dierenarts en was al gestopt!!

Ben wel met je eens dat je niet altijd van een foto een juist beeld krijgt, maar wees eerlijk..het ziet eruit alsof ze de pony zo onder haar arm zou kunnen oppakken en wegdragen!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:00

nathalie2302 schreef:
Ook dierenartsen zijn niet alwetend en kunnen fouten maken of uit onwetendheid verkeerd advies geven. In dit geval wist de ruiter zelf het dus beter dan de dierenarts en was al gestopt!!

Ben wel met je eens dat je niet altijd van een foto een juist beeld krijgt, maar wees eerlijk..het ziet eruit alsof ze de pony zo onder haar arm zou kunnen oppakken en wegdragen!

Da's kunnen inderdaad fouten maken ja dat ben ik met je eens, maar ik denk dat hij het wel zou zien wanneer een ruiter te zwaar is voor de pony of hem belast. En aangezien ze hem ook maar af ten toe rijd kan het echt geen kwaad, als ze hem nou iedere dag ging rijden, dan zou het waarschijnlijk wel belastend gaan worden.

xLijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:18

Als ik eerlijk ben , vind ik zoals al de andere hebben gezecht dat dit echt niet meer kan . Je bent echt veels te groot ..
ik weet niet wat je DA er van denkt , maar dat is niet echt goed .
verder ben ik het allemaal eens wat er hier boven is geplaatst Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:18

In mijn ogen kan 'af en toe' zelfs nog schadelijker zijn. Ga maar na als jij ongetraind af en toe ineens een zwaar stukje werk moet verrichten...dat zal zwaarder zijn dan als je ervoor getraind bent.
Nu zeg ik niet dat ze dus vaker moet rijden om hem te trainen hoor, want het punt blijft dat ze gewoon veel te groot is en deze foto's zijn wat dat betreft duidelijk genoeg.
Ik denk persoonlijk dat het beste wat ze voor haar pony kan doen is, een kleiner ruitertje zoeken, misschien VD, longeren of lekker wandelen en fijn met hem bezig zijn op een andere manier dan rijden.

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:42

nathalie2302 schreef:
In mijn ogen kan 'af en toe' zelfs nog schadelijker zijn. Ga maar na als jij ongetraind af en toe ineens een zwaar stukje werk moet verrichten...dat zal zwaarder zijn dan als je ervoor getraind bent.
Nu zeg ik niet dat ze dus vaker moet rijden om hem te trainen hoor, want het punt blijft dat ze gewoon veel te groot is en deze foto's zijn wat dat betreft duidelijk genoeg.
Ik denk persoonlijk dat het beste wat ze voor haar pony kan doen is, een kleiner ruitertje zoeken, misschien VD, longeren of lekker wandelen en fijn met hem bezig zijn op een andere manier dan rijden.

Ja oke, maarja wie weet longeert ze hem wel, en heeft hij toch de nodige spieren. Maar dat weten we natuurlijk allemaal nooit.
Maar ik ben het we met je eens nu;)

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:38

hij word 3 x in de week gelongeerd met bijzet en 1x per week gereden door een kleiner ruitertje en verder rij ik er af et toe is op.

te groot is wat anders dan schade aanrichten bij een pony. de DA heeft gezegt dat ik geen schade bij hem aanricht als ik erop rijd dat ik te lang ben ja dat weet ik zelf ook!,, maar daar heeft hij geen last van!

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:41

nathalie2302 schreef:
Het spijt me maar je bent toch echt te groot en in dit geval vond ik dus jouw eigen keuze om te stoppen veel beter dan het advies van jouw DA. Ik ben trouwens wel nieuwsgierig wat jouw DA een verantwoord gewicht/lengte vindt voor jouw shetlander, ik zou het waarderen als je hem dat de volgende keer zou willen vragen.

ik probeer hem te bellen...

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 14:08

DA zegt dat hij zich niet vergist heeft, hij vind niet dat je shetten kan vergelijken met andere pony's waarvan 20 % van hun eigen gewicht gemiddeld goed is, een shet heeft veel meer spieren enz. en jij bent dan wat lang maar jou shet is goed getraind heeft veel spieren. vanaf foto's kan je niet zien of jou shet er last van heeft ik heb er verstand van en ik heb het in het echt gezien. en daarmee heb ik genoeg gezien. ik geef geen advies als dat niet zou kloppen. dan kan ik mijn baan wel op mn buik schrijven.

en over de lengte/het gewicht wat goed is voor mijn shet. zei de DA. de ene shet kan meer dragen dan de ander zonder dat hij belast word, jou shet is heel sterk hij heeft een goed spierenmassahij kan jou goed dragen zonder dat hij belast word, hoeveel jou shet kan hebben weet ik niet precies maar ik zoe wel dat jij geen probleem voor hem bent!

nou dit heeft de Da aan de telefoon gezecht Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:19

maar..bij andere paarden en pony's (andere koudbloeden daargelaten) gaat me uit van een gewicht van 12-15% van het optimum gewicht...Die 20% wordt alleen aangehouden als richtlijn voor pony's zoals shetlanders..dus niet NOG meer. In vergelijking met andere rassen is dat dus (relatief gezien) al behoorlijk meer!
Ik vind het een beetje vreemd dat jouw DA 20% als richtlijn voor andere pony's aanhoudt!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:54

Ook al heb ik gezien wat de DA zei, toch vind ik het niet meer kunnen!
Ik ben het dus ook met bijna alle bovenstaande reacties eens!

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:17

massy schreef:
DA zegt dat hij zich niet vergist heeft, hij vind niet dat je shetten kan vergelijken met andere pony's waarvan 20 % van hun eigen gewicht gemiddeld goed is, een shet heeft veel meer spieren enz. en jij bent dan wat lang maar jou shet is goed getraind heeft veel spieren. vanaf foto's kan je niet zien of jou shet er last van heeft ik heb er verstand van en ik heb het in het echt gezien. en daarmee heb ik genoeg gezien. ik geef geen advies als dat niet zou kloppen. dan kan ik mijn baan wel op mn buik schrijven.

en over de lengte/het gewicht wat goed is voor mijn shet. zei de DA. de ene shet kan meer dragen dan de ander zonder dat hij belast word, jou shet is heel sterk hij heeft een goed spierenmassahij kan jou goed dragen zonder dat hij belast word, hoeveel jou shet kan hebben weet ik niet precies maar ik zoe wel dat jij geen probleem voor hem bent!

nou dit heeft de Da aan de telefoon gezecht Knipoog

ik vind dat je een leuke shet hebt, de DA heeft hetzelfde ook bji mijn verzorgpony gezegd en mensen op bokt geloofde het ook niet! maar ik vind dat je een superleuke shet hebt! Veel plezier ermee! Knipoog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:47

Moderatoropmerking:
De TS weet nu wel dat jullie vinden dat ze er te groot voor is, het is niet de bedoeling om in herhaling te vallen. Dit topic staat op JITP, geef dus reacties over de foto's. Bij rijtopics op HAW kan je opbouwend commentaar geven.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:05

@Bellatrix - het spijt me maar op de foto's zie ik een situatie die ik persoonlijk erg jammer vind en ben daarom serieus geïnteresseerd waar de DA in kwestie zijn oordeel op baseert.
Op het shetlander forum zijn wij juist bezig om te zorgen dat de juiste informatie beschikbaar komt over wat verstandig is mbt de draagkracht van shetlanders en hoe/wat de gevolgen kunnen zijn van overbelasting. Dit lijkt mij toch een waardevolle activiteit.
Als er dus een dierenarts is die wil beweren dat de draagkracht voor pony's 20% is en voor shetlanders nog meer, baart mij dit zorgen omdat deze persoon toch een bepaalde rol te vervullen heeft mbt informatievoorziening...denk je niet?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:19

Dat begrijp ik ook wel. En je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal normaal klinkt maar je hebt je punt gemaakt toch? Je kan eventueel ook de TS een PB'tje sturen. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:05

Liek_Volan schreef:
Nou als de DA heeft gezegd dat het nog kan, dat ze hem niet belast, vind ik het zeker nog kunnen.
Een DA heeft gestudeerd en zal dit heus beter weten dan iemand die alleen de foto ziet.
De foto's zien er leuk uit!

Er zijn, net als hoefsmeden, ook 'minder goede' dierenartsen. Misschien iemand van de oude generatie, zo'n iemand die ook prima vind dat een pony met 2,5 ook wel voor de kar kan, zoals de boeren in de achterhoek hier ook nog steeds van mening zijn.

sorry, maar 9 v/d 10 DA's zou dit níet goedkeuren. Sja, wie heeft er nou gelijk?

Er word zó ontzettend opgekeken tegen dierenartsen, het zijn ook maar gewoon mensen, soms hebben ze het fout, en sommigen zijn beter in hun vak dan anderen. Je moet ook niet zomaar alles geloven wat iemand zegt, maar zélf je gezond verstand gebruiken.
Om maar even in kindertaal te spreken:

Als jouw DA zegt dat je in het water moet springen, spring je dan in het water?!............

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:45

@ Bellatrix - ik ben helemaal met je eens dat het niet tot in den treure 34 pagina's herhaald moet worden, maar ben net als Joyce van mening dat er opgekeken wordt tegen dierenartsen en als dus in de jeugd pagina's van bokt een topic als deze geplaatst wordt met de mededeling dat hij zegt dat het allemaal "ok" is en geen kwaad kan ben ik, en nog velen met mij vermoed ik, bang dat anderen ook gaan denken dat het ok is...Ik zal er verder niets meer over zeggen maar denk dat het toch ook wel belangrijk is dat de "andere kant" in het topic zelf duidelijk gemaakt wordt en niet alleen per PB opdat anderen het ook kunnen lezen.

Begrijp verder dat niemand gebaat is bij een zgn 'reltopic' hoor en dit is ook zeker niet waar ik op uit ben Lachen

Val het meisje ook zeker niet af, want de DA zegt immers tegen haar dat het geen kwaad kan....het gaat mij hier om de dierenarts!