Farome 1 jaar! { maar nu wel met inhoud :') }

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farome

Farome 1 jaar! { maar nu wel met inhoud :') }

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 17:45

Mijn vorige topic daar ging even iets mis...

Vorig jaar 10 oktober kwam dan eindelijk na 10 jaa mijn grootste droom uit... ik kreeg mijn eigen paardje! Farome was toen 4 jaar en een ontzettend lieve fijne en betrouwbare ruin!

Afbeelding

Wat was ik blij en trots!
En wat is het trouwens moeilijk om alles te vertellen zonder iets te vergeten... als het aan mkij ligt schrijf ik een heel boek maar dat is ook niet helemaal de bedoeling...

Ik vond het nog ontzettend lastig om op hem te rijden maar met veel lessen ging het langzaam aan beter, vooral omdat ik voorheen altijd pony;s reed en nog eigenlijk niet zo veel wist op dat moment van rijden en paarden... Vind ik nu dan als ik erop terugkijk.

Afbeelding

dit was in een van mijn eerste weken. :)

Al snel vertrouwde ik hem goed genoeg om te gaan springen en lekker buiten te gaan rijden en wat vond hij dit super!

Afbeelding

Afbeelding

December brak aan, en omdat ik op dit moment alleen een buitenbak had werden het vooral buitenritjes maar wat genoten we! '

Afbeelding

Afbeelding

Zo met buitenritjes en wanneer de bak droog was gingen we door tot en met Januari, ene moment balen maar voor een 4 jarige kan het geen kwaad om rustig aan te doen en zo nu en dan naar het bos.

Februari: WAT EEN K*T TIJD BEGON HIER!!! Het begon er allemaal al heerlijk mee dat bij ons op stal ALLE zadels en hoofdstellen gejat waren.. je raad het al net een half jaar een nieuw paard dus ook net een half jaar pas die zadels... SH*T! maar februari kon blijkbaar nóg erger. een week later merkten we dat Farome lastig at: de leeftijd dachten we misschien aan het wisselen en wat moeilijk eten eventjes aankijken en anders de DA laten komen het zag er niks ernstigs uit... Maar het werd de dag erna alleen maar erger, arm ding: Dierenarts erbij en helaas niet een los tandje ofzo, nee een verlamming aan de rechterzijde van zijn hoofd. nog een keer sh*t... Hij kon aan die kant van zijn hoofd alles voelen maar niks bewegen, opzich geen ramp eten kon hij leren met dat mondje en een oor wat hangt is wel een schattig gezicht, maar dan zijn oog... Helaas hebben we deze na een lange zware periode (oa. 3 operaties) toch moeten laten verwijderen. Misschien wat minder charmant door het leven maar deze lieve man blijft hoe dan ook bij ons <3

In deze periode is door oa medicijnen en alles Farome ontzettend achteruit gegaan, onze band werd alleen maar sterker maar wat zag hij er zielig uit. 0 spieren 0 vet en totaal geen blijdschap te zien in zn ogen. Op deze foto zie je het begin van deze ellende; en zag het er niet zo heel erg uit.
Waar de verlamming van kwam was nog even spannend, een hersentumor, een virus, een Tia etc etc. Angst of we hem moesten laten gaan was er zeker.

Afbeelding

Maar gelukkig kwam alles toch een soort van goed! Hij kan alles nog en we zijn nog steeds rustig aan het opbouwen, en hij begint weer langzaam vetjes en spieren te krijgen *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Wat ben ik blij dat we dit paard hebben kunnen houden en redden... de verlamming was ook nog naar zijn rechterbeen doorgestraald(?) waardoor hij een soort kreupel leek te lopen omdat zijn hersenen niet goed doorgaven dat hij zijn been moest strekken, dit kwam niet door. maar met Fysio en DA is dit ook opgelost en alles gaat de goede kant op!

Van het kreupele heb ik een video vgemaakt van zijn vooruitgang! Nu loopt hij gelukkig al weer helemaal goed!

Nogmaals wát een topper en wat is onze band sterk geworden, hij gaat voor mij door het vuur en ik voor hem <3 Ik hoor nog vaak genoeg dat hij lelijk is, dat het er raar uit ziet, dat ik nooit fatsoenlijk met hem wedstrijd zal gaan kunnen rijden... Ik trek me er niks van aan, ik hou van hem hoe dan ook <3 /3

Farome

Re: Farome 1 jaar! { maar nu wel met inhoud :') }

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 17:57

niemand? :o #dtv

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:01

<3 <3 Wat een mega rottijd, maar met een pracht einde!! Súper dat je iedereen lekker laat 'banketstaaf' en je je daar niets van aantrekt _/-\o_ Groot gelijk! Hoop dat jullie nog heel lang van elkaar mogen genieten en uiteraard in goede gezondheid!

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:08

Kentaro schreef:
<3 <3 Wat een mega rottijd, maar met een pracht einde!! Súper dat je iedereen lekker laat 'banketstaaf' en je je daar niets van aantrekt _/-\o_ Groot gelijk! Hoop dat jullie nog heel lang van elkaar mogen genieten en uiteraard in goede gezondheid!

dankjewel *D

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:12

Wat hebben jullie al veel voor dit paard betekend zeg! Ik hoop dat de toekomst wat rooskleuriger voor jullie is, geniet van elkaar!

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:13

Duurt even voordat je de tekst hebt gelezen :o ,
De vooruitgang ziet er goed uit :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:16

Goed zo, jullie zijn een leuk koppel en een voorbeeld om bij problemen niet op te geven. :) /3

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:37

@pacific @tabaflab @anjali Allemaal super bedankt! Het doet me altijd goed zoiets te horen :o :D

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:50

Hoe is het nu met de verlamming van zijn hoofd?
Ik heb dit jaar een veulen gefokt ze heeft vastgezeten met haar hoofd met gevolg een aangezichtsverlamming ook haar oor was slap oog deed niet veel meer en haar neus is heel scheef en onderlip hangt. Ze kon niet meer drinken bij haar moeder ( geluk bij ongeluk dat ze al 4,5 mnd was) omdat ze de zuigreflex niet meer kon.
Ik ben nu met accupunctuur bezig en ze knapt op haar oor doet weer redelijk mee haar oog beweegt weer maar traant nog wel veel. Haar onderlip is al wat beter. Alleen d'r neus is nog best scheef.
Ik vindt het knap dat je je vertrouwen in je paardje hebt gehouden. Geniet van hem

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:54

sandra8 schreef:
Hoe is het nu met de verlamming van zijn hoofd?
Ik heb dit jaar een veulen gefokt ze heeft vastgezeten met haar hoofd met gevolg een aangezichtsverlamming ook haar oor was slap oog deed niet veel meer en haar neus is heel scheef en onderlip hangt. Ze kon niet meer drinken bij haar moeder ( geluk bij ongeluk dat ze al 4,5 mnd was) omdat ze de zuigreflex niet meer kon.
Ik ben nu met accupunctuur bezig en ze knapt op haar oor doet weer redelijk mee haar oog beweegt weer maar traant nog wel veel. Haar onderlip is al wat beter. Alleen d'r neus is nog best scheef.
Ik vindt het knap dat je je vertrouwen in je paardje hebt gehouden. Geniet van hem

Een stuk beter! Zijn lip/oor hangt inderdaad en zn neus staat scheef, maar het staat al een stuk rechter, zijn oor beweegt al weer redelijk en zn lip gaat ook steeds meer bewegen! Wij hebben het laten masseren... accupunctuur wil ik ook nog eens proberen maar zelf kan ik (15j) het voorlopig even niet betalen en mijn ouders hebben de afgelopen tijd genoeg betaald en die durf ik dus eigenlijk even niet te vragen... maar aangezien we steeds meer vooruitgang zien moeten we dat ook maar even afwachten! Dankjewel :j

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 18:57

Bij mij werd ook door verschillende dierenartsen gezegd dat het vooral heel veel tijd nodig gaat hebben wel tot ruim een jaar. In principe zou mijn veulen verkocht worden maar voorlopig blijft ze.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 19:00

sandra8 schreef:
Bij mij werd ook door verschillende dierenartsen gezegd dat het vooral heel veel tijd nodig gaat hebben wel tot ruim een jaar. In principe zou mijn veulen verkocht worden maar voorlopig blijft ze.

Wij zijn ook pas afgelopen maand verschil qua "scheef"heid gaan zien, het gaat langzaam maar steeds beter! Sterkte met het veulentje! +:)+

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:07

Wat een verhaal zeg! En wat een doorzettingsvermogen heb je, daar kan je trots op zijn!

Wij hebben een merrie die zich 2 jaar terug bijna opgehangen heeft op stal. Daarbij heeft ze ook zenuwen in haar hoofd beschadigd waardoor haar linkerkant gedeeltelijk verlamd was. Ook een scheve neus, hangende lip, oor dan weer niet. Ik woon in Roemenie en helaas geen mogelijkheid voor fysio, osteopaat of iets dergelijks. Het heeft een behoorlijke tijd geduurd maar ruim een jaar na het ongeluk zagen we het langzaamaan beter gaan. Nu zie je er haast niets meer van. Haar neus is nog heel iets scheef, maar als je het niet weet zie je het niet.
Er is dus absoluut kans dat je er straks bij Farome ook (haast) niets meer van ziet!

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 19:18

Maaike_Indy schreef:
Wat een verhaal zeg! En wat een doorzettingsvermogen heb je, daar kan je trots op zijn!

Wij hebben een merrie die zich 2 jaar terug bijna opgehangen heeft op stal. Daarbij heeft ze ook zenuwen in haar hoofd beschadigd waardoor haar linkerkant gedeeltelijk verlamd was. Ook een scheve neus, hangende lip, oor dan weer niet. Ik woon in Roemenie en helaas geen mogelijkheid voor fysio, osteopaat of iets dergelijks. Het heeft een behoorlijke tijd geduurd maar ruim een jaar na het ongeluk zagen we het langzaamaan beter gaan. Nu zie je er haast niets meer van. Haar neus is nog heel iets scheef, maar als je het niet weet zie je het niet.
Er is dus absoluut kans dat je er straks bij Farome ook (haast) niets meer van ziet!

Fijn om te horen dat het goed is gekomen, zo zonder fysio etc! De fysio is er bij ons idd wel bij geweest.
Maar heb je je dan niet ontzettend machteloos gevoeld omdat je er ook niemand bij kon halen?

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 19:37

Jullie zijn echt een top team anouk!!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:43

Xloveskanjer schreef:
Fijn om te horen dat het goed is gekomen, zo zonder fysio etc! De fysio is er bij ons idd wel bij geweest.
Maar heb je je dan niet ontzettend machteloos gevoeld omdat je er ook niemand bij kon halen?

Zeker, maar dat is nu eenmaal zo hier. Dat wist ik van tevoren. Als het echt ernstig is, is het slachthuis, veel andere diervriendelijke alternatieven zijn er niet. En dan hebben we nog geluk dat we een heel goede veearts in de buurt hebben!
Gelukkig zijn onze paarden heel gezond en hebben we buiten het ongeluk op stal geen andere gekke dingen gehad.

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:20

Echt super wat jullie allemaal voor hem hebben gedaan!
Op naar een zonnige toekomst waarin je nog meer plezier met hem mag hebben!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:25

Prachtig verhaal ! Super dat je zoveel je best hebt gedaan voor je paardje, je bent echt een topbaasje <3 :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:36

Maaike_Indy schreef:
Xloveskanjer schreef:

Zeker, maar dat is nu eenmaal zo hier. Dat wist ik van tevoren. Als het echt ernstig is, is het slachthuis, veel andere diervriendelijke alternatieven zijn er niet. En dan hebben we nog geluk dat we een heel goede veearts in de buurt hebben!
Gelukkig zijn onze paarden heel gezond en hebben we buiten het ongeluk op stal geen andere gekke dingen gehad.

Volgens mij zijn er in Roemenie zigeuners die veel verstand van paarden hebben en van geneeskrachtige kruiden en zo om ziektes te genezen. /3

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:56

Goed dat je hebt doorgezet leuk paard! Ene er zijn zelfs paardeb die internationaal springen met 1 oog dus laat je niks wijs maken!

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 18:59

Emi_6 schreef:
Goed dat je hebt doorgezet leuk paard! Ene er zijn zelfs paardeb die internationaal springen met 1 oog dus laat je niks wijs maken!

Dankjewel! Ja dat zag ik laatst, geeft je toch wat extra vertrouwen *\o/*

Farome01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:15

Wauw Anouk! Tranen rolden over mijn wangen toen ik het filmpje zag..
Maar wat ben ik blij dat jij zijn baasje bent geworden. <3 Wat een geluk heeft het mupke met jou! Toppers zijn jullie, allebei! Geniet maar lekker van elkaar!

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 13:01

Farome01 schreef:
Wauw Anouk! Tranen rolden over mijn wangen toen ik het filmpje zag..
Maar wat ben ik blij dat jij zijn baasje bent geworden. <3 Wat een geluk heeft het mupke met jou! Toppers zijn jullie, allebei! Geniet maar lekker van elkaar!

Lief dankjewel <3
Wanneer is Farome bij/van jou geweest?

Farome01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:13

Ik heb hem zadelmak gemaakt en ingereden *\o/* hihi