Otje is back! @ dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Otje is back! @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:51

Ik ben al heel lang niet meer online geweest op bokt, en ik vond het nu wel tijd om weer eens een topic aan te maken *\o/*
Dit is al een paar weekjes geleden, maar ik ben toch benieuwd naar tips enzo :P
Sommige mensen die reageerde in dit topic (op hetpaardenspel) negatief, ze vonden me te streng en dachten dat ik haar naar beneden zaagde ;( dit is absoluut niet zo, en omdat bokt over het algemeen iets meer van paarden afweet dacht ik, ik plaats het topic hier nog een keertje :j

Ik heb al 2x in de week les, dus er word al hard aan kleine dingetjes gewerkt :j o.a dat ik meer moet ontspannen en otje lekker haar achterhand eronder moet zetten. Maar daar heb ik alle vertrouwen in dat het goed gaat komen! Het gaat allemaal al steeds soepeler, ze komt lekker vanzelf naar beneden :P

Ik zaag haar absoluut níet naar beneden. Mijn handen lijken soms streng, maar dat komt omdat ik altijd lekker piano speelde, en mijn handen lekker op otje liet leunen, ik werk er nu dus hard aan dat ik ze ga dragen :D Maar dat voelt nog zo onnatuurlijk voor mij dat ze af en toe kantelen, en sommige mensen die zeggen dan dus dat ik haar aan het zagen ben :+

hier zijn de foto's!

1. eerst lekker indraven(doe ik altijd lang en los zodat ze haar rug en nek kan strekken en lekker kan briesen)
Afbeelding
2. oppakken (ze kantelde haar hoofd een beetje, omdat ze een nieuw bitje had moest ze er denkik aan wennen)
Afbeelding
3. figuurtjes rijden
Afbeelding
4. en die lekkere ottie begint echte spieren te krijgen <3
Afbeelding
5. fijn drafje, jammer van mijn handen :Y)
Afbeelding
6. zo gaat het opzich wel goed, mijn handen mogen ietsje dichter bij elkaar :D
Afbeelding
7. even spieken hoe mijn handen zaten(slecht:'))
Afbeelding
8. en toch mijn handen gaan dragen :D
Afbeelding
9. en nog even een galopje(gaat nog niet helemaal nagevelijk maar daar werken we wel aan :))
Afbeelding
10. lekker uitdraven
Afbeelding
11. en dan lekker afspuiten(wat otje superlekker vind *\o/* [/img]
Afbeelding
12. en als afsluitertje.. otje genietend van het water :o
Afbeelding

commentaar, graag!
maar wel opbouwend :o

xxx

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:13

wat een leuke pony ! :)
je zadel mag je wel een heel eind naar achter gaan leggen, het ligt een heel eind naar voren waar door die geen schoudervrijheid heeft ook niet fijn voor je pony ! ;)
probeer met losrijden wel contact te houden met de teugels . Blijf goed naar voren kijken en je handen mag je iets hoger en meer voor het zadel dragen en let inderdaad op je piano handjes :P
veel succes met oefenen, ik vind jullie ene leuke combinatie ! :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:54

Als haar achterhand er (zoals je zegt) nog niet zo goed onderzit, zou ik ze toch nog een beetje langer laten in haar nek (nu loopt ze in mijn ogen wat opgekropt (foto 2,5 en 8) en dus niet echt volkomen ontspannen) Lekker actief maken vanachter en halve ophoudingen geven vanvoor :))

Ben indraven zou ik ook niet gewoon teugels losgooien, neem een licht contactje en geef een beetje ophoudingen, dan moet ze normaal lekker zakken en gaat ze veel beter over haar rug lopen :)
veel kleine voltjes, cavaletti's, slangevoltes ... helpen ook voor de gymnastiek van je paard en dus de ontspanning :)

Dit had ik ook met mijn paardje in het begin en ze begint nu steeds beter haar achterhand eronder te zetten :) Gewoon beetje langer vanvoor en lekker actief vanachter!
en dit is niet om je af te kraken ofso! Maar om je te helpen :) Hopelijk heb je er wat aan!
en laat die galop voor wat het is, eerst de totale ontspanning in draf en dan pas in galop :)

Verder een heel leuke pony en jullie zijn echt een toffe combinatie!

Ann_moi

Re: Otje is back! @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:00

Hmm ik vind het knap dat ze daar echt zeggen dat je haar naar beneden zaagt want dit is namelijk niet zichtbaar op de foto´s. Ik zie over het algemeen geen gehang of wat dan ook in de mond, maar het lijkt wel alsof je je handen vastzet met name door het lage en brede ben je gauw geneigd vast te houden, en dat is lastig en eigenlijk onwenselijk bij het paardrijden. Uit je bericht kan ik opmaken dat je er keihard al aan het werken bent om je handen wat hoger te plaatsen en ik zie ook wel een paar foto´s waar het wat beter is. Goedzo!

Wat ik wel denk ik dat het belangrijk is, om eerst aan de achterkant te werken voordat je haar voor echt naar beneden in de krul wil krijgen, naar beneden is belangrijk, zodat ze de rug gaan gebruiken, maar dit kan alleen wanneer de achterhand eronder zit.

Ik vind het wel een heel erg leuke pony, en jullie zijn inderdaad een erg leuke combinatie! Ik zie het wel goedkomen met jullie :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:15

Hier de grootste Otje Fan *\o/*

Otje is door mij gefokt en ingereden. En de eerst 9 jaar gehad. Het is een hele fijne en veelzijdige pony, ik reed ook aangespannen met haar.

Als je Otje meer van achteren naar voren rijdt, meteen vanaf het begin, dan kan ze heel ruim draven.

Beginnen met je teugels in een lichte aanleuning, zonder dat je verder vraagt en dan met je been naar die stille hand toe rijden. Zodra ze nageeft op je been dan geef je van voren iets toe en loopt ze makkelijk met een mooie lange hals en toch nagevelijk. Als je zo hebt los gedraafd, dan maak je links en rechts om een kort galopje op dezelfde teugellengte, waarbij je haar steeds goed aan je been houdt, dan heb je van voren niet veel in je handen. :D
Als ze dan goed ontspannen is dan kan je haar wat hoger in gaan stellen, steeds been erbij en de aanleuning licht houden.

Ik heb haar altijd zonder sporen gereden en met een stille hand, dan komt ze vanzelf.

Heel veel succes en plezier met haar, jullie zijn een leuke combinatie. :j

Oh ja, rijdt Ilona nog wel eens met Otje?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:20

Wat een ontzettend leuke pony! Je past er leuk op, komt wel goed met jullie :) Commentaar is al gegeven - met ook hele goede tips - daar heb ik niks aan toe te voegen :).

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:01

Dankjewel iedereen! :D
En ja daar zeggen ze dat helaas toch echt ;( Hier een paar van de reacties

---
juist,hij kantelt omdat je volop aan die binnenkant zit en buitenkant los hebt, dus gewoon buitentuegel erbij en binnehand losser. Je bent op alle foto's eigk gewoon te stug en streng in je hand, door dat jij je hand dwingend vastzet,breekt het paard asl het ware af in de rug,zet rug vast,drukt achterbeen weg,valt op de voorhand en bouwt in het geheel enorm veel spanning op. Los die voorkant ,hou gewoon eerst maaris loscontact, en ga lekker schakelen, als hij daar zelf ontspant,aanleuning opzoekt,kun je hem ontspannen met verende verbinding,dus niet volop vastzetten,iets vragen
---
Leuke pony!

Sorry dat ik het zeg, maar ik kan gewoon niet geloven dat je niet zit te trekken.
---

Ik kijk goed en ben niet dom,ik zie toch echt dat TS werkt vanuit haar hele bovenarm en vanuit daar spanning op bouwt.

---
tiwi1969 schreef:

Otje is door mij gefokt en ingereden. En de eerst 9 jaar gehad. Het is een hele fijne en veelzijdige pony, ik reed ook aangespannen met haar.

Als je Otje meer van achteren naar voren rijdt, meteen vanaf het begin, dan kan ze heel ruim draven.

Beginnen met je teugels in een lichte aanleuning, zonder dat je verder vraagt en dan met je been naar die stille hand toe rijden. Zodra ze nageeft op je been dan geef je van voren iets toe en loopt ze makkelijk met een mooie lange hals en toch nagevelijk. Als je zo hebt los gedraafd, dan maak je links en rechts om een kort galopje op dezelfde teugellengte, waarbij je haar steeds goed aan je been houdt, dan heb je van voren niet veel in je handen. :D
Als ze dan goed ontspannen is dan kan je haar wat hoger in gaan stellen, steeds been erbij en de aanleuning licht houden.

Ik heb haar altijd zonder sporen gereden en met een stille hand, dan komt ze vanzelf.

Wat leuk :D
Ik rij haar ook nooit met sporen (Ilona wel) en mijn hand probeer ik stil te houden :P
Ilona rijd haar niet meer dressuurmatig, 1x in de 1 á 2 weken maakt ze een bosritje met Otje, verder rij ik er altijd op /3

Dankjewel voor je tips!:j

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:06

Daar is de knappe ottie weer! <3

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:13

x_Heidi schreef:
Dankjewel iedereen! :D
En ja daar zeggen ze dat helaas toch echt ;( Hier een paar van de reacties

---
juist,hij kantelt omdat je volop aan die binnenkant zit en buitenkant los hebt, dus gewoon buitentuegel erbij en binnehand losser. Je bent op alle foto's eigk gewoon te stug en streng in je hand, door dat jij je hand dwingend vastzet,breekt het paard asl het ware af in de rug,zet rug vast,drukt achterbeen weg,valt op de voorhand en bouwt in het geheel enorm veel spanning op. Los die voorkant ,hou gewoon eerst maaris loscontact, en ga lekker schakelen, als hij daar zelf ontspant,aanleuning opzoekt,kun je hem ontspannen met verende verbinding,dus niet volop vastzetten,iets vragen
---
Leuke pony!

Sorry dat ik het zeg, maar ik kan gewoon niet geloven dat je niet zit te trekken.
---

Ik kijk goed en ben niet dom,ik zie toch echt dat TS werkt vanuit haar hele bovenarm en vanuit daar spanning op bouwt.

---
tiwi1969 schreef:

Wat leuk :D
Ik rij haar ook nooit met sporen (Ilona wel) en mijn hand probeer ik stil te houden :P
Ilona rijd haar niet meer dressuurmatig, 1x in de 1 á 2 weken maakt ze een bosritje met Otje, verder rij ik er altijd op /3

Dankjewel voor je tips!:j

Waar staan die reacties dan? Ik lees ze hier toch niet :=

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:16

x_Heidi schreef:
---
---
Leuke pony!

---

---

Ik had ze boven de quote gezet omdat het niet om het tekstje eronder ging ;)
Dus misschien niet goed gelezen? /3

Hier zijn ze nog een x, vetgedrukt
Laatst bijgewerkt door x_Heidi op 10-06-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:18

Jup 2 quotes in een quote :)
Maar ik bedoel dat, die reacties die jij hier zet (van ik geloof niet dat je niet zit te trekken etc) staan hier toch niet gepost?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:20

Oh, haha.

nee die staan op www.hetpaardenspel.nl (staat ook in de beginpost), daar had ik dit topic ook geopend..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:20

Sorry, ik vraag mij af of je wel wat met het commentaar zit te doen als je glashard zit te liegen.
Bij foto 8 staat dat je je handen draagt?
Aan je arm is te zien dat je super veel spanning er op zet.....

Ik weet niet waarom je het doet, maar asjeblieft stop er mee :n
Dit paard is absoluut niet nageeflijk, een nageeflijk paard gaat graag naar beneden en ontspant.

Ik geloof er ook weing van dat je naar beneden kijkt om je handen te controleren.. waarom zou je dan inknikken?

Ik ga dus mee met de posts van HPS.
Er worden goede tips gegeven, doe er wat mee. :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:27

En dan reageer ik naar jou zoals ik tegen iedereen op hetpaardenspel gezegt heb:

Ik plaats wel een keer een filmpje dan zie je dat ik niet lieg. Wat zal ik eraan hebben om tips te vragen terwijl ik zelf lieg?!
Zo ben ik niet ;)
Iedereen maakt fouten, ik ook. En vooral mijn handen, daar werk ik echt aan, en ik keek ook ECHT of ze goed zaten. Dat jij dat niet geloofd is jou probleem ik ziet er niet mee :D

En ik zal nooit een paard naar beneden trekken -O-

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:31

Waar ben je dan mee bezig volgens jou?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:36

Ik werk eraan om een goede houding te hebben, en dat mijn handen mooi recht gedragen worden. Verder werk ik er aan dat Otje mooi vanuit haar achterhand gaat lopen, en lekker soepel is.

En daar word ik goed bij geholpen door een goede instructrice die mij les geeft ;) En die mij NIET aanleert om een paard onder druk naar beneden te "zagen"

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:39

En wat gaat er dan fout dat dat absoluut niet terug te zien is op de foto's?
Lijkt mij wel iets om over na te denken... want wat er hier op de foto's te zien is is er in het echt ook.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:43

Sorry hoor, maar niet iedereen kan spontaan paardrijden zoals jij het wilt zien, jou perfecte plaatje?
Op deze foto's gaat er fout dat mijn handen verkeerd zitten, maar hier werk ik aan(voor de 100ste keer)
En natuurlijk gebeurt er op deze foto's wat er in het echt ook gebeurd, maar wat jij denkt te zien is er in het echt niet, ik zal echt een keer filmen en ik hoop dat je dan ziet: o ik heb het verkeerd gezien ;) want dan zie je dat ik haar met mijn benen laat nageven, en haar niet naar beneden trek/druk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:37

@ air, een beetje vriendelijkere toon zou prettig zijn, om nou maar gelijk te zeggen dat TS liegt ;(

Otje is een hele fijne pony, maar wordt wel snel korter in de bewegingen als je haar van voren tegen houdt. Naar de hand toe rijden en dan gaat het al veel beter.

Heidi is echt gek met Otje en ik weet zeker dat ze hier wel wat mee gaat doen.

Voor wie het leuk vindt een filmpje van Alderik, de vader van Otje:

http://youtu.be/yQzMvLKdxts

edit url aangepast!

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:56

ik vind dat er nu nog wel wat spanning opstaat,
maar als je gewoon goed blijft lessen komt het vanzelf goed.
& ik vind dat het er niet uitziet alsof je zaagt,
en als je zegt dat je dat niet doet zal het ook wel zo zijn;)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:58

idd, spieren!
Mooibeestje

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:36

Ik heb ook veel problemen met mijn handen, vroeger reed ik zonder mijn ellebogen te buigen, met gestrekte armen.
Uiteindelijk ging dit beter helaas ging ik toen mijn hand te breed zetten en daar ben ik nu ook aan aan het werken, ik heb nu ook vooruitgang.
Ik snap je dus helemaal en snap dat het daarom soms wat inspanning kost waardoor je je armen gaat spannen maar ik weet zeker dat je er komt! :D

WouterSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:46

Wat een knap beestje <3
inderdaad wel op je handen letten, ik heb hier zelf ook altijd problemen meegehad,maar met wedstrijden krijg ik nu tegenwoordige te horen; handen in een correcte houding. dat gaat bij jou ook nog zeker lukken, ga zo door meis.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:59

iets meer toestaan aan de voorkant, en van achteren naar voor rijden! ik heb even in je profiel gekeken en vond het op deze foto: Wedstrijdje april~ 2011 al veeel beter uitzien! netjes ontspannen van voren! alleen nog iets te veel op de voorhand, maar als je daar aan werkt, komt het wel goed! ik vind het trouwens een leuk beestje om te zien! veel plezier!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 17:10

Dankjewel iedereen :D

Mooi filmpje!