Ik hoop dat het hier goed staat, anders hoor ik het wel.
Ik wilde het al een hele tijd en afgelopen 25 april was het dan zover: mijn arabische merrie Kiya en ik hebben meegedaan aan de amateurkeuring van het Arabisch Volbloedpaarden Stamboek. Dat betekende flink oefenen met opstellen, me een ongeluk poetsen om zoveel mogelijk winterhaar er af te krijgen en Kiya er op haar best uit te laten zien. Ook gingen er enkele sessies oefenen met trailerladen aan vooraf, omdat Kiya al bijna 3 jaar niet op de trailer had gestaan en daarvoor heel moeilijk laadde.
Gelukkig had ik de vrijdag ervoor assistentie van mijn vriendin Marjolein om Kiya eens even flink te wassen. Na dit bad, waar we zelf ook erg nat van waren, kwam de fles glansspray tevoorschijn en een zweetdekentje met hals. Nog even lekker een stukje lopen en grazen om weer wat op te warmen en dan op stal! Spannend, nog 1 nachtje slapen!
De volgende ochtend ging het trailerladen gelukkig heel soepel en waren we klaar om te gaan. Mijn vriend Jesse was zo lief om als chauffeur mee te gaan en voor de moral support, mijn vriendinnen Marjolein en Laura waren zo lief om ons te komen aanmoedigen, filmen en foto's maken.
Aangekomen op de manege even op stal en toen werd Kiya door mijn nicht Tamara heel mooi opgemaakt! Samen met vriend Johan kwam ook zij ons aanmoedigen!
En toen was het zover! Rubriek 9 jaar en oudere merries:

Even stappen in de voorring

Toch wel spannend!

Gelukkig was ik zelf natuurlijk helemaal niet nerveus

Wachten in de ring tot we aan de beurt zijn

Kiya's voorpluk wilde niet echt blijven zitten, dus even netjes doen

En dan moet je als begeleider natuurlijk ook even je haar goed schudden

Tussen de schimmels

Netjes opstellen voor de jury, ik vond het moeilijk om Kiya's aandacht bij me te houden maar ze was erg braaf

En een stukje draven, let vooral op MIJN voorbeengebruik :wink:

En toen werden we gewoon TWEEDE! Haha nooit verwacht maar wat ben ik trots. Even luisteren naar het mooie commentaar van de jury. Ze vond Kiya onder andere een mooie grote merrie, met een mooie dish en hals.
Omdat we tweede werden betekende dit dat we naar het kampioenschap Senior merries doormochten.

Weer even opstellen, een mooie hals maar we kunnen het nog niet goed vasthouden. Oefening baart kunst! Hellaas gingen de kampioenslinten aan onze neus voorbij, maar ik was al zo trots dat het me niet kon uitmaken. Toch vierde van de Seniormerries ... :wink:
We hebben ook nog aan de Liberty meegedaan. Ik had een liedje van JunkieXL met Elvis: 'A little less conversation'. Het was natuurlijk weer typisch iets voor mij dat ik het liedje 's ochtends niet kon vinden dus heeft mijn vriend het nog snel op een cd gebrand! Redder in nood.
Ik heb in 3 dagen nog een set geknutseld voor Kiya. Het was nog niet helemaal netjes afgewerkt en helaas was het iets te groot waardoor de neusriem wat te laag kwam, maar ik vond het er zelf wel leuk uit zien. Ik ga het nu afmaken en op maat voor Kiya aanpassen.

Kiya was een beetje nerveus tijdens de liberty en ging gelijk op zoek naar de uitgang. Ze heeft een paar mooie stukjes gelopen maar heeft zich lang niet zo laten zien als ze thuis kan. Ze was echt onder de indruk van alles.

Toch een mooie vijfde plek, ik was weer heel erg tevreden.

Ik ben echt ontzettend trots op Kiya: wat heeft ze het goed gedaan deze dag. Ik was vooral zo blij want ze heeft zich zo goed gedragen! Echt een superpaard, ik kan er nog steeds niet over uit. Ik heb echt een ontzettend leuke en gezellige dag gehad. Ik wil vooral iedereen die me deze dag heeft geholpen heel erg bedanken, jullie weten wel wie ik bedoel!

Op naar volgend jaar!