[Centraal] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 9

Moderators: MirandaD, Warboel

Magrathea

[Centraal] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-12 17:50

Deel negen! De conclusie van de derde trilogie! Welke boeken leest boekenwurmend bokt?

Deel acht vind je hier:
[ENT] [centraal] Welk boek lees jij nu? Deel 8
Een spannend verhaal over romantiek, vriendschap, paarden, met zowel fantasy-, thriller en roman-elementen, geschikt voor iedereen van jeugd tot young adult en volwassenen! Het is origineel verschenen in zowel het Nederlands en het Engels! Pas op, dit topic bevalt spoilers voor het vorige topic :+

:list: Uiteraard gelden hier ook de Bokt huisregels!
:list: We praten in dit topic over welke boeken we lezen, en je kunt hier terecht voor tips over boeken om te lezen, bijvoorbeeld voor school of op vakantie.
:list: Voor ervaringen met e-readers kan je in het e-reader topic terecht: [HTT] E-reader ervaringen - deel 2
:list: Wanneer je inhoudelijke dingen zegt over een boek, zet dit dan tussen [ spoiler ] de spoiler tags [ / spoiler ] (zonder spaties natuurlijk), zodat mensen die het boek nog moeten lezen ervoor kunnen kiezen om het niet te lezen :)
Spoiler:
Dat ziet er dan zo uit! :)

:list: Het bespreken van verfilmingen van boeken mag, maar niet te uitgebreid, maak er dan een ander topic voor.

Bokt heeft een clubje op Goodreads. Goodreads is een site waar je bij kunt houden welke boeken je lees, welke je wilt lezen en welke je thuis hebt. Ook kun je boeken aan elkaar aanraden en Goodreads raadt ook boeken aan jou aan.
Heb je ook een goodreads account? Deze bokkers willen vrienden met je worden!

Citaat:
Linkje naar het boktgroepje: http://www.goodreads.com/group/show/30121-bokt-goodreads-groepje

Nickname bokt - Nickname Goodreads
MissAnnemijn - MissAnnemijn ( :+ )
Magrathea - Magrathea :+
Tasserd - Tasserd :+
Donkerblauw - Donkerblauw (verrassing! :'))
_Lauwtje_ - Djanmania (ja, ik dacht, doe eens wat afwisseling)
Konstantine - Melsh (m'n oude boktnaam :+)
Jans - Jans :+
Nerwen - Marije :+
Shiloh - IngridB
Neej - Neej
Mootje - Mootje
F_Orumster - Anna
Troi-Troi
Leo - Marylon
Sanne25- Sannee
Capopjekop - krisje
Sterre - Sterre
Kimble - Agnes Tenwolde
Damned - Amina
Meert - Meert
manou - Renske
terlygert - terlygert
Nagini - Nagini

Verder hebben de vaste topiclezers bedacht van welk boek ze het liefst zouden willen dat iedereen op aarde het zou lezen :)
Of welk boek ze heel leuk vonden in elk geval :+

Jans schreef:
Het boek wat ik iedereen aan zou raden is "Green Rider" van Kristen Britain. En dan wel in het engels. Voor iedereen die van fantasyverhalen houdt, en een liefhebber van paarden is is dit het ideale boek. De band tussen Karigan en "The Horse" zal je meeslepen door het verhaal en je een leeservaring bezorgen die je niet snel meer zal vergeten.
Ik denk dat green rider voor iedereen vanaf ongeveer 3e klas middelbaar is: wanneer je daar de overstap tot volwassen literatuur maakt. Het is iig veel volwassener dan de meeste dark romance, maar het is dan ook geen dark romance :D en ook geen young adult.

Tasserd schreef:
Nog een kleine aanvulling op het stukje van Jans: Het is inderdaad een geweldig boek voor de paardenfan, maar ook een niet-paardenfan zal het boek erg aanspreken. De onverwachtse wendingen en momenten van 'Hoe komt ze daar ooit weer uit?' geven een lekkere lading spanning bij het lezen, en maakt het zeer moeilijk om het boek weg te moeten leggen.

Maar ik zal nog een aanrader doen voor een ander boek, is wel zo leuk :)

The Prince of Thorns, van Mark Lawrence. Een heel apart boek als je er in begint. Het gaat over een -in het verhaal- 10-14jarige jongen die steelt, plundert en moordt, een jongen die geestelijk helemaal de weg kwijt is door een gebeurtenis uit zijn verleden. Het is heel interessant om de gedachtegang van hem te volgen en te lezen hoe hij zich overal uit weet te redden.
Een ontzettend interessant, goed geschreven boek, misschien niet voor iedereen even interessant, maar zeker een aanrader. :j

MissAnnemijn schreef:
Verder een boek wat ik zou aanraden, denk The Hunger Games trilogie. Zou deze aanraden omdat ik zelf echt gegrepen werd door het boek, aan de ene kant zo'n bizar concept en aan de andere kant toch ergens akelig reëel. Zou er niet te jong aan beginnen, maar verder voor alle leeftijden :j

Sterre schreef:
Wat ik een prachtig boek vind:

*Het goud van Salomon Pinto - Tomas Ross

Het is niet een echte faction thriller (met een mix van verzonnen personages en echt bestaande figuren) zoals de meeste boeken van Tomas Ross, maar er zitten toch wel aardig wat facts in zoals het uitzoeken wat er met de Joodse tegoeden uit de Tweede Wereldoorlog is gebeurd.
Het boek beschrijft de zoektocht van een Australische die uit wil zoeken of het waar is wat haar inmiddels overleden vader haar gezegd heeft, nl dat haar grootvader in de oorlog een grote hoeveelheid geld veilig in Zwitserland heeft gesteld
Het boek begint wat traag, maar wordt steeds spannender en het einde is een echte page-turner.

Beschrijving
In de winter van 1997 overlijdt de negenentachtigjarige Salomon Pinto, overlevende van het concentratiekamp Auschwitz en voormalig diamantair, eenzaam en dement in een klein joods verpleegtehuis in zijn geboortestad Amsterdam. Voorzover bekend zijn er geen erfgenamen : zijn tweede vrouw Mietje en zoon Ischa zijn allang overleden. Pas enkele maanden na zijn begrafenis meldt zich een vrouw, de zesendertigjarige Sara Weaver geboren Pinto bij het tehuis en legitimeert zich als zijn kleindochter. In haar Australische woonplaats Adelaide las zij de naam van haar grootvader op een door het Joods Wereldcongres in New York wereldkundig gemaakte lijst waarop joodse personen worden vermeld die ruim vijftig jaar na dato aanspraak zouden kunnen maken op door de nazi's geroofd goud en geld dat in Zwitserse banken ligt opgeslagen.
De nasporingen van Sara, dochter van Salomons zoon lscha, die in de jaren zestig naar Australie emigreerde, brengen haar terug naar het verleden van haar joodse familie tot ze een ontdekking doet die niet alleen haar hele leven op z'n kop zet maar dat ook bedreigt.

Fenn schreef:
Maar misschien is het leuker als ik voor mijn lievelingsboek ga. Een vriendin die het op mijn aanraden gelezen had vond het ook heel mooi, hoewel ze aan het begin teveel zag waarom het mijn lievelingsboek is. Allemaal dingen die ik kan denken of zeggen of willen. Als dan de hele wereld het leest mogen alleen mensen die er positief over zijn met mij praten. Het gaat over de laatste zomer van Ann Brashares. Dat is de schrijfster van de spijkerbroekboeken, maar dit is geen spijkerbroekboek. Het is een prachtige roman over twee zussen en een vriend van hen. Ik vind het zo mooi, omdat er zoveel dingen in staan die zo waar zijn en die mensen echt denken en doen voor elkaar. Laatste zou ik in de bieb niet op de jeugdafdeling zetten en valt voor mij meer onder de categorie volwassenen. Hoewel ik dat moeilijk in te schatten vind, young adult kan ook wel, maar dat impliceert voor mij gevoel vampiers, fantasie en nog een zekere onschuldigheid. Dit boek valt niet onder die categorie. Meer een psychologische Roman oid.

Nagini schreef:
Het boek wat ik echt iedereen zou aanraden is ''Thirteen reasons why - Jay Asher'

Niet omdat het zo'n hoogstaand literair verhaal is, want dat is het niet maar vooral de gedachtegang van het boek en de bewustmaking wat 'pesten' met mensen kan doen en hoe iemand nadenkt of redeneert om tot een zelfmoord te komen.
Daarbij grijpt het boek je dan ook direct aan, vanaf bladzijde één. Ik heb het in een keer uitgelezen en sinds lange tijd weer een boek waarvan ik achteraf nog nadacht en niet gelijk een nieuw boek kon pakken.
Dus ja, zeker een boek wat heel veel mensen zouden moeten lezen :j

Nerwen schreef:
Één serie die iedereen zou moeten lezen: The Dresden Files van Jim Butcher (urban fantasy, je leest een deel in een paar uurtjes uit, erg dik zijn ze dus niet).
De eerste is oke. De tweede wordt interessanter, bij de derde komt de vaart er in en bij de vierde ben je verslaafd. En als je ze alle 13 hebt gehad, dan kijk je ieder jaar met smart uit naar het nieuwe deel. Het is niet de meest hoogstaande literatuur en het zijn ook niet de best geschreven boeken die je ooit zult lezen, maar ze zijn ZO ONTZETTEND LEUK!!

Magrathea schreef:
De trilogie die ik echt iedereen aanraad om te lezen is de 'War of the Ancients' trilogie, gebaseerd op het spel Warcraft. Ik heb het idee dat veel mensen afgeschrikt worden door die naam, maar geloof me: het is geen handleiding tot het spel, gewoon een ontzettend gaaf op zichzelf staand fantasyverhaal. Het verhaal gaat over de wizard Rhonin, dragon mage Krasus en orc Brox die door een storing in de tijd enkele honderden jaren terug in de tijd gaan, vlak voor het begin van de meest vreselijke oorlog aller tijden, waarin Queen Aszhara van de night elves haar volk verraad door een leger op te roepen uit een duistere wereld. Rhonin, Krasus en Brox moeten uiterst voorzichtig te werk gaan, immers, hun acties kunnen grote gevolgen hebben voor de wereld in de toekomst waarin zij leven. Een onwijs spannend heldenverhaal over verraad, vriendschap en liefde, voor iedereen die van fantasy houdt :)
Ik moet toegeven dat het eerste boek een beetje lastig is om in te komen, maar ik heb er geen spijt van gehad dat ik door heb gezet!

Leo schreef:
Farseer Trilogy (Boeken van de Zieners) - Robin Hobb
Behoren nog altijd tot mijn favoriete boeken. Leuk voor de fantasy liefhebbers, maar ook leuk voor mensen die minder met fantasy hebben. Robin Hobb neemt je helemaal mee in de belevingswereld van de hoofdpersoon Fitz, van wie je gewoon gaat houden. Een vleugje fantasy in een Middeleeuwse setting, geschreven vanuit ik-perspectief. Ook de reeksen die volgen zijn absolute aanraders.

Mocht je er nog niet tussen staan maar wel een fanatiek wat-lees-jij-nu-er zijn, dan ben je natuurlijk vrij om alsnog je recensie te posten :D

:list: Wees lief voor elkaar en veel plezier! Lezen maar! :D
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 12-09-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel conform centraal topic-titels gemaakt.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:50

Jeej, het nieuwe topic *\o/*

Voorheen bekend als Tasserd
Op zoek naar (betaalbare) filmsieraden?

Klik hier! O.a. Harry Potter, Game of Thrones,

The Lord of the Rings, Doctor Who en meer!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-12 17:51

Tweede! :D

Hallo nieuw topic :wave: dat we maar veel leeservaringen mogen delen!

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:52

Woei *\o/*

<3 Geef mij maar Amsterdam <3

Magrathea

Re: [Centraal] #9 uit de 'Welk boek lees jij nu'-serie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-12 17:53

Zo hehe, kan ik eindelijk gaan avondeten :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:54

*\o/*
Als jullie series lezen, lezen jullie ze dan achter elkaar of ook gewoon andere boeken tussendoor?

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:55

Eet smakelijk ^^

Ik heb Cesar Millan's Be the Pack Leader uit, en ik kan maar niet kiezen waar ik nu aan zal beginnen..

Mootje, dat hangt er vanaf of ik de daarop volgende delen in de kast heb. Het liefst lees ik in 1x door :j

Voorheen bekend als Tasserd
Op zoek naar (betaalbare) filmsieraden?

Klik hier! O.a. Harry Potter, Game of Thrones,

The Lord of the Rings, Doctor Who en meer!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:56

Smakelijk Magrathea! :D

Ik probeer series wel achter elkaar te lezen, tenzij het echt veel delen zijn, dan wil ik gewoon af en toe wat anders... Ligt er ook wel een beetje aan of het een verhaal is waar je makkelijk weer in komt, trouwens. Gelukkig zijn veel "serieboeken" ook los van elkaar prima leesbaar. :j

Leo
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:59

Ik lees het liefst achter elkaar door, heel soms lees ik een kort of luchtig boek tussendoor.

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -
"And time is goes, it goes and it flows"

| [PP] [VOLG] Rock-it, rock my world. | [EJL-ITP] 2016 met Rock-it; vallen en opstaan (altijd weer doorgaan)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-12 18:02

Dankje! Staat nu te pruttelen :)

Ik lees vaak nog wel boeken tussendoor, vaak om de simpele reden dat het een tijdje duurt voor ik de moeite heb genomen om het boek weer te bestellen enzo :) Ook blijft het zo langer spannend.
En dan ben ik alweer in een ander boek begonnen. Dus ja, ik lees er bijna altijd wel boeken tussendoor.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:27

Jeuj, nieuw topic! *\o/* Mijn op één na favoriete topic op Bokt :D

Ik breek een serie vaak op in delen, per iedere 3-4 boeken lees ik er wat anders tussendoor. Om het leuk te houden en om te zorgen dat het niet gaat vervelen. Uiteraard als een serie echt héél goed is, dan lees ik gewoon door :')

Ben inmiddels bij hfst. 6 van The Shadow of the Wind van Zafon en vind het al een heel mooi boek. Zitten ook wel hele herkenbare dingen tussen als het over boeken gaat :) En erg mooi geschreven.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:38

Leuke opening Magrathea +:)+ !

Ik lees een serie meestal wel in een ruk uit (zoals toendertijd de aardkinderen), maar dan heb ik het vaak wel gehad en zoek ik daarna een boek uit een heel ander genre.
Fantasy boeken vind ik persoonlijk niets aan :o .
Ik weet nog dat mijn vriendin ruim 20 jr geleden al helemaal idolaat was van de boeken van Tolkien (LOTR).
Ik, die normaal ieder boek verslind, ben nooit verder dan pag. 20 van het eerste deel gekomen := ...
Daarentegen vond/vind ik de films wel helemaal geweldig!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds zo erg ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/
"Als vandaag voorbij is ben je weer een dag verder"

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:41

Ik meld me ook weer.
Heb nog zoooooveel boeken in mijn kast staan om te lezen. :')

Ben nu bezig in Brittannia Road nogwat. :)

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:44

In het vorig topic ook eens wat gepost, nu in het nieuwe topic ook zodat ik 'm makkelijk terug kan vinden!

Ik lees momenteel Gone van Michael Grant. Leuk boek voor tussendoor. Daarna begin ik in Vijftig tinten grijs van E.L.James, daar ben ik zéér benieuwd naar! Iemand al gelezen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:47

Sterre schreef:
Fantasy boeken vind ik persoonlijk niets aan :o .
Ik weet nog dat mijn vriendin ruim 20 jr geleden al helemaal idolaat was van de boeken van Tolkien (LOTR).
Ik, die normaal ieder boek verslind, ben nooit verder dan pag. 20 van het eerste deel gekomen := ...
Daarentegen vond/vind ik de films wel helemaal geweldig!

Herkenbaar :j Alhoewel ik voor het einde van deel 1 de bioscoop al had verlaten :')

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:48

Ik, wel in het engels :) Ik heb me er prima mee vermaakt, niet te moeilijk maar dat had ik ook niet verwacht van het genre :+

Wij hebben trouwens op amazon een boek besteld maar de verkeerde versie blijkbaar. We hebben gekeken maar terugsturen is duurder dan gewoon een andere kopen :+ Dus bij deze, Skin Privilege van Karin Slaughter, helemaal nieuw, niet gelezen :) Iemand interesse? We dachten aan 5 euro :j

Afbeelding

<3 Geef mij maar Amsterdam <3

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:49

nieuw topic! Mooi!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Neej
Moderator ITP, HK, LZP, NM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:49

Toffe opening :D ik ben voornemens vanavond first riders call uit te lezen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:50

Mag ik ook meedoen? :)
Ik ben een grote Fantasy fan en ben momenteel weer (voor de 7e keer ofzo) bezig in LOTR. Maar eigenlijk aan gebrek aan wat anders. Eragon-serie (Erfgoed) heb ik al helemaal uit. Shannara ook. Heb deel 1 en 2 van De Elfen en Elfenwinter uit (Bernard Hennen) maar dat kon me niet zo boeien.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Nayomie
Correspondent

Re: [Centraal] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:01

Ik heb de film Tirza gezien. Is hier ook een boek van?

You need bad days, to respect the other days.
Digitale paardenportretten in opdracht | www.nayoart.nl

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:09

Ja, de schrijver daarvan heet Arnon Grunberg. Ik vond het niks, maar dat is persoonlijk. :)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:09

Jazeker. Geschreven door Arnon Grunberg.
(Had je trouwens ook heel makkelijk zelf op kunnen zoeken..)

كن سالما ولا تنكسر

Damned

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:11

Nieuw topic *\o/*

nobis cum semel occidit brevis lux,
nox est perpetua una dormienda

Nayomie
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:12

Ik vond de film ook niet echt helemaal. Maar ik had gehoopt dat het boek beter was :P

You need bad days, to respect the other days.
Digitale paardenportretten in opdracht | www.nayoart.nl

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:13

Oo leuk, boekentopic :D Gaat bij mijn favorieten.
Ik lees op het moment Tess Gerritsen met De chirurg. Voor de 3e keer, prachtig.

“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is finally better than your dreams.”
― Dr. Seuss