Fotograveren in binnenbak met samsung digimax S500

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Fotograveren in binnenbak met samsung digimax S500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 16:53

Morgen ga ik mee naar een wedstrijd die binnen wordt gereden, ik wil daar ook graag foto's van maken. Nu fotografeer ik met deze camera samsung digimax S500.
Er is tegen mij gezegd dat door middel van de diafragmawaarde en sluitersnelheid mooie foto's kan maken, die 2 functies heb ik op de camera staan.
Maar welke instellingen moet ik dan gebruiken en wat houden ze in? Bv met sluitersnelheid heb ik waardes van 1/1000 tot 8 sec. en van diafragma 7.1 en 2.8.

Wie kan mij hiermee helpen?

erikfoto

Re: Fotograveren in binnenbak met samsung digimax S500

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:25

grootste diafragma (kleinste getal), hoogste iso waarde, en dan maar hopen dat je sluitertijd korter blijft dan 1/200 seconde.

Vooral: beginnen!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 02:58

Eindeloos oefenen Knipoog

Diafragma binnen neem ik 2.8.. Sluitertijd is het fijnst rond de 1/200. Mocht het nog te donker zijn, kun je eventueel je ISO omhoog doen, maar dat verminderd wel de kwaliteit (ruis ed)

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:17

Ik doe meestal F2.8 en sluitertijd 100 (IS op lens) zonder IS moet je op 200/250
en iso 800
over algemeen lukt het mij met deze instellingen, ligt ook aan belichting in de bak
anders kan iso nog ietsjes omhoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:23

Ik heb net een nieuwe digitale spiegelreflexcamera met zoomlens (kost dus ook nog eens veel licht), en loop wat tegen hetzelfde probleem aan: Een paar weken geleden in een binnenbak foto's gemaakt. Alles op automatisch laten staan, wil eerst zien wat ie zelf kan zonder dat ik mij ermee bemoei Knipoog Heeft hij dus alle foto's met hele hoge ISO waarden genomen, waardoor ik veel korrel heb. Foto's zijn dus scherp maar op groot formaat niet mooi... Zal eens proberen wat ISO 800 doet, of ik het dan nog haal met mijn sluitertijd om onbewogen foto's te maken;

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:28

snuffelhues schreef:
Ik heb net een nieuwe digitale spiegelreflexcamera met zoomlens (kost dus ook nog eens veel licht), en loop wat tegen hetzelfde probleem aan: Een paar weken geleden in een binnenbak foto's gemaakt. Alles op automatisch laten staan, wil eerst zien wat ie zelf kan zonder dat ik mij ermee bemoei Knipoog Heeft hij dus alle foto's met hele hoge ISO waarden genomen, waardoor ik veel korrel heb. Foto's zijn dus scherp maar op groot formaat niet mooi... Zal eens proberen wat ISO 800 doet, of ik het dan nog haal met mijn sluitertijd om onbewogen foto's te maken;

je kan ook met photoshop beetje ruis wegwerken
en weet niet waar je laat afdrukken? want bij inkjet printers zie je sneller terug als met foto chemie
maar meestal kan ik tot 30/45 afdrukken maken, en misschien helpt het ook dat je op mat afdrukt bij foto chemie
zie je ruis ietsjes minder snel terug

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:02

Ik ben nog niet aan afdrukken begonnen, heb ze alleen op de pc bekeken. Dus door ze "chemisch" te laten afdrukken vermindert het normaal wel?

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:22

snuffelhues schreef:
Ik ben nog niet aan afdrukken begonnen, heb ze alleen op de pc bekeken. Dus door ze "chemisch" te laten afdrukken vermindert het normaal wel?

ja word wel ietsjes beter, en met mat nog ietsjes

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 03:14

Kwaliteit 'verbeteren' met printen zou ik zel niet zo snel aan beginnen.. Beste is natuurlijk zo min mogelij kruis op je foto's..
Diafragma op 2.8 en sluiter op ongeveer 1/200 wil wel lukken, ook al heb ik wel eens op 1/90 foto's gemaakt in een binnebak..

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:52

patsur schreef:
Kwaliteit 'verbeteren' met printen zou ik zel niet zo snel aan beginnen.. Beste is natuurlijk zo min mogelij kruis op je foto's..
Diafragma op 2.8 en sluiter op ongeveer 1/200 wil wel lukken, ook al heb ik wel eens op 1/90 foto's gemaakt in een binnebak..

tja, het word niet heel veel beter van met printen, maar alle beetjes helpen Tong uitsteken