configureren adsl modem - router - 2 PCs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

configureren adsl modem - router - 2 PCs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 09:41

Ik ben geen digibeet maar mijn ideeen zijn op. Ik krijg mijn netwerk niet meer aan de praat, iemand nog tips?

Meest complete configuratie (zoals het dus uiteindelijk moet werken):
- ADSL splitter op een wandcontact doos met telefoonlijnen naar telefoon en modem
- Zyxel Prestige 623 modem/router
- ethernet kabel naar een wireless router (Linksys Dual Band Wireless A+G)
- wireless PCI adapters (Linksys Wireless PCI Adapter 54Mbps) op een Windows XP machine en een windows 98 machine (mss nog upgraden naar XP)

op dit moment werkend gekregen configuratie
- telefoonlijn naar Zyxel modem
- usb kabel naar Windows XP PC
- Dynamisch IP adres
Ik kan dan ook het modem op IP adres (192.168.1.254) benaderen

opgetreden problemen
- bij aansluiten modem op de splitter geen brandend DSL lampje
- bij aansluiten PC op modem met netwerk kabel oranje netwerk lampje op modem (zowel vast als dynamisch IP). PC krijgt bij dynamisch adres dan ook een adres in 169 range, dus kan geen DHCP server bereiken. Modem is ook niet bereikbaar dan
- bij aansluiten router op modem (met netwerk kabel) oranje netwerk lampje op modem (zowel vast als dynamisch IP). Modem is niet te bereiken, router wel op IP adres.
- dat laatste geldt ook voor draadloze verbindingen

PC settings
- alles (IP config, standaard gateway e.d.) conform specificaties van Tiscali

uitgevoerde controles
- modem direct aangesloten op het IS/RA punt => groen DSL lampje
- firewalls (norton en windows) uitgezet
- PC vast IP adres gegeven in de modem range en dan via netwerkkabel verbinding maken => geen toegang

dingen die ik nog wil proberen
- modem op het IS/RA punt met splitter ertussen

Bitwise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:02

Deze is lastig.

Als je een thuis netwerk wil maken met een draadloze verbinding moet je dat i stappen doen. Met name WiFi is nogal tricky om in te stellen en best storingsgevoelig.

begin ermee de Zyxcel router te resetten naar fabrieksinstellingen. Sluit je PC rechtstreeks aan via een netwerkkabel. (Gebruik nu geen USB). Volg de handleiding hoe je alles moet instellen. Je krijgt nu 2 IP adressen. Het adres wat Tiscali jouw geeft, en je eigen range binnen jouw eigen huis. Deze beginnen meestal met 192.168.*.* Hiervoor is een reden. Deze reeks van IP nummers is een beveiligde reeks. Het is dan lastiger voor hackers om tot jouw netwerk door te dringen. Het laatste cijfer van je IP nummer moet liggen tussen 1 en 254.

Stel de router in dat hij dient als DHCP server en laat alle PC automatisch een IP nummer ophalen. Als je nu alles aan het werk hebt ga je pas de wireless router erbij halen. Ga hierbij ook weer volgende de handleiding te werk en geef de wifi router ook een vast IP adres en schakel de DHCP uit op dit apparaat. Er is maar een DHCP server nodig per netwerk. Stel nog geen beveiliging in. Een draadloos netwerk aan de praat krijgen is al lastig genoeg.

Nadat je dit aan het werk heb ga je pas beveiliging instellen op je WiFI.

De hardware die je noemt moet werken met alle genoemde windows versies. Als je windows 98 heb, adviseer ik Windows 98 SE.

Tot slot: je router maakt contact met Tiscale en jouw PC maakt contact met de router. Op je PC moet je dus niet de instellingen van Tiscali instellen. De wireless router is allen een overdracht medium en daarvoor hoef je op de PC een TCP/IP netwerk instelling aan te passen.
Laatst bijgewerkt door Bitwise op 10-05-06 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:03

Welke ISP? Dat wil nog wel eens helpen...

Volgens mij heb ik zelf ook een Zyxel, maar die heb ik er uit gesloopt. Is overigens alleen een modem volgens mij.

Om even een stapje terug te nemen... Wanneer is alles gestopt met werken en wat is er toen gebeurd?

Als ik het zo even snel lees heb je 1 Zyxel modem/router (combi) en 1 wireless router). Volgens mij moet je dan de Zyxel zo configureren dat hij alleen maar bridget naar de wireless rotuer toe. Dat ding doet dan niets anders meer dan modemen. Connectie aanpakken en doorloopen.

Over het algemeen kun je naar die Zyxel telnetten en daar wat configuraties bekijken...

Het volgende zou ik (achtereenvolgens) proberen:

Modem rechtstreeks op isra punt (zonder splitter). Als je dan wel ADSL link krijgt licht het in ieder geval niet aan je lijn.

Modem op isra punt achter splitter. Als je dan wel ADSL link krijgt, licht het niet aan je splitter. Zo niet, dan kan of de splitter stuk zijn (onwaarschijnlijk), of de configuratie van de Zyxel niet goed zijn.

Als je dit werkend heb gekregen (dus ADSL link), dan PC aansluiten rechtstreeks op modem. Zou ik wel mijn firewall aanlaten staan trouwens. Gebruik een dynamisch IP adres of een fixed IP in de juiste range (als je die weet) en kijk dan of je de modem kan pingen. Zo ja, dan is je verbinding tot aan je PC in ieder geval goed, en zit je probleem in je wireless router.

Wireless router heeft waarschijnlijk een uplink (WAN) interface en een locaal netwerk (LAN) interface. Plug je computer rechtstreeks op je wireless router en kijk of je alle installingen kan bekijken. IP range van LAN en WAN mogen niet in hetzelfde netwerkje liggen...

Het hangt er eerlijk gezegd ook heel erg van af welke provider je hebt...

Edit: Tiscali dus

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:18

Bitwise schreef:
begin ermee de Zyxcel router te resetten naar fabrieksinstellingen. Sluit je PC rechtstreeks aan via een netwerkkabel. (Gebruik nu geen USB). Volg de handleiding hoe je alles moet instellen. Je krijgt nu 2 IP adressen. Het adres wat Tiscali jouw geeft, en je eigen range binnen jouw eigen huis. Deze beginnen meestal met 192.168.*.* Hiervoor is een reden. Deze reeks van IP nummers is een beveiligde reeks. Het is dan lastiger voor hackers om tot jouw netwerk door te dringen. Het laatste cijfer van je IP nummer moet liggen tussen 1 en 254.

Dat heb ik geprobeerd, maar ik krijg dus geen IP adres van het modem.

Citaat:
Stel de router in dat hij dient als DHCP server en laat alle PC automatisch een IP nummer ophalen. Als je nu alles aan het werk hebt ga je pas de wireless router erbij halen. Ga hierbij ook weer volgende de handleiding te werk en geef de wifi router ook een vast IP adres en schakel de DHCP uit op dit apparaat. Er is maar een DHCP server nodig per netwerk. Stel nog geen beveiliging in. Een draadloos netwerk aan de praat krijgen is al lastig genoeg.

zover kom ik nu dus al niet meer.

Citaat:
De hardware die je noemt moet werken met alle genoemde windows versies. Als je windows 98 heb, adviseer ik Windows 98 SE.

die heb ik.

Citaat:
Tot slot: je router maakt contact met Tiscale en jouw PC maakt contact met de router. Op je PC moet je dus niet de instellingen van Tiscali instellen. De wireless router is allen een overdracht medium en daarvoor hoef je op de PC een TCP/IP netwerk instelling aan te passen.

Op dit moment heb ik dus idd alleen ene TCP/IP setting, maar ik kom dus al niet op mijn modem.

manic schreef:
Welke ISP? Dat wil nog wel eens helpen...

Tiscali idd

Citaat:
Volgens mij heb ik zelf ook een Zyxel, maar die heb ik er uit gesloopt. Is overigens alleen een modem volgens mij.

dit is zeker een modem/rouer, heeft ook meerder LAN poorten + WAN poort.

Citaat:
Om even een stapje terug te nemen... Wanneer is alles gestopt met werken en wat is er toen gebeurd?

Pfoe, alles gestopt met werken is vorige week geweest, wat er toe precies allemaal gebeurd is, weet ik niet exact meer Vandaar mijn keuze om alles op fabrieksinstellingen terug te zetetn en volledig opnieuw te gaan configureren.

Citaat:
Als ik het zo even snel lees heb je 1 Zyxel modem/router (combi) en 1 wireless router). Volgens mij moet je dan de Zyxel zo configureren dat hij alleen maar bridget naar de wireless rotuer toe. Dat ding doet dan niets anders meer dan modemen. Connectie aanpakken en doorloopen.

Gaat dat ook als ik er nog geen router achter heb?

Citaat:
Over het algemeen kun je naar die Zyxel telnetten en daar wat configuraties bekijken...

VIa USB kom ik er ook met de webconnector op, dus ik kan wel eea zetten.

Het volgende zou ik (achtereenvolgens) proberen:

Citaat:
Modem rechtstreeks op isra punt (zonder splitter). Als je dan wel ADSL link krijgt licht het in ieder geval niet aan je lijn.

werkt.

Citaat:
Modem op isra punt achter splitter. Als je dan wel ADSL link krijgt, licht het niet aan je splitter. Zo niet, dan kan of de splitter stuk zijn (onwaarschijnlijk), of de configuratie van de Zyxel niet goed zijn.

die ga ik vanavond proberen.

Citaat:
Als je dit werkend heb gekregen (dus ADSL link), dan PC aansluiten rechtstreeks op modem. Zou ik wel mijn firewall aanlaten staan trouwens. Gebruik een dynamisch IP adres of een fixed IP in de juiste range (als je die weet) en kijk dan of je de modem kan pingen. Zo ja, dan is je verbinding tot aan je PC in ieder geval goed, en zit je probleem in je wireless router.

PC rechtstreeks op modem met USB gaat goed, dan kan ik het modem pingen.
PC rechtstreeks op modem met netwerkkabel (verschillende) werkt niet, krijg geen IP address assigned, ook met vast IP (in de juiste range met correct subnet mask) gaat het niet.

Citaat:
Wireless router heeft waarschijnlijk een uplink (WAN) interface en een locaal netwerk (LAN) interface. Plug je computer rechtstreeks op je wireless router en kijk of je alle installingen kan bekijken. IP range van LAN en WAN mogen niet in hetzelfde netwerkje liggen...

Dat kan, zowel wireless als ethernet. LAN/WAN moet ik nog even bekijken.

Bedankt voor het meedenken!

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:23

Lielle schreef:
PC rechtstreeks op modem met USB gaat goed, dan kan ik het modem pingen.
PC rechtstreeks op modem met netwerkkabel (verschillende) werkt niet, krijg geen IP address assigned, ook met vast IP (in de juiste range met correct subnet mask) gaat het niet.

Vaag... lijkt dus in de netwerk instellingen van de modem/pc te zitten. Heb je de speed/duplex settings van je netwerk kaart al gecheckt? De "auto" setting kan nog wel eens problemen opleveren, dus probeer ze allemaal maar (10/half, 10/full, etc).

Zegt Windows wel dat je een link hebt of helemaal nada?

Anders even met je USB kabel connecten inderdaad, telnetten naar je modem (naar het IP nummer) en dan de instellingen bekijken. Als dat kan tenminste...

Weet niet of dit hocus pocus voor je is, zo ja, zeg maar

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:28

Als ik het nu zou moeten zeggen ligt het idd aan netwerk settings in mijn modem, dat lijkt het meest logisch. Gek genoeg kan ik met USB verbinding wel via IP op het modem komen.

Speed/duplex zal ik nog even checken, daar ben ik niet 100 % in thuis maar daar kom ik wel uit. Maar aangezien ik wel via mijn netwerkkaart op mijn router kom

IK heb wel een LAN verbinding met netwerkkabel, maar windows geeft aan dat ik bepekrkte mogelijkhedne heb oid omdat ik geen IP address assigned krijg. Bij vast IP kan ik het modem niet pingen dus kom er ook niet op.

Telnet ben ik niet zo sterk in, maar ik kan wel bij USB verbinding via ip adres van het modem in de web cnofigurator komen, dus dan kan ik wel eea proberen. Tips toevallig?

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:52

Tips... Hrm.

In een dos prompt, zowel als je connected ben via USB als via je netwerk kaart:

ipconfig /all

Resultaat wil ik wel graag zien

Ik weet zo een twee drie niet hoe die USB connectie een IP adres krijgt, of als hij gewoon als netwerk kaart fungeert... Kan het me even niet meer voor de geest halen...

Kun je eventueel een screengrab (ctrl + print scrn) maken van je netwerk settings? Kan best wel eens in de settings daar zitten...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 11:55

ipconfig ken ik, snap ook output wel. Leverde tot op heden niet veel meer nuttige info op (ja, IP adres van PC met 169 bij DHCP setting)

Zal het vanavond plaatsen. Screengrab moet ik even kijken of ik dan kan uploaden
anders typ ik ze wel over

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:21

Da's een apipa adres

Dat hij dit adres krijgt wil zeggen dat hij de DHCP server niet kan vinden. Dat kan dus kloppen op het moment dat je geen verbinding hebt :-D Dan geeft Windows dus heel behulpzaam een IPeetje uit deze range mee, zodat je zelf zonder IP configuraties/DHCP servers en dergelijke toch een soort mini netwerk kan opzetten.

Maar goed, is niet goed dus

Ben benieuwd wat de DHCP/IP instellingen voor de USB adapter zijn, als die er al is... Het is me niet geheel duidelijk hoe die werkt... Lijkt erop dat deze gewoon als ethernet adapter gebruikt wordt, maar dat weet ik niet zeker...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 19:43

ik heb de ipconfig output voor zowel USB als ethernet verbinding
maar ik kan nu niet meer op de modem web configurator komen

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 21:51

WAN Information:
Mode: Routing
Encapsulation: ENET ENCAP
Multiplexing: LLC
VPI/VCI: 0/34
IP Address : Obtain an IP Address Automatically
Network Address Translation: SUA Only

LAN Information:
IP Address: 192.168.1.254
IP Mask: 255.255.255.0
DHCP: ON
Client IP Pool Starting Address: 192.168.1.33
Size of Client IP Pool: 32

*grrrrrr*

Modem direct op ISRA punt werkt goed, Modem via splitter op ISRA werkt dus niet

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 22:17

ik zit nu te telnetten en zelfs op de sysprompt van mijn mode. Ik leer wel een hoop zo

Maar het lijkt er echt op dat het een modem probleem is.

Ik ga denk ik maar eens nieuwe firmware installeren.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 22:36

nou, samengevat:
- firmware op modem geïnstalleerd met fabrieks settings
- USB connectie werkt, ethernet niet

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 00:06

En de ipconfigs?

Ik neem aan dat die WAN settings staan zoals Tiscali ze wil hebben?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 07:43

WAN settings zijn conform de specs van de tiscali help desk (standaard modem settings). IP config doe ik even per PB, zet liever niet mijn IP adres zo neer

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:04

Is een intern IPtje...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 08:07

nee, want ik kan zien vanaf welk IP adres ik dit heb geplaatst en dat is geen intern IP

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 11:37

Wsl gaat het een nieuw modem van tiscali worden, de help desk kwam er ook al niet uit.

BartVB
Eigenaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:32

Is ook mijn gok Klinkt als een _heel_ erg gaar modem en niet als een instellingen probleem. Die splitter doet vrijwel niets, de modem ziet (amper) of er een splitter tussen zit of niet. Als die splitter OK is (en er kan weinig aan stuk) dan zou het gewoon moeten werken als je wel verbinding krijgt bij direct aansluiten op IS/RA punt. Let wel _heel_ goed op bij het aansluiten van de splitter, verkeerde stekker in verkeerde gaatje = niet werken

Zelfde verhaal bij de netwerk aansluitingen, wifi sowieso buiten beschouwing laten tot je zeker weet dat je uberhaupt een verbinding kan krijgen. Het zou nog kunnen (maar die kans is niet super groot bij een modem/router combo) dat je een cross cable tussen je modem en je PC moet stoppen? De kans dat dit deel niet werkt door software instellingen is iig _erg_ klein. Nieuw modem lijkt me dus een heel goed plan. Ben erg benieuwd waarom het nou ineens niet meer werkt Blikseminslag gehad ofzo?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 07:31

BartVB schreef:
Is ook mijn gok Klinkt als een _heel_ erg gaar modem en niet als een instellingen probleem. Die splitter doet vrijwel niets, de modem ziet (amper) of er een splitter tussen zit of niet. Als die splitter OK is (en er kan weinig aan stuk) dan zou het gewoon moeten werken als je wel verbinding krijgt bij direct aansluiten op IS/RA punt. Let wel _heel_ goed op bij het aansluiten van de splitter, verkeerde stekker in verkeerde gaatje = niet werken

zover was ik nog wel, ik heb echt goed gekeken waar ik het had aangesloten Mara volgens de help desk lag het aan de splitter EN aan mijn netwerkkaart + kabel, want het modem kon niet stuk. Pas toen ik vertelde dat mijn netwerkkaart wel op de router komt (testje gedaan), is er een call aangemaakt

Citaat:
Zelfde verhaal bij de netwerk aansluitingen, wifi sowieso buiten beschouwing laten tot je zeker weet dat je uberhaupt een verbinding kan krijgen.

Zover was ik al niets eens meer, ik wilde alleen maar Modem + PC werkend krijgen

Citaat:
Het zou nog kunnen (maar die kans is niet super groot bij een modem/router combo) dat je een cross cable tussen je modem en je PC moet stoppen?

Nee, specs van het modem dat hij automatisch detecteert welk type kabel gebrukkt wordt, wordt zelfs expliciet crossover bij genoemd.

Citaat:
De kans dat dit deel niet werkt door software instellingen is iig _erg_ klein. Nieuw modem lijkt me dus een heel goed plan. Ben erg benieuwd waarom het nou ineens niet meer werkt Blikseminslag gehad ofzo?

Nu je dat zegt! Afgelopen vrijdag hebben we flink onweer gehad en is iig de aardlekschakelaar eruit geklapt. Ik ben maandag weer begonnen om de zaak werkend te krijgen, daarvoor had ik er ook al wel problemen mee, maar heb het toen nog niet tot in detail uitgezocht. Het zou op zich dus kunnen.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:41

Dat zal het waarschijnlijk geweest zijn.

Toen ik nog in Ierland woonde hadden we aan de lopende band pcs die ontplofte na het onweer... Maar goed, daar lopen de meeste stroom kabels gewoon bovengronds... Dus, tsja, allemaal wat gevoeliger. In Nederland komt het volgens mij niet zo heel vaak voor, maar dit zou anders wel HEEL toevallig zijn.

Niet tegen Tiscali zeggen hoor