Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BETUWE
Berichten: 733
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 13:02

Popstra schreef:
https://www.allianzdirect.nl/autoverzek ... rd-rijden/

Je mag helemaal niet onverzekerd auto rijden!


Ik dacht inderdaad ook dat dat niet mocht dus ik had de politie gelijk gebeld maar die kwamen hier niet voor.

Ik ga nu rechtsbijstand proberen te bellen en hopelijk kunnen hun een brief versturen om de tegenpartij aansprakelijk te stellen voor de schade

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:04

Doet jouw verzekering dat niet?

Is het niet zo dat jouw verzekering dit gewoon als elke andere schade af kan handelen? (als in: aanschrijven en dan zaken doen?)

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:09

Apple schreef:
Doet jouw verzekering dat niet?

Is het niet zo dat jouw verzekering dit gewoon als elke andere schade af kan handelen? (als in: aanschrijven en dan zaken doen?)

Je bent niet altijd standaard verzekerd voor verhaalsrechtsbijstand. Als je dit niet verzekerd hebt, moet je dit zelf doen.

Elitedeux

Berichten: 692
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:15

Misschien een domme vraag van mij, maar heb je wel zo'n schadeformulier al ingevuld met elkaar?

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:04

Ik wist oprecht het bestaan hiervan niet. Wat een bijzondere situatie. Maar moet jij dit nu allemaal zelf regelen omdat die tegenpartij geen verzekering heeft? Dat is toch ook weer werk van het werk? Wat een gedonder!

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:14

Ik heb ooit een aanrijding gehad met een onverzekerd iemand (rijbewijs ingetrokken ivm alcohol achter het stuur). Ik heb daar zelf helemaal niets extra voor hoeven doen, gewoon een schadeformulier invullen, kenteken van de andere partij + naam van de bestuurder en vervolgens op het formulier aangeven dat jij de tegenpartij als aansprakelijke partij ziet. Verzekeringsmaatschappij heeft het verder allemaal met het waarborgfonds geregeld. Is wel al meer dan 20 jaar geleden, dus misschien zijn er zaken veranderd.

Lys_PPA

Berichten: 1358
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:15

Sanet schreef:
Ik wist oprecht het bestaan hiervan niet. Wat een bijzondere situatie. Maar moet jij dit nu allemaal zelf regelen omdat die tegenpartij geen verzekering heeft? Dat is toch ook weer werk van het werk? Wat een gedonder!

Wow ja, ik heb hier ook nog nooit van gehoord.
Ik heb ooit een auto, die niet gebruikt werd, overgeschreven naar mijn partner en hij had verzekering 1 dag te laat geregeld en daar kregen we al bericht (of zelfs boete?) voor. Wist niet eens dat iemand vrijgesteld konden worden van verzekeren. En extra raar dat je dan zelf met de gebakken peren zit omdat iemand anders de keuze maakt niet te verzekeren.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:28

Lys_PPA schreef:
Sanet schreef:
Ik wist oprecht het bestaan hiervan niet. Wat een bijzondere situatie. Maar moet jij dit nu allemaal zelf regelen omdat die tegenpartij geen verzekering heeft? Dat is toch ook weer werk van het werk? Wat een gedonder!

Wow ja, ik heb hier ook nog nooit van gehoord.
Ik heb ooit een auto, die niet gebruikt werd, overgeschreven naar mijn partner en hij had verzekering 1 dag te laat geregeld en daar kregen we al bericht (of zelfs boete?) voor. Wist niet eens dat iemand vrijgesteld konden worden van verzekeren. En extra raar dat je dan zelf met de gebakken peren zit omdat iemand anders de keuze maakt niet te verzekeren.


Je zit zelf niet met de gebakken peren. Dat ligt aan haar verzekering. Sommige verzekeringen regelen dit gewoon helemaal zelf. Ligt aan het type verzekering.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:41

Je hebt binnen je verzekering een aantal dekkingen:
WA - voor schade die je toebrengt aan anderen. Deze is wettelijk verplicht tenzij je gemoedsbezwaarde bent
Casco - verzekerd voor schade aan je eigen voertuig, die je niet kan verhalen op iemand anders. Vaak gaat een uitkering op deze dekking ten koste van je schadevrije jaren en zal je hierdoor extra premie gaan betalen
Verhaalsrechtsbijstand - dit is de hulp om schade veroorzaakt door een andere partij te verhalen, jij hoeft dan niet zelf contact op te nemen met de tegenpartij en zijn verzekering om alles te regelen. Vaak is dit standaard meeverzekerd, maar niet altijd. Kan zijn dat je hier specifiek voor moet kiezen en betalen.

En nog paar dekkingen, maar voor dit verhaal even niet relevant.

Als TS verhaalsrechtsbijstand heeft, kan deze het regelwerk doen en het contact met de tegenpartij. Dat scheelt veel werk en uitzoeken! Maar zonder deze dekking, dan moet je dat allemaal zelf regelen.

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:51

oji schreef:
Ik heb ooit een aanrijding gehad met een onverzekerd iemand (rijbewijs ingetrokken ivm alcohol achter het stuur). Ik heb daar zelf helemaal niets extra voor hoeven doen, gewoon een schadeformulier invullen, kenteken van de andere partij + naam van de bestuurder en vervolgens op het formulier aangeven dat jij de tegenpartij als aansprakelijke partij ziet. Verzekeringsmaatschappij heeft het verder allemaal met het waarborgfonds geregeld. Is wel al meer dan 20 jaar geleden, dus misschien zijn er zaken veranderd.

Dat is anders. Die persoon is geen gemoedsbezwaarde.

Je mag ook alleen onverzekerd rondrijden als je dat geregeld hebt.

Waarborgfonds is inderdaad een optie in het geval van iemand die toch rond rijdt terwijl zijn rijbewijs ingetrokken is. Maar ook voor schade door een voertuig die er bijvoorbeeld vandoor gaat na een aanrijding. Wel met getuige in dat geval.

BETUWE
Berichten: 733
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 16:02

Wij zijn wa casco plus verzekerd. En met nogmaals de verzekering bellen is het geregeld en heb ik een afspraak kunnen maken voor reparatie. En de verzekering zorgt voor de gehele afwikkeling

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:30

Als je zelf casco bent verzekerd, claim je het gewoon op je eigen verzekering. Die gaan het echt wel verhalen op de tegenpartij (want anders moeten ze zelf alles uitkeren). Dus fijn TS!

Ben je niet casco verzekerd, dan kan je je rechtsbijstandverzekering erop zetten. Of zelf de tegenpartij aansprakelijk stellen, zo moeilijk is dat niet, zijn standaardbrieven voor te vinden.

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:47

Ik ken iemand die dit ook is. Niet mee eens, maar heb er prima respect voor. Zij kijken er helemaal niet tegen aan dat de kerk betaald, dus dat gaat niet altijd op. Zij leggen zelf geld apart om evt zorgkosten of andere kosten te betalen. Zij benoemt dat ze niet zomaar bij de kerk aan kloppen, anders heb je gewoon een verzekering bij de kerk :+ Ik zou er in de eerste instantie gewoon vanuit gaan dat ze hiervoor sparen en dit geld hebben liggen of ze het ergens vandaan halen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:55

Maar de gemoedsbezwaarder moet dus wel verplicht jaarlijks een bedrag betalen aan een waarborgfonds waar evt gemaakte schade mee betaald word begrijp ik

https://fmg.vereende.nl/

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:33

Je bedoelt dat een heel groep mensen ieder een bepaald bedrag betaalt zodat eventuele schades uit die pot betaald kunnen worden? Goh, hadden we allemaal maar zoiets :+

Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:38

Ik heb hier nog nooit van gehoord! Wat erg dat jij er nu de dupe van bent! :n

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:43

Exitium schreef:
Je bedoelt dat een heel groep mensen ieder een bepaald bedrag betaalt zodat eventuele schades uit die pot betaald kunnen worden? Goh, hadden we allemaal maar zoiets :+

Hahahaha

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132217
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:51

Exitium schreef:
Je bedoelt dat een heel groep mensen ieder een bepaald bedrag betaalt zodat eventuele schades uit die pot betaald kunnen worden? Goh, hadden we allemaal maar zoiets :+


Echt geweldig!
Zo raar ook dat niemand nog zo op dat idee gekomen was, het is echt een gat in de markt :))

TS, fijn je verzekering meewerkt. Hopelijk komt het allemaal goed!

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:55

Ts fijn dat de schade aan je auto opgelost gaat worden.
Heb jij geen letsel?

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:06

Van Wikipedia:
Citaat:
Een heel klein deel bevindelijk- en orthodox-gereformeerden (enkele procenten) wijst ook verzekering om dezelfde reden af [als waarom vaccinaties worden geweigerd]. Zij zijn als gemoedsbezwaarden bij de Belastingdienst vrijgesteld van premies voor volksverzekeringen, maar moeten ter compensatie extra belasting betalen. Het percentage bevindelijk gereformeerden dat bezwaar maakt tegen vaccinatie en verzekering neemt af. Men vindt de bezwaarden vooral onder leden van twee kleinere kerkverbanden: de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Verder lijkt het me vrij zinloos om daar in dit topic je mening over te geven. De overtuiging van die persoon en de wet zijn nu eenmaal zo, en TS vraagt hoe daar het beste mee om te gaan. Niet hoe het volgens ons zou moeten zijn.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:20

Exitium schreef:
Je bedoelt dat een heel groep mensen ieder een bepaald bedrag betaalt zodat eventuele schades uit die pot betaald kunnen worden? Goh, hadden we allemaal maar zoiets :+

Dit blijf ik inderdaad nog steeds bijzonder hier aan vinden, het is alsnog net zo goed een verzekering qua hoe het werkt _O-

Heb ooit een klant (ik werk bij verzekeraar) gehad die vond dat we oplichters waren, want ‘jullie gebruiken al die premies die wij betalen, gewoon om de schades te betalen’. Ja meneer, guilty, je hebt ons door :')

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:26

Maar bij een verzekeraar (ik werk als tussenpersoon) betaal je ook voor hun winst, het personeel, het mooie bedrijfspand, de bonussen van het MT etc etc. En dan nog 21% belasting voor de overheid.

Dus het idee van betalen aan de kerk is nog eens zo gek niet. Vaak is het ook nog eens inkomensafhankelijk. Bijvoorbeeld een percentage van je inkomsten. Dus dan dragen ook nog eens de sterkste schouders de zwaarste lasten.

Het is dat ik niks met geloof heb...

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:30

Fijn dat ze het nu oppakken ts! Heb een tijd in de zakelijke verzekeringen gewerkt in de biblebelt. Was altijd een hele belevenis. Vanuit de bank moest er verzekerd worden bij bouw van een nieuwe stal, nou dan moest je wel eens bijzondere regelingen treffen.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Gemoedsbezwaarder/ geen autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:47

Is dit echt een serieus iets?
Aangeven dat je geloofd en je wordt van alles ontbonden?

Sodeju, dat had mij al dik 4 jaar auto&zorgverzekering gescheeld, gok dat we allemaal wel weten hoeveel dat opbrengt..


Ik sta ingeschreven bij een kerk.

Enlighten me?

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:50

Nielojram schreef:
Is dit echt een serieus iets?
Aangeven dat je geloofd en je wordt van alles ontbonden?

Sodeju, dat had mij al dik 4 jaar auto&zorgverzekering gescheeld, gok dat we allemaal wel weten hoeveel dat opbrengt..


Ik sta ingeschreven bij een kerk.

Enlighten me?


Ja bespaart veel.... totdat je iemand aanrijdt, die kan nooit meer werken. Je bent aansprakelijk voor een paar ton en je hebt geen verzekering.