Wel of geen huis kopen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:58

Oh sorry, helemaal verkeerd gelezen!

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:49

Ik heb zelf altijd in huurwoningen gewoond (tot mn 23e) en zelf 7 jaar gehuurd en wat mij enorm tegenstond was het idee van: we gaan toch ooit kopen dus investeren in deze (huur)woning is zonde geld. Resultaat: de keuken is functioneel, maar niet je smaak, je staat te douchen in je badkuip, je hebt het meest simpele van het simpele qua wastafel, toilet, etc. Het werkt (meestal) maar als het van jezelf was zou je het anders doen. Idem voor de tuin. Ik stoorde me aan het feit dat het huis elk jaar ouder werd en meer gebreken kreeg, schimmel, lekkages rond ramen, gevaarlijke stroomvoorziening, afbladderende fineerlaag op keukenkasten, buren die je tuinmheining slopen, zonder dat de woningbouw/verhuurder er ook maar iets aan doet. Hoeveel telefoontjes,mails etc je verder bent voordat er eens iemand komt kijken. Vreselijk. Elk jaar als de huurprijs verhoging weer kwam (vrije sector, dus geen plafond) stootte me dat heel erg tegen het zere been.
Uiteindelijk hebben wij gekocht en er gelijk 30.000+ tegenaan gegooit om te verbouwen en naar onze smaak te maken.
Als nu iets kapot is ga je direct naar de winkel of je zet de klus op werkspot en laat het fixen. Alles wat je investeerd is voor jezelf.
Twee muren eruit laten slopen, andere keuken erin en wss is het huis nu meer waard puur door modernisatie. Geen idee hoor maar nu lijkt het me aantrekkelijker voor jongere mensen (met paarden) om ons huis te kopen dan een jaar geleden alles nog kleine hokjes waren.

123_456
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:43

Charaz schreef:
Ja dat werd 'vroeger' natuurlijk nog regelmatig gedaan, volledige bedrag aflossingsvrij en er dan aan het einde van de looptijd achter komen dat je je huis niet meer kunt financieren en dus noodgedwongen moet verhuizen.


Volledig aflossingsvrij werd bijna nooit gedaan. Wel aflossingsvrij ivm een beleggingsdepot.
Dat hebben wij. Door de financiële crisis heeft dat depot een jaar of 10 stil gestaan. En halen we niet het hele bedrag om af te lossen.
We houden iets van 25% van de oorspronkelijke hypotheek over. Dat lijkt veel, maar door de inflatie is dat nog maar een ton.
Tegen zeg 4% rente (straks niet meer aftrekbaar, want 30 jaar voorbij), is dat 4000 euro per jaar. Dat is anderhalve maand huur voor een soortgelijk huis. Dus van noodgedwongen verhuizen is echt geen sprake. Zelfs niet als de hypotheek helemaal niet was afgelost.

Ik zou me echt niet druk maken over een evt restschuld over 20 of 30 jaar. Met een inflatie van zeg 2,5% per jaar is dat een bedrag wat de helft tot driekwart minder waard is dan nu.
Tuurlijk, als je tussentijds moet verkopen omdat de markt net een dipje heeft en je niet direct iets anders (dus ook goedkoper) kunt kopen, is het naar. Een beetje risico moet je wel durven nemen.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:01

Hm ik werd hierdoor nieuwsgierig hoeveel ik ongeveer heb uitgegeven aan onderhoud sinds ik mijn koophuis heb. 187,50 per maand gemiddeld over 8 jaar tijd.

Maar het ligt er natuurlijk aan of je een kant en klaar huis koopt, dan heb je de eerste jaren geen onderhoud als het ook naar smaak is en of je een appartement hebt etc

Een verbouwing en goed onderhoud maakt je huis misschien wel meer waard, maar dat is wel alleen van toepassing als je het verkoopt natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 07-05-24 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:03

Solistar schreef:
Lieser schreef:
Kopers kunnen na 25 jaar achterblijven met een restschuld, dat is 15 jaar geleden wel gebleken.


Maar inmiddels mag je (geloof ik?) geen aflossingsvrije hypotheek meer afsluiten, dus dan heb je na 25 jaar echt het grootste gedeelte van de hypotheek wel weggewerkt en is die kans op een restschuld nihil.

Je mag bij ABN AMRO nog steeds tot 50% van de marktwaarde van uw huis aflossingsvrij lenen.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:23

Dat mag overal. Ik heb ook een aflossingsvrije hypotheek. Als je voor 2011 een soortgelijke hypotheek had, is de rente zelfs nog aftrekbaar.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:27

moonsparkle schreef:
Hm ik werd hierdoor nieuwsgierig hoeveel ik ongeveer heb uitgegeven aan onderhoud sinds ik mijn koophuis heb. 187,50 per maand gemiddeld over 8 jaar tijd.

Maar het ligt er natuurlijk aan of je een kant en klaar huis koopt, dan heb je de eerste jaren geen onderhoud als het ook naar smaak is en of je een appartement hebt etc

Een verbouwing en goed onderhoud maakt je huis misschien wel meer waard, maar dat is wel alleen van toepassing als je het verkoopt natuurlijk.

Wij hebben de 1ste 10 jaar buiten weinig aan onderhoud gedaan, behalve schilderen , we hebben gespaard voor een nieuw dak en de bovenzijde alles vervangen voor keralit. Dat hebben we afgelopen jaar gedaan. Toen heb ik zelf ook weer geschilder. De kosten vorig jaar waren wel aanzienlijk maar zeker ook waarde vermeerderend. We hebben ruim 55.000 € uit gegeven.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 21:52

Ik betaal voor mijn hypotheek en vve gezamenlijk 735 euro, dit zou ik nooit kunnen vinden voor die prijs in huur, ik verdien teveel voor sociale huur en dit is perfect. Wel heb ik stadsverwarming wat relatief duurder is dan gas. Ik heb er enkel een nieuwe keuken in moeten zetten, wat verven en de rest gebeurt gaanderweg. Wil nog nieuwe plinten, de structuur van de muren verwijderen en een nieuw toilet en tegels op de vloer, ook nieuwe tegels op de vloer in badkamer en een nieuw badkamer meubel maar geen haast, alles op z’n tijd haha. Dat is wel een voordeel van eigen woning. Het is waardevermeerdering allemaal. Net nieuwe slimme thermostaat erin gezet, ook alweer een stukje meer comfort. Bij een huurwoning zou ik dit niet zo snel doen.

TS, ik hoop dat jullie iets vinden wat in jullie budget ligt en anders zou ik toch kijken buiten jullie stad/dorp. Ik zou er wel rekening mee houden dat de kans aanwezig is dat de huizen wellicht niet meer veel of helemaal niet in waarde zullen stijgen. De markt is erg onvoorspelbaar en de laatste jaren dusdanig gestegen dat mocht opeens de markt weer verzadigd raken dat de prijzen weer wat zullen dalen en er verlies kan komen op de verkoop. Zou nooit het max aan hypotheek lenen wat mogelijk is, altijd een stuk eronder.