Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10759
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:52

Die gele gloed zou wel eens weg kunnen vallen als de muren en tegels een andere kleur krijgen.

Frontjes vervangen is geen goedkope optie.

Verven zou ik niet voor gaan. Dan eerder zelf wrappen

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:42

Oh super gaaf dat blauw! Verven is goed te doen, mits je er even goed de tijd voor neemt. Goed schuren, ontvetten, primer, goed laten drogen en dan verven. Tip, doe er ook meteen een laag lak/vernis overheen en ga niet voor te matte verf. Ik had alles eerst in matte verf geverfd zonder lak en het was niet schoon te krijgen. Nu lak eroverheen, waardoor het wel iets glanst maar het is gewoon af te vegen en je ziet geen vingers meer erop. En laat de verf inderdaad eventueel mengen in die keukenverf van flexa, wellicht heb je dan geen lak nodig dat weet ik niet. Ik heb gewoon muurverf op de (wel hout hier) kastjes gesmeerd en gelakt. Werkt prima en is ondertussen al 5 jaar hartstikke mooi. Toevallig zeiden we laatst nog tegen elkaar dat we een nieuwe keuken echt niet nodig vinden en niet eens willen.

Annash
Blogger

Berichten: 26577
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 09:48

Tof om te lezen. Ik zat wel te denken aan mat (stoer uiterlijk vind ik dat geven) maar misschien is zijdeglans dan beter

Pap en ik gaan hier zeker onze tijd voor nemen, rustig kastje voor kastje. Hoeft niet in 1 week, dat scheelt. :)

Ik kan merken dat ik vooral heel blij ben dat we de kastjes wel kunnen veranderen. Toen wist ik ook gelijk wat ik wilde. Maar met de kastjes zo laten, kwam ik er maar niet uit. :o Dat zegt dan ook wel veel!

@belle: maar dat wrappen lijkt ook prijzig? En ik vind de kleuren zo beperkt (en ook de maten, vaak 45cm breed en mijn kastjes zijn 60, of heb ik dat mis?

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 10:18

En als je de kastjes niet wilt verven, kan je altijd nog de tegels verven :) dan krijg je ook al een ander gezicht

Hier een voorbeeld van onze kastjes (gratis afgehaald van marktplaats), die zijn crème, richting geel.


Afbeelding

Dorus

Berichten: 13238
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:08

Annash schreef:
Tof om te lezen. Ik zat wel te denken aan mat (stoer uiterlijk vind ik dat geven) maar misschien is zijdeglans dan beter

Ik denk ook dat het scheelt als je voor de juiste verf gaat in combinatie met de ondergrond ipv muurverf.

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:15

Dat zal zeker helpen _O- Maar met lak gaat de verkeerde verf ook prima. En matte verf staat erom bekend snel vlekken te geven en moeilijk schoon te maken is. Even goed over na denken wat je wilt dus, maar verven kan echt wel gewoon mooi worden.

Annash
Blogger

Berichten: 26577
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 11:28

Het verven pakken we sowieso wel goed aan, met een goede primer en de juiste verf (dus geen muurverf). Dan komt het vast goed!

Marieke1495

Berichten: 5225
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:28

Afbeelding
Ik heb onze keuken ook geverfd met flexa keukenverf. Was een hels karwei met schuren enz maar heeft toch 3 jaar goed gezeten. (Zonder primer) Nu wordt het wel echt lelijk en bladert het af, maar komt er ook een nieuwe keuken en heeft het prima z'n werk gedaan!
Wat wij hebben gedaan is eerst de binnenkant van een kastje even getest hoe het pakt en hecht. En nog even voor de beeldvorming, hier zitten 3 lagen op.

tennan
Berichten: 3135
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:45

De tegeltjes kun je eventueel ook verven. Ik heb de ouderwetse tegeltjes in onze keuken saliegroen geverfd en dat geeft gelijk een heel andere uitstraling.

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:47

Je zou ook nog een deurtje mee kunnen nemen naar een verfspeciaalzaak, die kunnen je vast wel adviseren

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:25

Marieke, ook prachtig geworden!

Ik had aan 2 lagen Flexa keukenverf genoeg. Ik heb wel de deurtjes er van de één voor een uitgehaald en op schraagjes gelegd. Dat werkt een heel stuk makkelijker.

Lolacabana

Berichten: 3362
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:06


chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:11

Ik heb bij mijn schoonzusje alle keukenkastjes gewrapt en vond dit echt prima te doen!
Het zit er nu na 1,5 nog steeds heel netjes strak op.

Er zijn op YouTube aardig wat filmpjes te vinden hoe je dit het beste aan kunt pakken met bijvoorbeeld een fohn.
Het enige is dat je er aardig wat geduld voor moet hebben.
De folies zijn in verschillende breedte te krijgen, zag ze net zelfs al van 122 cm breed.

boemel

Berichten: 8501
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:36

Ik vind zelf de keuken prima, de vloertegels vind ik echt lelijk.

Ik zou dus kleur geven aan de vloer en wellicht de wandtegels aanpakken. Groen is mooi :)
De koelkast zou ik vervangen voor een mat zwart model zonder magneten.

En mocht je willen wrappen, dan weet ik wellicht nog wel een adresje in de Achterhoek.

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:39

Wij zaten een beetje met hetzelfde, de keuken zelf was prima alleen de kleur niet te doen. Wij hebben hem toen zelf gewrapt in mat wit en nieuwe handgreepjes gedaan, waren nog geen 100 euro kwijt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ken meerdere mensen die de keuken hebben geverfd maar daar zie je wel slijtage hier en daar binnen een aantal jaar.

Annash
Blogger

Berichten: 26577
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 16:53

Maar waren halen jullie die wrap dan? Want ik heb dat echt voor heel andere prijzen voorbij zien komen, en ik heb de nodige kastjes. Kan me niet voorstellen dat ik met wrappen onder de 100 uit zou komen. :o

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 06:41

Annash schreef:
Maar waren halen jullie die wrap dan? Want ik heb dat echt voor heel andere prijzen voorbij zien komen, en ik heb de nodige kastjes. Kan me niet voorstellen dat ik met wrappen onder de 100 uit zou komen. :o


Gewoon bij de Gamma

MyWishMax

Berichten: 25474
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 06:48

Ik ook gewoon bij de gamma en ook voor onder de 100 euro klaar. Die wrap was ook breed genoeg voor alle deurtjes. Maar je hebt ook sites waar ze wat meer keuze hebben zonder dat het enorm prijzig wordt.

De verf was een stuk duurder en werd echt al snel lelijk. Tenminste, voor de hoeveelheid werk en geld vond ik 2 a 3 jaar echt te kort.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 06:57

Ik zie zo gauw ook geen wrap folie bij de Gamma. Wel decoratiefolie, maar dat is iets heel anders. Welke wrap folie hebben jullie gebruikt?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:54

Plakfolie van de Hornbach!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:59

Ik heb geen tips, maar wil ook graag low budget wat aanpassen, dus ik spiek mee :j

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:30

8nnemiek schreef:
Ik zie zo gauw ook geen wrap folie bij de Gamma. Wel decoratiefolie, maar dat is iets heel anders. Welke wrap folie hebben jullie gebruikt?


Die decoratiefolie heb ik gebruikt, specifiek voor mijn keuken deze: https://www.gamma.nl/assortiment/decora ... click=true

Je hebt twee breedte maten, 45 (was breed genoeg voor de bovenkastjes) en 67,5 (breed genoeg voor onder kastjes en koelkast).

Shiloh

Berichten: 19797
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Keuken opfrissen met laag budget, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:54

Het plaatsen van die mozaiek tegels is in ieder geval super makkelijk. Ik heb daar ook van in de kast waar ik een wastafel in heb gebouwd. Alleen ondergrond moet wel egaal zijn voor beste effect. Dus dan zou je de van de huidige tegeltjes moeten de voegen moeten opvullen en glad strijken.