Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MayoNeighs

Berichten: 167
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 08:53

Ik sta echt versteld van dit topic. :+
Sinds ik in het ouderlijk huis/appartement een inbreker heb gehad, zijn wij heel voorzichtig geworden.
Ik woon alleen nu (in een appartement met 7 buren) en mijn deur gaat àltijd op slot. Zelfs als ik de vuilzak beneden ga zetten of naar mijn kelderberging ga. (geen deur die automatisch in slot valt trouwens, gewoon klink aan beide kanten)
Ik heb eveneens een alarmsysteem met camera's in de hal en de woonkamer/keuken (en sensoren overal) die te bedienen is via een panel aan de voordeur of via gsm met een SOS-knop.
Mijn sleutel blijft 's nachts wel altijd op de deur voor het geval er brand is. Hoewel ik dat zelf altijd een dubbele vind, want als er wat met mij gebeurt kan niemand met reservesleutel binnen...

Overigens ken ik weinig mensen die hun deur overdag niet op slot doen. De enkelen die ik ken zijn degene met een stop aan de buitenkant (dus geen dubbele klink)

BeFunny

Berichten: 10738
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:02

Wij hebben een draaiknop aan de binnenkant van de deuren. Daarmee kunnen we de deuren vanuit binnen op slot doen of openen zonder sleutel.

Ik sta ook wel versteld van sommigen. Waar het als normaal gezien wordt dat bijv de buurman ineens in de gang staat. Als iemand niet is uitgenodigd of verteld is je kan altijd binnen lopen. Heeft die niks in je huis te zoeken. Zeker niet bij een vrouw alleen. Ik vind dat zelfs dreigend.

Jorex

Berichten: 9992
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:07

Wij wonen in een flat waar je bij de entree eerst 2 deuren moet openen voordat je binnen bent. Ik heb overdag de voordeur los, s nachts gaat deze op de knip. Op de knip is een gewoonte die erin is gebleven, want onze kat sprong alle deuren open. Balkondeur zit op dubbele knip+slot want we wonen op 1 hoog. Als ik weg ben gaat de voordeur uiteraard op slot.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 15-04-24 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14211
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:09

Na een keer een inbreker in mijn slaapkamer te hebben gehad terwijl ik daar lag te slapen gaat de deur op slot, ook overdag als ik thuis ben.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:10

ok, ik ben dus de enige die NOOIT iets op slot heeft.....
mijn auto's staan nooit op slot, zij niet voor diefstal etc verzekerd dus heb liever dat ze de deur opentrekken dan een raam ingooien of alles kapot maken.
Ik woon in een flat, de voordeur gaat nooit op slot. Omdat er dan niemand in kan mocht er iets met mij gebeuren, sleutels ook niet aan de binnenkant erin.
Dom? misschien wel, maar als ze komen komen ze toch wel...

Toen ik nog op de boerderij woonde in Zwartebroek zat nooit de boel op slot, iedereen kwam achterom binnen in de keuken en dat was altijd oke. Alleen als we naar bed gingen ging de boel dicht

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:15

Voordeur is altijd op slot, achterdeur alleen snachts en als wij niet thuis zijn. Helaas al wel een keer een demente vrouw binnen gehad (vanaf de achterkant, vreemd want daarvoor is ze door de heg/struiken geklommen).
Ze heeft geluk dat mn man haar optijd aantrof voordat de honden haar hadden beschadigd (sprongen tegen haar op, gaat om beesten van 55+ kg).

Winged

Berichten: 33080
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 09:19

Ik gooi alles op slot. De vent die laat de deur vaak wel van het slot.

Er moet alleen nog steeds een slot op de schuttingdeur :+

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:06

BeFunny schreef:
Wij hebben een draaiknop aan de binnenkant van de deuren. Daarmee kunnen we de deuren vanuit binnen op slot doen of openen zonder sleutel.

Ik sta ook wel versteld van sommigen. Waar het als normaal gezien wordt dat bijv de buurman ineens in de gang staat. Als iemand niet is uitgenodigd of verteld is je kan altijd binnen lopen. Heeft die niks in je huis te zoeken. Zeker niet bij een vrouw alleen. Ik vind dat zelfs dreigend.



Nou precies dat dus.Ik kende die hele vent niet.En het is een nieuwbouwwijk geen gezellig knus volksbuurtje ofzo waar iedereen elkaar kent.En ik heb ook helemaal niks met de achterbuurman te schaften.Wil hem ook niet leren kennen.Mijn links en rechtse buren heb ik mezelf aan voorgesteld en koffie aangeboden.En uiteindelijk gewoon door de tijd heen heb ik mijn overburen ( aan de voorzijde) leren kennen omdat we elkaar tegen kwamen op het hondenveldje.Maar ik ben behoorlijk op mijn privacy gesteld.En achterom komen hier betekend een rot end omlopen en helemaal de brand gang door voor normale bezoekers.Iedereen komt hier dus ook gewoon via de voordeur.

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:28

Nooit het huis op slot maar we hebben een groot hondenluik, hoge dubbele hekken met daarachter 3 mechelse herders en een terriër.
Je komt dus nooit ongemerkt bij de deur en kom je met slechte bedoelingen waarschijnlijk ook niet ongeschonden :D

Divers

Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:46

Ik heb de deur zelfs niet op slot als ik er zelf niet ben :o

Altijd zo gedaan met het idee ‘als er brand uitbreekt kunnen de dieren eruit’ maar ik woon in de veiligste stad ter wereld en op 6 hoog in een flat waar je je moet identificeren met ID/paspoort bij de beveiligers als je binnen wilt…

Bij mijn ouders in NL kan de deur niet open zonder sleutel en ‘s nachts ging die op de haak.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:47

Als ik de deur niet meer uithoef gaat de deur aan de binnenkant op slot met veiligheidssloten.

Als ik niet thuis ben is de deur extra op slot met de sleutel.

Ik zou ook absoluut niet gediend zijn van buren die zomaar binnen komen lopen. Daar is een bel voor uitgevonden.

Goof

Berichten: 28919
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:51

Overdag niet.
's Nachts of als we allebei weg zijn is de deur wel op slot.

TinkerTreas

Berichten: 3716
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 10:59

De voordeur gebruiken wij nooit, dus die zit altijd op slot.
Wij gebruiken altijd de bijkeuken deur, die kun je ook vanaf buiten makkelijk open maken.
Overdag is hij vaak niet op slot als we thuis zijn, dan kunnen de kinderen ook makkelijk in en uit lopen met buiten spelen.
Als ik alleen thuis ben doe ik hem vaak wel op slot omdat ik dan ook nog wel eens boven bezig ben.
Meestal gaat de deur na het avondeten op slot, behalve als we nog weg moeten.
Maar het hangt er een beetje vanaf wie er thuis is. Als mijn oudste dochter alleen weg is ‘s avonds doen we de deur niet op slot, dan is er altijd nog iemand beneden als de ander boven is om de jongens naar bed te brengen.
Als mijn man of ik ‘s avonds weg zijn, gaat de deur wel op slot. Dan zitten alleen de kinderen beneden als de jongste naar bed gebracht wordt.

Onze achterdeur staat heel vaak open open, zodat de honden in de tuin kunnen. De poort zit vrijwel altijd op slot.
Een paar weken geleden was ik vergeten de poort op slot te doen en toen stond er ineens een glazenwasser in de tuin. Die moest bij de buren zijn, maar die had blijkbaar niet goed geteld.
Hij had geluk dat de tuindeur toen toevallig dicht was en de honden binnen. Anders had hij heel hard gaan rennen denk ik :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110777
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:01

tiwi1969 schreef:
Achter gaat altijd op slot, deze kan vanaf buiten geopend worden zonder sleutel.
De voordeur kan niet vanaf buiten geopend worden en is beveiligd tegen flipperen, die gaat niet op slot zodat wij in geval van nood snel naar buiten kunnen.

Het kromme is dat de politie zegt “op slot” en de brandweer zegt “houd je vluchtweg open”
Dat blijft een lastige en persoonlijke afweging


Een schuifpui kan ook een vluchtweg zijn.

tiwi1969

Berichten: 7664
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:21

Cayenne schreef:
tiwi1969 schreef:
Achter gaat altijd op slot, deze kan vanaf buiten geopend worden zonder sleutel.
De voordeur kan niet vanaf buiten geopend worden en is beveiligd tegen flipperen, die gaat niet op slot zodat wij in geval van nood snel naar buiten kunnen.

Het kromme is dat de politie zegt “op slot” en de brandweer zegt “houd je vluchtweg open”
Dat blijft een lastige en persoonlijke afweging


Een schuifpui kan ook een vluchtweg zijn.


Moet je die wel hebben, de voordeur zit meteen naast de trap en daarmee de meest logische vluchtweg als je van boven komt.

Zo zie je maar dat er geen eenduidig advies is en compleet afhankelijk van je persoonlijke situatie

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:23

Vinden de mensen die alles niet op slot hebben, dat niet spannend om dat gezellig te vertellen op internet? Of ben ik nu paranoia?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33849
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:30

Wij hebben de achterdeur wel altijd op slot. De voordeur niet maar daar kom je niet makkelijk in zonder sleutel. In de nacht wel alles op dubbel slot.

Woon aan een doodlopend woonerf dus er komt hier echt bijna nooit iemand die hier niet moet zijn.

3heathcliff5
Berichten: 470
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:38

De brandweer bedoelt met ‘houd je vluchtweg open’ vooral dat je geen rotzooi op je vluchtweg moet hebben, waar je over kan vallen of in verstrikt kan raken, terwijl je in een met rook gevuld huis naar de deur wilt komen. Niet dat je alles maar van het slot moet houden.

Polarize
Berichten: 719
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:39

De voordeur is standaard op slot, de achterdeur alleen als wij weg zijn. Wel hebben we altijd de schuif op de schuttingdeur, ook als we thuis zijn. Alleen iemand die weet hoe de schuif open moet van buitenaf komt dan het huis in, en dat zijn goede vrienden en buren. Maar als die al zomaar bij ons binnen komen lopen is het met genoeg geluid om zichzelf aan te kondigen en ook goede reden

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:40

Sanet schreef:
Vinden de mensen die alles niet op slot hebben, dat niet spannend om dat gezellig te vertellen op internet? Of ben ik nu paranoia?

Neuh, zodra hier een vreemde de deur open trekt. Dan springt er een mechelaar naar diegene toe, die hap zegt :D

En we hebben er inmiddels praktijkervaring mee. Dacht ook iemand zo binnen te kunnen komen, niet dus :+

Goof

Berichten: 28919
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:42

Sanet schreef:
Vinden de mensen die alles niet op slot hebben, dat niet spannend om dat gezellig te vertellen op internet? Of ben ik nu paranoia?


Hoezo dan?
Niemand zet er een adres bij. Daarbij, als ik mijn voordeur dicht trek valt die gewoon dicht in het slot, die kan je van buitenaf niet open doen. Er zit geen deurklink aan ofzo. Dat zal bij veel, zo niet de meesten, zo zijn.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:55

3heathcliff5 schreef:
De brandweer bedoelt met ‘houd je vluchtweg open’ vooral dat je geen rotzooi op je vluchtweg moet hebben, waar je over kan vallen of in verstrikt kan raken, terwijl je in een met rook gevuld huis naar de deur wilt komen. Niet dat je alles maar van het slot moet houden.


Ja dit dus. De voordeur wordt hierboven genoemd als een logische plek ivm trap maar veel mensen hebben dichtbij de voordeur ook een meterkast en laat dat nou bij uitstek een ding zijn wat in de hens kan vliegen, aan die voordeur heb je dan niks meer. Het is idd van huis tot huis heel wisselend, maar echt goed om voor jezelf na te gaan hoe je in geval van calamiteit vanuit elke ruimte in je huis veilig buiten kan komen.

Handig is het imo ook niet perse om alles van slot te houden, maar wel om na te denken over waar je al je sleutels bewaard. Bijvoorbeeld om een setje dicht bij de deur te laten. Als je die deur dan nog kan bereiken als vluchtroute, dan heb je ook de mogelijkheid om ‘m te openen als ie op slot zit.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 11:57

Ik doe hem 's nachts voor het slapen dicht of direct als ik een pakketje heb aangenomen ofzo. Maar onze deur kun je niet zonder sleutel openen van buitenaf.

MyWishMax

Berichten: 25431
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:04

Mijn voordeur niet, die is gewoon van slot maar kan je vanaf buiten niet open doen zonder sleutel en van binnen heb ik niet eens een klink. Daarnaast heb ik een Duitse Herder lopen, dus mensen durven al niet en anders zou ik echt pissig worden, je loopt niet zomaar naar binnen bij iemand. Mijn achterdeur zit alleen maar op slot omdat de hond die open kan maken en ook maakt. Dus het zit alleen op slot om hem binnen te houden. Pas als ik naar bed ga gaat alles op slot.

Ik moet wel lachen om het inbreekverhaal en daarna altijd alles op slot. Bij mijn ouders is er in een jaar tijd 2 keer ingebroken toen ik nog thuis woonde. Maar dat had niks te maken met deuren die niet op slot zaten. De ene keer hebben ze ons langere tijd in de gaten gehouden tot ze ons ritme wisten en zijn ze in het kleine uurtje dat er niemand thuis was maar binnen gegaan via de deur die op slot zat. De andere keer lagen we allemaal te slapen en zat alles op slot en op de knip, maar zijn ze nog steeds binnengekomen. Als ze willen komen ze toch wel binnen en het enige voordeel van op slot is dat de verzekering daar dan niet over zeurt.
Het enige wat ik geleerd heb van die inbraken is absoluut niet naar beneden gaan als je wat hoort 's nachts en belangrijke of sentimentele spullen goed opbergen, want dat nemen ze mee ook al is het niks waard.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Doe jij de deur op slot als je nadat je binnenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 12:09

Hier ook altijd de klip er op. Uit automatisme doe ik dat al zodra ik de deur dicht doe ongeacht welke tijd.
En ook als ik van huis ga, ook al is het maar om even naar de winkel te lopen, ik draai altijd de deur op slot.

In de zomer als het heel warm is laat ik mn balkon deur wel open in de nacht, woon 3 hoog dus zo snel komt er niet iemand via daar naar binnen.