Woning voor de toekomst kopen - wat te doen in de tussentijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Woning voor de toekomst kopen - wat te doen in de tussentijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:02

Volgens mij mag je constructie gewoon. Verhuren tot je er zelf gebruik van wilt maken. Dat laatste stukje is volgens mij een gedegen reden om iemand uit een huurwoning te zetten.
Wat mij het meest beangstigd is wat doen ze met je woning. Misschien kijk ik te spannende series maar ik zie echt heel veel verpauperde paleisjes.

Fitzroy

Berichten: 25157
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Woning voor de toekomst kopen - wat te doen in de tussentijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:49

Ja, of een mooie groene plantenkwekerij :+

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:02

Let ook even op het splitsingsreglement en, in het verlengde hiervan, het huishoudelijk reglement van de VVE. Het kan zijn dat hier een zelfbewoningsclausule in staat, of andere regels vanuit de VVE omtrent het verhuren van een appartement.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:51

Hutcherson schreef:
Volgens mij mag je constructie gewoon. Verhuren tot je er zelf gebruik van wilt maken. Dat laatste stukje is volgens mij een gedegen reden om iemand uit een huurwoning te zetten.
Wat mij het meest beangstigd is wat doen ze met je woning. Misschien kijk ik te spannende series maar ik zie echt heel veel verpauperde paleisjes.

Kijk daar toch mee uit, ik weet niet hoe de actuele regels zijn maar denk nu eerder strenger op huurbescherming dan "vroeger". Ik kende toch een geval waar een huurder er niet uitgezet kon worden ondanks dat de eigenaar van het pand het echt zelf weer nodig had. Dat werd een rechtszaak die door de huurder is gewonnen die dus bleef zitten.De eigenaar heeft een ander pand moeten kopen voor zichzelf....

Brainless

Berichten: 29757
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:22

Hutcherson schreef:
Volgens mij mag je constructie gewoon. Verhuren tot je er zelf gebruik van wilt maken. Dat laatste stukje is volgens mij een gedegen reden om iemand uit een huurwoning te zetten.

Zo makkelijk gaat dat niet, een rechter gaat dit toetsen en als de verhuurder een eigen woning heeft (ook al zou hij dat verkopen) is niet een goede reden om iemand eruit te zetten. Ook moet de huurder zicht hebben op een passende woonruimte (je mag hem nl niet zomaar dakloos maken).
Huurrecht is een zeer zwaar recht in Nederland.
https://www.rechtenvastgoed.nl/huur/dri ... n-bewonen/

MarjanB

Berichten: 16542
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Woning voor de toekomst kopen - wat te doen in de tussentijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:38

Weet niet in welke regio? Maar mijn buurman die verhuurt via de vliegbasis Volkel aan hun medewerkers. Gaat per jaar. Weet dat bijvoorbeeld in Nijmegen van de chip fabriek ook zo werkt en zo zijn er wel meerdere grote internationale bedrijven die huizen voor werknemers huren.

Dorine92
Berichten: 5342
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Woning voor de toekomst kopen - wat te doen in de tussentijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:37

En de overheid vraagt zich maar af waarom er huizen tekort zijn :+

Niqui

Berichten: 2186
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Woning voor de toekomst kopen - wat te doen in de tussentijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:39

Ja, dit beleid werkt niet erg in het voordeel van mensen die een huurwoning zoeken. Eigenaars kijken wel uit om hun woning nog te verhuren.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Woning voor de toekomst kopen - wat te doen in de tussentijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:48

Anti-kraak verhuren dan? Volgens mij kan dat wel tijdelijk .Maar je kunt dan minder huur vragen. Altijd beter dan dat het gekraakt zou worden- als die er langer dan 24 uur inzitten krijg je ze er al niet meer uit zonder rechtszaken. (Mijn informatie kan mogelijk niet meer up-to-date zijn).

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:46

Brainless schreef:
Hutcherson schreef:
Volgens mij mag je constructie gewoon. Verhuren tot je er zelf gebruik van wilt maken. Dat laatste stukje is volgens mij een gedegen reden om iemand uit een huurwoning te zetten.

Zo makkelijk gaat dat niet, een rechter gaat dit toetsen en als de verhuurder een eigen woning heeft (ook al zou hij dat verkopen) is niet een goede reden om iemand eruit te zetten. Ook moet de huurder zicht hebben op een passende woonruimte (je mag hem nl niet zomaar dakloos maken).
Huurrecht is een zeer zwaar recht in Nederland.
https://www.rechtenvastgoed.nl/huur/dri ... n-bewonen/

Dit bedoelde ik inderdaad. Was een beetje kort door de bocht door te typen dat het 'gewoon' kan. Het ligt iets moeilijker maar er zijn mogelijkheden in sommige gevallen.