Kersenboom in kleine tuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 16:01

Hallo bokkers,

Ik heb een kleine lange tuin bij een tussenwoning. Het achterste deel loopt verder door dan de buren. Hier heb ik een Japanse sierkers staan. Helaas hebben de konijnen de stam aan gevreten en is de boom op sterven na dood. Ik wil daarom graag een nieuwe boom plaatsen.
Het liefst zou ik een echte kersenboom willen.
Ik ben alleen een beetje geschrokken van hoe hoog die dingen kunnen worden :=, dat is niet heel geschikt voor de tuin.
Nu lees ik dat je ze ook wel klein kunt houden maar dat dat wat precies komt ivm de kersen.

Iemand hier ervaring mee?

Ik zoek sowieso een hoogstam omdat we er onder door moeten kunnen lopen.
Het is maar een klein stukje grond dat s winters erg nat is. (De huidige boom deed het hier wel goed voordat hij werd aangevreten).
Is dit überhaupt een optie of kan ik beter voor wat anders gaan? Ik geef de voorkeur aan een inheemse soort die ook een bloesem geeft ivm de bijen die ik hier in grote getale heb elk jaar en waar ik veel plezier aan beleef.
Ik probeer het maximale uit mijn kleine tuin te halen :D
Alle tips zijn welkom! Harde eisen zijn inheems en hoogstam.

Pien63
Berichten: 175
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:34

Je hebt een paar wensen, inheems, goed voor bijen en eronderdoor lopen.
Misschien leuk om ipv een boom een pergola neer te zetten met bloeiende klimplanten.
Voordeel, zal nooit te hoog worden, je kunt eronderdoor en veel langer genieten van bloemen (de keuze is reuze zeg maar)

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:18

Misschien een (sier)appelboom? Sommige soorten worden ook niet zo hoog... Ik geloof dat de sierappelboom ongeveer 6m hoog kan worden. Ik weet wel niet hoe 'breed' hij wordt.
Maar misschien is het nog beter om gewoon een tuincentrum binnen te wandelen en (vrijblijvend) advies te vragen.

Wintu

Berichten: 3065
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:43

Je hebt kersenbomen die blijven kleiner, maar dan moet je echt bij een kweker kopen, die kan je er van alles over vertellen. Mijn vorige kers was een kleine vier meter, dus dat viel erg mee, ze zijn er nog kleiner. Als je er echt kersen uit wil..... hier lukt het meestal niet, want zodra ik zie dat de kersen rijp zijn en ik ze wil plukken, zijn ze er uit gejat door de vogels.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 17:53

@pien63; uiteraard is de rest van mijn tuin al helemaal zo ingericht <3 , ik wil er alleen nog graag liefst een boom bij, voordeel voor de bijen, vogels en schaduw en eventueel vruchten voor mij.

@goldyc dat zou inderdaad ook een optie zijn! Maar ik houd nogal van kersen <3

@Wintu 4 meter is een prima optie! Goed om te weten! Tja... de vogels zullen wel een concurrent worden :D, ach, ieder zijn deel...

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:34

Groeihoogte van fruitbomen hangt gewoon helemaal af van de onderstam.
Voor appels zijn er echt dwergonderstammen, voor kersen zijn die er niet, maar Gisela 5 is in jouw geval vermoedelijk een prima onderstam om een middelgrote kersenboom te krijgen.

Bereid je er overigens wel op voor dat de vogels de kersen op hebben voordat jij de kans hebt gehad er ook maar 1 te proeven :D

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 18:42

Ibbel schreef:
Groeihoogte van fruitbomen hangt gewoon helemaal af van de onderstam.
Voor appels zijn er echt dwergonderstammen, voor kersen zijn die er niet, maar Gisela 5 is in jouw geval vermoedelijk een prima onderstam om een middelgrote kersenboom te krijgen.

Bereid je er overigens wel op voor dat de vogels de kersen op hebben voordat jij de kans hebt gehad er ook maar 1 te proeven :D


Ik heb het even opgezocht maar de Gisela 5 is niet een hoogstam helaas

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:56

Je hoeft ook helemaal geen hoogstam te hebben, middelstam is genoeg, en dat kan Gisela gewoon leveren. 3,5 - 4 meter, meer dan dat wil je toch uberhaupt niet in een tuin bij een tussenwoning?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 19:40

Ibbel schreef:
Je hoeft ook helemaal geen hoogstam te hebben, middelstam is genoeg, en dat kan Gisela gewoon leveren. 3,5 - 4 meter, meer dan dat wil je toch uberhaupt niet in een tuin bij een tussenwoning?


Dan kan ik er niet onderdoor lopen, er loopt namelijk een paadje naast de plek waar de boom moet komen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:48

Weet niet of een hoogstam een goed idee is, kun je de boom goed bereiken om te snoeien, bijvoorbeeld? Hoogstammen hebben echt wel flink ruimte nodig, omdat je aangeeft een kleine, lange tuin te hebben.

Brainless

Berichten: 29757
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:55

Denk er wel aan dat je een zelfbestuivende kers moet hebben.
Een hoogstam wordt best groot (breed en hoog).

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:58

Ik denk dat 'hoogstam' en 'niet te groot' niet zo goed verenigbaar zijn.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:07

Ik vind kersenbomen prachtig maar in de tuin hoef ik ze niet meer. Voor mij is het grootste probleem de kersenvlieg. Ik vind het niet tof als in iedere kers een larve zit.
We hadden er ook veel wespen van aangezien een hoogstam echt extreem veel kersen geeft, daar konden we niet tegenaan eten.
Wat dat betreft zou ik dan eerder voor een geente stam gaan. Maar anderzijds, voordat je er onderdooor kan lopen ben je sowieso 10 jaar verder.

butengeweun

Berichten: 3664
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:09

Misschien een leuke tip kijk een op de website van Van der Berk boomkwekerij. Die hebben heel veel op de site staan met zoek opties.

Ze verkopen ook aan Particulieren maar de website alleen al is een schat aan informatie

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:09

Wij hebben een aantal kersenbomen (gehad) die aan al je eisen voldoen. Hoogstam, maar wel compact, en heerlijk donkerrode kersen. Drie bomen kwamen bij een fruitteler vandaan; oude bomen van een kersenboomgaard die vernieuwd werd. Twee waren iets lager, maar de derde had een stam van pakweg 2 meter hoog, en dan een top van ik gok zo'n meter doorsnee. Met een beetje snoeien staat die inmiddels 10 jaar later nog steeds in de tuin zonder dat die veel groter is geworden.
Een vierde boom heb ik gewoon bij de tuinhandel gehaald, ook hoogstam en die was ook goed in vorm te houden.
Inmiddels hebben twee van de vier bomen de droogte helaas niet overleefd. Maar ik ben wel van plan om weer nieuwe kersenbomen te halen.

Zou hier bv niks tussen staan? https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-te ... n-en-maten
Of: https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-te ... ina-karina

Boom met een mooie vorm uitzoeken en de onderste takken opsnoeien tot de juiste hoogte.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 09-02-24 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

friezenfan2

Berichten: 2633
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:11

Ik heb een kersenboom in een lange smalle tuin staan. Stond er al toen ik het huis kocht.
Geen idee wat voor soort het is maar als ik op tijd ben en ze laat narijpen in de vensterbank heb ik ongeveer een vlabakje/soepkom met kersen.
Er loopt een padje langs en ik kan er makkelijk onder door lopen. Misschien is die zo gesnoeid door de vorige bewoners?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 00:20

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Enerzijds denk ik dat het misschien niet haalbaar is maar door de berichten van o.a. Annemiek en friezenfan krijg ik weer moed om het misschien toch te proberen...
Of toch een appelboom, ik twijfel heel erg. Ik vind de vruchten overigens niet het belangrijkste. Meer de toegevoegde waarde voor de natuur.
@friezenfan heb jij misschien een foto van jouw boom?

En nog even over appelbomen, wat zou dan geschikt zijn? Ik houd het meest van zoete appels :D

Roodvos

Berichten: 6702
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:52

Voor een appel zou ik dan voor een zoete campagner gaan.

Staat erom bekend dat het een hele mooie boom met een symmetrische kruin vormt.
Mooie gevormde appels met een rode wang.

Voor een smalle tuin zou ik dan liever gaan voor een peer. Peren groeien ten opzichte van een appel meer omhoog en minder opzij.
Of wellicht nog beter: leifruit/leibomen. Een goede kweker kan je adviseren.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 10:13

Roodvos schreef:
Voor een appel zou ik dan voor een zoete campagner gaan.

Staat erom bekend dat het een hele mooie boom met een symmetrische kruin vormt.
Mooie gevormde appels met een rode wang.

Voor een smalle tuin zou ik dan liever gaan voor een peer. Peren groeien ten opzichte van een appel meer omhoog en minder opzij.
Of wellicht nog beter: leifruit/leibomen. Een goede kweker kan je adviseren.


Dankjewel Roodvos, ik ga me erin verdiepen!

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:14

Hoe breed mag hij worden?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kersenboom in kleine tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 10:53

Azmay ongeveer 3 meter

ElfBeau_067

Berichten: 2005
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:00

Met kersenbomen heb je idd wel van die larven en vogels die ze aanvreten. Toen ik zelf kersjes had geplukt uit een boom, was dat echt een heel proces. Dus met zelf eten moet je wel even rekening houden en oppassen.