Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 19:46

Hoi! :)

Ik zit met een dilemma en dus hopelijk kan Bokt me helpen :')

Gezien er hier mensen in het hele land wonen, en ook nog België, leek dit me een goede plek om te vragen!

Welke stad of dorp kan aan mijn wensen voldoen?

Even voorgeschiedenis; ik woon al mijn hele leven nabij/in Groningen, maar ik wil eigenlijk eens iets heel anders. Een andere omgeving waar ik een frisse start kan maken. Dus een andere stad of dorp in Nederland, en dan het liefste voorbij Zwolle (dus midden of zuid Nederland, of evt België?)

Dus weg uit het Noorden :D

Nu zoek ik iets:
- In de buurt van een leuke stad, máár niet in de stad zelf. Ik wil graag weg van de drukte (wellicht aan de rand van de stad kan wel, mits het er rustig is)
- In de buurt van natuur; dus niet een park, maar echt een mooi natuurgebied of bos waar je lang kan wandelen.
- Er moet wel wat werkgelegenheid in de buurt zijn, maar vandaar ook de stad in de buurt (zou fijn zijn als het per fiets binnen ca 30 min te doen is, maar iets verder is ook oke)
- Een omgeving waar je redelijk makkelijk nieuwe contacten kunt opdoen? Eveneens evt een stad dichtbij, waar ik evt activiteiten kan doen om mensen te leren kennen. Ik kom dan alleen naar die woonplek toe, dus dan hoop ik wel wat nieuwe contacten op te doen.
- En zou mooi zijn als er wat huurwoningen te vinden zijn, maar ik begrijp dat dit overal lastig is :') maar ik kan het altijd proberen!

Alle tips/ideeën zijn welkom! :D waar hebben jullie fijn gewoond of waar woon je fijn? Alvast erg bedankt!

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:58

Dit is heel breed, dus je gaat ook hele diverse antwoorden krijgen denk ik.

Bedenk je in elk geval, dat een aantal dingen haaks op elkaar kunnen staan. Een makkelijke manier om contacten op te doen is bijvoorbeeld in (studenten)steden groter, daar wordt meer georganiseerd over het algemeen. Maar de kans om daar makkelijk een woonplek te vinden, is weer kleiner.
Je wil niet te veel drukte en natuur, maar die vind je vooral buiten de randstad, en ik denk je al uit een relatief rustige omgeving komt.

Hou ook rekening met cultuurverschillen die er binnen nl zijn, die zijn imo groter dan 'je' denkt, en met B nog groter.

Maar ik vind het heel stoer, en het kan heel verfrissend zijn een nieuwe omgeving, ik wens je alle succes en geluk! :)

Benzz
Berichten: 2920
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:00

Ik denk dat de Utrechtse heuvelrug volledig voldoet.

vikawiek

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:02

Misschien zijn de plaatsen rondom Arnhem wat voor je?

juval

Berichten: 13236
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:03

Utrechtse Heuvelrug of Wijk bij Duurstede. Rustig, landelijk, maar ook dichtbij Utrecht/Amersfoort voor werk.

Contacten moet je toch altijd zelf zien te maken, (sport)verenigingen zijn overal wel te vinden.

De grootste uitdaging zal zijn een huurwoning vinden. Dat gaat echt niet meevallen vrees ik. Succes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:05

Hier in de buurt zit je ook goed :j (Omgeving Den Bosch, Noord-Brabant).
Veel verschillende natuurgebieden (Loonse & Drunense Duinen, Kampina, Oisterwijkse bossen en Vennen, Moerputten, Velder, Heerenbeek etc :+ )
Je zit vlakbij Den Bosch en Tilburg en het is ook allemaal makkelijk met het openbaar vervoer te bereiken.
Werkgelegenheid genoeg.
Huurwoningen vindbaar weet ik niet precies.

Idd, contacten moet je zelf zien te maken, maar ik heb gemerkt dat dit in Brabant erg makkelijk gaat :+ :D
Ik ben zelf ook import (kom oorspronkelijk uit Noord-Holland) en voel me hier helemaal thuis!
Ik ga nooit meer weg <3

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 21:00

Bedankt alvast! :D Omgeving Utrecht zat ik zelf ook al aan te denken, hoewel ik de stad zelf te druk vind, zijn denk ik kleinere steden of dorpen in die omgeving wel mooi!

Arnhem ben ik een keer geweest, idd ook mooie natuur daar in de omgeving! Nijmegen vond ik ook wel leuk!

Op zich ben ik redelijk sociaal en durf ook wel initiatief te nemen om af te spreken met (nieuwe) mensen etc. Ik ben ook niet bang om bij een vereniging te gaan. Maar ik kan me voorstellen dat het in sommige plaatsen lastiger is om "ertussen" te komen, vooral als je niet uit die provincie/cultuur komt.

Fijn dat t daar zo goed bevalt Cayenne! :D Ik dacht dat het in Brabant toch lastiger zou zijn om contacten te leggen (bij de randstad heb ik bv het idee dat mensen er meer voor open staan, maar misschien zie ik dat juist verkeerd?)

Een tijdje terug ben ik op vakantie geweest in de buurt van natuurgebied de Maashorst (dichtbij Oss/Uden) en dat vond ik daar erg fijn <3 ik kom gewoon helemaal tot rust daar :)

Waar ik nu woon, moet ik minimaal 40 min rijden (per scooter/fiets) om bij een mooi bos of natuurgebied te komen.. verder is het dichtstbijzijnde een park waar het zomers opgepropt zit met studenten en waar je tijdens het wandelen elke 5 min een teug wietrook binnenkrijgt :') was leuk toen ik een student was, maar nu ben ik er wel klaar mee haha

Ladyson

Berichten: 3230
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:03

Ik zou ook inzetten op regio Ede/Arnhem!

mika11

Berichten: 11121
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:07

Harderwijk of Nijkerk?
Dan zit je aan de ene kant dicht bij Amersfoort.
En aan de andere kant zit je praktisch op de Veluwe en genoeg natuur om je heen

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:13

België, regio Ieper/heuvelland/Poperinge.

Geen idee of het te ver is.
Rustig, betaalbaar wonen, Ieper en Poperinge zijn steden die veel gezellig zijn, werkgelegenheid bieden, overal wel natuur te vinden, veel verenigingen en zelf ervaar ik de regio als heel open voor nieuwe mensen die willen integreren.

Benzz
Berichten: 2920
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:15

mika11 schreef:
Harderwijk of Nijkerk?
Dan zit je aan de ene kant dicht bij Amersfoort.
En aan de andere kant zit je praktisch op de Veluwe en genoeg natuur om je heen

Alleen wel moeilijk als je " import" bent.

gaucho

Berichten: 9549
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:16

Apeldoorn is heel gemixed, mensen komen uit alle windstreken en aan alle kanten natuur.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:21

Omgeving Driebergen of Seist? Direct aan de Utrechtse heuvelrug en je zit zo in Utrecht, ook Amersfoort ben je zo.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78553
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:08

Ten zuiden van Eindhoven. Grote Heide, Cartierheide, De Malpie, prachtige natuurgebieden. Mensen zijn open en er zijn leuke dorpen om te wonen. Werkgelegenheid is er genoeg met het high tech centrum van de wereld in Eindhoven en Veldhoven. Ook al zit je niet in de technologie, de economie floreert hier mede ook door de expats. Dus ook in de horeca, winkels etc is veel werkgelegenheid. Plus veel toeleveranciers voor de grote bedrijven zitten ook in die omgeving.
Klein nadeel, door alle expats is het lastig om woningen te vinden, maar als je buiten Veldhoven en Eindhoven zoekt is het beter, en dat is wel weer wat jij zoekt. Expats zoeken het stadse net op.

Doubtless

Berichten: 8507
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:10

Fearn schreef:
Een tijdje terug ben ik op vakantie geweest in de buurt van natuurgebied de Maashorst (dichtbij Oss/Uden) en dat vond ik daar erg fijn <3 ik kom gewoon helemaal tot rust daar :)


Ik woon op 5 min van dat natuurgebied af, nu iets langer dan een jaar. Vind zelf niet dat het in NB of specifiek deze regio lastig is om nieuwe contacten op te doen :) kan het dus van harte aanbevelen :D past goed bij wat je zoekt.

MarjanB

Berichten: 16536
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:50

Benzz schreef:
mika11 schreef:
Harderwijk of Nijkerk?
Dan zit je aan de ene kant dicht bij Amersfoort.
En aan de andere kant zit je praktisch op de Veluwe en genoeg natuur om je heen

Alleen wel moeilijk als je " import" bent.


Das echt onzin. Althans Harderwijk, super leuke stad, mensen zijn “vrij” en jong. Ermelo is ook leuk (kom ik vandaan) en ook veel minder behoudend dan vroeger. Kijk Elspeet of Nunspeet is wel wat anders.

Heb zelf op diverse plekken gewoond en vond de Achterhoek erg leuk, maar daar zit ook wel wat verschil in de dorpen. Woon nu in noord oost Brabant en gister met 20 mensen uit de straat samen op pad naar de bonte avond. Iedereen is bereid te helpen en je bouwt snel een netwerk op als je een beetje sociaal bent.

Benzz
Berichten: 2920
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:56

Dat ligt er geheel aan hoe je bent. Opgegroeid in de achterhoek en nu woonachtig in de randstad. Voor geen goud ga ik terug.

Sure_lee

Berichten: 10423
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:02

Ik zou ook Harderwijk zeggen. Al op verschillende plekken in NL gewoond...
Breda, Vleuten, Ommen, Ede, Huizen.
Harderwijk is echt top qua gezelligheid in het centrum en de Veluwe en water om de hoek. Je bent zo in Zwolle en Amersfoort.

_AB_
Berichten: 3959
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:03

Ik zou ook zeggen, de dorpen rond Arnhem! Heb zelf in Velp gewoond, dat beviel prima. En je loopt zo de Veluwe op

Lienepien95

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:07

Wij wonen in Schaijk, een dorp tussen de Maashorst en de Herperduin in. We zijn allebei import (Limburg en Zuid-Holland), maar willen hier na 3,5 jaar al absoluut niet meer weg!
Contacten in het dorp hebben we weinig, maar hebben het zelf ook niet echt opgezocht.
Op de stal waar ik met de paarden sta is het een en al gezelligheid.
Huurwoningen is helaas ook hier enorm lastig...

moonsparkle
Berichten: 21767
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:14

Ik lees mee, ik zou ooit heel graag vrijstaand willen wonen, maar dat is waar ik nu woon niet te betalen :o liefst ook in een rustige omgeving met veel natuur en wandelmogelijkheden.

vikawiek

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:39

Fearn schreef:
Waar ik nu woon, moet ik minimaal 40 min rijden (per scooter/fiets) om bij een mooi bos of natuurgebied te komen.. verder is het dichtstbijzijnde een park waar het zomers opgepropt zit met studenten en waar je tijdens het wandelen elke 5 min een teug wietrook binnenkrijgt :') was leuk toen ik een student was, maar nu ben ik er wel klaar mee haha

Niks gaat boven het 'gras' van het Noorderplantsoen :+

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 00:25

vikawiek schreef:
Fearn schreef:
Waar ik nu woon, moet ik minimaal 40 min rijden (per scooter/fiets) om bij een mooi bos of natuurgebied te komen.. verder is het dichtstbijzijnde een park waar het zomers opgepropt zit met studenten en waar je tijdens het wandelen elke 5 min een teug wietrook binnenkrijgt :') was leuk toen ik een student was, maar nu ben ik er wel klaar mee haha

Niks gaat boven het 'gras' van het Noorderplantsoen :+


:+ :+ :+ zeker niet

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 00:26

Ik ga eens wat onderzoek doen naar de bovengenoemde steden/dorpen! :D

Wellicht iemand die me tzt eens een rondleiding wil geven? ;)

Benzz
Berichten: 2920
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:31

Fearn schreef:
Ik ga eens wat onderzoek doen naar de bovengenoemde steden/dorpen! :D

Wellicht iemand die me tzt eens een rondleiding wil geven? ;)

Ja hoor!