Onkruidvrije voortuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:58

Het grind in de voortuin van onze buren, bevat meer onkruid dan onze tuin met de bodembedekker waldsteinia. Groeit in zon en schaduw en snel dicht (bij een goede ondergrond), bloemetjes in het voorjaar en voor de rest heel weinig onderhoud.
https://www.tuinplantenwinkel.nl/waldst ... rnata.html

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:33

Maagdenpalm of kruiptijm bijvoorbeeld, mooi groen (met bloemetjes) zonder onderhoud. In beide gevallen moet je inderdaad de eerste (paar) jaar wel bijhouden, maar als het eenmaal dekt nog amper werk aan.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:42

Telpeva schreef:
Snelle groeiers moeten denk ik ook vaker bijgehouden worden, misschien wel iets om rekening mee te houden voor ts. Als onkruid verwijderen geen leuke klus is dan is onderhoud van ander groen misschien ook niet gewenst.

In het verlengde daarvan, als je voor iets groens wilt kiezen en niet elke keer gedoe ermee willen, ik lees bijvoorbeeld al berichten dat blaadjes vervelend zijn op grind. Je hebt ook planten en struiken die hun blad niet verliezen, dat scheelt elke herfst weer harken, vegen en kliko's vullen.

Ik vind zo'n tegel-of grindtuin erg treurig. Maar ja, ieder mag in zijn eigen tuin doen wat hij wil. Alleen wel vervelend als ze,zoals mijn ex-buurman, mij dan ook willen dwingen te betegelen omdat de blaadjes van mijn bomen op zijn tegels vallen\waaien.

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:43

Hier een grind voortuin. Wat mij betreft nooit meer! Zoveel onkruid en slecht weg te halen. Liever gras of gewoon zwarte grond met bodembedekker.

Nou is hier de voortuin ook aardig groot dus wat we ook doen het blijft veel werk :')

marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 20:45

Die Waldsteinia hoe ver moeten die uit elkaar staan.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:48

Volgens mij is het plantadvies 7 per m2, ook natuurlijk een beetje afhankelijk hoe groot de plantjes zijn.

marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 21:02

Oke dank je wel, ooievaarsbek heb ik ook besteld die zijn ook mooi.

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:23

Wat leuk dat je toch voor plantjes gaat!
Eerst even wat werk maar uiteindelijk wel mooi. Als je wat meer planten per m2 zet is het sneller dicht maar dan kost het wel wat meer natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:43

Ooievaarsbek staat bij mij ook, daar komt bij mij verder nauwelijks wat door heen, hooguit een keer een paardenbloem.
Wat wel leuk is, is dat er (bedoelde) sneeuwklokjes onder zitten. Als dan in het hele vroegevoorjaar de ooievaarsbek ern nog wat treurig bij hangt, steken de sneeuwklokjes hun kopje er doorheen <3

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:54

anjali schreef:
Telpeva schreef:
Snelle groeiers moeten denk ik ook vaker bijgehouden worden, misschien wel iets om rekening mee te houden voor ts. Als onkruid verwijderen geen leuke klus is dan is onderhoud van ander groen misschien ook niet gewenst.

In het verlengde daarvan, als je voor iets groens wilt kiezen en niet elke keer gedoe ermee willen, ik lees bijvoorbeeld al berichten dat blaadjes vervelend zijn op grind. Je hebt ook planten en struiken die hun blad niet verliezen, dat scheelt elke herfst weer harken, vegen en kliko's vullen.

Ik vind zo'n tegel-of grindtuin erg treurig. Maar ja, ieder mag in zijn eigen tuin doen wat hij wil. Alleen wel vervelend als ze,zoals mijn ex-buurman, mij dan ook willen dwingen te betegelen omdat de blaadjes van mijn bomen op zijn tegels vallen\waaien.

Ja daar kan ik ook nooit zo goed tegen, flauw vind ik dat, sommige dingen horen nu eenmaal bij de natuur en bij het leven vind ik. Je hebt zelfs een aflevering van de rijdende rechter waarin mensen klagen over vallende blaadjes van hun buren, die zich daar zo erg aan storen dat ze elke dag hun tuin stofzuigen alsof de een woonkamer is. Ik weet niet meer wie er gelijk kreeg in die aflevering, maar absurd vond ik het absoluut :o

Ik vind zelf vallende blaadjes geen probleem, losse bladeren op de grond worden gewaardeerd door insecten (en daarmee gewaardeerd door insecten eters, zoals o.a. merels, zanglijsters, egels). Ik heb elk jaar genoeg gevallen blad om 3 a 4 grote kliko's te vullen maar ik laat altijd een groot deel liggen totdat de lente begint, het ziet er rommelig uit maar de vogeltjes die worden er zo blij van, en daarom ik ook :D

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:16

Onkruid bestaat niet.

Ongewenst kruid wel.

Suzanne F.

Berichten: 49300
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:11

Nou ik vind het toch wel fijn als mijn tuin netjes is. En daarmee bedoel ik geen onkruid, mos of groene tegels en geen onkruid tussen mijn planten. Ik houd wel van planten en bloemen en heb borders met allerlei soorten planten en wat bomen. Maar de tegels wil ik schoon hebben. En ik heb helaas nog geen heel milieuvriendelijke oplossingen gevonden hiervoor. Alles wat je gebruikt is niet goed voor het grondwater en de bodem. Ik probeer altijd zoveel mogelijk de resten richting de put het riool in te vegen zodat het zo mijn mogelijk de bodem intrekt.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:20

Zo‘n ronddraaiende bezem werkt ook heel goed.
Ik heb een tijd een huis gehuurd met een oprit van kleine tegeltjes, een hel was dat.
Mijn buurman had zo‘n veegmachine met ronddraaiende borstels en daarmee hield hij zijn kant echt heel goed. Wij vonden het een te dure oplossing voor een tijdelijk huurhuis, dus ik stak het uiteindelijk gewoon met een mesje uit, maar als het voor langere tijd is zou ik dat zeker overwegen voor grotere oppervlakten.
Mos krijg je ook prima weg met een hoge drukspuit trouwens.

Poosje81
Berichten: 21212
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:22

Hier zijn de kippetjes dé oplossing gebleken voor ons erf (met grint/split), maar dat is niet altijd handig voor iedereen.

Je hebt voor tussen de tegels ook een speciaal mesje op een lange steel, die werken ook ideaal. Soort schoffel maar dan net iets anders.

TS, tof dat je voor bodembedekkers gaat!

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:58

Koop een goed lang penwortel-steekmes.
Als een paardenbloem of distel opduikt, kun je die daarmee goed gelijk met wortel en al weghalen zonder je bedekkende laag groots te hoeven storen.

JudithGigi

Berichten: 4222
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:00

Wat goed dat je voor plantjes gaat!! :D

Hier heb ik het onkruid probleem opgelost door geen tegels te hebben _O- (heb er ook geen ruimte voor, heb maar 25m2 voren en nog minder achter, die heb ik graag groen)

marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 09:03

Ik ben ook heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.

Jis_

Berichten: 11655
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:29

Leuk TS!

Miriam91

Berichten: 2851
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:13

Goed dat je voor plantjes gaat! Je kunt ook nog kiezen voor salie (https://www.directplant.nl/salie-salvia ... -rain.html) wordt heel snel dicht en er komen enorm veel bijen, hommels en vlinders op af. Einde van de winter bij de grond afknippen en het komt vanzelf weer op.

Ik zou niet met een hoge drukspuit aan de gang gaan op tegels trouwens. Je beschadigd de tegels waardoor de structuur meer open wordt en je dus steeds sneller alg en mos erop krijgt. Een paar keer per jaar vegen, wachten tot het zonnetje erop komt in het voorjaar of het water waarin je aardappelen hebt gekookt erover heen gooien en je hebt geen mos/alg probleem meer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18014
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:04

Suzanne F. schreef:
Nou ik vind het toch wel fijn als mijn tuin netjes is. En daarmee bedoel ik geen onkruid, mos of groene tegels en geen onkruid tussen mijn planten. Ik houd wel van planten en bloemen en heb borders met allerlei soorten planten en wat bomen. Maar de tegels wil ik schoon hebben. En ik heb helaas nog geen heel milieuvriendelijke oplossingen gevonden hiervoor. Alles wat je gebruikt is niet goed voor het grondwater en de bodem. Ik probeer altijd zoveel mogelijk de resten richting de put het riool in te vegen zodat het zo mijn mogelijk de bodem intrekt.

Die droom kan ik je ook een beetje uit helpen, want als je gemeente een gescheiden systeem heeft (wat vrijwel alle gemeenten hebben tegenwoordig), dan loopt het water uit die put een naburige sloot in. Dus jouw bodemleven ter plaatsen heeft er minder last van, maar het bodemleven in het algemeen niet.
Dus dan blijf je toch bij trekken, of eventueel branden uitkomen. Of er veel, heel veel overheen lopen :))> Mijn hele oprit is weer mooi schoon, met dank aan de verbouwing van het dak hier.

Top dat je toch voor plantjes gaat TS! +:)+

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:19

Ik doe de tegels 1x per jaar met hogedrukreiniger en dat gaat prima.
Onkruid ertussen doe ik met zo’n staalborsteltje op een steel. Of ik laat de kinderen het plukken :+

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:34

Goh. Ik doe gewoon niks. Laat lekker groeien en waar veel gelopen wordt, krijg je vanzelf "olifantenpaadjes". Ik laat alleen af en toe een professionele hovenier komen om te hooggroeiende bomen te laten bijsnoeien om niet-groenminnende buren tegemoet te komen.

Jis_

Berichten: 11655
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:27

anjali schreef:
Goh. Ik doe gewoon niks. Laat lekker groeien en waar veel gelopen wordt, krijg je vanzelf "olifantenpaadjes". Ik laat alleen af en toe een professionele hovenier komen om te hooggroeiende bomen te laten bijsnoeien om niet-groenminnende buren tegemoet te komen.


Mijn buurvrouw afgelopen zomer, ik weet dat je van onkruid houdt maar zou je toch even heb pad tussen ons huis willen doen? _O- Kom haar ook wel een beetje te gemoed dan.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:34

Jis_ schreef:
anjali schreef:
Goh. Ik doe gewoon niks. Laat lekker groeien en waar veel gelopen wordt, krijg je vanzelf "olifantenpaadjes". Ik laat alleen af en toe een professionele hovenier komen om te hooggroeiende bomen te laten bijsnoeien om niet-groenminnende buren tegemoet te komen.


Mijn buurvrouw afgelopen zomer, ik weet dat je van onkruid houdt maar zou je toch even heb pad tussen ons huis willen doen? _O- Kom haar ook wel een beetje te gemoed dan.

De Rijdende Rechter heeft vaak interessante zaken tussen buren die volkomen andere ideeen hebben over tuinen en groen. :+

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:37

Hou op… Anjalies aanpak zou ik ook wel willenmaar dansen ik oorlog hier in dat burger buurtje :)
Maar als iemand een goede tip heeft omvangrijk paarden bloemen af te komen dat door worteldoek heen komt graag.
Ik vind het een prachtig gezicht… de buurt wat minder.