Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat betaal je aan hypotheek per maand?

0-300
88 (7%)
300-500
110 (9%)
500-700
174 (15%)
700-900
218 (19%)
900-1100
155 (13%)
1100-1300
129 (11%)
1300-1500
90 (7%)
1500-1700
65 (5%)
1700-2000
48 (4%)
> 2000
67 (5%)

Totaal aantal stemmen: 1144


Charaz

Berichten: 24329
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 18:34

Mijn hypotheek bestaat na 2 vorige huizen en een scheiding uit 6 leningdelen met allemaal een ander rente percentage, heel verwarrend, maar ik los af op het aflossingsvrije stuk met de hoogste rente.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:41

Ik heb een annuïtaire lening, met een rente van 2,36% 20 jaar vast.

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:33

Wij hebben een hypotheek waarbij we 1/3 aflossing betalen en 2/3 rente. Echter, tot nu toe heeft de bank telkens enkel de rente afgeschreven. Voor nu hele fijn, want we houden even wat lucht qua verbouwing. Maar twijfel om de bank na de verbouwing wel te vragen hoe dit zit. Ben bang dat ze ons daarna nog even een rekening sturen van alle aflossing die ze niet geïncasseerd hebben. Weet overigens niet of ik het goed heb hoor, wellicht is het normaal? We zitten ook met verduurrzamingshypotheek enzo.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:35

Hutcherson schreef:
Wij hebben een hypotheek waarbij we 1/3 aflossing betalen en 2/3 rente. Echter, tot nu toe heeft de bank telkens enkel de rente afgeschreven. Voor nu hele fijn, want we houden even wat lucht qua verbouwing. Maar twijfel om de bank na de verbouwing wel te vragen hoe dit zit. Ben bang dat ze ons daarna nog even een rekening sturen van alle aflossing die ze niet geïncasseerd hebben. Weet overigens niet of ik het goed heb hoor, wellicht is het normaal? We zitten ook met verduurrzamingshypotheek enzo.


Ja en let op je hypotheekrente-aftrek. Want volgens mij moet je direct beginnen met aflossen (kan ik me herinneren van m'n bouwdepot, dan los je dus ook af op wat je nog niet hebt opgenomen).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:38

Wij hebben een (volledig) annuïtaire hypotheek van 2.31% rente voor 30 jaar vast.

Supervixen

Berichten: 12880
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:42

Sansevieria schreef:
Ik vind vooral de quotiteit een heel interessante.
Als ik uitga van de woz waarde dan zitten wij op een 50 procent.

Maar inderdaad, ik ken nog best wat mensen met aflossingsvrij.
Zou ik zelf niet willen eerlijk gezegd, maar dat hangt natuurlijk af van ieders persoonlijke situatie.


Waarom niet als ik vragen mag?

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:44

Wij hebben al een groot deel afgelost en betalen nog maar een schijntje per maand.
Welke hypotheek we hebben durf ik zo snel niet te zeggen. We hoeven iig niet af te lossen, maar doen dit wel.
Maar de hypotheek loopt al ruim 15 jaar.

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:44

Wij betalen rond de 1800 per maand aan hypotheek (en gelukkig zeer lage rente). Maar we hebben hiervoor wel 3,8 hectare en alle paarden aan huis. Wel een renovatie-boerderij dus daar hebben we de komende jaren nog veel werk en kosten aan.
Hoe dan ook betalen we in vergelijking met onze vorige woning niet heel veel extra. Ons vorig huis hadden we maar een klein stukje wei en onze 2 pony's aan huis. Hypotheek was 850 euro in de maand + 2 paarden in volpensioen aan 600 euro.
Dus als je dan rekent de hypotheek van ons vorige huis plus het volpensioen van de paarden dan betalen we nu 350 euro in de maand meer en hebben we daarvoor al onze paarden aan huis staan.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:49

Supervixen schreef:
Sansevieria schreef:
Ik vind vooral de quotiteit een heel interessante.
Als ik uitga van de woz waarde dan zitten wij op een 50 procent.

Maar inderdaad, ik ken nog best wat mensen met aflossingsvrij.
Zou ik zelf niet willen eerlijk gezegd, maar dat hangt natuurlijk af van ieders persoonlijke situatie.


Waarom niet als ik vragen mag?


Je reageert niet op mij, maar toch: ik vind het fijn om over 25 jaar geen hypotheekschuld meer te hebben. Anders moet je te zijner tijd toch maar weer een nieuwe lening weten af te sluiten of de lening aflossen (en daar kun je voor sparen, maar dat is fiscaal weer niet zo gunstig).

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:53

HorsePhoto schreef:
Wij betalen rond de 1800 per maand aan hypotheek (en gelukkig zeer lage rente). Maar we hebben hiervoor wel 3,8 hectare en alle paarden aan huis. Wel een renovatie-boerderij dus daar hebben we de komende jaren nog veel werk en kosten aan.
Hoe dan ook betalen we in vergelijking met onze vorige woning niet heel veel extra. Ons vorig huis hadden we maar een klein stukje wei en onze 2 pony's aan huis. Hypotheek was 850 euro in de maand + 2 paarden in volpensioen aan 600 euro.
Dus als je dan rekent de hypotheek van ons vorige huis plus het volpensioen van de paarden dan betalen we nu 350 euro in de maand meer en hebben we daarvoor al onze paarden aan huis staan.


Excl voer / bodembedekking onderhoud weide :D dat komt er wel los bij

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:53

Wij hebben een lineaire hypotheek, in 2014 afgesloten tegen 4,35% rente vast voor 10 jaar. Helaas voor ons dat de rente nu dus weer omhoog gaat.
Wij lossen tussendoor geregeld extra af, en in 9,5 jaar hebben we dus al 68% afgelost.

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:55

StalNollie schreef:
HorsePhoto schreef:
Wij betalen rond de 1800 per maand aan hypotheek (en gelukkig zeer lage rente). Maar we hebben hiervoor wel 3,8 hectare en alle paarden aan huis. Wel een renovatie-boerderij dus daar hebben we de komende jaren nog veel werk en kosten aan.
Hoe dan ook betalen we in vergelijking met onze vorige woning niet heel veel extra. Ons vorig huis hadden we maar een klein stukje wei en onze 2 pony's aan huis. Hypotheek was 850 euro in de maand + 2 paarden in volpensioen aan 600 euro.
Dus als je dan rekent de hypotheek van ons vorige huis plus het volpensioen van de paarden dan betalen we nu 350 euro in de maand meer en hebben we daarvoor al onze paarden aan huis staan.


Excl voer / bodembedekking onderhoud weide :D dat komt er wel los bij


Ja inderdaad maar hooi maken we volledig zelf dus dat scheelt al een heel grote kost. Bodembedekking hebben we ook niet veel kosten aan omdat ze een inloop stal hebben :)
Maar de kosten wegen niet op tegenover gelukkige paarden die nu 24/7 buiten kunnen lopen. Onze hengst mocht niet buiten in het pensioen waardoor hij continue koliek kreeg. Hij loopt nu lekker rond buiten met de 2 ruinen <3

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:04

Al een paar jaar 0.
Wij hebben op momenten dat het mogelijk was steeds het maximale per jaar (10% van oorspronkelijk hypotheekbedrag) versneld afgelost. Op een gegeven moment kregen we door de steeds verder stijgende hypotheekrente het aanbod in een keer alles af te lossen zonder boete. Eigenlijk was dat net te hoog om nog wat reserves te hebben maar toch gedaan. En die reserves bouwen daarna heel snel weer op dus blij mee dat we dat gedaan hebben.
Hypotheekrenteaftrek lijkt leuk maar uiteindelijk is dat alleen heel leuk voor de witte-boorden-criminelen (lees hypotheekverstrekkers).

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:12

Hier een hypotheekrente van 1,6%. 30 jaar vast. Een lachertje voor mij, elke maand nog dankbaar.

Supervixen

Berichten: 12880
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:23

Tiggs wij hebben onze hypotheek vorig jaar, na 15 jaar, omgezet van een spaarhypotheek naar een aflossingsvrije hypotheek.
Wij lossen af en toe gewoon af als we daar zin in hebben of veel gespaard hebben. Dat werkt voor ons prima en geeft ons meer vrijheid, bijvoorbeeld als mijn vriend of ik een tijdje een dag minder wil gaan werken. Zo kun je het dus ook aanpakken. Het wil niet persé zeggen dat je na 30 jaar nog met de hele hypotheek zit die afbetaald moet worden.
Op deze manier hebben we al bijna de helft van onze hypotheek afgelost en hebben we lage maandlasten. Momenteel zo'n 250 euro per maand na hypotheekrente aftrek. Als een van ons ziek of arbeidsongeschikt wordt of weet ik veel, dan zijn de woonlasten nog makkelijk op te brengen op één van onze twee salarissen.

GekOpFjorden

Berichten: 343
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:44

Wij betalen weinig hypotheek maar de VVE kosten zijn niet mals :(

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:50

Supervixen schreef:
Tiggs wij hebben onze hypotheek vorig jaar, na 15 jaar, omgezet van een spaarhypotheek naar een aflossingsvrije hypotheek.
Wij lossen af en toe gewoon af als we daar zin in hebben of veel gespaard hebben. Dat werkt voor ons prima en geeft ons meer vrijheid, bijvoorbeeld als mijn vriend of ik een tijdje een dag minder wil gaan werken. Zo kun je het dus ook aanpakken. Het wil niet persé zeggen dat je na 30 jaar nog met de hele hypotheek zit die afbetaald moet worden.
Op deze manier hebben we al bijna de helft van onze hypotheek afgelost en hebben we lage maandlasten. Momenteel zo'n 250 euro per maand na hypotheekrente aftrek. Als een van ons ziek of arbeidsongeschikt wordt of weet ik veel, dan zijn de woonlasten nog makkelijk op te brengen op één van onze twee salarissen.

Bijzonder. Ik dacht dat niet meer mocht. In elk geval ben je volgens de belastingdienst verplicht af te lossen om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:51

GekOpFjorden schreef:
Wij betalen weinig hypotheek maar de VVE kosten zijn niet mals :(


Mijn man heeft vroeger in een appartement gewoond. Toen hij daar kwam wonen waren de kosten voor de VvE redelijk. Maar al vrij snel bleek dat er groot onderhoud gedaan moest worden en dat er al jaren te weinig geld opzij was gezet.
Dus toen gingen die kosten enorm omhoog.

Voor mijn man een reden om nooit meer met een VvE te maken te willen hebben.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:16

TinkerTreas schreef:
GekOpFjorden schreef:
Wij betalen weinig hypotheek maar de VVE kosten zijn niet mals :(


Mijn man heeft vroeger in een appartement gewoond. Toen hij daar kwam wonen waren de kosten voor de VvE redelijk. Maar al vrij snel bleek dat er groot onderhoud gedaan moest worden en dat er al jaren te weinig geld opzij was gezet.
Dus toen gingen die kosten enorm omhoog.

Voor mijn man een reden om nooit meer met een VvE te maken te willen hebben.


Kwestie van kritisch de VvE stukken bekijken voor je koopt. Ik vind het juist heerlijk. Ik betaal maandelijks 100 euro en hoef me niet druk te maken over groot onderhoud.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:17

Supervixen schreef:
Tiggs wij hebben onze hypotheek vorig jaar, na 15 jaar, omgezet van een spaarhypotheek naar een aflossingsvrije hypotheek.
Wij lossen af en toe gewoon af als we daar zin in hebben of veel gespaard hebben. Dat werkt voor ons prima en geeft ons meer vrijheid, bijvoorbeeld als mijn vriend of ik een tijdje een dag minder wil gaan werken. Zo kun je het dus ook aanpakken. Het wil niet persé zeggen dat je na 30 jaar nog met de hele hypotheek zit die afbetaald moet worden.
Op deze manier hebben we al bijna de helft van onze hypotheek afgelost en hebben we lage maandlasten. Momenteel zo'n 250 euro per maand na hypotheekrente aftrek. Als een van ons ziek of arbeidsongeschikt wordt of weet ik veel, dan zijn de woonlasten nog makkelijk op te brengen op één van onze twee salarissen.


Ja voor mij werkt dit soort dingen niet zo goed. Maar ik heb een hypotheeklast die heel goed op te brengen is.

Charaz

Berichten: 24329
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 21:21

Wij hebben ook nog een gedeelte aflossingsvrije hypotheek kunnen krijgen bij de aanschaf van dit huis, hoe het precies zit heb ik me eigenlijk niet in verdiept.

Een gedeelte van onze rente is 10 jaar vast dus over 10 jaar zullen we sowieso moeten evalueren hoe we de hypotheek verder vorm gaan geven.

Annuiteiten vind ik sowieso een gerustellend idee omdat het aan het einde van de 30 jaar helemaal afgelost is, in theorie zou ik het liefst volledig aflossingsvrij hebben en naar eigen inzicht aflossen, in de praktijk werkt dat voor mij (denk ik) toch niet om de prioriteit op het aflossen te houden.

Supervixen

Berichten: 12880
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:22

herr_balou schreef:
Supervixen schreef:
Tiggs wij hebben onze hypotheek vorig jaar, na 15 jaar, omgezet van een spaarhypotheek naar een aflossingsvrije hypotheek.
Wij lossen af en toe gewoon af als we daar zin in hebben of veel gespaard hebben. Dat werkt voor ons prima en geeft ons meer vrijheid, bijvoorbeeld als mijn vriend of ik een tijdje een dag minder wil gaan werken. Zo kun je het dus ook aanpakken. Het wil niet persé zeggen dat je na 30 jaar nog met de hele hypotheek zit die afbetaald moet worden.
Op deze manier hebben we al bijna de helft van onze hypotheek afgelost en hebben we lage maandlasten. Momenteel zo'n 250 euro per maand na hypotheekrente aftrek. Als een van ons ziek of arbeidsongeschikt wordt of weet ik veel, dan zijn de woonlasten nog makkelijk op te brengen op één van onze twee salarissen.

Bijzonder. Ik dacht dat niet meer mocht. In elk geval ben je volgens de belastingdienst verplicht af te lossen om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek.


Dat mag, omdat wij een hypotheek hebben met NHG en hij moet afgesloten zijn voor een bepaald jaar (staat me even niet meer bij welk jaar). Anders mag het inderdaad niet. Is helemaal uitgezocht bij de hypotheker.
En we zijn niet verplicht om af te lossen, maar doen het wel. Alleen niet elke maand een vast bedrag.

AnnetteFlame

Berichten: 1444
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:36

Je mag inderdaad niet een aflossingsvrije hypotheek voor het hele aankoop bedrag maar wel voor maximaal de helft. Dit geldt ook voor ons. We hebben de helft zelf ingelegd en de andere helft dus een aflossingsvrije hypotheek. Dat in combinatie met de lage rente van 2 jaar geleden, maar dat wij een heel laag maandbedrag hebben. Helaas wel maar 10 jaar vast gezet (daar hebben we een beetje spijt van, 20 jaar (en dan een half procent hoger) was eigenlijk beter geweest

GekOpFjorden

Berichten: 343
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:37

Mijn man heeft vroeger in een appartement gewoond. Toen hij daar kwam wonen waren de kosten voor de VvE redelijk. Maar al vrij snel bleek dat er groot onderhoud gedaan moest worden en dat er al jaren te weinig geld opzij was gezet.
Dus toen gingen die kosten enorm omhoog.

Voor mijn man een reden om nooit meer met een VvE te maken te willen hebben.[/quote]

Kwestie van kritisch de VvE stukken bekijken voor je koopt. Ik vind het juist heerlijk. Ik betaal maandelijks 100 euro en hoef me niet druk te maken over groot onderhoud.[/quote]

Wij betaalde vorig jaar ruim 200 en afgelopen jaar bijna 300 ben benieuwd wat t in 2024 mag kosten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 00:07

VVE is niet altijd zaligmakend. In het appartementencomplex van mijn schoonouders geeft de VVE altijd heibel en is mijn schoonvader daarom uit het bestuur gestapt. Ik hoor er alleen maar ellende over :=
Natuurlijk gaat het waarschijnlijk in andere gevallen meestal wel goed, maar jemig de verhalen die ik steeds van ze hoor pfff :')