Bokkers die bonsais houden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 17:12

De Titel zegt het al.
Zijn er nog meer bokkers die bonsais houden?
Ik ben zelf sinds mijn achtste met deze hobby bezig.
En het leek me leuk om een kletstopic te openen voor mensen die deze interesse delen.

Afbeelding

Dit is op dit moment een rijzende ster in mijn collectie. (Voor deze foto in tokonoma opstelling)
Afgelopen lente heb ik hem uitgebreid gesnoeid en bedraad.
Hij zit weer dik in de knoppen.
Dus komende lente ga ik de wortelkluit fors terugsnoeien en in een veel kleinere pot plaatsen.
En in 2024 knip ik de twee zware takken aan de rechter kant en aan de achterkant er uit.

Dus heb je al jaren bonsais? Of heb je interesse en zit je vol met vragen? Wat is je favoriete boom? heb je hem zelf gevormd of gekocht? Is het een hobby of alleen decoratie? Brand los! iedereen is welkom. :D

Annienke

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:48

Ja, ik :D

Heb bonsai altijd al mooi gevonden maar nooit serieus mee bezig geweest. Ruim een jaar geleden de stap gezet om er eens werk van te maken. Begonnen met zaailingen uit de tuin en het weiland om een gevoel te krijgen voor takjes in een pot in leven houden.
Afgelopen najaar begonnen met planten uit de aanbiedingenbak van oa de Intratuin om te toveren tot iets wat komende jaren bonsai moet worden. Over een paar jaar weet ik of ik er een beetje talent voor heb :+

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:14

Wat leuk, een topic hierover!
Ik zou er graag eentje willen ter decoratie, maar niet een waar ik enorm veel werk aan moet besteden (zou het wel willen, maar ik vind al zoveel leuk). Wat zou ik dan het beste kunnen doen?

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:38

Ik vind het ontzettend leuk, maar weet er nul komma niks van. Wat ik wel altijd hoor is dat bonsai heel duur zijn, is dat zo? Waar is dat ‘bedraden’ voor? Ik volg graag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:41

Ik heb een spelletje op mijn pc waarbij je bonsai groeit en snoeit.
Telt dat ook? :D

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:10

Ik ben ook sinds kort enthousiast. Ik heb nu zaadjes van een paar bomen gekregen en hoop daar bonsai boompjes van te kunnen maken. De Jacaranda en black pine zijn al uitgekomen. :D

Wat ik alleen niet helemaal snap is hoe je een mooie vorm in je bonsai krijgt. Moet je dan al van heel jongs af aan bedraden of kan dat ook met een 2 of 3 jaar oude zaailing?

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 21:56

@Annienke
hartstikke leuk. Dat is precies hoe ik ook begonnen ben. :D

@Century
Ficus microcarpa ligt erg voor de hand. Die is ruim voor handen en heel buigzaam. En ook veel vergefelijker voor uitdroging dan bijvoorbeeld Chinese iep. Wel regelmatig snoeien en af en toe mest geven om hem mooi te houden. Buiten ligt esdoorn voor de hand.

@thequeensmum
Bonsaibomen kunnen heel duur zijn. Maar dat hangt af van de kwaliteit. Bij tuincentra koop je meestal planten uit Korea en China die daar massaal geproduceerd worden. Die zijn meestal in bezemstijl of verwrongen-stam-stijl gevormd met grof snoeiwerk en diepe draad-littekens. Die zijn goedkoop in aanschaf en je hebt er redelijk wat werk aan om ze echt mooi te maken. Vooral draadlittekens zijn bijna niet te herstellen. Maar schrijf ze ook niet direct af als je ze tegen komt. Want vooral bij de bezemsteil-bomen wil nog wel eens een boom met potentie zitten. Bij bonsaikwekers vind je Europese en Japanse bomen die met meer aandacht in een variatie aan stijlen gevormd zijn. De oude bomen kunnen dan voor honderd tot soms meert dan duizend euro te koop staan. Maar jongere en toch al zeer mooie bomen zijn er voor enkele tientjes. En ze verkopen ook ruw materiaal (kwekerijplanten die de bonsaikweker heeft uitgezocht) en prebonsai (planten die al enige snoei en andere voorbereidingen hebben ondergaan)

Bedraden doe je om de takken in de gewenste vorm te buigen. maar wel met Aluminium of koper draad (met een coating). want ijzerdraad maakt roestvlekken en snijd diep in de schors.

@Cayenne
Tuurlijk joh laat je mooiste creatie zien! :D

@Miriam91
Oh zwarte den is een goede voor bonsai! Is het de Pinus thunbergii of de Pinus nigra? Ze zijn vaak heel mooi en omdat de schors bladdert herstellen littekens veel beter.
Wel zuinig op zijn want dennen uit de kwekerij hebben vaak lelijke ent-plekken. En ze ontwikkelen zich langzaam. Want dennen lopen maar een keer per jaar uit en kunnen maar één zware ingreep per jaar verdragen.

Jonge takken buigen makkelijker. Maar ik heb een japanner bij een demonstratie een 8 centimeter dikke gebogen dennenboom praktisch dubbel zien vouwen. (niet dat ik dat durf) En als je direct begint met bedraden moet je ook weten waar je naartoe wil. Plus jonge twijgen en zijn ook kwetsbaar willen nog wel eens koppig zijn. Dan gaan ze toch weer een andere kant op groeien.

Annienke

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:10

Century schreef:
Wat leuk, een topic hierover!
Ik zou er graag eentje willen ter decoratie, maar niet een waar ik enorm veel werk aan moet besteden (zou het wel willen, maar ik vind al zoveel leuk). Wat zou ik dan het beste kunnen doen?


De lego bonsai aanschaffen :+

Het vele werk vind ik vooral zitten in leren hoe je de juiste vorm in een bonsai krijgt en houdt. Correct snoeien en eventueel bedraden is zonder ervaring niet eenvoudig. Ik kijk veel filmpjes op youtube en daar zie ik regelmatig bonsai voorbij komen die ooit verkocht zijn maar terug zijn gekomen in de 'nursery' voor onderhoud. Vele boompjes zijn compleet verwilderd omdat mensen niet weten wat ze er mee aan moeten.

Ik zou iedereen die een bonsai aan wil schaffen aanraden om een hoop filmpjes te kijken of een deal te sluiten met de verkoper voor onderhoud.

Nog iets, bonsai zijn naar mijn idee buitenplanten. Ook de bonsai die ze als binnenplanten verkopen willen graag seizoenen meemaken, iets wat in veel huizen slecht mogelijk is. Of het zijn echte tropische bomen die veel meer licht nodig hebben dan wij in NL in de winter hebben. Vaak gaan deze bomen na een aantal jaar dood.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:15

Ooh ik volg!
Zelf doe ik niet aan bonsai, maar mijn schoonmams wel! :D Prachtig vind ik dat.
Ik mag waarschijnlijk niet vertellen van haar hoeveel ze er heeft staan. Maar ik vind het altijd wel héél tof om daar thuis te zijn.
Als ze toch eens bokt had.. O:)

Heb jij er zelf ook meerdere TS? hoe lang doe je het al? :D

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 22:21

Buitenbomen zijn inderdaad vaak sterker. en ze groeien mooier omdat het licht van alle kanten komt. Klassieke kamerstruiken met dik blad zoals veel ficussen zijn goed te houden. En ook fukien-thee doet het goed als je hem niet laat uitdrogen. Maar vooral de Chinese iep heeft het altijd zwaar in droge en stilstaande kamerlucht.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 22:27

Canon schreef:
Ooh ik volg!
Zelf doe ik niet aan bonsai, maar mijn schoonmams wel! :D Prachtig vind ik dat.
Ik mag waarschijnlijk niet vertellen van haar hoeveel ze er heeft staan. Maar ik vind het altijd wel héél tof om daar thuis te zijn.
Als ze toch eens bokt had.. O:)

Heb jij er zelf ook meerdere TS? hoe lang doe je het al? :D


Sinds m'n achtste dus 17 jaar en de laatste tien jaar beginnen de successen te komen.
Een stuk of tien elf planten in totaal. Maar er zijn er maar drie of vier die de naam waard zijn.
tijdens een paar van die hele droge zomers ben ik er een paar verloren. Dus nu heb ik een watergeef-computer met een druppellijntje zodat dat niet meer kan gebeuren. Voor een mooie sierkwee die toen verdroogd was ben ik een vervanging aan het kweken uit een sleedoorn. maar dat duurt nog wel een paar jaar.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:40

Annienke schreef:
De lego bonsai aanschaffen :+


Die hebben we ook :P
Maar niet aan beginnen dus als je er niet de tijd in wil stoppen, begrijp ik...

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:44

axel_1997 schreef:
@Miriam91
Oh zwarte den is een goede voor bonsai! Is het de Pinus thunbergii of de Pinus nigra? Ze zijn vaak heel mooi en omdat de schors bladdert herstellen littekens veel beter.
Wel zuinig op zijn want dennen uit de kwekerij hebben vaak lelijke ent-plekken. En ze ontwikkelen zich langzaam. Want dennen lopen maar een keer per jaar uit en kunnen maar één zware ingreep per jaar verdragen.

Jonge takken buigen makkelijker. Maar ik heb een japanner bij een demonstratie een 8 centimeter dikke gebogen dennenboom praktisch dubbel zien vouwen. (niet dat ik dat durf) En als je direct begint met bedraden moet je ook weten waar je naartoe wil. Plus jonge twijgen en zijn ook kwetsbaar willen nog wel eens koppig zijn. Dan gaan ze toch weer een andere kant op groeien.


Geen idee welke soort precies :') ik kreeg voor sinterklaas zo'n doosje met van 5 soorten zaadjes. Er staat alleen black pine op het zakje. Heb verder nog blue spruce, red maple en lilac maar die zijn nog niet uitgekomen.

Dus toch gewoon eerst maar laten groeien en later in vorm maken. Ik ben benieuwd! Het is wel een hobby waar je geduld voor moet hebben

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:04

Leuk topic!!
Ik vind ze prachtig en het toppunt van schoonheid. ik heb best wat keren een poging gedaan om ze te hebben en te houden. Helaas hebben ze het nooit gered bij mij. Ik krijg komende week een spekboompje binnen in een aparte kleur, hopelijk gaat die het beter doen. (Zal een foto maken als deze er is)
Volgens mij had ik trouwens jeneverbessen.

Annienke

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:37

@Miriam91: als je er serieus wat van wilt maken zou ik de komende tijd op youtube eens wat filmpjes gaan kijken en dan kan ik de kanalen van Herons bonsai en bonsai-en van harte aanraden. Kan wel erg verslavend zijn :D

@Kaplaars: jeneverbessen zouden juist redelijk makkelijk moeten zijn, hoe had je ze staan?
Ben ook benieuwd naar je spekboompje, daar heb ik mooie voorbeelden van gezien

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:27

Mijn spekboompje is er *\o/* en ik ben verliefd <3
Portulacaria Afra
Afbeelding

Afbeelding
Hij krijgt nog een passende bloempot, die had ik nu even niet staan.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 21:31

mooi.
Ik wist niet dat die er ook met bont blad waren.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:32

Ik geniet er hier thuis altijd enorm van! Ik heb alleen niet het geduld voor ze, dus ik doe alle andere planten binnen en buiten en mijn vriend is de bonsai expert.

In de tuin hebben we een den die we in een bonsai model willen laten groeien en verder een aantal Japanse esdoorns die ook in vorm gesnoeid worden. Binnen hebben we 2 boompjes en Idd de Lego bonsai :D

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:02

Ik hou er zeer zeker van, maar helaas niet de tijd en geduld om ermee bezig te zijn.

Maar lees graag mee en benieuwd naar foto´s

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:45

Ik heb laatst van een klant een bonsai-boom gekregen van 14 jaar oud. Hij is best groot :+
Ik ken er helemaal niets van, en had zoiets van "die ga ik per ongeluk dood maken". Ik heb hem aan mijn mama gegeven, die was er suuuuper blij mee (en heeft gelukkig ook groene vingers haha). Ik post binnenkort wel eens een foto, ze heeft hem nu een paar maanden en hij staat lekker te wennen in de voortuin.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 18:21

Leuk LWDaisy. Ik ben benieuwd.
Afbeelding
Dit is mijn landschapsbonsai van winterheide en lavasteen. De paarse heide moet nog gevormd worden.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 18:22

Ik heb vandaag de wortels gesnoeid van een jonge iep die veel mogelijkheden biedt. Deze had eerder moeite om zich te handhaven in een pot. Maar met de nodige voorbereiding in de vollegrond en voldoende mest gaat het wel lukken.

Afbeelding

Afbeelding

Iepen kunnen een zeer uitgebreide wortelsnoei verdragen.

Afbeelding

Ik heb hem met rozen-binddraad op een stuk wortelbegrenzer vast gemaakt zodat de wortels plat uitgespreid worden en de stamaanzet er straks realistisch en indrukwekkend uit ziet. De twee overkruiste wortels aan de voorkant zijn niet ideaal. Maar er zijn nog wel mogelijkheden om dat op te lossen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:34

Leuk zeg! Mijn moeder heeft lang in de bonsai's gezeten maar 1,5 jaar geleden alles verkocht. Hobby kostte veel tijd en ze zijn verhuisd naar een appartement. Ze heeft er nog 2 of zo, onder andere een azalea die ieder voorjaar prachtig bloeit. Zelf heb ik een acer staan, maar ken de kneepjes niet, mijn moeder mag die ieder jaar een keer onderhanden nemen. :))
Zij had destijds ook bomen van 80 jaar oud. Gelukkig is alles naar gerenommeerde bonsai houders gegaan, zodat ze in goede handen blijven.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 20:53

Ik heb vandaag weer een paar bonsais onder handen genomen.
Afbeelding
Hier een groepsaanplant van jonge beuken. Deze groep is nu ongeveer een jaar oud. Maar enkele boompjes moeten vervangen worden. De schuin geplante boom aan de rechter kant heb ik vandaag toegevoegd. Aan de achterkant moeten nog twee kleine bomen komen te staan voor meer dieptewerking. Ik denk dat ik daar een paar zaailingen voor ga gebruiken. Want het valt niet mee om een nieuwe plant tussen de wortels van de rest te planten.
Afbeelding
Afbeelding
Deze tijmbladige cotoneaster in cascadesteil doet het erg goed. De jonge meidoorns die ik eerder in deze steil probeerde te vormen wilde niet meewerken. Na ongeveer een jaar in het draad houd hij z'n vorm nog niet helemaal vast. Binnenkort bedraad ik hem opnieuw. En dan neem ik ook al die losse sprieten bovenaan onder handen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 20:50

Bijna exact een jaar later sleur ik dit topic weer omhoog voor een update.
want Bonsai is een trage hobby. O:)


De den en iep uit mijn eerdere berichten hebben in de afgelopen week allebei een transformatie ondergaan. Vooral over de iep ben ik zeer tevreden. De stamvoet is prachtig gegroeid in het afgelopen jaar.
En de achterkant is nu de voorkant geworden zodat de overkruiste wortels uit het zicht zitten.

Afbeelding

Afbeelding