Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:58

Beste is dat de aannemer zelf bestel, dan heb je die 6% btw (indien je in aanmerking komt uiteraard) wat je niet heb als particulier.
Ook werken ze meestal met bepaalde merken of leveranciers

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:35

Ik kom volgen, wat een gaaf project is dit zeg!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:59

Leuk project.

Wij hebben in 2019 een huis uit 1913 gekocht en verbouwen het hele huis, incl isolatie, bedrading, leidingwerk, afvoeren, andere indeling, aanbouw etc. We wonen er al, dus het is pittig.

Hier bouwen we ook zo dat we een mudroom aan de kant van de tuin, paarden en stal krijgen. Ideaal!!!

Split level komen we net vandaan en zou ik echt nooit meer voor kiezen. Het leek leuk, maar had echt alleen maar nadelen.
Nu 2 slaapkamers en de badkamer beneden. Boven is de zolder, komt dakkapel en 1 slaapkamer en 1 opslag/rommel kamer nog.

Aanbouw is keuken met grote eethoek aan terras met zicht op paarden en bos. Ook ideaal met buiten zitten en eten. Dat deden we bijv bij de split level minder vanwege de trapjes.

Nu we de aanbouw en garage geheel zelf hebben gebouwd, hadden we ook wel geheel nieuw zelf kunnen bouwen, maar we wilden eigenlijk niet investeren in de aanvragen en ook niet zo lang wachten.

Silly1972

Berichten: 14783
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:12

Wat waren voor jou dan de nadelen van splitlevel?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:31

Silly1972 schreef:
Wat waren voor jou dan de nadelen van splitlevel?


Voor mij?

Toch wel het slepen bijv. Bij een standaard huis heb je vaak slaapkamers en badkamer/wasruimte op 1 verdieping. Nu moesten we met wasmand slepen.

Keuken was hoger dan de tuin en dan moet je meerdere malen trap op en af als je buiten wilt eten.

De woonkamer was bij ons boven met hoge punt en het was bloed heet.

Onze ingang lag hoger dan de straat, dus wij moesten onze ouder wordende hond wel naar binnen tillen. Tuin lag wel op straat niveau, maar dan moest je trap op of af. Dus daar miste je zeker ook iets van een gang/mudroom. Maar dat verschilt natuurlijk per split level.

Ik miste zelf echt het naar buiten kunnen vanaf woonkamer niveau.

We hadden kennissen met een andere split level en die miste op een gegeven moment ook het binnenkomen met een lekkere gang om inderdaad jassen en natte zooi op te hangen.
Zij hadden allerlei oplossingen zoals koelkast in de tuin en kleine buitenkeuken.
Daar was elke slaapkamer op een ander niveau en werden ze ook gek van slepen met de was.

Maar andere kennissen hadden een drive in woningen en die hadden een trap gemaakt naar de tuin, omdat het niet de tuin in kunnen vanaf de woonkamer ook een gemis was.

Maar........... elk mens is anders. Wij hebben wel een paar keer een appartement gehad en zeker die aan een strand vond ik mooi, maar ik ben toch meer een buiten mens die de tuin zo in wil kunnen lopen.

Wij zijn nu rond de 50 en bouwen wel levensloopbestendig en willen ondanks de grond aan huis ook niet weg. Daar zijn nog talloze oplossingen voor te bedenken. Maar van buitenaf wonen naar een flat of iets dicht op elkaar is best een flinke overgang weer, dus wij willen die wel uitstellen of voorkomen.

Silly1972

Berichten: 14783
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:04

Ah oke duidelijk, dank je

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 16:38

Bedankt voor de info, interessant om te lezen! Succes met de huidige verbouwingen!!!

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:54

Oeh ik volg! :D
Die mudroom klikt wel interessant. Hoe zien jullie dit? (wat komt er allemaal te staan enzo?)
Wij beginnen aan een zware totaal renovatie van een hoeve uit 1850. En we moeten de indeling nog bedenken maar zo een mudroom wil ik zeker ook. (paarden, 2 honden en een man als hoefsmid. Zal zeker van pas komen)
In september wordt het dak volledig gerenoveerd.

Als tip inderdaad bij meedere mensen offertes aanvragen. Voor ons dak heb ik offertes bij 7 mensen aangevraagd. (waarvan in totaal 2 mensen nooit een offerte van ontvangen)
Verschil van 25.000 euro tot 50.000 euro. Kleine zelfstandigen zijn meestal wat voordeliger ;) Ook als je eventueel wat kan helpen :)

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 18:18

Wauw, dat is een hele oude hoeve. Wel gaaf!!

Mudroom, komt een hondenwasbak in, kasten, wasmachine, hondenbench


Afbeelding
Zoiets in deze aard, maar dan de goedkopere versie :P

GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:46

Ik volg ook! Thuis doe ik niet meer als een nieuw behangetjes of verfje, maar ik vind het superleuk om dit project te volgen!

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:50

Nice, hondenwasbak is idd handig :D

MyWishMax

Berichten: 25393
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:20

Ik moet wel lachen om het slepen van de was als argument tegen splitlevel. De enige plek waar ik gewoond heb waar dat niet hoefde was een appartement. Verder in alle huizen wel. Wasmachine en droger op zolder, slaapkamers en badkamer verdieping daaronder. Dus was altijd eerst naar boven en weer naar beneden. Of zoals nu de machines en badkamer beneden en boven slaapkamers, dus alsnog eerst naar beneden en dan weer boven. Dat waren gewoon standaarf rijtjeshuizen, 2 onder 1 kap, hoekwoningen en noem het maar op.

Maar ik heb ook nog nooit de wasmachine in de badkamer gehad.

Ts, heb je met de hondenwasbak ook gekeken naar 1 met een instap? Zodat de hond er zelf in kan komen? Heb dat ooit ergens gezien en was echt wel enorm handig! Maar ik heb ook honden van tussen de 30 en 45 kilo :+ Kan wel kijken of ik hem nog kan vinden

zonnebloem18

Berichten: 24847
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:48

Wij moeten ook echt met alles slepen, was, boodschappen, meubels, maar zolang je niet in de 70 bent wil dat best wel. Veel mensen vinden dat we een leuke woning hebben en doordat onze woonkamer op de eerste verdieping licht hebben we een veel mooier uitzicht dan we hadden gehad als die op de begane grond was geweest.

Suzanne F.

Berichten: 49307
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:17

Moet je de honden daarin tillen? Ik had als mudroom een soort afspuitplaats verwacht. Zoiets als voor paarden. Dus afvoerputje in de hoek en een mengkraan met doucheslang. Ik had geen badkuip verwacht eigenlijk. Is dat wel zo handig?

Exitium

Berichten: 7157
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:33

MyWishMax schreef:
Ik moet wel lachen om het slepen van de was als argument tegen splitlevel. De enige plek waar ik gewoond heb waar dat niet hoefde was een appartement. Verder in alle huizen wel. Wasmachine en droger op zolder, slaapkamers en badkamer verdieping daaronder. Dus was altijd eerst naar boven en weer naar beneden. Of zoals nu de machines en badkamer beneden en boven slaapkamers, dus alsnog eerst naar beneden en dan weer boven. Dat waren gewoon standaarf rijtjeshuizen, 2 onder 1 kap, hoekwoningen en noem het maar op.

Maar ik heb ook nog nooit de wasmachine in de badkamer gehad.

Verschilt ook per huis natuurlijk :) In de rijtjeshuizen waar ik opgegroeid ben stond de wasmachine wel in de badkamer, in het appartement stond 'ie in de keuken en in het rijtjeshuis waar ik nu woon heb ik er boven een aparte ruimte voor tegen een slaapkamer en de badkamer aan. Dat is echt ideaal, staat 'ie ook gelijk uit het zicht. :D Wasmand staat ernaast hier :)

Ben het met je eens dat het geen reden is om het niet te doen. Zet een kleine wasmand in de hoek van je slaapkamer ofzo en neem die een keer in de paar dagen mee naar de wasmachine, prima te doen. Het met volle borden / pannen de trap af moeten als je buiten wil eten zou ik irritanter vinden denk ik.

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:55

Zo da's wel heerlijk zeg als je de honden zelfs af kan spuiten voor ze het schone gedeelte in gaan +:)+

Hier in ons huis uit 1920 kwam je binnen in de keuken. Ook super irritant want met 2x4 meter is die ruimte al niet ruim, de deur 1 stap vanaf het aanrecht, en dan sta je daar met je vieze baggerpoten meteen in de keuken....

Ook was het enorm irritant dat we elke keer met pannen / borden / bestek / glazen / koffie en alles uit de koelkast enzo, dat bochtje om moesten door de deur naar de woonkamer. Dat zijn geen eerste wereld problemen natuurlijk :o Maar het ging ons wel steeds meer ergeren.... voor elk lepeltje, doekje, glaasje water, dat irritante bochtje omlopen :x

Nu staat de eettafel lekker direct achter de keuken, dus vanaf het aanrecht hoef je je alleen maar om te draaien om spullen op tafel te zetten of er vanaf te pakken, màn wat een luxe *\o/*

Dat zijn de 2 belangrijkste dingen waar ik bij een eventueel volgend huis op ga letten :j

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 23:08

Er zijn twee opties voor een hondenwasplaats.

Of die hierboven
Of deze
Afbeelding
Voordeel, de hond wandelt binnen en buiten. Nadeel, ik moet mij bukken.

Mijn honden zijn vanuit hun werk gewend om opgetild te worden, dus dan werk ik liever met een echte badkuip.

De keuken en inkom is op het gelijkvloers, daar ben ik blij mee. De keuken is uiteindelijk de plaats waar geleefd wordt. Ontbijt, snel op de tablet, …

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:41

Ja helemaal mee eens :j

Als je rondom het eten (toch al snel meerdere keren per dag...) maar niet iedere klipklap met trappetjes en omloopjes zit tussen aanrecht en zitplaats. Dat is imo het belangrijkste. En zonder trappetjes en gedoe je boodschappen in de (koel)kast krijgen is ook wel lekker :=

Goh ik vind die douche aansprekender met zowel mens als dier die daar kunnen afspoelen, maar een grote wasbak is praktischer denk ik. Zeker als je het tillen van een hond geen probleem vindt, dan is het wel fijn als je niet hoeft te bukken en je je zelf niet nat spettert. En ook handiger voor als je ander spul wilt wassen of afspoelen lijkt me :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 01:44

MyWishMax schreef:
Ik moet wel lachen om het slepen van de was als argument tegen splitlevel. De enige plek waar ik gewoond heb waar dat niet hoefde was een appartement. Verder in alle huizen wel. Wasmachine en droger op zolder, slaapkamers en badkamer verdieping daaronder. Dus was altijd eerst naar boven en weer naar beneden. Of zoals nu de machines en badkamer beneden en boven slaapkamers, dus alsnog eerst naar beneden en dan weer boven. Dat waren gewoon standaarf rijtjeshuizen, 2 onder 1 kap, hoekwoningen en noem het maar op.

Maar ik heb ook nog nooit de wasmachine in de badkamer gehad.

Ts, heb je met de hondenwasbak ook gekeken naar 1 met een instap? Zodat de hond er zelf in kan komen? Heb dat ooit ergens gezien en was echt wel enorm handig! Maar ik heb ook honden van tussen de 30 en 45 kilo :+ Kan wel kijken of ik hem nog kan vinden


Wij hebben de wasmachine en droger verder altijd op de verdieping van de slaapkamers gehad. In vorige huis een washok gemaakt, dus niet in de badkamer.

Alles is op te lossen, maar we hebben 8jr zo gewoond en we waren het wel echt zat. Het is een opstapeling van dingen en ongemakken die we eerder niet hadden en nu ook niet.

Met boodschappen thuiskomen bijv. Is toch echt makkelijker als de keuken op straat niveau ligt. En ja, we hebben ook in appartementen gewoond en moet dat ook, maar eenmaal in huis ben je dan wel "klaar".

We vonden ons split level huis eerst ook leuk, maar hier gaat het om nieuw bouwen en alles naar wens. Als je er al bekend mee bent en het bevalt je, zou ik zeggen; doen.
Als je nooit split level hebt gewoond en nu al je geld in een compleet nieuw huis stopt waar je alle wensen nog kan uitspreken, zou ik er echt nog eens goed over nadenken.

Of met mensen gaan praten die zo wonen of het ze bevalt.

Wij hadden een aparte wasruimtem want dat vind ik belangrijk. Maar buren hadden de wasmachine en droger in de schuur gezet, meerdere in de straat.
Die moesten dus met wasmand in huis en dan buiten trap op en af.

Dat los je niet op met een wasmand extra of even meenemen. En niet elk gezin heeft evenveel was.

En veel split level woningen hebben minder bergruimte.

Wat betreft de mudroom, komt hij bij ons waar nu de douche is en die wordt vernieuwd, maar willen we wel behouden en geen hogere afspuitplek. Je kan eventueel nog een laag stenen muurtje maken.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 05:57

Even een vraag, zit er vanaf de mudroom ook een deur naar buiten? Dat kon ik niet zien in je tekening.

Als dat er niet is, wat heb je aan een mudroom als je eerst je hele huis door moet om er te komen?

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 07:42

Wat een gaaf idee zeg! En slepen met de wasmand? Als dat het grootste levensprobleem is, dan valt het allemaal wel mee! De mudroom is wel heel cool.

Wij hebben vorig jaar een gemeentelijk monument uit 1840 gekocht en helemaal verbouwd. Ik zou geen nieuwbouw willen, maar als je het zo helemaal zelf kan verzinnen dan is dat wel anders dan een standaard nieuwbouw woning kopen uit een nieuwbouwproject.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 07:49

Kan je in de mudroom niet wat realiseren zoals je eerste foto die grote wasbak, maar dan met een trappetje of helling er naartoe en evt trede erin? Scheelt tillen en bukken zoals bij variant 2.

Slepen met spullen. Ik moet wasmand en boodschappen ook altijd een trap op slepen. Zie ik niet echt een nadeel in. Wij wonen verder op 1 verdieping, maar de hal is beneden. Ideaal. Alle troep en zand beneden en bovenaan de trap alles schoon.

Ceetje_bokt
Berichten: 5178
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:25

Ik ben nu echt officieel jaloers op de toekomstige mudroom. Wat lijkt me dat heerlijk. Persoonlijk zou ik voor de hogere bak gaan, want dan hoef je minder te bukken als je ze echt wil wassen. Vriendin van mij heeft een verstelbaar hondenbad. Ook een optie maar minder mooi dan zo’n integreerd bad/douche.
Ik ben even nieuwsgierig wat je voor werk doet met je springers.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 08:36

Superpony, als ik het huis volledig tekenen zoals ik wil, nou }>
Helaas ben ik gebonden aan een (zeer) beperkt budget. Ik zou er nooit op zijn gekomen van een splitlevel te gebruiken, maar ben nu wel overtuigd.

Vermoedelijk zal het de hoge bak zijn. Er bestaan inklapbare loopplanken voor honden, moest het nodig zijn.

Ceetje, mijn hondjes zoeken drugs en geld =:)

MyWishMax

Berichten: 25393
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:45

Op hoogte werken zou ik ook altijd doen met wassen van honden! Dat bukken word je echt wel gek van. Heb je ook al een waterblazer? Die ziu ik ook meteen in de mudroom zetten haha. En jouw honden kan je makkelijk tillen en anders idd een loopplank. Die kan je zelfs gebruiken voor de andere trappen eventueel.