Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:42

Het is slechts mijn mening/ervaring waarom ik een eetbank niet prettig vind. Iemand anders kan dat prima anders ervaren, natuurlijk.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:51

Uiteraard! Het was ook bedoeld om de andere ervaring toe te lichten. Niet om die van jou niet serieus te nemen. Mensen ervaren het gewoon allemaal anders en de opzet is ook overal anders. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het niet fijn is als je dagelijks met veel mensen om tafel moet zitten.

Ik heb even gezocht naar foto's van onze opstelling. Helaas niks van de uiteindelijke opstelling. Maar dit geeft een beeld van de basis. Ons huis was erg klein anders hadden we het natuurlijk nooit zo krap gemaakt allemaal.

Dit waren standaard ikea kastjes. Ik kan deze maat nu alleen niet zo terug vinden op de website. Mogelijk dat ze dit nog wel hebben. Want zeker als je toch al voor een Ikea keuken wil gaan us dat natuurlijk wel heel mooi om hetzelfde te hebben.
Afbeelding
Dit was onze tijdelijke tafel oplossing. Uiteindelijk moest er een andere poot onder komen. Maar dit werkte al redelijk. Ook de kussens missen hier nog.
Afbeelding

_lautje_

Berichten: 9272
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 13:23

Eetbank vind ik er super leuk uit zien. Maar in praktijk lijkt het mij toch onhandig met schoonmaken en dergelijke. Maar in een kleine ruimte is het natuurlijk super ruimte besparend en soms de perfecte oplossing!
Als je bang bent dat je weinig ruimte gaat hebben zou ik zelf niet kiezen voor een te donkere keuken. Dat kan het optisch nog net kleiner laten ogen.

Overigens hebben wij ook donker houten vloer (pvc) en de wandkast van de keuken is eiken. Alleen wel echt bewust duidelijk kleurverschil gedaan. Ik vind het zelf juist wel mooi.

PS rechts zie je idd de woonkamer. Die was daar altijd al en waar nu keuken door loopt stond vroeger de eettafel en was keuken een aparte ruimte.
De nieuwe aanbouw is geloof ik 38vierkante meter. Bij de boekenkast moet nog een leeshoek komen met luie stoelen. Evt een kleed. En op het zitbankje nog wat kussens.

San: thnx :D
Ik vond het behang ook heerlijk. Is van Little Greene. De muren zijn kitchen green en de kasten de kleur masquerade. Ook Little Greene. En de hal is de kleur Acorn op de muren.

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:13

De vloer ligt erin :D plinten moeten nog, maar mijn vriend gaat eerst nog een weekje weg voor zijn werk. Wel al wat meubeltjes naar het huis gebracht. Het moet allemaal nog wat aangekleed, maar echt zo leuk dat het allemaal wat vorm begint te krijgen :D

Kwa eettafel moeten wij ook nog even puzzelen met de ruimte. Hebben voor nu de tafel die we al hadden neergezet met die is echt te groot. Die gaat uiteindelijk naar het hobby kamertje en dan zal er een iets kleinere in de kamer komen.
Afbeelding
Afbeelding
Ben echt helemaal weg van de vloer <3

Het vertekend een beetje doordat ik heb uitgezoomd op de telefoon, maar dit is de ruimte.
Eettafel is dus tijdelijk. Ook tafeltje een tv meubeltje is even tot we helemaal over zijn. De bank en stoel hebben we "nieuw". En tegenover de keuken komt een witte servieskast.
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:21

Malenka schreef:
Uiteraard! Het was ook bedoeld om de andere ervaring toe te lichten. Niet om die van jou niet serieus te nemen. Mensen ervaren het gewoon allemaal anders en de opzet is ook overal anders. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het niet fijn is als je dagelijks met veel mensen om tafel moet zitten.

Ik heb even gezocht naar foto's van onze opstelling. Helaas niks van de uiteindelijke opstelling. Maar dit geeft een beeld van de basis. Ons huis was erg klein anders hadden we het natuurlijk nooit zo krap gemaakt allemaal.

Dit waren standaard ikea kastjes. Ik kan deze maat nu alleen niet zo terug vinden op de website. Mogelijk dat ze dit nog wel hebben. Want zeker als je toch al voor een Ikea keuken wil gaan us dat natuurlijk wel heel mooi om hetzelfde te hebben.
[ [url=m/UE3qKG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was onze tijdelijke tafel oplossing. Uiteindelijk moest er een andere poot onder komen. Maar dit werkte al redelijk. Ook de kussens missen hier nog.
[ [url=m/LxZn4v.jpg]Afbeelding[/url] ]

In een kleinere ruimte is dit absoluut een goede oplossing en het ziet er heel knus uit :j.

Ik denk dat de ruimte van Denise_Storm groot genoeg is om gewoon een tafel met stoelen te zetten, en dat zou ook mijn keuze zijn.

@_lautje_, dat merk ken ik ja, zie daar vaker mooie behangetjes en verfkleuren vandaan komen. Mooie keuzes, iig +:)+.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:22

Wendy15 schreef:
De vloer ligt erin :D plinten moeten nog, maar mijn vriend gaat eerst nog een weekje weg voor zijn werk. Wel al wat meubeltjes naar het huis gebracht. Het moet allemaal nog wat aangekleed, maar echt zo leuk dat het allemaal wat vorm begint te krijgen :D

Kwa eettafel moeten wij ook nog even puzzelen met de ruimte. Hebben voor nu de tafel die we al hadden neergezet met die is echt te groot. Die gaat uiteindelijk naar het hobby kamertje en dan zal er een iets kleinere in de kamer komen.
[ [url=m/52CFEi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EtJpsk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ben echt helemaal weg van de vloer <3

Het vertekend een beetje doordat ik heb uitgezoomd op de telefoon, maar dit is de ruimte.
Eettafel is dus tijdelijk. Ook tafeltje een tv meubeltje is even tot we helemaal over zijn. De bank en stoel hebben we "nieuw". En tegenover de keuken komt een witte servieskast.
[ [url=m/aOb7Kn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sUYQGR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is idd een mooie vloer zo +:)+.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:23

_lautje_ schreef:
Foxy: ik dacht ook gelijk omdraaien woonkamer en eetkamer, maar wat je uitlegt is dat ook niet noodzakelijk fijner.

Hier ook graag bloemen in huis. Heb altijd orchideeën staan en rozen. Woon in het Westland en kan zo direct bij de tuin altijd bloemen halen.

Wij hebben recent een mega verbouwing gehad. Begint nu allemaal wat meer aangekleed te worden. Wachten nog op gordijnen en 2 fauteuils.
We hebben ons huis flink uitgebouwd. Het deel met de eettafel en boekenhoek is nieuw. Hebben daar een lichtstraat van ruim 3 meter in aangebracht voor meer licht.
Onze keuken is opengebroken zodat het onderdeel is geworden van de leefruimte. Met kleine kinderen is dit echt wel heel fijn. En eerder was ik altijd apart van evt bezoek en gezin als ik aan het koken was.
Voor de kinderen hebben we een heel fijne ruimte gemaakt met veel kasten en een bureau.
Tevens hebben we in de bijkeuken allemaal inbouwkasten gemaakt en in de hal een mooie garderobekast.
Kleur en behang zal niet iedereen z’n smaak zijn, maar ik hou van kleur en toch het echt wel klassiek Engelse.
[ [url=m/QCchQV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fiqB9v.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SJ2EuW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9YTcN1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gES2Fl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bC2mwL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9byapE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat prachtig!! Heel smaakvol gedaan, en juist heerlijk om weer eens wat andere kleuren te zien dan wat nu zo gangbaar is <3 Heel gaaf.


Denise_Storm schreef:
Goedemorgen allemaal :D Willen jullie eens met mij meedenken? We willen waarschijnlijk onze huidige woning uitbouwen en de benedenverdieping dan aanpakken (vloerverwarming, nieuwe keuken). Op dit moment is de indeling zo:

[ [url=m/yenXQ5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor jullie ook even met de tuin:

[ [url=m/H4QDW4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het idee is om 3,5 meter aan te bouwen over de hele breedte van het huis. We willen de deur van de gang verplaatsen naar de plek waar nu de koelkast in de keuken is. De plattegrond wordt dan zo:

[ [url=m/HloG85.jpg]Afbeelding[/url] ]

Qua indeling komen we nu op dit uit:

[ [url=m/zrJyKc.jpg]Afbeelding[/url] ]

De openslaande deuren op de tekening zal een schuifdeur worden. We houden dan de zithoek aan de voorkant van het huis. We zouden de muur van de gang gelijk trekken met de meterkast en dan een soort kast ervan maken. De keuken komt dan achter. Waar we zelf qua indeling dus elke keer met een eiland uitkomen. Maar soms ben ik bang dat ons huis er te smal voor is, waardoor het te krap wordt rondom de eettafel qua stoelen.

[ [url=m/7MSXr0.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn verliefd geworden op een houtlook keuken van de Ikea, maar twijfelen heel erg in verband met de vloer. We wilden namelijk graag een houtlook pvc vloer, maar hout op hout vinden we denk niet mooi. Alternatief zou zijn een grijze tegelvloer, maar daar zijn we nog niet van overtuigd. Qua keuken zou een houtlook zwarte keuken ook een optie zijn. Ik vind zandkleur ook mooi, maar m’n man is daar nog niet van overtuigd.

- Hebben jullie nog ideeën voor de indeling? Zouden jullie andere keuzes maken?
- Hoeveel ruimte hebben jullie rondom de eettafel/stoelen?

Ben benieuwd of jullie nog goede ideeën of tips hebben die we mee kunnen nemen in onze plannen :o



Volgens mij hebben jullie dan bijna dezelfde indeling als wij qua keuken met eiland, en eettafel ernaast! Eettafels zijn vaak 90cm breed, idealiter hou je minimaal 80cm over (aan beide zijden) om goed de kunnen uitschuiven qua stoelen. Wij hebben alles laten uittekenen, en het gaat hier wel naast elkaar passen! Ons huis is 5,77m breed.
Wij hebben deze keuken besteld:

Afbeelding

De eettafel en stoelen komen dus in de lengte naast het eiland. De achterwand van de keuken is (vergrijsd) bruin, en het eiland zandkleur. Op deze foto zie je de stalen (onderste staal is het blad) met de linker vloer:

Afbeelding

Wij krijgen dus een lichte houtkleur vloer, en zandkleurig eiland. Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk wordt! Eetbanken vind ik ook niet zo praktisch, trouwens. Wel qua ruimte, maar niet echt in gebruik :)

Anja_Joost

Berichten: 398
Geregistreerd: 28-04-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:34

Ik vind jouw style prachtig lautje, en wát een ruimte!!

Mooie rustige tinten silenna, dat wordt vast heel mooi.

Onze ervaringen met een eetbank zijn positief. We hebben hem wel onlangs iets laten verlagen omdat hij iets te hoog was. Verder loopt hij mooi door in een opbergmeubel. Ideaal!
Ik vind het wel lekker zitten, het is alleen even schuiven om in het midden te komen


Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:34

Qua indeling van de keuken zou ik niet kiezen voor koken en spoelen in 1 eiland. De ruimte naast de kookplaat is mij heilig en ik wil makkelijk kunnen schoonmaken, heb altijd het idee dat je bij een plaat zo kort aan de kant van het eiland, elke keer je vloer kan poetsen na het koken.
Om die reden hebben wij deze indeling gekozen:
Afbeelding

Dus spoelen op het eiland, koken tegen de muur.

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 10:50

Ik heb dat net andersom straks. Koken op eiland en spoelen tegen de muur.

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:12

Daar hebben wij ook over gedacht daantjuhhh, maar kwam hier slecht uit qua leidingen en afzuigkap (wou geen systeem in het blad, dus die zit nu aan het plafond).
Maar je hebt wel gesplitst, dat vond ik een must, ivm de ruimte die je daarmee naast je kookplaat en naast je wasbak hebt. Als ik kijk hoeveel sommige dingen smeren, ben ik heel blij met de afstand tot de rand voor het smeren op de vloer.

_lautje_

Berichten: 9272
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:20

Ik heb koken en spoelen op het eiland maar er zit ruimte genoeg tussen. Geloof 70cm.
Kan daar prima snijden en doen.
Ik vind het ideaal met kokend water pakken uit de quooker. Gelijk pannen af kunnen spoelen.
Maar ik heb aan weerszijden van de kookplaat nog genoeg ruimte mocht het te krap zijn.

En hier geen problemen met een vloer die vies wordt met koken! Wij hebben ook afzuigsysteem in de plaat en ervaring dat het veel beter werkt dan afzuigkap er boven. Minder geurtjes en sneller weg.
Enige is dat je systeem moet hebben dat lucht filtert ipv afvoert. Maar werkt hier echt top!

Afbeelding

Dank je Anja! Ik ben er ook nog steeds heel blij mee.


Zit overigens te twijfelen aan een vloerkleed voor onder onze eettafel of voor bij de boekenkast (een runner).
Heb nu bij onze bank een Ruggable kleed met Morris and Co print.
Ideaal met kinderen en dieren omdat ze wasbaar zijn.
Heb nu deze gezien uit hun nieuwe Bridgerton collectie.
Vrees alleen dat mijn man dit niet trekt :))
Afbeelding
Afbeelding
En deze 2 met Morris&Co print zou ik ook mooi vinden als Runner.

Afbeelding
Afbeelding

En ik heb deze nu in de zithoek. (Die nog wat leeg is zonder gordijnen en fauteuils).

Afbeelding
Afbeelding

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:12

Ja mijn eiland is niet zo groot. Plus nu hoefde ik niet zo veel te verplaatsen.

kosseh

Berichten: 2608
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:52

Ik twijfel tussen kalkverf en latex op m'n muren in de woonkamer en gang.

Heeft er iemand kalkverf in z'n huis?
Mij lijkt het effect zo mooi, twijfel of het echt wel zo mooi pakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:56

Ik heb krijtverf in huis gebruikt, woonkamer, slaapkamer en werkkamer. Van t zomer wil ik er ook de hal mee doen. Ben er super blij mee.

Het is heel makkelijke verf, laat zich goed aanbrengen, droogt snel en stinkt niet.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:58

Gewoon lekker makkelijk latex, pakt ook altijd zelfs over schuimbehang :)

kosseh

Berichten: 2608
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:11

_San87_, volgens mij zijn krijt en kalkverf 2 verschillende soorten verf met ook een ander effect. Volgens mij krijg je bij krijt verf niet het wolkerige effect.

DubbelFun schreef:
Gewoon lekker makkelijk latex, pakt ook altijd zelfs over schuimbehang :)

Ik heb alles opnieuw laten stucen, pakken doet het dus soweiso wel.
Ben bang dat latex zo saai word, omdat het zo egaal 1 kleur is.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:43

Het is dat je het al hebt laten stucen. Maar dit klinkt echt alsof leemstuc past bij jouw beeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:45

kosseh schreef:
_San87_, volgens mij zijn krijt en kalkverf 2 verschillende soorten verf met ook een ander effect. Volgens mij krijg je bij krijt verf niet het wolkerige effect.

DubbelFun schreef:
Gewoon lekker makkelijk latex, pakt ook altijd zelfs over schuimbehang :)

Ik heb alles opnieuw laten stucen, pakken doet het dus soweiso wel.
Ben bang dat latex zo saai word, omdat het zo egaal 1 kleur is.

Ze zijn idd niet hetzelfde, maar het is wel degelijk mogelijk een wolkerig effect te krijgen met krijtverf, ligt eraan hoe je het aanbrengt.

Ik heb voor krijtverf gekozen omdat het afneembaar is en makkelijk bij te tippen. Het kan goed egaal aangebracht worden, omdat de verf verandert in het licht en ik de boel niet te druk wilde hebben. Kalkverf krijg je nooit egaal, kun je niet bijtippen en is alleen afneembaar wanneer het behandeld is. Behandelen moet eigenlijk altijd, want het neemt vocht en vet op en is best kwetsbaar.

De mate van het wolkerige effect kun je bij kalkverf zelf bepalen door de manier van aanbrengen (de kleur van de verf doet ook veel, trouwens). Zelfs als je rechttoe rechtaan aanbrengt, heb je een effect.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:45

Malenka schreef:
Het is dat je het al hebt laten stucen. Maar dit klinkt echt alsof leemstuc past bij jouw beeld.

Als wij ooit weer gaan laten stucen, wil ik dat. Zo mooi <3.

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:20

Wij hebben schrobvaste muurverf, is ook wel nodig met 2 papegaaitjes := ik hoop dat het echt goed schoon te maken gaat zijn, vooral rond de vogelkooi :')

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:01

Afbeelding
Hier zie je een deel van onze ‘wolkenmuur’ in het toilet. Wij hebben het zelf gedaan en mijn zwager heeft het met dezelfde verf in de woonkamer gedaan. Is echt heel goed te doen, maar wel tijdsintensief omdat je moet primeren, wolken maken met een soort kikkerdril en dan volgens mij twee keer moet coaten. Door die coating is het wel heel goed afneembaar en beschadigingen werk je heel makkelijk weg met de kikkerdril.

Wendy15

Berichten: 11103
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:28

Prachtig!

_lautje_

Berichten: 9272
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:32

Je kan ook kijken naar de verf van Little Green. Dat is geen kalkverf, maar heeft wel dat hele matte. Ze hebben iets van 6 soorten afwerkingen. En de meest matte afwerking is echt wel dat poederige van kalkverf.
Maar het is wel gewoon waterafwasbaar en makkelijk in gebruik
Hier zie je hoe bij ons. Wij hebben de afwerking intelligent eggshell. Ze hebben nog 2 afwerkingen die nog matter zijn.
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:35

Mooie kleur op t toilet, zeg +:)+.