Alternatieve manier om een huis te kopen - zonder makelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Alternatieve manier om een huis te kopen - zonder makelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 20:25

Hallo,

Mijn partner en ik zoeken een huis.
(En een plek voor onze paarden en schapen in de buurt van een bos)
Net zoals zovelen, blijkt....

Ik vroeg mij af of er op bokt mensen zijn die hun huis op een bijzondere manier hebben gevonden.
Zelf iets actiefs waaruit ik inspiratie kan halen ben ik het meest benieuwd naar. :):)

Brand los!
Laatst bijgewerkt door Roos_M op 08-04-19 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Re: Alternatieve manier om een huis te kopen - zonder makelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:33

Netwerk, sowieso. Laat iedereen weten dat je zoekt. Viavia werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:37

Niet op een bijzondere manier; maar wel zonder makelaar. Gewoon snel bellen als er iets leuks op Funda staat en gaan kijken.
In onze regio kom je er ook zonder aankoopmakelaar prima tussen, al wordt het wel steeds drukker.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:48

Je kunt natuurlijk altijd op de site van een makelaar iets leuks vinden, maar als je geen zin hebt in die makelaars, kun je met wat zoeken (afhankelijk van hoeveel details er in de advertentie staan uiteraard) soms het huis wel vinden op google maps bijvoorbeeld. Als je dan weet waar het is kun je gewoon langsgaan of telefoon nummer zoeken en bellen voor een bezichtiging.
Zo hebben wij dat ook een paar keer gedaan.
Het is ook makkelijk om zo de omgeving een beetje te bekijken, met een beetje mazzel is streetview ook langs geweest..

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:55

Vlug bellen. In den Bosch is het momenteel gewoon hell om iets te krijgen maar we hebben het voor elkaar door vlug te zijn. Tevens hebben zowel ik als mijn vader gevoel voor onderhandelen en een bouwtechnisch oog wat ook veel helpt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:56

Mijn oma heeft haar huis verkocht zonder makelaar.
Maar dat was aan een kennis van de familie.
Die kennis heeft altijd gezegd als je ooit weggaat laat het weten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:05

Als het huis op funda staat ben je in deze regio al te laat, dan is het meestal alweer verkocht of iig al onder bod :=

Ik zou gewoon in je netwerk laten weten wat je zoekt en een beetje horen her en der of er mensen toevallig binnenkort van plan zijn hun huis te koop te zetten en dan gelijk toe te slaan.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:06

Wij hebben ons huis via een oud-collega van mijn vriend gekocht. We kwamen hem tegen, hij vertelde over zijn scheiding en het huis. Wij dachten oeh, dat klinkt zo best als onze wensen. Wel een gedoetje ivm onhanderhandelingen icm zijn (ex) vrouw maar uiteindelijk heel tevreden :)
Het huis van mijn opa en oma gaat binnenkort zonder makelaar in de verkoop (Rotterdam Zuid) . Mijn oom heeft eerder huizen verkocht dus durft het wel aan :)

Dus de combinatie van je netwerk (evt digitaal) en geluk :)

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:16

Toen mijn moeder haar huis moest verlaten vonden we versch briefjes met tel nrs dat men interesse had,mocht het verkocht worden.Ook vinden wij zelf wel eens zo'n briefje.Dus als je graag in een bepaalde wijk of straat wilt wonen ga daar flyeren met je tel.nr en interesse.Je kunt niet weten.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:34

Bij ons ontvangen we regelmatig briefjes in de brievenbus met een oproep van geïnteresseerde mensen die ons huis willen kopen, mochten we gaan verkopen. Misschien een idee om te doen als je een wijk of plaats voor ogen hebt? :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:38

Wij hebben ons huis bij opbod gekocht bij de notaris. De mensen hiervoor zijn er door de bank uit gezet, waarna het onder de hamer kwam

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 23:23

Super tips!

Veiling nooit aan gedacht! Wel heel anders en ook wel bizar.

Flyeren; gaan we doen! Heb vanavond een documentje opgesteld , zodat we daar mee kunnen opvallen.

Funda is iid vaak al te laat inderdaad! Ben ook al ingeschreven bij random makelaars met onze zoekfunctie.

Zijn er mensen die de bewoners zelf benaderd hebben ondanks dat het te koop staat bij makelaar? Dat is wel best extreem? Wordt dat niet ontzettend als vervelend ervaren?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 23:28

Veiling is best bizar. Vooral ook omdat je het huis min of meer blind koopt: je mag niet altijd in het huis kijken voor de koop.
Het heeft ons echter enorm veel geld gescheeld

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 23:35

Ons huis 22 jaar geleden via een advertentie op internet (marktplaats bestond nog niet) gevonden en zonder makelaar gekocht (ons eerste huis). Wel een zichtinspectie laten doen door Vereniging Eigen Huis (achteraf een waardeloze inspectie, maar goed). Heel veel gehad aan een deskundige notaris, die ook de overdracht heeft geregeld.
Dankzij die notaris is alles uitstekend verlopen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 00:58

Ons eerste huis hebben we gekocht terwijl we het al 5 jaar huurden.
Momenteel bezig met ons tweede huis, wat we na de verkoop van ons eerste huis 7 jaar geleden zijn gaan huren.

Dus nog nooit een woning via makelaar of funda gekocht, beide woningen kwamen bij toeval op ons pad, best heel apart, gebeurd volgens makelaars en zo sporadisch, en ons overkomt het gewoon 2x

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:21

Roos_M schreef:
Super tips!

Veiling nooit aan gedacht! Wel heel anders en ook wel bizar.

Flyeren; gaan we doen! Heb vanavond een documentje opgesteld , zodat we daar mee kunnen opvallen.

Funda is iid vaak al te laat inderdaad! Ben ook al ingeschreven bij random makelaars met onze zoekfunctie.

Zijn er mensen die de bewoners zelf benaderd hebben ondanks dat het te koop staat bij makelaar? Dat is wel best extreem? Wordt dat niet ontzettend als vervelend ervaren?

Als mensen al een verkoop makelaar in de arm hebben genomen dan kost het voor de verkoper ook geld als je van die diensten geen gebruik meer wilt maken. Waarom zou je niet gewoon de makelaar bellen dan? Ik zou het echt niet op prijs stellen als mensen buiten mijn makelaar om contact opnemen. Ik neem zo iemand niet voor niets in de hand.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 07:31

Dat zou ik ook denken ja.

Veiling verkoop;
Lijkt me best wel heel eng ook.
Hoe hebben jullie dat aangepakt? Een deskundige erbij gehad of alles zelf gedaan?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:33

Ik heb mijn huis viavia verkocht. De broer en vader van mijn beste vriendin gaven aan interesse te hebben in mijn huis na overlijden van mijn ouders. Enkele jaren later heb ik bij ze aangebeld en gezegd dat hij te koop zou komen en of ze hem nog wilde hebben. Binnen 4 weken was mijn huis verkocht en overgedragen.

Ik vond het heel fijn om te weten dat ik mijn huis snel kwijt kon, want eerlijk is eerlijk, er was zeker aan de buitenkant veel achterstallig onderhoud. Als ik het op de markt moest zetten had ik er al eerder uit gemoeten, had het mij minder opgeleverd en had ik langer moeten wachten op de verkoop.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:55

wij hebben alles via de notaris laten passeren. Dat was voor ons een prettige en veilige manier. We hebben voor de definitieve handtekening wel een bouwkundige keuring uit laten voeren. De koop mocht alleen ontbonden worden bij ernstige en grote gebreken boven een bepaald bedrag. Dat was niet het geval.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 11:50

Je moet sowieso langs de notaris, anders kun je een huis niet leveren. En er zullen maar weinig mensen zijn die een huis zonder hypotheek kunnen kopen, dus daarvoor moet je ook langs de notaris.

Die notaris is wel nodig. Het kopen kun je ook heel goed zelf doen, er is een prachtig standaardcontract van Eigen Huis of NVM. Als je dat contract niet snapt, dan is het wel verstandig om iemand je dat uit te laten leggen.

Maar voor de rest is een huis ook maar een ding dat je koopt met allerlei haken en ogen, waar je niet per se een makelaar voor nodig hebt. Als je geen ervaring hebt met het kopen van een huis, en ook niemand in de buurt hebt met ervaring die met je mee wil kijken, dan heeft een makelaar best wel zin en is die als het goed is zijn geld ook waard.

Ons huis hebben we zonder makelaar gekocht. Dat leverde bij de verkopende makelaar eerst wat denigrerende geluiden op, maar ik kan me best redden met zo'n overeenkomst :)) Hij heeft nog een beetje moeten zweten, maar we zijn er best uitgekomen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:00

Prrrr schreef:
Je moet sowieso langs de notaris, anders kun je een huis niet leveren. En er zullen maar weinig mensen zijn die een huis zonder hypotheek kunnen kopen, dus daarvoor moet je ook langs de notaris.

Die notaris is wel nodig. Het kopen kun je ook heel goed zelf doen, er is een prachtig standaardcontract van Eigen Huis of NVM. Als je dat contract niet snapt, dan is het wel verstandig om iemand je dat uit te laten leggen.

Maar voor de rest is een huis ook maar een ding dat je koopt met allerlei haken en ogen, waar je niet per se een makelaar voor nodig hebt. Als je geen ervaring hebt met het kopen van een huis, en ook niemand in de buurt hebt met ervaring die met je mee wil kijken, dan heeft een makelaar best wel zin en is die als het goed is zijn geld ook waard.

Ons huis hebben we zonder makelaar gekocht. Dat leverde bij de verkopende makelaar eerst wat denigrerende geluiden op, maar ik kan me best redden met zo'n overeenkomst :)) Hij heeft nog een beetje moeten zweten, maar we zijn er best uitgekomen.

Aankoop hier ook zonder aankoop makelaar gedaan destijds.

Nu mijn huis een paar weken geleden verkocht via een makelaar. En uit zijn assortiment om het zo maar te zeggen weer gekocht. Eigenlijk een beetje dubbel. Het was mijn aankoop makelaar. Maar hij had dat huis zelf in de verkoop.
Maar ik vertrouw hem wel. Is geen persoon die je er in zou laten lopen.

Hij heeft mijn huis ook goed verkocht.