Verkoop grond, maar rechten huurder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Verkoop grond, maar rechten huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 06:58

Heb al wat gevonden, maar geraak er niet helemaal aan uit.
Kan iemand mij zeggen wat je rechten zijn als huurder van een stuk natuurgebied wanneer die verkocht wordt (belgie)?

Er is een huurovereenkomst, maar moet bv de verkoper een prijs vragen in verhouding met de huurprijs?

Het gaat ook over natuurgebied, dus geen landbouwgrond of agrarisch gebied.

Geldt altijd een eerste koopoptie voor de huurder?

Iemand meer info?


Anoniem

Re: Verkoop grond, maar rechten huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:32

De verkoper mag zelf zijn prijs kiezen en moet zeker geen rekening houden met de huurprijs. Ook is er niet automatisch voorkooprecht.

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:39

DeMolenhoek schreef:
De verkoper mag zelf zijn prijs kiezen en moet zeker geen rekening houden met de huurprijs. Ook is er niet automatisch voorkooprecht.

Heb je daar ook een Belgisch wetsartikel bij?
Huurrecht,(erf)pacht, en eerste recht van koop etc kunnen soms raar vervlochten zijn

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:43

Tja, kan ik thuis wel gaan opzoeken. Ik weet dit omdat ik momenteel zelf een weide aan het kopen ben. Dit is informatie rechtstreeks van de notaris. Tenzij Ts de grond pacht. Maar ik denk van niet?

Ts: Zit er geen voorkooprecht op van Natuurpunt/natuurbeheer?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:48

als het natuurgebied is, is het een klein wonder dat natuur en bos je er nog niet af gekegeld heeft met paarden. :) Volgens de heren die hier de plak zwaaien mag men daar alleen paarden houden in de zomer. In de winter moet het gebied de kans krijgen om te "herkomen".
Als het natuurgebied is kan het zijn dat natuur en bos eerste kooprecht heeft. Dat hangt voor een groot deel van de ligging af. Maar volgens mij is de eigenaar niet verplicht jou eerste koop te geven als huurder.
https://www.natuurenbos.be/beleid-wetge ... ivon/magda

Mag ik mijn grond binnen het VEN verkopen aan de hoogstbiedende?

Ja. Je mag jouw grond verkopen aan de hoogstbiedende. De Vlaamse Gemeenschap heeft wel het recht van voorkoop in het VEN. Het recht van voorkoop houdt in dat de Vlaamse overheid het recht heeft om uw grond aan dezelfde prijs aan te kopen als de hoogstbiedende. De notaris is verplicht daarvoor contact op te nemen met de Vlaamse Grondenbank. Die laatste betaalt de prijs waarvoor het goed normaal gezien zou worden verkocht. Zolang u de gronden niet wenst te verkopen, gebeurt er uiteraard niets.

Het recht van voorkoop geldt niet bij een verkoop aan de echtgeno(o)t(e), kind(eren), mede-eigenaar(s), pachter of een lid van een bosgroepering, die vóór 1998 is erkend.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Verkoop grond, maar rechten huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 19:57

Bedankt voor alle info. Wist niet dat bv natuur en bos en eventueel voorkooprecht had. Zal ik eens verder uitspitten.

Blijkbaar heeft een huurder toch weinig rechten dan?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:01

alyel schreef:
Bedankt voor alle info. Wist niet dat bv natuur en bos en eventueel voorkooprecht had. Zal ik eens verder uitspitten.

Blijkbaar heeft een huurder toch weinig rechten dan?



Lijkt me ook wel logisch toch?

koeien op de weg...

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Verkoop grond, maar rechten huurder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 20:30

Ik weet niet. Gelukkig is er een goede overeenkomst gesloten..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:30

Het zou me verbazen dat een huurder voorkooprecht krijgt als je niet onder de pachtwet valt.

En net als bij Ayasha is het hier met natuurgebied zo dat het enkel in de zomer, tussen mei en september, als begrazingsgebied gebruikt mag worden. Nu kon dat bij onze weide geen kwaad, die stond in najaar en winter toch compleet verzopen, er zwommen eendjes rond :+
Ook als eigenaar van een stuk grasland in natuurgebied mag je niet zomaar alles. Ex en ik huurden een paar jaar een stuk weiland van 2ha. We mochten geen palen gebruiken die behandeld waren met product tegen rotten (dus geen gecreoseerde palen bijvoorbeeld), er mocht geen bemesting of kalken gebeuren, het land mocht gehooid worden maar de paarden mochten NIKS bijgevoerd krijgen. Ook geen hooi wat van dat land af kwam. Jaarlijks maaien was verplicht en er mocht geen enkele vorm van onkruidbestrijding toegepast worden die verder ging dan dus dat maaien.

Kort gezegd: niks spuiten, niks bemesten, niks bijvoeren. Bijzaaien mocht wel. Bomen aanplanten mocht wel in overleg, op voorwaarde dat het inheemse soorten waren.


Toen dat stuk grond te koop kwam hadden wij 0,0 voorkooprecht, en dat is dan ook naar de hoogste bieder gegaan. Die nog eens FORS boven de gangbare prijzen zat, want die wou gewoon alles aan weideland in een straal van 5km hebben :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: veerledec en 77 bezoekers