Waar heb ik recht op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 19:52

Even lastig waar te plaatsen maar denk hier:

Bokkers die mij kunnen helpen?

Ik heb op 20 juni een scooter gekocht bij de dealer en 200 aanbetaald. Op 24 juni opgehaald en volledig betaald en dus in mijn bezit.

Echter vanaf 1 juli startte die niet meer elektrisch, en 7 juli kwamen ze hem ophalen. Zou gaan op een kleine technische fout. Maar ik hoor niks van het besrijf, enkel als ik zelf bel en dan zeggen ze continue ja het is besteld maar nog niet binnen (iets in de bekabeling)

Ik ben er echter wel klaar mee dat ik 5 weken geleden een scooter kocht en hem 1 week heb kunnen gebruiken. Ik wil dus een nieuwe of mijn geld terug. Maar kan ik dat eisen? Waar kan ik zoiets zwart op wit vinden om onder hun neus te drukken? Service laat helaas te wensen over. Heb bewust een nieuwe bij een goede/bekende (zo zie je maar) gekocht omdat het een chinees merk is en ik dan iig zeker wist dat hij goed was en wel ff mee kon gaan. Gaat ook om een bedrag van 1400

Tuurlijk issie wel te maken maar het duurt belachelijk lang..

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:58

ik zou er vooral op staan dat ze hem repareren. en eventueel kosteloos vervangend vervoer?

of een concurrent vragen of se levertijd indd zo lang is.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:59

Vind dat je een beetje veel onredelijk bent.
Ze zijn hem direct komen halen. Hebben direct het probleem gevonden maar moeten wachten op een wisselstuk. Daar kunnen zij ook niets aan doen.
Denk niet dat je een voet hebt om op te staan, ze lossen het op en het is niet dat het het zoveelste ding is dat niet werkt.

Onze droogkast was ook kapot, niet 1 keer maar 5 keer en altijd hetzelfde. Uiteindelijk een nieiuw gekregen maar na 1 keer krijg je echt geen nieuw.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:28

Eens met dromertje dat een nieuwe eisen niet redelijk is.
Maar de termijn qua reparatie vind ik ook niet helemaal redelijk...
Als ik mijn scooter wegbreng en ze moeten wat bestellen dan is het vaak met 2 werkdagen binnen...

Telpeva

Berichten: 14699
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:30

Als alleen de elektrische start het niet doet, zou je er alsnog wel mee kunnen rijden toch? Kan je hem niet 'gewoon' ophalen en zelf met plezier in gebruik nemen terwijl je wacht op het vervangende onderdeel?

Mijn scooter (ook nieuw gekocht) had bij aflevering een slechte accu, de weg naar huis toe deed hij het nog en daarna niet meer. Een vervangend onderdeel werd besteld, en als aardigheidje van de verkoper is de monteur toen met een busje naar mijn huis gereden en die heeft bij mij thuis ter plekke het onderdeel vervangen. Misschien kan je zoiets voorstellen? Nee heb je, ja kan je misschien krijgen?

Bij mij duurde het ook weken voordat het onderdeel binnen was (het moest via het hoofdkantoor in duitsland, vanuit china besteld worden). Bij mij is het door het lange wachten en de teleurstelling gratis vervangen, en ik heb de eerste beurt (olie nakijken enzo) cadeau gekregen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:55

Omdat je vraag over de reparatie van een product gaat, verplaats ik je topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 21:24

Hij start niet, dus rijden gaat dan wel moeilijk :D en ik vind zelf als ik een gloednieuwe scooter krijg 4 weken zonder iets zitten wel lang. Ik koop niet voor niks een nieuwe := ik ga er vanuit dat het gratis gerepareerd word, dit hoort imo onder de garantie te vallen := hij staat nu daar en word daar ook gerepareerd. Ik vind 4 weken wachten wel heel lang en als ik ze weer is bel omdat ze mij ook niet bellen hebben ze ook geen zicht op wanneer die komt. Er staat ng geen 50 km op de teller.. desnoods geven ze me een nieuwe en verkopen ze deze weer, ik ben er enkel mee naar huis gereden en een rondje extra en meer niet :=

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Waar heb ik recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:27

Bel morgen even met het Juridisch Loket. Dan heb je meteen antwoord op je vraag!

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:06

dromertje2 schreef:
Vind dat je een beetje veel onredelijk bent.
Ze zijn hem direct komen halen. Hebben direct het probleem gevonden maar moeten wachten op een wisselstuk. Daar kunnen zij ook niets aan doen.
Denk niet dat je een voet hebt om op te staan, ze lossen het op en het is niet dat het het zoveelste ding is dat niet werkt.

Onze droogkast was ook kapot, niet 1 keer maar 5 keer en altijd hetzelfde. Uiteindelijk een nieiuw gekregen maar na 1 keer krijg je echt geen nieuw.


Zo onredelijk vind ik het niet, ze heeft op 1 juli een probleem geconstateerd en ze hebben hem pas op 7 juli opgehaald. Dat is niet bepaald direct maar bijna een week later.

Inmiddels wacht TS nu al bijna een maand op een vervangend onderdeel. Normaliter is dit echt wel een stuk korter.

Het bedrijf had iig voor vervangend vervoer kunnen zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:12

Het is een chinees merk, dus onderdelen zullen vanuit china moeten komen. Die gaan 9 van de 10 keer met de boot en wachttijd is vaak een maand of meer. Dat is het nadeel van chinese producten kopen, ook via een ali-express wacht je zo lang.

Consuwijzer zegt het volgende:
Citaat:
Wanneer is een product niet goed?
Als het niet compleet is.
Als het beschadigd is.
Als het kapot is, of het niet goed doet.
Als u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft.
Wat zijn mijn rechten en plichten?
Als u iets koopt, hebt u rechten en plichten. Is een product niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.

Het uitgangspunt is dat u recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

De verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen.

Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.

Gaat het om een klein gebrek? Bijvoorbeeld een kras op uw nieuwe aankoop? Dan is het de vraag of u kunt ontbinden of dat u alleen een korting kunt vragen. Dat hangt een beetje af van de situatie. Gaat het om een kras op een mobiele telefoon of een lcd scherm? Dan is dat vervelender dan een kras op een wasmachine. Maar staat de wasmachine in uw mooie keuken? Dan kan een kras wel weer heel storend zijn.

Toch bijbetalen?
U kunt altijd andere afspraken met de verkoper maken. Bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. Dat is soms redelijk. Bijvoorbeeld als uw televisie na jaren kapot gaat en het gaat om een probleem dat u nog niet hoeft te verwachten. En u krijgt nu een nieuwe televisie. Of dat u een deel van de reparatiekosten betaalt als uw oudere koelkast na de reparatie dan toch zeker nog een extra aantal jaren meegaat. Maar of u bijbetaalt kunt u zelf beslissen. Zoals hierboven is uitgelegd bent u niet verplicht om daarmee akkoord te gaan.

Let op
Ontbinding van de koopovereenkomst kan meestal niet meteen gebeuren. Dit doet u pas als de verkoper niet kan of wil repareren of geen nieuw product kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd mag worden. De wet zegt dat u allereerst recht hebt op levering van een goed, deugdelijk product. En dat de verkoper daar eerst voor moet zorgen.

Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.


Dus je zou om vervangend vervoer kunnen vragen tot je scooter gerepareerd is. Ze zijn niet verplicht je direct een nieuwe te geven gezien je de verkoper altijd de kans moet geven om iets te repareren. Meteen vervangen of geld terug is dan een coulance. Dit kan wel vaak als de reparatie zelf niet naar verwachting is gegaan en het mankement niet verholpen heeft.

En als het een goede dealer is dan geven ze je wel vervangend vervoer als je daar om vraagt. Onze scooter garage (ook een bekende) doet dat in ieder geval wel als de mijne voor onderhoud binnen is. En toen hij total loss was door een ongeval kon ik ook vervangend vervoer krijgen. Nou maak ik daar meestal geen gebruik van omdat ik op loopafstand van de garage woon en we twee auto's ook hebben :=