Wat is nu de beste manier om foto's te bewaren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sasqiua

Wat is nu de beste manier om foto's te bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 10:02

... waarschijnlijk laten afdrukken en inplakken natuurlijk. Maar met de hoeveelheid foto's die we vandaag de dag maken lijkt mij dat niet de meest ideale manier om foto's te bewaren.

Recentelijk ben ik alle foto's op mijn laptop gaan ordenen, maar het zijn er veel. Heel veel. Het heeft mij aan het denken gezet: wat als mijn laptop er nu mee stopt, dan heb ik geen foto's meer. Dus zoek ik de beste manier om een back-up van mijn foto's te bewaren. Ik heb al Gegoogeld, maar ik kan niet meer vinden dan de opties die er zijn: een externe harde schijf, een usb-stick, de cloud of een SD-kaart. (Dan is er natuurlijk ook nog de mogelijkheid van de CD, maar de kans dat die over 10 jaar niet meer bestaat is aanzienlijk + dat sommige laptops al niet eens meer een CD-station hebben).

• Het nadeel van een externe harde schijf is dat ze kennelijk vrij makkelijk stuk gaan en als je ze niet regelmatig gebruikt niet meer willen opstarten.
  • Het nadeel van een SD-kaart is dat de opslagcapaciteit beperkt is en ze eenvoudig kwijt kunnen raken
  • Nadeel USB: ??
  • Nadeel cloud: privacygevoelig, niet meer de enige die ze kan beheren.

Kunnen jullie nog meer voor- en nadelen noemen?
Wie helpt mij uit de brand en heeft het verlossende antwoord?! _/-\o_

tamary

Re: Wat is nu de beste manier om foto's te bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:05

2 opties digitaal en elk jaar een fotoboek maken en afdrukken?

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:11

Wij thuis hebben alle foto's op een externe harde schijf staan en hij is nog nooit kapot gegaan. We hebben de foto's voor de zekerheid ook nog de computer/laptop en op een usb stick.

Ik vind het ook helemaal niks, maar om nu elke keer alle foto's af te drukken dat is ook niet echt handig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:14

Hier staan alle foto's op twee verschillende harde schijven. En een groot deel ook nog op de computer.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:16

Ik heb een NAS aan mijn thuisnetwerk hangen waar ook een kopie staat.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:19

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:24

Ik heb al mijn foto's op onedrive staan, onze oude harde schijf is laatst kapot gegaan en toen waren wij alle foto's van de afgelopen 15 jaar kwijt, was echt flink balen. Na een half jaar zoeken en mensen laten proberen heeft een vriend van mijn ouders hem weer aan de praat gekregen en alles overgezet. Ik bewaar ze nu t liefst gewoon op onedrive omdat ik ze dan overal kan openen en zeker weet dat ze blijven bestaan O:)

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 12:14

Bedankt voor alle tips en antwoorden tot zo ver!

Bagheera_206 schreef:
Ik heb een NAS aan mijn thuisnetwerk hangen waar ook een kopie staat.

xPabloBokt schreef:

Hier heb ik nog nooit van gehoord, bedankt voor de tip, ik ga eens kijken!

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:28

Als je voor echt veilig wilt gaan zou ik twee harde schijven kopen, de foto's op beide schijven opslaan en vervolgens een van de schijven bij iemand anders in huis opbergen. Harde schijven zijn best betrouwbaar en dan heb je gelijk ook een backup mocht er bij jou brand uitbreken.
Cloud opslag is in principe nog veiliger, maar kan, zeker als je veel foto's hebt, op de lange duur erg prijzig zijn.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:20

_Ezra schreef:
Als je voor echt veilig wilt gaan zou ik twee harde schijven kopen, de foto's op beide schijven opslaan en vervolgens een van de schijven bij iemand anders in huis opbergen. Harde schijven zijn best betrouwbaar en dan heb je gelijk ook een backup mocht er bij jou brand uitbreken.
Cloud opslag is in principe nog veiliger, maar kan, zeker als je veel foto's hebt, op de lange duur erg prijzig zijn.

Voor welke Cloud zou ik dan moeten gaan?

De tip van twee harde harde schijven of in ieder geval twee manieren van opslaan vind ik wel een heel goede!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:27

_Ezra schreef:

Of een 2e NAS bij familie plaatsen. :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:05

Afdrukken en inplakken is ook vrij onveilig. Zodra er brand is, heb je een probleem. :)

Meest veilige voor digitale data in het algemeen is twee backups, waarvan minimaal één off-site zodat als er brand uitbreekt je je data nog hebt. KPN biedt bijvoorbeeld een backupoplossing voor minder dan tien euro per maand. Zelf schrijf ik belangrijke data weg naar m'n NAS (die weer in RAID 5 draait, zelfs als een harde schijf van m'n NAS kapot gaat, is die data niet weg) en bepaalde mappen synchroniseren ook automatisch met Dropbox.

Privacygevoeligheid van cloudoplossingen valt op zich wel mee, zeker als je goede wachtwoorden gebruikt en een aanbieder kiest die de data in Nederland opslaat. Wat dat betreft doe ik het met Dropbox iets minder, maar voor mij speelt het gebruikersgemak daarin een rol, bewuste keus dus. :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:15

Goh, toevallig ben ik nét klaar met het ordenen van mijn foto's. Ik heb ze op een externe harde schijf staan. Ding gaat inmiddels 10 jaar mee zonder 1 mankement. Het bevalt goed. Mocht de schijf kapot gaan dan zijn er altijd wel bedrijven die de data eraf kunnen krijgen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:35

Wij hebben inderdaad een NAS staan die iedere keer als ik afsluit een reservekopie van mijn computer maakt. Mocht er iets fout gaan dan kan ik alles terugzetten naar de situatie zoals hij was dat ik hem voor het laatst afsloot.