hypotheek uitrekenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

hypotheek uitrekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 08:24

me vriend en ik hebben een huis op het oog. Maar dit zou betekenen dat wij extra hypotheek moeten nemen omdat het huis wat wij op het oog hebben duurder is dan ons huidige huis. die we dan verkopen.

Ik vind overal wel site's waar ik uit kan rekenen dat ik maximaal kan lenen. Maar ik hoef minder te lenen dan het maximale bedrag. Ik wil graag weten hoeveel me maandlasten worden als ik dat bedrag bij elkaar op tel..

Bijv. we hebben nu een hyptheek van (oficiele bedragen ga ik niet noemen) 100.000. daar betalen wij een x bedrag per maand voor. nu willen we 50.000 bij lenen zodat we t andere huis kunnen kopen. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik uit kan rekenen wat daarvan de maandlasten zijn.

Want een duurder mooier huis is leuk, mits we ook kunnen betalen natuurlijk. Uiteraard kan k het bij de hypoteek vragen waar ik nu zit. maar ik wil graag eerst zelf op onderzoek uit.
Laatst bijgewerkt door Nadia op 26-04-17 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout in titel verbeterd

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: hypotheek uitrekeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:26

Gewoon naar de hypotheekadviseur gaan...
Het is sowieso lastig zelf uitrekenen wanneer er twee lonen tellen.

Maandlasten zijn toch eenvoudig te berekenen? Je neemt 150.000 deelt het door de looptijd en dan door 12 dat is je aflossing. En dan doe je de rente van 150.000 en deelt het door 12 en telt dat bij de aflossing op :+

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 08:33

Janine1990 schreef:
Gewoon naar de hypotheekadviseur gaan...
Het is sowieso lastig zelf uitrekenen wanneer er twee lonen tellen.

Maandlasten zijn toch eenvoudig te berekenen? Je neemt 150.000 deelt het door de looptijd en dan door 12 dat is je aflossing. En dan doe je de rente van 150.000 en deelt het door 12 en telt dat bij de aflossing op :+



sireus gaat dat zo makkelijk... nooit zo over nagedacht. Maar wiskunde en rekenen zijn nooit me sterkste kanten geweest. Blijkbaar logisch nadeken ook niet :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:57

Janine1990 schreef:
Gewoon naar de hypotheekadviseur gaan...
Het is sowieso lastig zelf uitrekenen wanneer er twee lonen tellen.

Maandlasten zijn toch eenvoudig te berekenen? Je neemt 150.000 deelt het door de looptijd en dan door 12 dat is je aflossing. En dan doe je de rente van 150.000 en deelt het door 12 en telt dat bij de aflossing op :+

En dan vervolgens blijkt de rente over (een deel van) de looptijd variabel, blijkt het nogal uit te maken tegen welke voorwaarden je je huidige hypotheek kunt aflossen/oversluiten, of één of beide huizen onder de nationale hypotheekgarantie vallen of niet...
Bovendien is de maandelijkse aflossing vaak niet het totaalbedrag gedeeld door het aantal maanden, maar varieert die vaak zodanig dat je maandlasten min of meer constant zijn (in het begin van de looptijd bestaan je maandelijkse kosten dan grotendeels uit rentelasten en is het gedeelte aflossing relatief klein, terwijl later de rentelasten flink gedaald zijn (je hebt immers al een groot deel afgelost) en de maandelijkse aflossing dus omhoog kan).

Al met al best ingewikkeld dus en per hypotheekaanbieder zijn er nogal wat verschillen in wat er in jullie situatie mogelijk is en voor wie dat het gunstigst uitkomt.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: hypotheek uitrekeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:02


Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: hypotheek uitrekeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:03

Ik verplaats je topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek, daar past dit beter.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:04

oomens schreef:
En dan vervolgens blijkt de rente over (een deel van) de looptijd variabel, blijkt het nogal uit te maken tegen welke voorwaarden je je huidige hypotheek kunt aflossen/oversluiten, of één of beide huizen onder de nationale hypotheekgarantie vallen of niet...
Bovendien is de maandelijkse aflossing vaak niet het totaalbedrag gedeeld door het aantal maanden, maar varieert die vaak zodanig dat je maandlasten min of meer constant zijn (in het begin van de looptijd bestaan je maandelijkse kosten dan grotendeels uit rentelasten en is het gedeelte aflossing relatief klein, terwijl later de rentelasten flink gedaald zijn (je hebt immers al een groot deel afgelost) en de maandelijkse aflossing dus omhoog kan).

Al met al best ingewikkeld dus en per hypotheekaanbieder zijn er nogal wat verschillen in wat er in jullie situatie mogelijk is en voor wie dat het gunstigst uitkomt.


Maar als de rente gedeeltelijk variabel is, kan je dat meeberekenen. Dat is niet iets waar je later pas achter komt.

Daarbij neem ik (misschien onterecht) aan dat TS specifiek de maandlasten wil weten, niet zo zeer wat de hypotheekrenteaftrek gaat doen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:11

Janine1990 schreef:
oomens schreef:
En dan vervolgens blijkt de rente over (een deel van) de looptijd variabel, blijkt het nogal uit te maken tegen welke voorwaarden je je huidige hypotheek kunt aflossen/oversluiten, of één of beide huizen onder de nationale hypotheekgarantie vallen of niet...
Bovendien is de maandelijkse aflossing vaak niet het totaalbedrag gedeeld door het aantal maanden, maar varieert die vaak zodanig dat je maandlasten min of meer constant zijn (in het begin van de looptijd bestaan je maandelijkse kosten dan grotendeels uit rentelasten en is het gedeelte aflossing relatief klein, terwijl later de rentelasten flink gedaald zijn (je hebt immers al een groot deel afgelost) en de maandelijkse aflossing dus omhoog kan).

Al met al best ingewikkeld dus en per hypotheekaanbieder zijn er nogal wat verschillen in wat er in jullie situatie mogelijk is en voor wie dat het gunstigst uitkomt.


Maar als de rente gedeeltelijk variabel is, kan je dat meeberekenen. Dat is niet iets waar je later pas achter komt.

Daarbij neem ik (misschien onterecht) aan dat TS specifiek de maandlasten wil weten, niet zo zeer wat de hypotheekrenteaftrek gaat doen.

Waar noem ik hypotheekrenteaftrek?

Een variabele rente houdt in dat de rente over een deel van de looptijd meeverandert met hoe 'de rente' zich door economische factoren en financiële beleidsmaatregelen (van o.a. de ECB) ontwikkelt. Als jij die rente over een x aantal jaar nu al kunt voorspellen, dan ben je binnen voor de rest van je leven! Dat zou echt heel knap zijn.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:14

oomens schreef:
Waar noem ik hypotheekrenteaftrek?

Een variabele rente houdt in dat de rente over een deel van de looptijd meeverandert met hoe 'de rente' zich door economische factoren en financiële beleidsmaatregelen (van o.a. de ECB) ontwikkelt. Als jij die rente over een x aantal jaar nu al kunt voorspellen, dan ben je binnen voor de rest van je leven! Dat zou echt heel knap zijn.


Oooh ik begreep dat je twee verschillende rentes bedoelde vanwege dat extra bedrag dat TS noemt...

Sorry, in dat opzicht ben ik inderdaad nog maar een beginner :P

TS, mijn berekening is wel heel erg eenvoudig, ik denk dat deze dame je beter kan helpen ;)

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: hypotheek uitrekeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:29

Meneer... Oomens is nog steeds een meneer toch?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: hypotheek uitrekeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:33

ik ben al een heel stuk wijzer dank jullie wel. hier mag een slotje. :D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:34

Boompje1985 schreef:
Meneer... Oomens is nog steeds een meneer toch?


Woeps :')

Sorry, ik generaliseer weer lekker... :o

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:37

Janine1990 schreef:
Boompje1985 schreef:
Meneer... Oomens is nog steeds een meneer toch?


Woeps :')

Sorry, ik generaliseer weer lekker... :o


Indd schaam je diep Janine! ~~}> :')

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Re: hypotheek uitrekeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:40

Op de site van de Rabobank kun je dit precies uitrekenen. En dan zie je ook je bruto en netto maandlasten :).
We zijn gisteren toevallig bij een hypotheekadviseur geweest en samen met de site van de Rabobank hebben we dit uitgerekend.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: hypotheek uitrekeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:59

Voor de snelle 'achterkant van bierviltje' berekening gebruik ik meestal:
https://hypotheek-berekenen.appspot.com/

Werkt erg handig/snel. Ook voor meer dan 1 hypotheekdeel.

Maar wat hierboven ook al wordt gezegd; laat je voorlichten door een hypotheekadviseur als je hier niet heel erg in thuis bent. Eerste gesprek en eerste indicatie is over het algemeen gratis.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: hypotheek uitrekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:37

De site van de rabobank is inderdaad behoorlijk uitgebreid in de berekeningsmogelijkheden. Vooral als je echt een hypotheek dossier op start. Vanuit daar kun je ook rechtstreeks een afspraak maken voor een advies gesprek, mocht je bij de rabo interessant vinden als hypotheek verstrekker.