Eerste auto, waarop letten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6940
Geregistreerd: 10-05-13

Eerste auto, waarop letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 22:51

Nou ik hopelijk bijna mijn rijbewijs heb ben ik af en toe marktplaats aan t afspeuren op auto's
Maar waar moet je op letten?
Ik ga de auto gebruiken om naar school te rijden (140 km op een dag nu 3x per week) en naar stage, ong. 90 km op een dag (nu 1 dag in de week)
Nu hoef ik natuurlijk niet gelijk zodra ik mijn rijbewijs heb een auto aan te schaffen
Ik zie bij auto's verschillende bedragen aan wegenbelasting staan, waarop is dit gebaseerd?
Welke auto hadden jullie als eerste auto?

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed


Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:52

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28733
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Eerste auto, waarop letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:59

Er zijn echt zo vreselijk veel topics over welke (eerste) auto te kopen. Zoek ze eens op en dan kan je echt alles lezen wat je weten wil en meer.

LiannePuthzy

Berichten: 6940
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 23:01

Aan wat voor budget moet ik dan denken? (heb nu een budget van 2500 a 3000 euro)

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Eerste auto, waarop letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:47

Mijn eerste auto heeft nog geen 800 euro gekost en daar heb ik meer dan een jaar met alle plezier in rond gereden. Dat ding had nooit problemen, reed altijd.

3000 voor een eerste auto zou ik écht doodzonde vinden. Met een goedkopere auto kun je nog een keer een kras maken zonder dat het al te zeer doet, met een auto van 3000 euro sta je er bijna bij te janken als je een kras maakt..

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Eerste auto, waarop letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:54

Maak een overzicht van het verwachtte aantal kilometers per jaar om te bepalen of diesel, bezine of gas het goedkoopste is. Dat is je eerste belangrijke keuze. Dan kijken naar je wens klein (goedkoper en neemt minder brandstof) of groter (meer vermogen, voelt veiliger, meer auto onder je kont). En vervolgens naar merk/type. Dat laatste kan je dan in een overzichtje zetten wat betreft verbruik, kosten etc. Denk ook vooral aan de betrouwbaarheid. Hiervoor kan je goed de anwb lijsten gebruiken. Tis een klusje maar dan heb je een goede basis voor je keuze.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:13

Froukje schreef:
Mijn eerste auto heeft nog geen 800 euro gekost en daar heb ik meer dan een jaar met alle plezier in rond gereden. Dat ding had nooit problemen, reed altijd.

3000 voor een eerste auto zou ik écht doodzonde vinden. Met een goedkopere auto kun je nog een keer een kras maken zonder dat het al te zeer doet, met een auto van 3000 euro sta je er bijna bij te janken als je een kras maakt..


Zo'n kras is niet zo erg... Ik zou het erger vinden als je jezelf te pletter rijdt in een goedkope auto dan in een goede, dure en dus ook veiligere auto :=
Ik heb juist de eerste jaren alleen maar in dure auto's gereden en kocht daarna zelf een auto, van €4500. Goedkoper ben ik nooit gegaan.

[o]

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Eerste auto, waarop letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:32

Tussen formaat smart en hummer zitten nog heel wat auto's die gewoon veilig zijn natuurlijk, en goedkoper..

Mijn vader rijd ook al jaren in auto's die niet meer dan 2500€ kosten. En die landrovers zijn veiliger dan menig andere auto die een stuk meer kosten.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Anoniem

Re: Eerste auto, waarop letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:36

Geloof mij.. je huilt wel als je een kras rijdt in je auto van 26.000 euro := ik zou bij eentje van 3000 euro dat niet zo snel hebben.

Reken uit hoeveel kilometers je per jaar gaat rijden of het rendabel wordt om een diesel te kopen tegenover een benzineauto. Als je veel rijdt kan je dat een hoop schelen. Verder zijn aziatische merken (koreanen: kia, hyundai en japanners: toyota, suzuki, honda, nissan) erg betrouwbaar.

Verder kan ik aanraden een iets grotere auto te nemen, beetje formaatje Seat Ibiza / VW Golf, dan lig je gewoon net wat lekkerder op de weg. Niet qua auto zelf, maar hoe anderen naar je kijken. Ik reed voor mijn huidige auto (station) in een kleintje (Arosa) en ik word door anderen nu veel serieuzer genomen op de weg met inhalen / invoegen etc.

Anoniem

Re: Eerste auto, waarop letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:19

Ik heb net mijn eerste auto gekocht en ben gegaan voor een Nissan Almera uit 2005. Het is altijd nattevingerwerk, al helemaal als je geen giga budget hebt, maar een aantal dingen waar ik op af ben gegaan:
- Zitcomfort (ben lang en niet dunnetjes dus ik vond het belangrijk dat ik comfortabel kon zitten voor langere tijd).
- Gereden km's (die van mij heeft 120.000 op de teller)
- Onderhoudskosten (voor bepaalde merken/auto's zijn makkelijker onderdelen te krijgen waardoor onderhoud vaak minder kost en je niet naar een dealer hoeft voor reparaties)
- Vermogen (juist als beginnende bestuurder vind ik het prettig dat ik snel op kan trekken en daarmee makkelijker kan invoegen en inhalen)
- Veiligheid (ik ben bewust voor een vrij grote auto gegaan, niet alleen voor de ruimte maar ook omdat mijn vader graag voor zijn gemoedsrust een auto heeft met een wat grotere kreukelzone. Zo'n C1'tje ofzo is leuk maar daar moet niets in gebeuren).

Verder is het heel persoonlijk denk ik. Ik heb in een Opel Corsa gereden laatst omdat m'n eigen lesauto kaduuk was en dat vond ik echt een ontzettend leuk, pittig wagentje. Als ik niet voor de Almera was gegaan had ik daar zeker naar gekeken. Volkswagen Polo zijn ook populair, Suzuki Swift etc.

Heb je iemand in de familie met verstand van auto's? Daar zou ik eens mee gaan praten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: axel_1997, Baredawn, february, Fenders, Jintexx, LouLouB, meggiemeg, Niicolee_, Pferdchen, TheNovelist en 80 bezoekers