Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:18

Hey bokkers!

Het is nog wat vroeg, maar ik ben een denker en mijn vriend is een krak in die denkepisodes in gang zetten :+ mooi duo wij. Nu heeft hij het enkele weken geleden weer gedaan door te zeggen "Ik wil zo snel mogelijk kopen. Huren is geld weggooien!"

Ergens ben ik het daar wel mee eens, dat huren financieel gezien niet zo interessant is, maar ik ben ook van het principe; samenwonen is geen evidentie en even oefenen kan wel fijn zijn. Zeker aangezien wij beide nogal uitgesproken meningen hebben over die dingen. Vooral hij is heel erg specifiek in zijn wensen en ik weet niet of hij zich voldoende kan/wil aanpassen aan mij zodat ik me ook thuis kan voelen. Dat kan enkel de toekomst uitwijzen natuurlijk en ik wil geen voorbarige conclusies trekken.

Het gaat nu even niet om de vraag of we dat financieel kunnen, meteen kopen na de studie (ervoor eventueel nog kort thuis wonen en werken om te sparen). Hypothese; laten we er even vanuit gaat dat dat mogelijk is en we een mooi potje zouden hebben om een lening te vragen.

Ik zou het zelf verstandig vinden om eerst het samenwonen te testen zonder dat je meteen de druk hebt van het afbetalen van een huis en het overeenkomen in wat je precies wilt van je eigen stek. Maar het probleem is; wanneer je huurt zit je daar meteen voor een langere tijd aan vast.

Ik denk dat ik gewoon onze relatie de beste kans wil geven en dus niet meteen dat zoeken van een huis gecombineerd met het (voor de eerste keer) alletwee fulltime werken en huishouden doen.

Nog een optie is om wel te kopen, maar bv te beginnen met een appartement en dat dan, wanneer we klaar zijn voor een huis, te verkopen of zelfs verhuren.

Nog wat over ons: we studeren beide ongeveer op hetzelfde moment af in dezelfde studie (handelsingenieur); kan max een heel à half jaar tussen ons zitten. We zouden tegen dan zo'n 5/6 jaar samen zijn, maar ik vind een relatie hebben en af en toe in elkaars ouderlijke huis gaan slapen geen garantie dat je kan samen wonen zonder boel. Dat hebben we nu nl al regelmatig :Y) . Het is nog zo'n 2,5 jaar in de toekomst, maar we zetten beide al geld opzij en praten erover.

Mijn vraag is dus: hoe hebben jullie het gedaan en hoe is dat jullie bevallen? Zou je het opnieuw doen? En hoe hebben jullie elkaar gevonden in die beslissingen?

Nog een kleine side question; wie van jullie heeft zijn/haar paard gehouden en hoe viel dat financieel en qua time-management mee voor jullie.

Tell me your life stories!
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 25-11-16 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:23

Spannend ts.

Ik zou een appartement doen. Mocht het niet lukken, dat 1 van jullie het kan betalen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:34

Als je het geld kunt missen om te huren zou ik eerst huren vooral omdat het zo overkomt of je er zelf niet 1000% zeker van bent en dan alsnog is het altijd anders om samen te wonen dan wanneer je elkaar niet dagelijks ziet. Wij hebben 2 jaar gehuurd, toen vond ik het echt zonde van het geld. EEn huurhuis kom je altijd zo van af dus geen gezeur met een huis wat je niet verkocht krijgt en nu hebben we een volwassenen mensen koopwoning :D ookal weer anderhalf jaar

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:55

Jullie denken alletwee in dezelfde lijn als ik dus... enkel moeilijk dat aan zijn verstand te brengen :+ ach ik heb nog even tijd.

moonsparkle: 1000% zeker ben in inderdaad niet? Maar is dat wel mogelijk? Tenzij je verblind bent door verliefdheid of echt absoluut geen afwijkende toekomstwensen hebt, lijkt me dat wat onrealistisch....

Maar 2 jaar huren is toch een minimum of niet? Je hebt toch huurcontracten?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:01

Nee 1000 zeker kun je nooit zijn, maar zoals je zegt met beide uitgesproken en nog wel eens verschillende mening klinkt me al wat twijfelachtig :o toen ik ging samenwonen wist ik ook natuurlijk niet hoe het zou gaan of zou zijn maar op dat moment was er geen enkele reden om te twijfelen of dat we niet op 1 lijn lagen qua wat het handigst zou zijn. Als hij graag wilt samenwonen en jij ook maar dan huur nou dan kom je elkaar mooi tegemoet toch :D wat houd hem tegen? Alleen de kosten? Want dat kan inderdaad wel een grote rol spelen, maar je gaf aan dat we geen rekening hoeven te houden met het financiële plaatje.

Via de vrije sector zit je misschien wel vast aan een bepaalde tijd, maar bij sociale huur niet

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:08

SinneJ schreef:
Maar 2 jaar huren is toch een minimum of niet? Je hebt toch huurcontracten?


Nee hoor, dat is zeker niet standaard. Je kunt gewoon huren en weer opzeggen.

Ik snap het oefenen icm kopen/huren niet zo.
Je kunt namelijk huren op beide namen en dan alsnog problemen hebben als je uit elkaar wil. Je kunt kopen in je uppie en de ander erbij laten wonen en dan heb je geen problemen.
Als je de optie om uit elkaar te gaan open wil houden doe je er wijs aan als 1 van jullie 2 huurt of koopt en de ander erbij intrekt. Gaat het goed, werkt het en blijft het zo dan kunnen jullie andere afspraken maken.
Je keuze hangt dus niet af van huren of kopen, maar van hoe jullie dat doen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 15:13

Goof schreef:
SinneJ schreef:
Maar 2 jaar huren is toch een minimum of niet? Je hebt toch huurcontracten?


Nee hoor, dat is zeker niet standaard. Je kunt gewoon huren en weer opzeggen.

Ik snap het oefenen icm kopen/huren niet zo.
Je kunt namelijk huren op beide namen en dan alsnog problemen hebben als je uit elkaar wil. Je kunt kopen in je uppie en de ander erbij laten wonen en dan heb je geen problemen.
Als je de optie om uit elkaar te gaan open wil houden doe je er wijs aan als 1 van jullie 2 huurt of koopt en de ander erbij intrekt. Gaat het goed, werkt het en blijft het zo dan kunnen jullie andere afspraken maken.
Je keuze hangt dus niet af van huren of kopen, maar van hoe jullie dat doen.



Ik begrijp waarom je dat zegt, maar hij zou meer hebben kunnen sparen tegen dan omdat hij meer verdient met zijn studentenjob en ik mijn paard wil houden en daardoor nu niet veel opzij kan zetten. Als er 1 van de twee dan koopt is hij het. En dat is eigenlijk de enige situatie die ik niet wil; dat is dat ik onder zijn dak terechtkom. Hij is de dominante persoon in de relatie en geeft aan wel rekening met me te zullen houden, maar in zo'n situatie wil ik mezelf niet brengen. Ik zou me helemaal niet thuis kunnen voelen, dat weet ik zo.

Maar Goof over die huurcontracten heb ik andere dingen gehoord, misschien mezelf maar eens in gaan verdiepen dan. Enkele maanden huren lijkt me dan eigenlijk ideaal.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:14

Mijn vriend heeft als starter een appartement gekocht. Dit hebben wij samen opgeknapt en nu wonen we er bijna een jaar.
Op lange termijn is het de bedoeling dat het weer verkocht of verhuurd wordt en wij opzoek gaan naar een huis.
Samen kopen was geen optie voor ons aangezien wij toen pas 1.5 jaar een relatie hadden.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:20

SinneJ schreef:
Goof schreef:


Nee hoor, dat is zeker niet standaard. Je kunt gewoon huren en weer opzeggen.

Ik snap het oefenen icm kopen/huren niet zo.
Je kunt namelijk huren op beide namen en dan alsnog problemen hebben als je uit elkaar wil. Je kunt kopen in je uppie en de ander erbij laten wonen en dan heb je geen problemen.
Als je de optie om uit elkaar te gaan open wil houden doe je er wijs aan als 1 van jullie 2 huurt of koopt en de ander erbij intrekt. Gaat het goed, werkt het en blijft het zo dan kunnen jullie andere afspraken maken.
Je keuze hangt dus niet af van huren of kopen, maar van hoe jullie dat doen.



Ik begrijp waarom je dat zegt, maar hij zou meer hebben kunnen sparen tegen dan omdat hij meer verdient met zijn studentenjob en ik mijn paard wil houden en daardoor nu niet veel opzij kan zetten. Als er 1 van de twee dan koopt is hij het. En dat is eigenlijk de enige situatie die ik niet wil; dat is dat ik onder zijn dak terechtkom. Hij is de dominante persoon in de relatie en geeft aan wel rekening met me te zullen houden, maar in zo'n situatie wil ik mezelf niet brengen. Ik zou me helemaal niet thuis kunnen voelen, dat weet ik zo.

Maar Goof over die huurcontracten heb ik andere dingen gehoord, misschien mezelf maar eens in gaan verdiepen dan. Enkele maanden huren lijkt me dan eigenlijk ideaal.


Aan de andere kant; het is de meest ideale situatie. Geen verplichtingen, je kan weg wanneer je wil. Dus als je het hebt over 'uitproberen' is dat perfect.

Is jouw idee dan om na een paar maanden te kopen en er 50/50 geld in te steken? je zal na een paar maanden nog steeds minder verdienen en een paard hebben. Bovendien maakt hem dat niet minder dominant en verandert het feitelijk totaal niets aan de situatie.
Als 50/50 kopen is wat jij nodig hebt om je enigszins gelijk te voelen in de relatie en je bij hem thuis te voelen zou ik me eens afvragen of dat wel de relatie is die je wil ;)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 15:28

Goof schreef:
Aan de andere kant; het is de meest ideale situatie. Geen verplichtingen, je kan weg wanneer je wil. Dus als je het hebt over 'uitproberen' is dat perfect.

Is jouw idee dan om na een paar maanden te kopen en er 50/50 geld in te steken? je zal na een paar maanden nog steeds minder verdienen en een paard hebben. Bovendien maakt hem dat niet minder dominant en verandert het feitelijk totaal niets aan de situatie.
Als 50/50 kopen is wat jij nodig hebt om je enigszins gelijk te voelen in de relatie en je bij hem thuis te voelen zou ik me eens afvragen of dat wel de relatie is die je wil ;)


Dat verdienen gaat wel over studentenjob, als handelsingenieur is het nog niet zeker wie wat gaat verdienen natuurlijk, maar ik zal waarschijnlijk al meer moeten afgeven aan het paard.

Zeker geen onterechte opmerking die laatste en ik heb er echt ook wel op die manier over nagedacht, maar ik heb besloten dat ik wel met hem verder wil en dan is het gemakkelijker gewoon bepaalde dingen te aanvaarden.
Ik wil niet per se 50/50 kopen, maar ik wel samen het proces van iets uitzoeken/inrichten e.d. samen doorlopen, dat gaat maken dat ik me thuis voel. En dan is even huren zo gek nog niet.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:34

Ik zit in precies dezelfde situatie, maar dan al wel die 2,5 jaar verder.

Mijn vriend en ik zijn nu 5 jaar samen, hij is vorig jaar afgestudeerd, ik vorige week. Ik ga nu op zoek naar een baan en dan willen we graag samenwonen.

Eén voordeel is dat wij wel allebei apart van elkaar uit huis hebben gewoond, maar voor mijn vriend was dat best lastig en ik heb zo mijn rommelige fases waar vriendlief weer niet zo goed tegen kan.

Anyways, mijn vriend heeft een eigen bedrijf en wil dat graag (lees: het moet zo gebeuren) aan huis. Een huurhuis is in die zin eigenlijk geen optie, we hebben daarvoor nl niet genoeg aan een kantoortje, hij heeft een werkplaats nodig.
Door naar een koophuis: wil ik mij aanpassen naar dat huis op het platteland met grote schuur? (dat betekent dus per definitie dat je inlevert op het huis en huizen met grote schuur zijn er weinig in de stad)

Het verschil in financien telt bij mij ook mee, de hypotheek zal waarschijnlijk op zijn vaste contract gezet worden. (Met als voordeel dat als we uit elkaar gaan hij het huis zelf kan betalen)

Ik zou ook veel liever huren, maar stem op dit moment wel in om eens te gaan kijken bij een huis wat voor ons beide geschikt lijkt. Ik denk dat mijn vriend zich dan pas gaat realiseren dat het kopen van een huis toch wel een grote stap is en dat het ideaalbeeld dat in zijn hoofd zit financieel moeilijk haalbaar is. Als hij zich dat realiseert, zal hij meer open staan voor een huurhuis. Andersom zou ik meer openstaan voor een koophuis als dat voor ons beiden geschikt en binnen budget is.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:12

Zitten jullie allebei op kot? Is het geen mogelijkheid dat jullie bv. samen op kot gaan en zo "oefenen"?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 16:18

Yasmine schreef:
Zitten jullie allebei op kot? Is het geen mogelijkheid dat jullie bv. samen op kot gaan en zo "oefenen"?


Nee we wonen beide thuis helaas. Hij is vrijwillige brandweerman en ik heb dat paard, dus we kunnen helaas niet op kot, maar zou inderdaad een heel mooie oplossing zijn.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 16:20

@ Mirriezz; ik herken me inderdaad erg in jouw verhaal en ook in het deel waarin je bepaalde keuzes uitstelt omdat je weet dat hij zichzelf er nog in moet ontdekken, want dat is de enige manier om hem tot gedachte te doen veranderen :o

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:38

Ik zou beginnen met huren :j

Voor mijn huidige man heb ik 5 jaar een relatie gehad met mijn ex. Wij hadden al 4 jaar een relatie, en besloten samen te gaan wonen. Gelijk gekocht, en na 1 jaar stond het huis te koop :+ Uit elkaar, samen wonen ging niet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:43

Ik zou ook eerst zeggen eerst even huren. Of iig niet op beide salarissen kopen. Samenwonen is toch vaak anders dan ieder op je eigen plek. Zeker als je nog bij je ouders woont zou ik niet direct gaan kopen.

Aan de andere kant in de rente nu wel erg voordelig, dus als je daarvan kan profiteren zou ik dat zeker doen. Het is denk ik wel de vraag of je überhaupt een hypotheek kan krijgen, meestal krijg je toch eerst een tijdelijk contract.

Paard houden is juist veel makkelijk samenwonend en beide verdienend dan wanneer je én je eigen huis én je alleen een studentenbaantje hebt.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:26

Ik zelf zit in bijna dezelfde situatie. Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd en heb nu een fulltime baan, mijn vriend moet nog 1.5 jaar studeren. We wilden eerst gelijk samenwonen, maar we kunnen geen huurhuis van onder de 700 vinden hier in de buurt en dus vind mijn vriend het te duur en hij wil niet afhankelijk van mij zijn. We hebben nu dus besloten dat ik alleen ga huren (ik wil niet meer wachten met uit huis gaan tot hij klaar is), maar dat hij wel meegaat naar alle bezichtigingen, we samen een huisje/appartement kiezen en het samen inrichten en dat hij elke week meerdere dagen bij mij komt.

In ieder geval is ons plan om te huren tot hij ook een baan heeft, dan weten we ook zeker of we hier in de buurt willen blijven. Dan gaan we keihard sparen voor 1 of 2 jaar en dan kopen. Ik denk dat je tegen die tijd dus goed moet kijken hoeveel kans er is dat je wilt blijven wonen waar je op dat moment woont. Is er een risico dat je verder weg gaat werken bijv. Totdat je zeker weet waar je wilt wonen zou ik sowieso huren. Hetzelfde geld voor de periode dat maar 1 van jullie een fulltime baan heeft en dit nog geen vast contract betreft. Wees zeker dat als één inkomen wegvalt je nog steeds je huis kan betalen voor je aan kopen begint.

Wat betreft de huurtermijnen, er zijn genoeg huizen met minimaal termijn van 1 jaar huren maar ook wel veel zonder verplichting hierin. Je zal dus te zijner tijd goed moeten informeren/kijken naar het gegeven minimale huurtermijn.

En over het feit dat als hij koopt jij je er niet thuis kan voelen ligt heel er aan hoe je het koopt. Als je met alle bezichtigingen mee gaat, meebeslist over welk huis het wordt en als je samen het huis inricht (en hier ook aan meebetaald) kan het echt wel ook als jouw thuis voelen ookal staat je naam niet op het koopcontract. Dus zoek naar oplossingen en denk niet in problemen O:)

Maar je hebt nog tijd zat dus zoek het rustig uit zou ik zeggen ;)

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 03:02

Mijn advies Is om eerst te huren. Lekker een appartementje, niet te duur. Kijken of het samenwonen werkt en daarna pas te kopen.

Al zegt dat ook niks. Ik woonde al 6 jaar samen voordat wij een huis kochten (toen 10 Jr relatie) en een klein jaar later was dat ineens voorbij. Staar je niet blind op samenwonen ed. Het moet goed voeen, dat is veel belangrijker!

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 03:06

Hier ook huren. Wij konden een jaar goedkoop All in huren via via. Zij gingen op reis en konden dus daar een jaar proberen. Helaas had ik na 5 dagen ineens een helder moment en heb ik het uit gemaakt en ben terug naar huis gegaan.
Wat ben ik blij dat wij niets gekocht hadden. Unieke situatie, maar ik kan een restschuld niet aan met mijn zorg baan

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 03:28

Eerst een paar jaar huren totdat je meer zekerheden hebt en daarna eventueel verder kijken lijkt me het meest verstandig.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 03:31

Met huren ben je ook vrijer wat betreft het aannemen van een baan.
Het is veel makkelijker te verhuizen bij huur (je zegt "gewoon" de huur op).
Bij een eigen huis moet je maar afwachten of je je huis (snel) kan verkopen.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 06:02

Bij mij is het gigantisch mis gegaan en ik zou geen huis samen kopen als ik de tijd kon terug draaien. Ik ging een aantal jaar geleden samen wonen en eenmaal samen in 1 huis viel de relatie gigantische tegen. Toch geprobeerd er wat van te maken maar uiteindelijk ging het vorig jaar echt niet meer. Het was een koophuis en vlakvoor de crisis gekocht, in een dure tijd gekocht en prijzen flink gedaald. Nu woon ik inmiddels in het huis alleen, voor mij is het een beperking in mijn leven want voorlopig is verkopen niet haalbaar.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:17

Wij hebben gelijk gekocht.

De redenen hiervoor:

- huren vonden we allebei weggesmeten geld
- ik wou niet verhuizen zonder paarden, die moesten aan huis
- mijn vriend is zelfstandige, ruimte nodig voor +/- 130 machines + loods nodig voor schrijnwerkerij

Mijn vriend werkte toen al enkele jaren (op zijn 18 gaan werken), ik niet (5 jaar unief aan geplakt). Zijn inbreng was dus groter. Dit is ook gewoon zo vastgelegd bij de notaris, moest er iets mis gaan. Vanaf dat we gekocht hebben zijn we wel gewoon 50/50 gaan doen, als in : we storten allebei geld op een gezamenlijke rekening en daar gaat de lening, het eten, de verzekeringen, alles van de paarden (intussen 2 van mij en 1 + 2 pony's van hem), ... vanaf.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 12:17

Wauw dat zijn opeens veel reacties! Bedankt! Ik zie dat de meerderheid naar huren neigt. Fijn om dat even bevestigd te krijgen :o

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Re: Samen wonen en de vraag van huren of kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:27

Ik ben ook vooral voor eerst huren. En ik heb nog een aanvullende tip!
Zorg ervoor dat hij eerst eens een poosje op zichzelf woont en zijn eigen boontjes moet doppen. Anders is de kans groot dat jij de rol van "mama" meteen mag vervullen en alles in het huishouden mag gaan doen.
Als (heren/mensen in het algemeen) je eerst voor jezelf hebt leren zorgen dan waardeer je veel meer wat de ander voor je doet. En kun je een stuk zelfstandigheid bereiken wat nodig is (vind ik) om volwassen te worden.
De kans op een gelijkwaardige relatie is dan een stuk groter, omdat hij voor zichzelf heeft leren zorgen.
Succes en veel plezier met samenwonen.