Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 15:24

Vind het wel heel tof om hier over te kletsen, nieuwe inzichten en invalshoeken zijn altijd fijn :) dus blijf zeker posten! :D


Heb de afgelopen maanden ook wat sfeerfoto's van de paarden gemaakt.

Bejaarde opa die zijn taak als tuinman heel serieus neemt 8-)

Afbeelding


Ook leuk om te zien waar de paarden zich zo'n hele dag mee bezig houden... :z

Afbeelding

Afbeelding


Of ~~}>

Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:29

Onze "bos-wei" maaien we ook niet, hier staan alleen de paarden een paar maanden op. Dit is een wei die tussen wat bossen ligt en er staan inmiddels ook aardig wat bomen op de wei zelf door eikels en andere vruchten die de wei in waaien.
De meeste bomen laten we daar ook gewoon staan, dit zijn voornamelijk eiken en wilg op de natte stukken. Verder staat er een mix van berk, kastanje, kers, hazelaar en nog wat andere bomen.
De meeste bossages meidoorn maai ik af omdat dat gewoon troep is om midden in de wei te hebben, maar laat voor het wild nog wel wat stukjes staan, maar die houd ik wel wat kleiner.
Bramenstruik is helaas ook in grote getalen aanwezig, dit probeer ik wel zo veel mogelijk weg te halen omdat de dorens nog weleens gaan ontsteken als ze in de huid van de paarden blijven hangen (zeker nu in de zomer ivm de vliegen).

We hadden hier eerst 3 lagen schrikdraad hangen, maar de onderste hebben we weggehaald omdat die vaak stuk was door het wild dat door de wei trekt. Nu kunnen ze er makkelijker onderdoor.
Buiten het wild (herten, reeën, zwijnen, dassen, vossen etc) zitten er ook genoeg insecten en salamanders etc door het vocht en de vele bloesem van de bomen.
Deze wei houden we zo biologisch mogelijk en doen er op het snoeien en wat te grote stuiken wegmaaien niets aan.
Het resultaat is dus mooi arm gras en genoeg natuurlijke schuilmogelijkheden voor de paarden en andere dieren die daar doorheen of langs komen.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 18:37

+:)+

Klinkt super!

Her en der een bosschage meidoorn of bramenkoepel laten staan, is inderdaad wel helemaal top voor de fauna. Bramen heel geliefd bij insecten en de bosschage meidoorn voor allerhande vogels, zoals de Klauwier :)

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:19

Leuke update en mooie foto's!

Werk je de paardenmest wel over het land? Of laat je het afvoeren?
Het is ook een idee om langzaam vrij komende meststoffen op het land aan te brengen, wij hebben lava gruis op onze toekomstige kruidenwei omdat ik bang was dat juist veel kruiden niet zouden overleven op zure grond..

Fijn dat je paard weer zo goed is opgeknapt trouwens!! +:)+

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:37

Ik lees al een poosje mee. Leuk om inspiratie op te doen! Wij proberen de weides van onze paddock paradise ook natuurvriendelijk te onderhouden en kiezen steeds voor milieuvriendelijke alternatieven.

Een maand of 2 geleden hebben wij ook een deel van de wei bestrooid met lavagruis. Het laatste stuk kwam er nog niet van. Grappig te zien dat de boterbloempjes vooral op dat niet bestrooide stuk groeien en in de rest amper.

De paardenmest composteren wij met snoei- en keukenafval plus hooi- en stroresten en gebruikt vlas. Dat kan dan na een jaar de weides weer voeden.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 20:41

Dat lavagruis klinkt wel interessant. Heeft iemand daar nog een handige link over?

De mest gaat in principe weer over het land, de hooiboer rijdt het uit :)

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:08

Fijn dat het met Noah goed gaat :j heeft veel zorgen gegeven!

De zwarte spechten vlogen regelmatig van boom tot boom mee, erg leuk en in een soort sierlijk duikje met zijn tweeën met de ritjes van mijn oude paard ... laatste jaren minder gezien ....
maar nog wel benieuwd of ze allemaal het zelfde lachende geluid maken???

:o ken alle beplanting niet maar is wel heel handig als je foto plaatst en dan de naam eronder dan heb ik de goede en kan ik ook op zoek thuis ;) want dat maakt dit topic ook leuk (nieuwe "bestaande" dingen ontdekken :D )
Ken zelf de egelboterbloem niet, grote vossestaart, reukgras en knoopkruid niet. Dat muizen plantje ken ik ook niet maar die staat bij de foto en die is hier ook niet ....

En pas gehoord van de buren dat we hier in het bos ook dassen hebben, maar die heb ik nog niet gezien, dus kijk veel in het rond of ik ze tref ....

Groet Karin.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:23

Nog over dat plaggen; in Strabrecht zijn ze nu aan het experimenteren op kleine veldjes welke maatregelen het meest effectief zijn (aantal jaar geleden al ingezet). Was heel interessant om te zien :j Daar zie je ook mooi dat als je niets doet, je heide compleet wordt overgenomen door pijpestrootje.
Ze branden daar ook stukken af waarna er een herder met zijn schapen op mag. De schapen houden het pijpestrootje weg en zo kan er weer een heideveld ontstaan.

Plaggen op zichzelf lijkt minder effectief dan een combinatie van maatregelen, maar door vermesting zijn een hoop heidevelden aan het vergrassen. Door te plaggen hopen ze die vergrassing tegen te gaan, daarmee verlies je toch ook een hoop biodiversiteit. Zo'n onzin is het plaggen dus niet. Ja, er blijken nu betere alternatieven, maar voor je resultaten hebt op zo'n proefveldje ben je 4-5 jaar verder. :)

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 14:12

@Karin: dat is wel heel sjiek, dassen vlakbij! Of ze allemaal hetzelfde lachende geluid maken, sorry geen idee! Weet vooral wat over vissen, over de andere soortgroepen een heel pak minder :P

Egelboterbloem zijn de gele bloempjes op de foto, Grote vossenstaart de grassen met de pluimpjes. Van reukgras geen detailfoto, knoopkruid is rechtsonder de kleine foto, nog niet in bloei (krijgt een paars bloemetje)

@Eelmo: interessant die verschillende technieken :j

Net een kauwtje van een troep bloeddorstige kraaien gered. Kwam zo uit de lucht gevallen hier in het weiland met een stuk of 30 brullende kraaien erachteraan. Toen maar even ingegrepen O:) allemaal leuk en aardig de natuur, maar geen slachtpartij voor mijn ogen graag :P

Afbeelding


En de eerste Sint Jakobsvlinders laten zich ook alweer zien <3 komen af op het Sint Jakobskruiskruid (hadden jullie vast nooit geraden met die naam ;) )

Afbeelding

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:39

Het was zeker erg interessant! Op ieder proefveldje staan een aantal vallen om de invloed van wel/niet/anders plaggen op de biodiversiteit te kunnen meten. Maar moet eerlijk bekennen dat niet alles is blijven hangen :+ Een 8u durende excursie bij 25 graden is niet ideaal zeg maar haha.

Gister op de uni ook nog een Sint Jakobsvlinder gezien! Vreemd genoeg staat er daar alleen nergens JKK..? Maar mooie beestjes! <3

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:09

Solleke_Noah schreef:
@Karin: dat is wel heel sjiek, dassen vlakbij! Of ze allemaal hetzelfde lachende geluid maken, sorry geen idee! Weet vooral wat over vissen, over de andere soortgroepen een heel pak minder :P

Egelboterbloem zijn de gele bloempjes op de foto, Grote vossenstaart de grassen met de pluimpjes. Van reukgras geen detailfoto, knoopkruid is rechtsonder de kleine foto, nog niet in bloei (krijgt een paars bloemetje)


Top voor de verduidelijking ... +:)+
jammer dat je het niet weet van het geluid van de spechten
maar je kan niet alles weten en ik kan zo wel heel makkelijk vragen ... :D
misschien dat je ook wel een geschikte site (met namen bij foto's) weet
waar bloempjes en plantjes op te vinden zijn ...

en met vissen en andere glibberige griezels heb ik niets, :o
(valt die veenmol (maar die was onbekend) salamanders en padden enz ook onder)
alleen dat ik het wel interessant vind :j
en dat er veel meer in zee gebeurt en is dan ik bedenken kon :))

Groet Karin.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:37

De sintjacobs vlinder heb ik ook al gezien,maar het kruiskruid haal ik toch echt weg.Wij hebben enorme problemen er me gehad door een buurboer die het maar liet staan.Dan krijg je het haast niet uitgeroeit. Brandnetels ga ik te lijf met de zeis.Juist vandaag gedaan,dan drogen ze mooi en dan eten de paarden ze weer op.Er zaten ook al een paar distels bij zag ik.Ik probeer door op tijd te zeisen het onkruid te beperken,dan hoef ik niet te spuiten en hebben de paarden toch eens wat anders te eten.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:24

JKK halen we hier ook weg en alles wat er erg op lijkt.. dan maar geen bijbehorende vlinder. :o hij is trouwens wel erg mooi!

Lava gruis heb ik bij bio-Ron vandaan, ze leveren meer grond verbeterings producten en er staat info op de site.
Ik ga met de eco stal bodem in de loopstal kijken of we dan geen verzuring van de grond meer krijgen, wij gebruiken ook de eigen mest en resten uiteindelijk weer als compost op de wei.
En als je niet apart hoeft te strooien hoop ik minder verstoring van het bodemleven te krijgen.

Ach gut dat kauwtje.. haha ik kan dat ook niet aanzien, je hoort ook altijd of een dier in paniek is en dan ga ik maar weer kijken, toen ik heel klein was kwam ik al thuis met een waterrat die bijna verdronk :') en van de week zat er een bij vast in het schrikdraad!

Brandnetels met de zeis is een goed idee, alleen krijg ik hier soms hele velden met bramen er in.
Als het echt heel erg is gooi ik er een flinke laag oude mest op, dan verdwijnt alles. :o

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:01

Solleke_Noah schreef:
Dat lavagruis klinkt wel interessant. Heeft iemand daar nog een handige link over?


Ik bestelde een niet biologische variant bij ViVa concept in Belgie.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 13:00

Chubby schreef:
Solleke_Noah schreef:
Dat lavagruis klinkt wel interessant. Heeft iemand daar nog een handige link over?


Ik bestelde een niet biologische variant bij ViVa concept in Belgie.


Bedankt voor de tip!

Ons huis ziet er momenteel zo uit :P

Plafond komt eraan *\o/*

Afbeelding

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:41

Zo! Ben heel benieuwd hoe het gaat worden! :D

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:52

Ik volg al een tijd mee en heb even 3 pagina's bijgelezen.
Wat suuuuper tof dat je zoveel rekening houdt met de natuur! Mooi om je passie te lezen over de flora en fauna :) Ik geniet van je foto's en verhalen!

Enneh dat kauwtje, blijft ie bij jou? Want dan kom je er waarschijnlijk niet meer vanaf :D

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:13

Fijn dat er weer vooruit gang in zit, laat dat plafond maar komen .... :))

Enne de kipjes komen :D (vriend lief om ...)
( las in een ander topic over advies over 's nachts ophokken .... )

Groet Karin.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 20:14

Sensahorses: jij niet alleen :D

Macs: leuk om te lezen :) nee kauwtje heeft even binnen gezeten met water & voedsel om bij te komen en fladdert nu weer buiten. Hij vloog meteen weg na enkele opstart pogingen dus komt helemaal goed.

Karin: mijn vriend is nooit "om" als het om beesten gaat, meestal is het een kwestie van in huis halen en hem dan heel stilletjesaan laten wennen :') (mijn schoonbroer grapte al dat hij op een dag een olifant in de tuin zal vinden, haha)

Plafond één is klaar *\o/*

Afbeelding

Super blij :D het is ook echt mega netjes gedaan.

Naar de slaapkamer gaan is wel een uitdaging geworden :=

Afbeelding

Morgen begint hij aan de bovenverdieping :):) wel zalig hoor, terugkomen van je werk en het plafond is volledig gedaan. Wel bewondering voor mensen die dat allemaal zelf doen.

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:17

wauw dat is ook weer giga opgeknapt <3 het is echt een mega project, maar oh wat is het 't waard als ik het zo zie.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:04

Wat een verschil .... en dat lichte plafond staat echt mooi en veel lichter/frisser +:)+

Hi, hi voorzichtig op de trap (of tijdelijk beneden slapen) ;)

En benieuwd hoe het met Mormel is/gaat .... :wave:

Groet Karin.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 09:28

Ja he ben er echt heel blij mee. De katten wat minder, die verstoppen zich achter de tv met al dat kabaal en vreemde mensen in huis :(:)

Karin: Mormel is zijn eigen vrolijke zelve. Dat beestje kent echt maar één standje, übervrolijk <3

Het was deze ochtend "one of those days.." ging nog heel snel even de paarden water geven (ton in kruiwagen) voor 'k naar mijn werk vertrok, al in werkoutfit. Ga verkeerd over een hobbeltje in het weiland en kap zo de hele ton water over mezelf uit :') typisch weer.

Gelukkig was mijn broek al bijna helemaal weer droog van de treinrit (toch één voordeel aan anderhalf uur treinen :P )

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:31

Even over dat lavagruis, ik ga er ook mee beginnen, in de combinatie, lavagranulaat voor over de weide, kleinmineralen en zeeschelpenkalk. De paardenmest wil ik laten fermenteren met behulp van Effectieve micro organismen, ik hoop dat het me lukt, ik ben een beginner.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 10:34

Manadeluca schreef:
Even over dat lavagruis, ik ga er ook mee beginnen, in de combinatie, lavagranulaat voor over de weide, kleinmineralen en zeeschelpenkalk. De paardenmest wil ik laten fermenteren met behulp van Effectieve micro organismen, ik hoop dat het me lukt, ik ben een beginner.


Klinkt interessant, hou je ons op de hoogte?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:41

Jazeker!